Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - kjellatle

#1
Sitat fra: trondhla på tirsdag 07. januar 2014, klokken 18:13
Det er en ulempe med brenelsceller og det er at den totale effektiviteten fra utvinning av energi til drift av bilhjul er like lav som for regulært driftstoff. Siste tall jeg så var 16%. Resten av energien var tapt. Dette gjaldt i et scenario der kullkraftverk var kilde for elektrisiteten og dette var tall for USA.

Så kommer problematikk med infrastruktur eller mangel på sådan. Dette er svært kapitalkrevende og vil at lang tid å få på plass.

Til sist har vi teknologisk utvikling. Brenselceller utvikler seg men det gjør også batteriteknologi som denne annonseringen viser:
http://www.sekisuichemical.com/about/whatsnew/2013/1239025_17313.html
Volumetrisk energinnhold til 0,900 kWh/l. Kostnadsreduksjon i forhold til tidligere på 60%. Antatt lansert på markedet: Medio 2015.
Dersom antagelsene over er riktige vil f.eks en Nissan Leaf kunne kjøre mellom 500 og 600 km på en ladning
med ny type batteri. Summert opp vil jeg si at batteri er bedre totalt sett enn brenselceller

Nettopp! Det kreves mer energi for å produsere hydrogen enn det som kreves for å lade et batteri. Ergo er dette en lite fremtidsrettet løsning.
All energi (pun not intended) bør brukes på å utvikle batterier med større energitetthet og også bygge ut ladestasjoner for elbiler. Dette hvis vi ønsker en bærekraftig utvikling der personbiler stadig er en del av hverdagen.
#2
BMW i3 / Sv: Hvordan spesifiserer du din BMW I3?
fredag 14. mars 2014, klokken 23:43
Konemor ville ha sort interiør, så da måtte vi ha Suite.  :D Konemor syntes ellers at felgene på 20" var penest så da ble det også disse.
Valgte bort soltak, mørke vinduer og (dette angrer jeg virkelig på) drive assistant plus. Prøvde å endre dette noen uker etter bestilling, men det var no-go.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA