Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - EAKF

#1
Sitat fra: erkern på onsdag 03. februar 2016, klokken 22:17
Hei Ohm, Torgrand, EAKF m.fl. Och takk for fina tips och guider!

Vore det inte en ide å koble startsignalkabeln (gul, Switch on "plus") til strömförsyningen for viften..? Således kan man, om man så önskar, få dieseloppvarmet ved tidsstyrd (og med app) förvärmning. Og att man förstås har en bryter i kupen for avstängning da du ikke önskar oppvarming m diesel.. Förutsätter förstås att man har kabel ad modum EAKF.

Takksam for inspill om dette.

Når det gjelder formålet med det du beskriver/funksjonaliteteten, er dette noe som kanskje kommer i "Sladd mk2." Det som trengs er et eller annet som registrerer at bilen bestiller effekt fra PTC'en. Dette kan så igjen være et start-signal for fossilvarmeren som da vil varme opp kupeen i stedet for at PTC'elementet gjør det. Dette er relativt enkelt å få til.

Du skriver:  "startsignalkabeln (gul, Switch on "plus") til strömförsyningen for viften..?"(..) Kan du være litt mer presis om hva du refererer til?
#2
e-Golf / Sv: Erfaringer med diesel/bensin varmer?
onsdag 27. januar 2016, klokken 21:39
Jeg vil også nevne at i følge den lokale eber-selgelen i Stokke, bør det være et kjølevæske-reservoar på 5-10 liter, et volum, tilsvarende en normal forbrenningsmotor, slik at fossilbrenneren ikke veksler mellom lav/høy effekt for hurtig. Når den først er på max, bør den få varmet seg opp skikkelig, før den går på lav effekt igjen. Hvis ikke soter den igjen mye raskere. Han anslo at å ikke ha reservoar omtrent halverte levetiden..

Men passer man på å bruke PTC'en når man kjører kort og lokalt er jo det en stor fordel i forhold til en fossil-bil.
#3
e-Golf / Sv: Erfaringer med diesel/bensin varmer?
onsdag 27. januar 2016, klokken 19:38
Det var litt diskusjon rundt dette i fjor vår da "Torgrand" planla sitt fossilbrenner-prosjekt. Fordeler som taler for etanol er allerede nevnt. Det som taler mot etanol er at skulle man kræsje og søle noen liter ren sprit foran (dersom tanken er foran) vil det brenne svært godt, nærmest eksplosivt. Diesel vil kanskje ikke ta fyr i det hele tatt.

Ellers, så har "PokerFjes" vært hjemme hos meg på besøk med sin eGolf med VP, og vi utforsket noen teorier om hvordan det kan la seg gjøre å montere fossilbrenner med tanke på det elektriske og slanger osv. Vi målte en del på hvordan styringen fungerte og landet på noe som så langt virker svært lovende. eGolf med VP er betydelig mer komplisert enn eGolf uten VP med tanke på PTC og VP-styringen, men ikke umulig med tanke på fossilbrenner, ser det ut som. Oppdatert staus om "PokerFjes" sitt prosjekt vil komme fremover.
#4
e-Golf / Sv: Erfaringer med diesel/bensin varmer?
mandag 25. januar 2016, klokken 08:20
Sitat fra: Dexter på onsdag 20. januar 2016, klokken 20:30
25K

elbilmek.no

Det var jeg som fant på "sladden" som muliggjør utkobling av bilens elektriske varmeelement ved montering av fossilvarmer. Denne brukes av flere av de som har satt inn fossilvarmer, og alle er kjempefornøyde. Jeg monterer fossilvarmer på min egen eGolf nå, men venter på alle delene jeg trenger. Jeg lager egen elektronikk for integrering av fossilvarmer i eGolfen's eksisterende varmesystem, litt mer avansert enn det som ruller rundt i dag (de som har sladd mk1), og den vil være mikrokontrollerbasert. "Sladden mk1" kommer i en nyere versjon, med litt ekstra i forhold til den første versjonen. Jeg ser for meg at jeg lager en "elektro-pakke" for eGolf både med og uten varmepumpe, som jeg kommer til å tilby de som ønsker det. Kan hende kan jeg hjelpe til med 100% montering for de som ønsker det. (elektro, tank, braketter, slanger, ventiler osv.)
#5
Sitat fra: Råde på søndag 24. januar 2016, klokken 07:27
Sitat fra: PokerFjes på søndag 24. januar 2016, klokken 02:39
Sitat fra: Ohm på onsdag 07. oktober 2015, klokken 15:43
Her er fra en proff montering, Elbilmek fikser dieselvarmer:

https://www.facebook.com/pages/Elbilmek/122761811260338?fref=photo
Jeg spurte om de ville gjøre det på min bil med VP, men fikk nei. Da måtte de bruke luft-luft varmer, noe jeg ikke er interessert i :(
Men hvorfor det? VP biler har også PTC varmer og væske.

Jeg er enig med deg, Råde. Jeg tror Elbilmek ikke vet hvordan, dessuten er det veldig trangt bak varmepumpen. Jeg er helt sikker på at det går på et eller annet vis. I "værste fall", (en komplisert variant), kan man bruke elektriske ventiler som separerer varmesløyfen som går inn til kupeen fullstendig fra PTC'en/VP'en, og la kun fossilbrenneren ta seg av sløyfen som går innom kupeen. VP'en og PTC'en vil da varme opp vann som kun sirkulerer inni motorrommet, og elektrisk effekt som da blir brent av blir minimal. Se skisse og eksempel på ventil. Husk at hverken Webasto eller Eberspacher har et monteringskit for fossilvarmer tilpasset eGolf, heller ingen prosedyre for hvordan det skal gjøres. De som har fått til å montere fossilvarmer i eGolf, har eksperimentert på egen hånd. Det forundrer meg ikke om Elbilmek har vært inne på denne lenken og sett hvordan man gjør det når det gjelder eGolf uten VP, og fordi ingen "pioner" har funnet ut av det enda på eGolf med VP, har ikke de det heller..

Tar man en titt på facebook-lenken over som Råde la inn, ser man at Elbilmek takker "Ohm" for tips og manual.. Ser ikke ut som de har tenkt ut dette selv, nei.

Men det vil ikke forundre meg om VP'en kan kobles ut like lett som PTC'en med en "sladd", og da blir løsningen både elegant og enkel, men dette vet man ikke før noen har prøvd.
#6
Sitat fra: PokerFjes på søndag 24. januar 2016, klokken 03:03
Sitat fra: EAKF på tirsdag 06. oktober 2015, klokken 14:44
Jeg har kikket litt på e-Golf med varmepumpe. Ikke sikkert at det er like enkelt å koble ut VP som det var med PTC-elementet. Det finner man ikke ut før man har målt og testet litt med å koble ut kontakter o.l. Hvis man vet helt sikkert at man ønsker fossilvarmer, er det tryggeste å kjøpe bilen uten VP, og gjøre det slik som beskrevet her. Det funker jo 100%.

Men hvis noen som har VP også vurderer å montere fossilvarmer, kan tenke meg å helpe til for å finne ut dette av ren nyskjerrighet. (Om det er mulig å koble ut VP, nogenlunde likt som med PTC.) Jeg bor i Sandefjord..
Har du fått sett noe mer på e-Golf med VP? Hvis ikke kan jeg godt være testkanin :)

Hei,

"PokerFjes", vi kan godt alliere oss for å finne ut av dette. Jeg har en sladd til formålet, en annen variant av de jeg har solgt her på forumet til de som har fossilvarmer i eGolf uten VP. Planen er å plugge denne i, kikke på de ulike lederne på oscilloscopet og prøve seg frem/koble ut evt.styresignal til varmepumpen. Kort og godt se hva som skjer, hvordan computeren i bilen reagerer på dette. Hvor holder du til forresten, "PokerFjes"?
#7
e-Golf / Sv: medbragt reservebatteri mulig?
torsdag 07. januar 2016, klokken 22:11
Sitat fra: Sven-E på onsdag 06. januar 2016, klokken 22:22
Sitat fra: EAKF på fredag 11. september 2015, klokken 13:17
Etter å ha studert dette litt, ser jeg at dette ikke er noe annet enn et batteri som du kan lade høyspentbatteriet med på 16A. D.v.s at man skal man benytte seg av denne på en kjøretur, må man stoppe bilen, sette i laderen på 16A, vente et par-tre(?) timer og så kjøre videre..
Det spørs om du ikke studerte det litt dårlig.
For €3660 tillegg i prisen, kobles denne til eksisterende batteri.
Den blir rett og slett en ekstra modul i batteriet du allerede har i bilen.
Vær vennlig å henvis til en eller annen kilde som bekrefter det du sier; at den kan integreres i e-Golf'ens eksisterende batteri. 
#8
e-Golf / Sv: e-Golf med varmepumpe, deaktivere PTC elementet?
fredag 04. desember 2015, klokken 10:24
Sitat fra: SteinarSun på fredag 04. desember 2015, klokken 09:59
Jeg tviler på at varmepumpen klarer å levere tilstrekkelig temperatur på vannet.
Går ut i fra at den forvarmer returvann fra kupeen før dette blir kjørt gjennom varmeelementet.

Med dieselvarmer kan du oppnå vesentlig høyere temperatur på vannet, og kan klare deg uten ekstra oppvarming.

Har ikke giddet å sette meg inn i varmesystemet på Golfen, men antar at varmeregisteret er designet for max effekt på rundt 90 grader ( normalt for en fossilbil) , og at en lavere temperatur på vannet vil gi en vesentlig redusert effekt.

Jepp, jeg og de andre som har montert fossilvarmer har funnet ut omtrent det. Tvilsomt om varmepumpen i seg selv klarer å gi noen merkbar temperaturøkning uten bruk av PTC-elementet. Men det hadde jo vært interessant å hørt, om noen skulle forsøke, om bilen aksepterer at PTC-elementet blir koblet ut, også på e-Golf med varmepumpe. Skulle det gå, ser jeg ikke noe i veien for at de med e-Golf med varmepumpe eventuelt også kan montere tilleggsvarmer/fossilvarmer. Det hadde da selvfølgelig også vært ønskelig å koble også varmepumpen helt ut for å spare mest mulig strøm. Man kunne da f.eks kjøre med fossilvarmer på langtur (PTC og varmepumpe koblet ut), og PTC+varmepumpe koblet til på småturer.
#9
e-Golf / Sv: e-Golf med varmepumpe, deaktivere PTC elementet?
fredag 04. desember 2015, klokken 08:03
Sitat fra: stefse på mandag 30. november 2015, klokken 23:17
Ser at effektforbruket peaker kraftig ved oppstart, opp mot 6-7kW for deretter å stabilisere seg på rundt 1kW.
Hvis man kan vente på varmen fra varmepumpen hadde det vært fint å kunne koble ut PTC elementet med en bryter eller noe. Hadde ikke du gjort dette ohm?

Det var jeg som hadde gjort dette, se tråden som omhandler "Hvordan montere dieselvarmer i egolf (Webasto eller Eberspracher)" Bilen kommuniserer med PTC-elementet med noe som kalles "LIN-bus". Jeg forsket litt på dette og lagde noe som er kalt "sladden", som kobler ut PTC-elementet på e-Golf. Denne var primært tiltenkt de som ville montere en Webasto, eller Eberspaecher som tilleggsvarmer i e-Golf uten varmepumpe. "Sladden" vil også koble ut PTC-elementet på e-Golf med varmepumpe.
#10
e-Golf / Sv: Tyverisikre hjulbolter sitter fast
fredag 20. november 2015, klokken 07:00
Etter min mening er den spesial-bit'en altfor dårlig. Det er alt for lite inngrep mellom denne og skruen til felgen. Den tåler f.eks ikke at man setter en stor nøkkel på, og drar til med kanskje 150 Nm før bit'en bare sklir av. Du bør få den av med en stor slag-skrutrekker, det var det jeg måtte gjøre. Jeg har derfor byttet ut spesial-skruene med vanlige hjulbolter med 6-kant-hode, så slipper jeg å plundre mer med det.
#11
e-Golf / Sv: Dekktrykk
søndag 15. november 2015, klokken 18:07
Jeg kjører med 3,2 bar, nær maks dekktrykk. Fyller hjemme. Ingen ting som tyder på det du beskriver.
#12
e-Golf / Sv: Har jeg varmepumpe?
torsdag 12. november 2015, klokken 11:44
Det du har tatt bilde av er det elektriske varmeelementet på 6kW, ikke varmepumpen. Det såkalte PTC-elementet. Varmepupen (hvis du har det) befinner seg litt til høyre, nærmere midten av motorrommet.
#13
e-Golf / Sv: Har jeg varmepumpe?
tirsdag 10. november 2015, klokken 07:30
Ta bilde av motorrommet og legg det ut her, så skal jeg svare deg. Den befinner seg i motorrommet, opp mot vindusruten og mellom vindusviskerene.
#14
e-Golf / Sv: CEE kontakt med 20/25 A sikring for hjemmebruk
lørdag 17. oktober 2015, klokken 08:25
Sitat fra: Mavsemums på fredag 16. oktober 2015, klokken 15:37
EAFK, hva kostet den billige kabelen fra EV? De har en som koster 3800 kr, 16/10A Menneske, er det noe billigere? Eller skal man gå for den bare?

Det høres jo ut som den beste løsningen, kan ikke se for meg at en elektriker skal ha så mye for å legge opp en kurs, kabel og CEE kontakt. Blir betraktelig mye billigere enn veggboksen!

I tillegg til EV Institute, har de en lader på "ladefabrikken", omtrent samme pris. Men når jeg tenker etter; skal du spare penger bør du kunne gjøre litt selv. Hjemme hos meg har jeg et 32A  3-Fas uttak ved sikringsskapet ("byggestrømuttak" som jeg allerede hadde før jeg fikk elbil). Fra denne går det en 4mm2/30m lang skjøtekabel bort til bilen. Du må lage deg en overgang fra 32A/3fas CEE (blå industrikontakt) til 16A/1fas (fortsatt blå industrikontakt). På "billigladeren" må du sette på en 16A/1-fas CEE i stedet for schuko-kontakten. For å kunne bruke denne billigladeren utenfor hjemmet, bør du også ha en overgang fra 16A CEE til schuko, slik at du har muligheten til å bruke den mot en "vanlig" schuko vekkontakt. Husk at du kan selv stille inn og begrense strømtrekket til 10A i bilen for å skåne en evt. schuko-kontakt.

Det koster noen kroner for disse kontaktene og overgangene du må lage. 4mm2 kabel koster noen kroner per meter. Å sette på et slikt byggestrømuttak ved siden av sikringsskapet, tipper jeg koster 2-3000 kr. La oss si dette vil koste deg 5000kr(?). Så kommer billigladeren i tillegg. Totalt sett blir kanskje ikke en veggmontert lader, satt opp av elektriker så dyr likevel.
#15
e-Golf / Sv: CEE kontakt med 20/25 A sikring for hjemmebruk
fredag 16. oktober 2015, klokken 12:12
Alternativ 2 med blå industri-kontakter (IEC 60309 ) er et glimrende og sikkert alternativ. Jeg har gjort det selv, og bruker byggestrømuttaket på 32A, selv om jeg bare trenger 16A. Jeg bruker en "billig"  16A lader fra EV institute, godkjent for bruk i Norge. Jeg diskuterte dette med en selger for slike veggbokser, elektriker forøvrig, og han måtte innrømme til slutt at det faktisk var en sikker løsning, men å innrømme det satt langt inne, og han var irritert.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA