Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - toril

#1
Lading / Sv: 8A eller 10 A kabel som standard i 30 KwH Leaf?
mandag 02. mai 2016, klokken 22:31
Fikk min 30Kw mandag forrige uke, den kom med 8A ladekladd. Den er fysisk mindre enn 10A kladden.
Fikk byttet den inn i dag hos forhandler til en variabel mennekes 6-13A.

Det er nok sant at det ønskes ny standar på 8A på den type kabel. Det er sikkert ok når de nye grønne ladestolpene med som gir 16A og noen også med 32A finnes over alt og vi kan bruke den andre kabelen som fulgte med bilen. (de som har 6,6 Kw lader)

Det dumme er at kjøper og selgere ikke er godt nok informert før etter kjøpet.  Ser frem til å teste den nye kabelen neste gang jeg er så heldig å får lade på jobben.
#2
Leaf 2010-2017 / Sv: Lang ladetid - tekna 30 kW
mandag 02. mai 2016, klokken 22:11
Jeg snakket med BNH og sa at jeg ikke likte den nye ladekabelen på 8A. Da tilbø de seg straks å bytte ut min standar Leaf ladekabel med en variabel Mennekes kabel 6 - 13 amp. Det takket jeg ja til og føler at det er en bedre erstatning enn den orginale. De ga også samme garanti på den kabelen. Nå kan jeg lade på det meste og muligheten til 6A er genialt når man er på besøk på hytter eller andre steder med lite strøm.

Min nye Leaf spiser av 100% når jeg forvarmer, det forsvant 2% i dag på 40 minutter og 5 grader ute. Gamle Leafen pleide å ungå det så sant det ikke var veldig kaldt ute, mange minus. Har dere opplevd tilsvarende?
Det er akkurat som den ikke lenger klarer å utnytte strømmen like godt som før, altså at den ikke bruker alle 16A den har tilgjengelig i hjemmeladeren. Går vel ikke å koble noe i mellom der for å måle?
#3
Leaf 2010-2017 / Sv: Lang ladetid - tekna 30 kW
torsdag 28. april 2016, klokken 22:00
Så da er jeg ikke alene om å "synse" det tar lengere tid hjemme også. I hehold til appen så får jeg også inntrykk av det.
Da faller litt av poenget bort ved å kjøpe den nyeste versjonen når jeg likevel ikke får ladet til 100%, kun på natten.
Det var et kraftig mellomlegg å betale, og min vurdering var at det var verdt det og alt ville bli så mye enklere i hverdagen med kjøring etter at man kommer hjem fra jobb, det er bare flaks de gangene jeg får ladet på jobben så jeg anså det som et must etter at kollektiven ble stengt.

Dette er min tredje leaf, har hatt alle versjonene, så spranget fra 1.gen til 30kw er stort.
#4
Leaf 2010-2017 / Sv: Lang ladetid - tekna 30 kW
torsdag 28. april 2016, klokken 21:40
Fikk min 30 kw levert mandag og glad jeg fant denne tråden. Jeg opplevde at jeg ikke klarte å lade fra 68% til 100% i løpet av 7 timer og 45 minutter. Den sto på 98% da jeg kom ut. Helt klart lavere ladehastighet på denne bilen. Gamle-leafen (gen. 2) klarte fint å fylle opp til 100% på 6 timer, og da fra lavere prosent. Jeg regner med at jeg forbruker like mye strøm ca nå som før og hadde forventet 100% innen jeg skulle hjem.

(jeg er klar over at det tar lengere tid å lade mer og at det % vis så tar 10% lengere tid å lade på en 30 vs 24 kw)

Har fastmontert dedikert ladeboks på veggen på en 20 amperkurs med eget vern men den leverer kun 16 amp til bilen. Synes den også lader tregere... muligens inbilling etter opplevelsen av 8a lading.

Erfaring fra hurtiglading er at den er kjappere en gamle-leafen.

Er skuffet over 8a ladekladd og skal klage på den og be om 10a. La merke til at den var mindre og lettere og tenkte at det var kjekt, men ikke på bekostning av ladetid. Det var jo derfor jeg oppgraderte til 30 kw . . .  for å ha rekkevidde før lading på natten.
#5
Nissan / Sv: Defekt klimaanlegg?
fredag 19. februar 2016, klokken 22:11
Den 2013 leafen har varmepumpe?
Jeg kjøpte en brukt Leaf med varmepumpe og det viste seg at varmepumpa ikke fungerte særlog bra. Jeg fikk varme i bilen av og på men det ble aldri varmt. Hadde den på verksted 3 ganger før de hørte på meg og fikk det fikset.
Det jeg merket var at varmen kom ut av dysene også når tempen nærmet seg satt temp så ble det kald, og kaldere, for så å bli varmt igjen, og sånn fortsatte det. Bilen klarte ikke å holde seg varm når vi kom ved i null grader. Man kunne se på strømforbruket at den brukte mye strøm når den ga varme, regner med at det da var det elektriske varmeelementet som slo inn, og når den slo seg ned/av og kun varmepumpe skulle kjøre så ble det så kaldt at tilslutt slo varmeelementet inn igjen.
Kunne se strømforbruket variere i tilsvarende mønster.
Mitt problem ble løst av at de kjørte en prosess på varmepumpen hvor de koblet opp vogna med gass og trykk, hele prosessen to nesten 2 timer og jeg merket allerede da jeg forlot verkstedet at problemet var løst.
Er det null varme i bilen så er det vel kanskje feil på det elektriske varmeelementet også.
#6
Elbilen i Samfunnet / Sv: Endelig fredag så hvorfor tenke på mandag
fredag 19. februar 2016, klokken 21:36
Vi kan vel håpe og tro at vi får bruke kollektivfeltet igjen utenom rushtiden fra oktober 2017. Jeg forstår ikke helt hvofor det skal være stengt 24x7 da, evnt med flere i bilen som på vestsiden.
#7
Jeg kjører Mosseveien til Oslo og har gledet meg over tiden jeg sparer ved å kunne kjøre i kollektivfeltet inn mot Oslo i 2 år.
Etter sommerferien i år er det en stor økning av elbiler i kollektivfeltet og det går like glatt bortsett fra der veien snevrer inn rett før Ulvøya, der går det trått.
Bussene blir stående i kø og blir forsinket med flere minutter på en relativt kort strekning. Fortsetter det sånn så er jeg redd det ikke er lenge før kollektivfeltet blir sperret for elbiler i rushet eller at de innfører «2 i bilen.»
Dette kan unngås om elbil-sjåførene går ut av kollektivfeltet i god tid før køen dannes i kollektivfeltet, at vi aktivt unngår å sperre for bussen, at vi bruker speilet og slipper bussen frem.
Jeg undres stadig over de som hardnakket forblir i kollektivfeltet helt til siste sekund for så å presse seg inn. Kunne det ikke være både smart og fleksibelt for alle at man legger seg ut av kollektivfeltet når det er en naturlig åpning å gå inn i selv om det er et godt stykke igjen til det er slutt. Vi har selv en mulighet til å påvirke vår fremtid i kollektivfeltet.

Mange påstår at tilgang til kollektivfeltet ikke er avgjørende for deres valg av elbil, men da har de ikke spurt de som pendler til Oslo/Bærum og kjører Mosseveien og som ikke har tilgang til ladning på arbeidsplass.
Jeg ønsker en litt mer raus og fleksibel holdning for å gå ut av kollektivfeltet i god tid før det stopper opp og for å ikke «stå på sin rett» til å kjøre på til siste slutt.

Er jeg helt på viddene her?
Er det andre ting vi kan gjøre som vil hindre utestenging?
#8
Test av elbiler / Sv: Kjøpe Leaf eller Golf?
fredag 28. februar 2014, klokken 10:41
Folk får kjøpe det de tror er best men å sammenligne en bil ut i fra hva man tror uten noen form for erfaring blir litt ullent i forhold til en bil som allerede har eksistert i flere år og hatt oppgraderingen

Mitt valgkritere er kun basert på rekkevidde i en bil med mer enn to seter innenfor prissegmentet kr 200000 - 300000. Det er igrunnen det som er alfa og omega i hverdagen.

Jeg kjører LEAF (gammel modell kjøpt i 2013 på tilbud) og synes bilen er god å kjøre og den gjør jobben sin, kjører 99km daglig t/r jobben. På et generelt grunnlag etter å ha eid 28 biler over 32 år så er min erfaring at de fleste biler bare er å sette seg inn i og vri om nøkkelen og tut og kjør, og er det problemer så fikses de. Jeg har kun hatt to biler som jeg hatt problemer med og måtte ta inn utenom service intervall.

Likevel er jeg skeptiks til å være den første til å kjøpe en ny type biltype/modell, og jeg innbiller meg (uten saklig grunnlag) at biler som er bygd fra bunnen av som el-bil kanskje er bedre enn en som er ombygd.

Samtidig tror jeg at den erfaring Mistubishi og Nissan har nå vil ta de andre tilsvarende lang tid å opparbeide. En ting er garanti på bil og batteri, men målet er å ikke måtte teste den garantien, bilen skal være på veien og ikke på verkstedet.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA