Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Stigvb

#1
Model S / Sv: TMS mekketreff! (Dashcam, lys, etc.)
søndag 27. juli 2014, klokken 12:02
Sitat fra: MortenCB på lørdag 26. juli 2014, klokken 13:41
Jeg er kjempeinteressert men helst i Bergensområdet...

Er det mulig å arrangere på et sted imellom, for eksempel i nærheten av en supercharger? Jeg har nettopp montert blackvue 550 i min og kan være med å hjelpe.
#2
Siden jeg ikke kjenner konstruksjonen i detalj kan jeg ikke si 100% sikker at vi kan utelukke galvanisk korrosjon (jeg påberoper meg selvsagt retten til å ta feil). Men, bildene i denne tråden viser helt klart generell korrosjon på braketten. Galvanisk korrosjon vil kun vise seg i overgangen mellom aluminium og et mer edelt metall.

Når det gjelder hvor raskt dette utvikler seg og forårsaker striper nedover dørene kan jeg si at korrosjon generelt sett ser verre ut enn det er. Og det skal veldig lite til før det blir stygt.

Som dere er inne på er det vanlig å bruke alkalisk avfetting og sterke kjemikalier for å vaske bilen. Dette kan bidra til å løse opp oksidsjiktet på braketten og forårsake striper på døren. Braketten vil da korroderer ekstra mye en periode inntil nytt oksidsjikt er etablert på overflaten. Hastigheten dette skjer vil være med å påvirke hvor fint oksidsjiktet legger seg.
#3
Forstår godt frustrasjonen til dere som har fått hvite striper nedover dørene.

Imidlertid trenger dere ikke bekymre dere for at speilet skal falle av på grunn av korrosjon. Tesla har nok rett i den tilbakemeldingen. Bildet tidligere i denne tråden viser generell korrosjon av aluminium, altså jevn korrosjon over hele overflaten. Da vil det ta mange år før braketten blir for svak. Vi snakker typisk om 1-5 my (micrometer) i året (aluminium i sjøvann). Man kan se vekk i fra galvanisk korrosjon og pitting i dette tilfellet.

Generelt sett har aluminium svært gode korrosjonsegenskaper. Det er fordi det danner et oksidsjikt på overflaten. Det er dette dere finner nedover døren når dere vasker bilen. Oksidsjiktet hindrer videre korrosjon ved å blokkere oksygen fra metalloverflaten. Det betyr imidlertid ikke at korrosjopnen stopper helt opp, men den fortsetter i et saktere tempo. Korrosjonshastigheten er avhengig av i hvor stor grad overflaten blir dekket av vann, omgivelsestemperaturen og stabiliteten på oksidsjiktet (stabilt mellom pH 4 og pH 9). Nå har ikke jeg en tesla selv (ennå), men jeg antar at denne delen er relativt godt skjermet. Fuktighet og vann kan trenge inn, men den blir ikke konstant dusjet. Da kan det være luftfuktighet inne i døren som er årsaken.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA