Sitat fra: trondhla på tirsdag 07. januar 2014, klokken 18:13
Det er en ulempe med brenelsceller og det er at den totale effektiviteten fra utvinning av energi til drift av bilhjul er like lav som for regulært driftstoff. Siste tall jeg så var 16%. Resten av energien var tapt. Dette gjaldt i et scenario der kullkraftverk var kilde for elektrisiteten og dette var tall for USA.
Så kommer problematikk med infrastruktur eller mangel på sådan. Dette er svært kapitalkrevende og vil at lang tid å få på plass.
Til sist har vi teknologisk utvikling. Brenselceller utvikler seg men det gjør også batteriteknologi som denne annonseringen viser:
http://www.sekisuichemical.com/about/whatsnew/2013/1239025_17313.html
Volumetrisk energinnhold til 0,900 kWh/l. Kostnadsreduksjon i forhold til tidligere på 60%. Antatt lansert på markedet: Medio 2015.
Dersom antagelsene over er riktige vil f.eks en Nissan Leaf kunne kjøre mellom 500 og 600 km på en ladning
med ny type batteri. Summert opp vil jeg si at batteri er bedre totalt sett enn brenselceller
Nettopp! Det kreves mer energi for å produsere hydrogen enn det som kreves for å lade et batteri. Ergo er dette en lite fremtidsrettet løsning.
All energi (pun not intended) bør brukes på å utvikle batterier med større energitetthet og også bygge ut ladestasjoner for elbiler. Dette hvis vi ønsker en bærekraftig utvikling der personbiler stadig er en del av hverdagen.