Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - hansig

#1
Hei, jeg vurderer å vippe min Peugeot 106 over på siden ifbm. sveising av rust i karosserikanalene.
Noen som har noen kommentarer til om dette er skadelig for batteripakkene?
Kan kjøleveske evt. batteri vann lekke ut??

Det er snakk om vipping fra 20 til 90 grader.

Mvh. Hans

#2
Hei! Har noen kjennskap til om karosseri kanaler til Citroen Saxo og PSA Peugeot 106 er de samme profilene?
Jeg skal bytte deler av kanal profilen p.g.a. rust :-( (det var vanskelig å finne bytte kanaler til Peugeot 106 etter å ha spurt litt rundt, men jeg kan få Saxo)

Mvh. Hans
#3
Hei, min Webasto Thermo Top C surrer og går men vil ikke varme. For å finne feilen tenkte jeg at det er greit med en diagnose test.

Er det noen som sitter på PC diagnose utstyr til Webasto Thermo Top C som kan låne bort (bor på østlandet)? Eller er det noen som vil selge slikt utstyr?

Mvh. Hans
#4
Har fått kjøpt sikringsholdere.
Mvh. Hans
#6
En liten oppdatering. Det viser seg at feilen ligger i venstre tilkobling til sikringen, altså forbindelse mellom ledning og sikringsholderen. Etter ledningsfix måler jeg 134.5v på batterikobling i Sagem boksen. :-)

Ønsker å bytte begge sikringsholderene, så om noe har slike liggende kjøper jeg dem gjerne. Ta kontakt på PM. Hans
#7
Gran, Vest-Oppland.
#8
Hei,  er det noen som har dette liggende fra en utgått bil/batteri pakke?
Det gjelder altså holdere for sikringer. Det skal passe til PSA 106.

Mvh. Hans
#9
Ladingen startet på ca. 35% som var det den sto på før jeg demonterte 11-kassen.Kanskje bare dårlig kontakt i sikringen. Den ene sikringen bak hadde mye irr.  8)
#10
Nå er lade problemet løst. Da jeg hadde skrudd av Sagem lokket og startet å måle spenning til CPU 12,7V startet sirkulasjonspumpen for 3 sek. av seg selv!. Når jeg deretter koblet til lade kontakten på vanlig måte startet endelig lading normalt. Lys blinket og sirkulasjon pumpe startet. Normalt lade grønt lys i dash.

Takk for svar og hjelp.

Mvh.  Hans :-)
#11
Takk for info. Skal lese PSA teknikk og teste.

Mvh. Hans
#12
Med Biltema multimeter målte jeg akkurat 70,0V fra bakre punkt i sikkeringene på begge sider i 11-kassen.
Da er det ingen uteglemte batteriforbindelser i kassen. Hva gjør jeg nå?

Da jeg skulle starte etter montasjen av 11-kassen, glemte jeg i farta å koble inn sikkeringene til kassen (dont ask me why..), så jeg prøvde å starte uten sikkeringen inne, vet ikke om dette kan ha noen betydning.
Kan det tenkes at SAGEM boksen har kortsluttet. Leste et sted at det er mulig å måle inngående strøm under lading inne i boksen (230V) for å utelukke kabel, luke og strøm inn i SAGEM.?

Kan det være at jeg har en (stekt) CPU? Kan CPU tas ut og byttes fra SAGEM kassen?
Har muligens tilgang på en brukt (til SAGEM 3000). Er det hvert å teste? Hvor mye bør en brukt CPU koste?

Mvh.
Hans
Er
#13
Hei, har skaffet meg et multimeter, noen som har råd for hvordan man måler 11-kassen via sikringkontaktene?
Hvilke settinger skal jeg bruke på multimeter for eks.? Hva bør spenningen over de 11 batteriene være for at kassen er ok?

mvh. Hans
#14
Hei, da jeg hadde montert opp 11-kassen etter inspeksjon av batterier ved kjøleveske lekkasje ville ikke bilen lade. Det som skjer er at sirkulasjons-pumpen går støtvis, men ingen grønt lys for lading.

Har sjekket sikringer og tatt omstart med å koble fra motorrom batteri og hovedsikring (ved vannfyllingen).
Har sjekket at sikringer bak sitter som de skal på 11-kassen.

Får ikke EVO leseren til å lese fra test kontakt utover EVO-startsiden som er litt rart. Tenkte jeg kunne sjekke batteristatus på den måten.

Når jeg vrir om startnøkkel ligger viseren for batteri helt i bunn uten å røre seg som er rart. Hadde 40-50% får jeg tok ned 11-kassen for en uke siden.

Det virker som om det ikke er sluttede kretser lengere. Det er også rart for jeg har nøye sjekket at alle koblinger for batteriene ble montert på igjen.

Noen forslag til hva som ikke fungerer vil være fint, ting å sjekke... (håper å unngå å måtte ta ned 11-kassen igjen!)

Mvh. Hans
#15
Hei og takk for godt forslag, skal sjekke.
Mvh. Hans
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA