Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - hellevator

#1
Kjøpe elbil? / Sv: Valg av bil - det står mellom i3 eller eGolf
torsdag 27. mars 2014, klokken 09:59
Jeg har ikke vurdert Ford'en i det  hele tatt pga av ladingen. Jeg er også veldig skeptisk til Ford på generelt grunnlag. Det antar jeg ikke du er @ S-Max :)

Jeg kom på 280.000 inkludert vinterhjul for eGolfen og har da krysset ganske bra av på utstyrlisten, synes jeg selv.

Personlig hadde jeg ikke kjøpt Ford'en om den koste 180.000. Men det er kanskje bare meg :)
Føler at eGolfen er det mest fornuftige valget akkurat nå, enda mer fornuftig hadde det nok vert å vente til den kommer med varmepumpe, men får heller fryse litt på lenger turer om vinteren om det blir nødvendig.

Edit:
På VG+ ligger det en veldig enkel "tabloid" artikkel om elbil "Den beste el-bilen for deg".
Den er kanskje ikke verdt særlig mye, men der får eGolf en 6'er på terningen og Forden får 3.
Ellers så får i3 4 øyne og Leaf får 5. De skriver skuffende lite om bilene dessverre.
#2
Kjøpe elbil? / Sv: Standarutstyr i i3 vs E-golf
onsdag 26. mars 2014, klokken 19:07
det ble eGolf. hovedsaklig på grunn av plassen (bagasje og 5 seter), men også litt pga av uintersert/til dels arrogant selger hos bavaria. virker som de tjener for lite på i3 til å bruke tid på kundene. kanskje noe bmw sentralt burde se på, om så er tilfelle.

har ikke fått bekreftet dato, men  "i løpet av 6 mnd", så ingen grunn til å holde pusten :)

#3
Kjøpe elbil? / Sv: Valg av bil - det står mellom i3 eller eGolf
tirsdag 11. mars 2014, klokken 10:37
Det er noe som sier meg at eGolf og (nye) Leaf vil komme ganske likt ut ja.
#4
Kjøpe elbil? / Sv: Valg av bil - det står mellom i3 eller eGolf
tirsdag 11. mars 2014, klokken 06:54
Da var eUP tatt på "lang"-tur...
Det var litt kaldere i går, startet på +5 grader og krøp ned til +2 grader etterhvert.
Både eUP'en og i3'en hadde stått på lading helt frem til oppstart av kjøretur. Så da betyr kanskje ikke temperaturen så mye?... Batteriene må vel kjøles når de tappes.

Strekningen var omtrent identisk med i3'en. Har etter beste evne prøvd å kjøre identisk.
Begge testene ble gjort når det var lite trafikk på veien.
Ble kjørt med ECO + eUPen også. Kaldt og ufyselig :)

Var imponert over rekkevidden på eUP'en.
Ved første utrekning så fikk jeg omtrent lik % rekkevidde ut av eUP som i3'en.
Siden jeg fant det litt rart så la jeg inn ruta i google maps på både i3 og e-UP.. .Det viser seg at i3'en viser betydelig korte avstand kjørt en hva kartet gjør. e-UP'en viser så og si likt.

Tall for e-UP:










DistanseBilGoogle
18,78,8
244,644,5
359,158,8
Rest33
Oppnådd rekkevidde112,4115,1
Oppgitt rekkevidde160160
% av rekkevidde70,2571,94


Tall for i3









DistanseBilGoogle
148,952,8
248,952,8
331,230,9
Rest55
Oppnådd rekkevidde134141,5
Oppgitt rekkevidde190190
% av rekkevidde70,5374,47

Siden testen er kjørt 98% på eksakt samme strekning så vil jeg tro tallene basert på google sine oppmålinger er mest representative, det tar f.eks vekk misvisning/sikkerhetsmarginer/dekk-dimensjon/andre målefeil på bilen.


Hvis vi skal prøve å overføre "untyttelsegraden" dette direkte til eGolf... (longshot.. men la gå).
71.94 * 190 / 100 = 136.69 km. mot i3'ens 141,5 km.

Spennende å på tallene i3 klarer mot Leaf kjørt samtidig :)


EDIT: Det viste seg at google hadde tatt en litt teit vei på kartet, oppdaget det ikke før nå. Tallene er oppdatert....
#5
Kjøpe elbil? / Sv: Valg av bil - det står mellom i3 eller eGolf
torsdag 06. mars 2014, klokken 19:45
Hyggelig lesning :)

Har avtalt prøvekjøring av eUp på mandag til tirsdag. Så da får jeg jeg testet samme rute som jeg kjøre i3'en :)
Legger ut resultat så fort det foreligger om noen er interessert :)
#6
Kjøpe elbil? / Sv: Valg av bil - det står mellom i3 eller eGolf
torsdag 06. mars 2014, klokken 13:43
Nå ble det stille :)...

Siden eGolf er utilgjengelig for testkjøring. Hva tror dere om følgende:

BMW oppgir max lengde på NEFZ syklus på 190km
Jeg kom 134 KM. Det skulle tilsi at jeg med min kjørestil, vær, trafikk osv. den dagen fikk ut 70,53% av NEFZ teoretiske rekkevidde.

eUP oppgir 160KM målt etter NEFZ.
Hvis jeg da kjører denne bilen samme strekning, samme vær, samme tid på døgnet /trafikk, så godt som mulig. Så finner jeg %vis utnyttelse av teoretisk rekkevidde. Da skulle en kanskje tro den til en viss grad kan overføres til eGolf så lenge de har regnet og testet på samme måte...mellom eUP og eGolf.

Siden både i3 og eGolf oppgir NEFZ på 190km, så vil prosentsatsen som jeg da får ut av eUP direkte kunne måles opp mot i3'ens 70,53% "utnyttelsesgrad" :)...

Bedre en ingenting.. eller helt på jordet?



#7
Kjøpe elbil? / Sv: Valg av bil - det står mellom i3 eller eGolf
tirsdag 04. mars 2014, klokken 22:32
Fast distanse ville jo også fungert, men jeg vil tro at den reelle gjenværende batteritiden er mest nøyaktig jo nærmere 0 den kommer. Derfor var tanken å kjøre en av bilene så tomme som mulig for å se hvor mye forskjell det var da.. Eventuelt ta noen korte runder i nærheten av ladestasjonen, helt til en må hive inn håndkleet :)

Jeg hadde lagt mer vekt på en slik test en noen andre papirtall jeg har sett til nå... Hadde vert evig taknemlig om noen hadde gidded å gjøre dette!  :D
#8
Kjøpe elbil? / Sv: Valg av bil - det står mellom i3 eller eGolf
tirsdag 04. mars 2014, klokken 20:25
Det hadde vert helt konge, men det hadde vel vert best å teste med vinterdekk, da det er når det er kaldt og en typisk har på, nettopp vinterdekk, at rekkevidde er mest kritisk. Med mindre en av partene da stiller med pigg.

Forslag til gjennomføring:

Vinterdekk (uten pigg)

Dekktrykk bør vel være nøyaktig etter boka.

Ideelt burde begge stått en halvtime på samme ladestasjon og toppet batteriene og sannsynligvis fått opp varmen på dem før start. Vet ikke hvordan det er med type 2 ladere på østlandet, men her på vestlandet er de totalt fraværende.

Beste øko program skrudd på (ECO PRO + for BMW og tilsvarende for Leaf)
den som først har 55% igjen på distanse gir beskjed om å snu. Så går turen samme vei tilbake til ladestasjonen hvor det ble startet fra.

Den som har mest KM igjen på "tanken" stikker av med den høytidelige seieren :)
#9
Kjøpe elbil? / Sv: Valg av bil - det står mellom i3 eller eGolf
tirsdag 04. mars 2014, klokken 15:09
Ok, takk for innspillet, Leaf er vel mer sammenlignbart med eGolf'en med tanke på størrelse og batteri. 
Høres ut som Leaf'en da har omtrent lik rekkevidde som i3'en. Da jeg kjørt alene i bilen 129km og hadde 5 km igjen. Dog var det 5 grader varmere en ditt tilfelle. :)... Hadde sluppet mye spekulasjoner om det var mulig å kjøre eGolfen samme strekning, men da må jeg vente til uke 24....
#10
Kjøpe elbil? / Sv: Valg av bil - det står mellom i3 eller eGolf
tirsdag 04. mars 2014, klokken 13:52
Jeg lurer også på dette, hvorfor i3 skulle ha lenger rekkevidde basert på tallene som begge produsentene oppgir?

Ja den er lettere, men forbruk pr. 100 km er omtrent lik. Så den gevinsten skulle jeg jo tro var iberegnet i forbrukstallene. Med ca 20% større batteri på eGolfen så skulle vel det tilsi lengre rekkevidde på eGolf'en. Forutsatt at testen på forbruk har fulgt en viss/samme standard... Det er jo høyst usikkert. Derfor hadde det vert genialt med en test som faktisk sammenlignet rekkevidde på elbiler upartisk under samme forhold.

Hvor forskjellen er 1-2 km.. er jeg enig i at det har veldig lite å si, men hvor har du i tilfelle dette fra?
Hvis forskjellen er 10KM så er det faktisk veldig viktig.

NEI,  rekkevidde er ikke kritisk i det daglige, men det er dumt å velge en elbil, som koster mer, og ikke tar meg helt frem på litt lengre turer som jeg tar noen ganger pr mnd, spesielt hvis det finnes et alternativ. Når det er sagt er ikke tesla eneste valget for meg om jeg skal til svigermor. Turen er ca 110 KM. Jeg vil tro 10KM ekstra vil være en grei bonus på vinterstid. Tar ikke hensyn til varmeapparat, da jeg starter reisen i varm bil, og kjører med det av om det viser seg å være eneste måte å komme frem på på de kaldeste dagene. For å si det slik, det er bedre å komme frem litt kald en å stoppe 10 km fra målet :)
#11
Ja nettop....
#12
Kjøpe elbil? / Sv: Valg av bil - det står mellom i3 eller eGolf
tirsdag 04. mars 2014, klokken 07:15
Synd hvis vi må vente lenge på en reell test. Det finnes jo eGolf'er som forskjellige "mediehus" har fått testet allerede, men finner ingen sammenlignbare tester.

NEDC er jo helt klar ikke bra å bruke som forventet rekkevidde. Men er kanskje grei å bruke når du ser de på de relative forskjellene mellom bilene?

Det jeg ikke forstår er fabrikantenes egne tall... hvor BMW skryrter på seg 190KM rekkevidde men har et batteri på 18,8 kWh og et forbrukt på 12,9 kWh per 100 km. Har lagt inn en post bå batteri tråden: http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=12798.msg191482#msg191482 , kanskje jeg får noen svar der.
#13
Jeg skjønner heller ikke helt hvordan de regner ut rekkevidde.
Jeg vil jo tro rekkevidden er basert på produsentenes egne forbrukstall og batteriets kapasitet?...
Burde være enkel matte.
Tydeligvis ikke, 2 aktuelle biler for meg:

eGolf:
12,7 kWh per 100 km
24,2 kWh batteri
=190,55 (Matematisk)
= 190 km rekkeviddee i følge VW

i3:
12,9 kWh per 100 km
18,8 kWh batteri
=145,74 (Matematisk)
= 190 km i følge BMW

Det virker jo for mannen i gata (meg) at VW har bestått grunnleggende matte og at tallene deres er mer å stole på. Eller?

Kan noen forklare meg hvordan BMW kommer frem til 190 KM rekkevidde basert på sitt eget forbruk pr km og batteriets kapasitet?

EDIT:
En forklaring kan jo være at forbruket er basert på en falt bane uten stopp/(regenerering). Og at BMW da er så VELDIG mye bedre en VW på regenerering..... Kjøper ikke helt den heller, for da er de matematiske forbrukstallene til VW meget moderate og uten noen form for regenerering tatt med.

#14
Hehe, hjerte og mage sier i3, men hjernen sier eGolf. Det blir litt mer praktisk bil med en gang. Men golf er golf, på godt og vondt.

Jeg er kanskje litt rar, men synes ikke i3 er spesielt stygg, men den orange ser ikke nydelig ut. Den mørke grå ser betraktelig bedre ut. Men hvordan den ser ut betyr ikke all verden heller. Det er viktigere å komme frem en hvordan en tar seg ut :)

Hvis det er konsensus på at de har lik rekevidde, faller valget klar på i3. Selv om de har en helt idiotisk dør-løsning. Men om golfen har 10-20KM ekstra på "tanken" vinterstid kan det være det som vipper valget. Da den 110 km turen mest sannsynlig vil være mulig HELE året.

Mesteparten av tiden vil det ikke være unger med i bilen så dørene er ikke store problemet. Men seriøst, kunne ikke BMW bare laget en vanlig 3 dørs heller,  :o det blir en gimmick med litt bismak.
#15
Kjøpe elbil? / Valg av bil - det står mellom i3 eller eGolf
mandag 03. mars 2014, klokken 15:56
Det som er litt avgjørende er rekkevidden. Jeg ønsker å kjøre 110 KM med 1 voksen og 2 unger + "helge bagasje" til alle årstider. (Det er selvsagt lademuligheter på destinasjon)

Har prøvd i3'en 2 ganger nå. Først en tur på ca 30 min, hvor jeg kjørte normalt, det var en veldig kjekk opplevelse.

Fikk låne den lenge i dag, og tok derfor en lengre tur med moderat kjøring i 70-80-90 soner.
Låg rett rundt fartsgrensa, og tok ingen hurtige akselrasjoner (som er veldig fristende med i3'en).
Kjørte på ECO Pro + hele tiden. For sikkerhetsskyld så hadde ikke forhandler skrudd på varmen i bilen, så jeg frøs under hele turen :).. Men målet var jo å teste rekkevidde, så det måtte jeg bite i meg. Jeg kom 129 KM før jeg parkerte, da stod det kun 5KM igjen i rest. I dag var det +6 grader ute og bare meg i bilen, og relativt lite høydeforskjell på ruta jeg tok.

Tok like etter en tur med eUP, får å få en viss feeling med hvordan eGolf'en vil bli. (Det er vel det nærmeste vi kommer nå, har testet Leaf også). Du kan sette "Gir'en" i B modus. Dette skulle liksom være det samme som i3' ens "enfortskjøring". Det første jeg merket meg var at det ikke bremset i det hele tatt til å begynne med, men ble noe bedre etterhvert, men selv etter 30 min så var det ikke nærheten av bremseeffekten på i3'en. Måtte bruke bremsa mye på eUP'en mens jeg på 129 KM med i3'en brukte bremsen noen få ganger. Dette er jo litt smak og behag, men jeg digget "enfortskjøringen" til BMW.  (Når jeg sa dette til VW-selgeren så hadde han glemt å si at eUP'en ikke bremser "noe særlig" i B modus før batteriet er tappet litt. Det betyr jo at du må ta hensyn til dette når du starter dagens ferd....virker som en not tåpelig løsning)

"Gir"/kjørevalg:
Vil B modus fungerer "bedre"/bremse mer når en slipper gassen på eGolf en eUP?
Jeg kan jo ikke forstå at VW skulle endre dette vesentlig....

Tilbake til rekkeveidden:
Finnes det noen tester hvor i3 er målt opp mot eGolf under samme forhold?
Noen som vil tippe hvilken av bilene som vil ha best rekkeveidde sommer / vinter, gjerne med begrunnelse hvorfor...?

Nå var jeg kanskje litt brutal med eUP'en, det var ikke meningen.
For jeg likte den faktisk bedre en Leaf'en jeg prøvekjørte, på alle måter (bortsett fra størrelsen da)...

Leveringstiden på eGolf og i3 er jo relativt lik virker det som, bare at jeg ikke får mulighet til å teste eGolf'en om jeg bestiller nå... Jeg liker ikke helt den tanken.

Eventuell andre ting jeg bør vurdere disse bilene i mellom?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA