Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - ew

#1
Model X / Sv: 2 av 7 allerede til salgs?!
fredag 22. juli 2016, klokken 21:16
...men helt gratis ble den jo ikke. Bjørn Nyland må betale en hel del i skatt for den neste år. Blir vel nesten en halv million, etter det jeg forstår. Bil i gave/premie er egentlig ganske kostbart i Norge, og er nok hovedgrunnen til at mange (de fleste?) lotteribiler selges før de uteleveres.
#2
Kikket innom Nebbenes i går. De graver nå ned matekabler fra trafo frem til "ladehyttene". Underlig opplegg, det virker som kablene skal gå rundt hele ladeplassen i stedet for korteste vei. Det ser også ut til at trafoen i andre enden fremdeles mangler... Så vidt jeg kunne se (og forstå) skal det settes opp en ny trafostasjon rett ved den eksisterende (til høyre for Nebbenes kro). Tror ikke den er mottatt enda, og det er kanskje grunnen til at dette prosjektet har vært litt langsomt i forhold til de andre...?
#3
Jeg sliter litt med å forstå disse "tvangstankene" om at man MÅ ha lading når man parkerer bilen, og at man MÅ lade til 100% på SuCene. I Danmark eller Tyskland skal man faktisk slite litt for å være mer enn 30 minutter unna en SuC, og bilen klarer glatt å småkjøre i noen dager før du trenger å lade. Man har da 300+ km tilgjengelig på batteriet, hvorfor vase rundt med schuko og "småadaptere" i det hele tatt? En rask 15-minutter på SuC, og man har nok til et par dager til med småkjøring. I stedet for at strømnettet i ferieboligen (som neppe er godkjent av noen elektriker) skal bli rødglødende og brannfarlig. Tenk på det.
#4
Det er vel relativt få hoteller som følger med på slikt, og ofte kommer ikke tips fra besøkende forbi resepsjonisten. Det hadde nok vært en idé om noen (f.eks. Tesla) sendte ut info til hotellkjedene, slik at de kan se nytten av at Tesla setter opp slikt utstyr gratis på hotellene deres. På den annen side, det er mulig at det allerede har skjedd...
#5
Lading av Tesla / Sv: Egen dedikert ladeboks for lading
mandag 04. juli 2016, klokken 08:12
Merk at forskriften fremdeles ikke pålegger å etablere en mode 3-ladestasjon ved nyinstallasjoner. Ordet "bør" skal ikke tolkes som et pålegg, kun en anbefaling. Mange elektrikere vil nok lese dette som at forskriften tvinger inn installasjon av ladestasjon, men det er altså ikke sant. Det er kun for schuko at det er "skal-krav" for nyinstallasjoner. Man kan altså fritt installere og lade med 32A blå plugg eller 16A rød plugg uten at forskriften sier noe annet.

Schuko er (slik jeg ser det) totalt uegnet for lading av elbil og bør unngås til fordel for type 2 (eller de to CEE-pluggene nevnt tidligere). Ser f.eks. at Oslo kommune (v/Sønnico) systematisk fjerner schuko-kontakten på ladepunktene når det oppstår på dem. Dette er selvsagt uheldig for de elbilene som ikke kan bruke type 2-kontakt eller overgang, men det belyser i alle fall at schuko er på vei ut.
#6
Lading av Tesla / Sv: Skjøtekabel for lading
mandag 04. juli 2016, klokken 08:02
Pass for all del på å ikke ha skjøtekabler i rull eller kveil når du lader. Strekk den ut, ellers vil du få en uheldig varmgang etter noen minutter/timer (avhengig av hvor mye du trekker og dimensjonen til kabelen).


#7
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Vulkan!
fredag 01. juli 2016, klokken 11:59
Ser at Enter Security poster følgende om anleggene:
De nye parkeringshusene for elbiler er snart klare til bruk, men det må først installeres nye branntekniske installasjoner før anleggene kan åpnes for publikum. Vi regner med at anleggene vil åpne i løpet våren 2016.Vi kommer tilbake med mer informasjon om åpningsdato så snart dette foreligger».
Vennlig hilsen Oslo Kommune bymiljøetaten.
Sitat


1. juli er vel ikke akkurat våren 2016... Med fellesferien for døra får vi vel regne med at også sommeren går før vi får høre noe mer.
#8
Lading av Tesla / Sv: Tesla Wall connector 400v
fredag 01. juli 2016, klokken 07:43
For å svare på spørsmålet: Nei, du trenger ikke å endre på noen innstillinger. Bilene vil lade med den strømmen de klarer å ta inn, helt automagisk.
#9
Sitat fra: Muffinman på onsdag 22. juni 2016, klokken 19:59
Neida. Alltid slik.
Ikke helt korrekt. Det er faktisk en SC-lokasjon i statene (Harris Ranch, CA) med 13 stalls (ukjent antall ladere, dog)...
#10
Jeg tror at hovedproblemet på Nebbenes er en manglende transformator. Så snart denne dukker opp vil nok ting akselerere... Vi får bare håpe at fellesferien ikke tar de involverte i prosjektet før det er ferdigstilt.
#11
Så bra at det skjer mer i Sverige! Det er vel ikke underlig med at nye SCer settes opp tettere enn tidligere? Det trengs mange flere ladere for å dekke opp behovene når Model 3 kommer, og vi andre trenger i grunnen å "kureres" litt fra at vi skal trenge å stoppe på hver eneste SC og lade til 100%...

Regner med at selv svenskene har bestilt Model 3 i bøtter og spann.
#12
Lading av Tesla / Sv: Ettermontering av dobbeltlader
tirsdag 07. juni 2016, klokken 18:45
Hehe, bare synd at "ettertiden" endrer seg når neste prisendring kommer... CHAdeMO-adapteret var jo billigere enn forventet, eller er det uten mva?
#13
Litt mer om SC Nebbenes: De har nå gjort seg ferdig med gravingen for de nederste 10 plassene, og har begynt å grave for de øverste 10. Ser ut til at vi får 20 plasser når den åpner, ja...
#14
Model 3 / Sv: Gratis Supercharging for Model 3?
onsdag 01. juni 2016, klokken 13:13
Jeg har mest tro på at man får kjøpt ulike pakker med ubegrenset lading basert på tid. F.eks. "free for life", "free for 1 month" o.l. Alt annet, med kredittkort og strømpris og whatnot, blir administrativt mye vanskeligere enn å bare sende en OTA-melding til bilen om at den har fri bruk av SC inntil en dato etter at eieren har betalt via nettet eller på service-senteret. Eller hva?
#15
Litt oppdatering om Nebbenes: Graving og legging av rør er utført, de støpte fundament til rørene i går kveld. Tipper de nå venter på at sementen størkner, før det tettes igjen og gjøres klar til å støpe fundament til laderne. Jeg tror vi ser at ting er ferdig i løpet av de nærmeste ukene...


Legger ved en illustrasjon av plasseringen av laderne, sakset fra byggesøknaden (eller tegnet selv med inspirasjon fra byggesøknaden, hvem vet?). Merk at det er 20 ladeplasser. Veien og Nebbenes kro ligger til høyre for streken på bildet (som er veikanten), mens trappa i nedre del går ned til parkeringsplassen ved Shell nordgående.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA