Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Roman

#1
BMW i3 / Sv: Comfort vs ECO Pro / ECO Pro+
fredag 02. juni 2017, klokken 13:30
Sitat fra: Orbit på torsdag 25. mai 2017, klokken 15:29
Jeg synes personlig dette er et bra oppsett:

  • Max EcoPro-hastighet økt til 110 km/t
  • ACC med korteste avstand
  • EcoPro-modus for klimanlegg slått av (dvs Comfort-modus på klima også i EcoPro)
  • Kjøremodus i EcoPro

1+4 gjør at rekkeviddeestimat blir veldig korrekt, selv på motorveier i EcoPro (da bilen ikke 'feilberegner' med at jeg kommer til å holde meg under 90 km/t). 2+4 gjør at ACC oppfører seg som jeg vil, og ikke like hyperaktivt som i Comfort. 1 gjør også at det ikke kommer opp hint om å roe ned pedalbruken på motorvei. 3+4 gir behagelig klima både sommer som vinter, og bruker i praksis ikke så mye mer energi på langkjøring i temperaturer mellom -10 og +25. EcoPro+ blir "nødmodus" for å få mer rekkevidde, mens Comfort blir lite brukt (evt de få gangene en ser fartsgrenser på 120 km/t og over).

2+4 er ikke default, men får tåle et par knappetrykk.




Jeg kjører akkurat samme oppsett. Borsett fra at jeg setter ACC på nest korteste avstand og har kodet om bilen til å starte i Eco Pro modus. 
#2
BMW i3 / Sv: Takstativ
tirsdag 25. april 2017, klokken 12:45
Sitat fra: 02jan på torsdag 06. april 2017, klokken 16:26
Har thule 992 sykkelstativ på min. Bestilte egnede braketter med rett vinkel og noe mer bredde en de som leveres standard...

Kunne du linket til stedet du bestilte disse?

#3
BMW i3 / Sv: i3'n låter som en webasto...
tirsdag 25. april 2017, klokken 12:41
Jeg tenker to muligheter, avhengig av hvordan lyden høres ut:

1. Servoen er lav på hydrolikkveske.
2. Småstein som har gjemt seg mellom bremseskjold og skive. (hjelper da å rigge et stykke på 10- 15 m)

Kan det være noe sånt?
#4
BMW i3 / Sv: Dekk og felg I3
søndag 16. april 2017, klokken 10:53
Bidrar gjerne til diskusjonen her. Har vært i3 eier siden 2014.

Jeg kjøpte nylig Nokian Hakka Green 2 til i3'en. Vær OBS på at prisene kan variere veldig mellom dekk verkstedene, men overraskende, ikke så mye mellom dekk modellene. Dyreste Green 2 kostet svimlende 2600,- pr dekk, billigste lå på 1786,-  pr dekk.
Billigste Nankang sommerdekkene kostet ca 1000 kr mindre for settet enn dyreste toppmodellen (Green 2).

(prisene er inkl montering, balansering, ferdig på bil.)



Jeg betalte: 7145 kr hos Vianor. (billigste dekk verksted alternativ nær meg)

Endelige beløpet ble på 6 430 kr da jeg benyttet med av DnB Mastercard som gir ytterligere 10% på all kjøp hos Vianor.


Personlig så synes jeg ikke dem er verken mer eller mindre bråkete enn Bridgestone jeg hadde. Forbruk virker til å være bedre, foreløpig ennå ikke sett fullt potensiale til dekkene pga lave vår temperaturer.
#5
BMW i3 / Sv: Hvor langt har din I3 gått?
mandag 02. november 2015, klokken 09:28
47930 på 1år og 5 måneder. Konge bil, noen småfeil med AC og et dørhåndtak. Så fikk jeg en ulyd i motoren så bilen står på verksted og venter på et motorbytte. Tror ikke det er en typisk feil på disse bilene.
#6
BMW i3 / Ulyd i motor
fredag 30. oktober 2015, klokken 07:52
Hei folkens. Vil bare fortelle min lille historie.

For en stund tilbake så oppdaget jeg en ulyd fra motorbrønnen i bagasjerommet når jeg kjørte. Beste beskrivelsen jeg kan komme med er at den høres ut som en trikk/ tog som går fra sporet. For å være sikker så har jeg bestilt time på verkstedet. Etter 2 dager for jeg en telefon om at dem ikke kunne finne ut hvor lyden kom fra nøyaktig. Men dem tok et video opptak og lyd opptak av lyden og sendte det til teknisk avdeling i Sverige. Teknikkerene anbefalte bare å bytte hele motoren. Så nå står bilen min hos Bavaria i Arendal og avventer en ny motor fra tyskland.

I mellomtiden så ble jeg utdelt en 320D Xdrive, 2015 serie som lånebil i mellomtiden og jeg klager ihvertfall ikke. Det eneste som irriterer meg er hvor forbanna fra Adaptive Cruise controllen er på denne bilen kontra i3en. Radar styr ACC er jo MILEVIS mye bedre enn det kamerabaserte tullet vi suser rundt med :(

Jeg hadde egentlig ikke noe stort poeng med denne posten, men lurer i grunn på om dere har opplevd noe lignende og hva deres mening er om cruise controllen?
#7
BMW i3 / Sv: Første langtur
torsdag 22. oktober 2015, klokken 09:33
Sitat fra: Beckern på onsdag 21. oktober 2015, klokken 23:32
Batteristatus var kontinuerlig for optimistisk på motorveien og rekkevidden falt hele tiden litt raskere enn km igjen til målet. Dette på tross av at vi stadig senket både fart og temperatur.

Jeg har opplevd det samme når jeg klarte å kjøre meg tom for strøm den ene gangen. Mitt inntrykk er at km kalkylen blir feil så fort det regner og det er våt på veien.
#8
BMW i3 / Sv: 4U9 Akustisk fotgjengervarsel
tirsdag 20. oktober 2015, klokken 14:50
Sirene er uønsket. Men det hadde vært kjekt med et "lav-volum-horn" i tillegg til det vanlige hornet. Opplevd et par ganger at jeg kjører på en p-plass/ vei og persjoner som går legger ikke merke til at jeg er rett bak dem. Å legge seg på vanlige hornet og skremme dem er ikke ideelt, men et slags vennlig lyd som jeg kan "tute" med hadde vært flott!
#9
BMW i3 / Sv: Oppdatering av connected pr usb
torsdag 15. oktober 2015, klokken 12:48
Oppdaterte for første gang selv ved hjelp av USB. Gikk udramatisk for seg på total tid på 2 minutter. Noen som ser noen betydelige forbedringer eller nye funksjoner etter å ha oppdatert?
#10
BMW i3 / Sv: BMW i3 Gets New Fluid Black Color
søndag 06. september 2015, klokken 20:27
Fint med skikkelig svart farge.

jeg er dog noe skuffet, det er såpass mange nyanser av sort på denne bilen nå og ikke mange "skikkelige" farger å velge mellom. Ville ha vært moro å kunne få bilen i nyanser av blå, rød og grønn.
#11
BMW i3 / Sv: Vinduer åpner seg selv i regnvær
mandag 17. august 2015, klokken 11:25
Da er det 2 muligheter. Knappen på nøkkelen gjør det, enten ved at den blir trykt inn i lommen ved et uhell eller ved at knappen på nøkkelen har hengt seg opp av og til. Alternativ 2, det er bug i programvaren på bilen. Uansett, vanskelig å feilsøke en slik feil.
#12
BMW i3 / Sv: Vinduer åpner seg selv i regnvær
mandag 17. august 2015, klokken 10:25
Bare av nysgjerrighet, dere begge har "comfort access"? Mulig at sensoren reagerer på vannet og tolker signal som om man holder inne "låsopp" området på sensoren og det åpner vinduene?

For å nevne så har jeg også comfort access pakke på min.
#13
BMW i3 / Sv: Kjørestil etter overgang til I3
mandag 17. august 2015, klokken 10:23
Må innrømme at jeg kjenner meg ikke igjen i noen av deres påstander. Jeg pendler og kjører turer som er vanligvis innenfor rekkevidden med en margin og har som regel greit med tid til å lade batteriene til neste tur. Er generelt tyngre i høyrefoten enn jeg er på andre biler, men det er ikke så rart. Bilen er lett, avstivet understell og kjapp på akselerasjon og deakselerasjo når man slipper gassen. Man kommer seg kjapt gjennom rundkjøringer, kryss og rundt på små, svingete veier. Min bil nr 2 har ikke sjans til å holde følge i samme områder. Jeg kjører den som en BMW.

Før noen misforstår her, jeg snakker om ikke om grisekjøring, kjøringen er fortsatt innenfor trafikkreglene på veien.
#14
BMW i3 / Sv: Vinduer åpner seg selv i regnvær
mandag 17. august 2015, klokken 09:44
Høres ut som en pussig ting, har ikke opplevd problem med det før. Ville nok tatt bilen inn på service for en reset og oppdatering.
#15
BMW i3 / Sv: Software update 10% lengre range
søndag 05. juli 2015, klokken 20:22
For å kommentere; med siste software så fikk jeg 10% lengre batteri range. Merkbart på hvor langt bilen går og andre kommentarer her på forumet. Anbefaler alle å ringe til sitt lokale verksted og spørre om det er en ny oppdatering tilgjengelig til bilen.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA