Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - thomanie

#1
"For example, it got rid of the external battery pack heater and instead, it heats the pack only using heat provided by the powertrain even when the car is parked."

Lurer på hvordan dette vil slå ut i god, norsk vinter...

T
#2
e-Golf / Sv: Klunkelyd fra bakenden over dumper
tirsdag 01. august 2017, klokken 11:03
Hadde tilsvarende ulyd bak på vår 2015 modell etter få km. Skulle tro bilen hadde ett løst eksosanlegg på humpete/hullete grusvei. Plukk ut alt som kan "klunke" i baggasjerommet, også under baggasjeromsgulvet dersom du har Dynaudio, og dobbeltsjekk at ulyden fortsatt er der. Reklamerte på vår og fikk nye bakdempere uten spørsmål.

T
#3
e-Golf / Sv: Ladere i gpsen
mandag 26. juni 2017, klokken 18:28
Her finner du forklaring på hvordan du laster ladestasjoner i e-golfen:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,20232.0.html

Den har (dessverre) ikke noe beregning av nødvendig ladetid slik Tesla har.

Eneste alternativ pr idag er vel den svenske planleggeren (http://egotrip.se/). Elbilforenings ruteplanlegger app lager rute med ladestopp, men viser pr idag ikke hvor lenge man må lade pr stopp.

T
#4
Model 3 / Sv: Model 3 - bilder og smånytt.
mandag 12. juni 2017, klokken 23:28


Kommer jo helt an på hvilken type hengsel man velger... Ser ut som om det skulle være god plass til noe ala bildet over, i åpningen til bakluka på den matt-svarte. Men, luka kommer ikke like langt opp og "bort" som med den semi-hatchback løsningen de ser ut til å ha valgt.

T
#5
e-Golf / Sv: Nye E-golf
søndag 30. april 2017, klokken 15:23
@Lassiiboiii:
Siden du har tilgang på en 300km eGolf i helga - kan du finne, eller ta ett bilde av part-nummeret på den kraftigere ombordladeren (den under panseret), og poste her, eller her: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,31520.0.html) ?
Ser ut som det normalt er klistra på sideveggen av laderen, mot midten av bilen.

T
#6
Model 3 / Sv: Hva kommer i Unveil Part ≡ ?
fredag 31. mars 2017, klokken 09:12
Sitat fra: turfsurf
Lurer mere på hvordan de har tenkt å løse vimsevarslingen og "hold i rattet" advarselen.
TM3 skal være billig å produsere. Da er det vel ikke utenkelig at de kan plassere noen velvalgte, klassiske (som i ICE) varsellamper i en liten rekke på dash'en rett foran føreren. Eller til og med på rattet som i F1. Langlys, blinklys, autopilot, og "master caution" (spaceship, anyone?) God plass på så lite som 10x2 cm. All annen info går på det store displayet. Bruk LED pærer så det blir litt moderne også. Selv om det kanskje er en litt u-teslask løsning, så ville jeg ikke bli overraska...

T
#7
e-Golf / Sv: Hva savner vi på e-Golfene våre?
mandag 30. januar 2017, klokken 11:36
Tidlige eGolfer har ikke lyktespylere - derav savnet... Kom vel først på 2016-modellene om jeg ikke husker feil.

T
#8
En sjelden gang i blant har ikke lade-kladden gått i lås (og derfor ikke fått startet lading), og enda sjeldnere har vi ikke fått den ut når vi skal avslutte lading. Har gjerne funka etter noen forsøk, noen ganger flere forsøk.

Etter inspeksjon på 30K service viste det seg at isolasjonen var knekt tvert av på alle 4 lederene fra låsetappmekanismen. Ledningene var tynne, men veldig(!) stive. Hypotesen er at kondens og/eller vann fører til kortslutning, og ingen låse-funksjon. Den sitter på siden av ladeporten, over innerskjermen, på innsiden av bakskjermen, og er derfor ikke noe som normalt skal utsettes for vesentlige mengder av hverken vann eller mekanisk belastning. Mekanikeren kunne fortelle at hele denne låsetapp-boksen har fått nytt delenummer - hvilket skulle tilsi redesign og/eller komponentbytte.

T
#9
e-Golf / Sv: Nye E-golf
torsdag 27. oktober 2016, klokken 09:38
Sitat fra: Ourasi på onsdag 26. oktober 2016, klokken 23:06
Frykter at Kreisel er litt i samme kategori som "alle" andre batteriutviklere - se hva vi kan - og ingen ser noe til det i praksis. ...
Kreisel leverer allerede drivlinjen til Rimac (om enn lavvolum), starter nå levering til VDL i Nederland (= Mercedes varebil/minibuss), og er (etter eget utsagn) i samtaler med flere andre bilprodusenter. Så jeg tror du tar feil - heldigvis. Ser ikke hvorfor de skulle selge/låse seg til èn fabrikant, når de kan tjene gode penger flere steder. Møller skulle gjort det eneste riktige, og tilbudt oppgraderingen til eGolf gjennom sitt nettverk. Med VW på lag - eller ikke. Om de jobber med det sammen med VW som ryktebørsen vil ha det til, så ville jeg ikke bli overrasket om de sliter med not-invented-here-syndromet som ofte plager engineering-organisasjoner som VW... Håper VW nå bare sitter og venter på at bygginga av Kreisels nye fabrikk blir ferdig så produksjonsvolumet kan økes, og avtalen offentliggjøres :D

... men nå spora vi helt av på temaet 300km eGolf ;)

T
#10
e-Golf / Sv: Nye E-golf
onsdag 26. oktober 2016, klokken 10:41
Sitat fra: Råde på tirsdag 25. oktober 2016, klokken 20:24
Sitat fra: thomanie på tirsdag 25. oktober 2016, klokken 20:10
Fikk epost fra Møllersystemet om denne - så da benytta jeg anledningen til å fortelle forhandleren at 300km var for lite, for sent, men at jeg svært gjerne reserverte en plass i kø hos Møller for Kreisel Electrics oppgradering til 55kWh / 430km for den eGolf vi allerede eier :)

T
Og hva sa den gode mannen da?
Fikk ett standard selgersvar - "Dette vet vi ingenting om. Men du kan godt reservere den nye 300km! Prisen <bla bla> ..."

T
#11
e-Golf / Sv: Nye E-golf
tirsdag 25. oktober 2016, klokken 20:10
Fikk epost fra Møllersystemet om denne - så da benytta jeg anledningen til å fortelle forhandleren at 300km var for lite, for sent, men at jeg svært gjerne reserverte en plass i kø hos Møller for Kreisel Electrics oppgradering til 55kWh / 430km for den eGolf vi allerede eier :)

T
#12
e-Golf / Sv: Øget kørelængde for eGolf 2017
mandag 12. september 2016, klokken 23:32
Sitat fra: jensjacob
Tjaa... for at lave en Tesla model 3 killer her og nu. Ikke i 2018 eller 2019 men nu. Hvis e-Golfen kom med 55 kWh batteri og 22 - nej, bare 11 kW lader, så ville jeg ikke engang gide og prøvekøre model 3'eren om den så havde været klar nu. Og jeg havde da slet ikke gidet vente på den.
Mye rett i det, jensjacob, men du glemmer TM3's ess i ermet for alle oss her på oppe på berget: 4wd.

*Det* tilbyr ikke en eGolf, og ikke har de sagt ett kvidder om muligheten for det heller. Men at det kommer når stort nok (>=50kWh) batteri er på plass - det ville ikke overraske meg. Det er jo mistenkelig god plass der bak...

T
#13
e-Golf / Sv: Øget kørelængde for eGolf 2017
tirsdag 30. august 2016, klokken 10:34
Sitat fra: Råde på mandag 29. august 2016, klokken 23:30
Jeg hører rykter innen møllersystemet om at de kanskje kommer til å tilby denne oppgraderingen også for de eldste egolf. Med inntakte garantier.
Noen rykter om
- pris?
- batteri + 11kw lader vs. bare batteri?
- når?

Mailet med Kreisel rett før ferien. Da svarte de noe unnvikende rundt pris og tilgjengelighet på oppgradering av eGolf, men at de var i samtaler med bilprodusenter (i flertall). Rimac og Mercedes ("VDL" kassebil) er jo kjente brukere av tekonologien, så jeg krysser fingrene for at VW blir neste :)

T
#14
e-Golf / Sv: Orginal lader E-Golf
mandag 08. august 2016, klokken 22:27
Ja, 16A kladd til e-Golf må kjøpes andre steder enn Møller / VW.

Ufullstendig liste av eksempler:
- jkirkebos semiportable ladestasjon (http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,15895.0.html)
- Ratio (http://elbilhjelpen.no/htm/evse.html#Justerbar_6-10-16A_portabel_ladeledning_med_kladd)
- Mennekes (http://www.nofuel.no/Produkt/mennekes-portabel-16a-lader)
- Volvo delenr. 31407096 (sjekk din lokale, eller svenske, Volvo forhandler. Tydeligvis produsert av Mennekes)

Merk forøvrig at disse leveres med blått CEE stikk pga langvarig 16A belastning.

T
#15
e-Golf / Sv: Orginal lader E-Golf
mandag 08. august 2016, klokken 20:28
e-Golf sin originale ladekladd er 10A - ikke 16A - ja :)

T
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA