Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - offpist

#1
e-Golf / Sv: Retrofit 35,8KWH batteri i 24,2 KWH E-Golf
mandag 30. oktober 2017, klokken 08:49
Takk men er du er sikker på at det ikke er kapasiteten på 12V batteriet det er snakk om her?
Mitt 12V batteri er 58AH.
#2
e-Golf / Sv: Retrofit 35,8KWH batteri i 24,2 KWH E-Golf
søndag 29. oktober 2017, klokken 19:52
Problemet er at jeg får ikke hjelp av møller å melde nytt batteri inn i CAN nettverket.
Har selvfølgelig et ønske om å bytte minst mulig moduler.. Så vil gjøre det litt steg for steg.

Kan du utdype hvor man endrer "størrelse" på batteriet?
#3
e-Golf / Sv: Retrofit 35,8KWH batteri i 24,2 KWH E-Golf
søndag 29. oktober 2017, klokken 17:21
E-Golf batteri pakken består tydeligvis av 3 forskjellige moduler.
8 stk 5QE-915-599-N (med control board).
9 stk 5QE-915-599-L ( uten control board).
10 stk 5QE-915-599-M (liten, uten control board).

Det betyr at om vi må flytte over disse kretskortene så er det bare 8 kretskort som må flyttes over.
Nå gjenstår det bare å åpne 2017 batteripakken å gjøre litt sammenligninger..
#4
e-Golf / Sv: Retrofit 35,8KWH batteri i 24,2 KWH E-Golf
lørdag 28. oktober 2017, klokken 12:03
Ja, men ved å flytte den originale 5QE915227 over i det nye batteriet burde jeg oppnå kontakt med modulen via CAN bus igjen, og da ser man fort om den enheten gir feilmeldinger.

Det eneste den måler fra cellene er spenningen på hver celle og temperaturen.
Forskjellen ligger nok i forhold til hvordan den kalkulerer lade og utladingskurven på Panasonic og Samsung cellene da kjemien og energitettheten er forskjellig.
Men spenningsnivåene for Lithium Ion er stort sett ganske likt. Nemlig 3,8V nominelt, 4,1V fullt (konservativt), og ca 3,2V cutoff for lav spenning. Tviler på det er veldig store forskjeller ute å går her.

Dette burde være fult mulig å sammenligne mellom to biler, jeg skal lese ut på bilen min i løpet av helgen hva celle spenningen sammenlignet med SOC.

Er det noen som har en 300KM E-Golf som kan gjøre tilsvarende målinger så hadde det vært topp.
Eventuelt om vi kan møtes, så tar jeg med kabel og PC. (Bor på Fornebu).
#5
e-Golf / Sv: Retrofit 35,8KWH batteri i 24,2 KWH E-Golf
lørdag 28. oktober 2017, klokken 10:40
Jeg fant dette skjemaet på et ross tech forum.
Det virker som om det er 5QE915227 som sitter på CAN bus interfacet.
Så er kommuniserer den videre med "Module Monitor Controll unit for batteries".

Min konklusjon ut i fra dette, er at vi bør først prøve å bare bytte 5QE915227.
#6
e-Golf / Sv: Retrofit 35,8KWH batteri i 24,2 KWH E-Golf
lørdag 28. oktober 2017, klokken 08:10
Jeg var og hentet bilen igjen hos Elbilmek denne uken.
Vi har ikke fått til å flytte over BMS enda. Først må 2017 modell batteriet åpnes helt og sammenlignes med 2014 modell batteriet for å finne ut om de har gjort noen endringer på ledningsnettet. Jeg vil ikke risikere å grille BMS fra min bil. Vi har et tredje batteri å sammenligne med, nemlig en 2015 modell.

Det er 2 stk kontroll enheter ombord i batteriet. 5Q915316S (denne når jeg ikke via Ross Tech kabelen) og 5QE915227K (Hybrid Battery (J840). En mellomløsning kan være å bare bytte en av disse to modulene men først må vi finne ut hvem som gjør hva.

Det sitter også 4 Rele``r, hovedsikring og litt småsnacks. Alt dette ser ut til å være helt likt.
#7
e-Golf / Sv: Car Net nede? Melding om feil passord.
lørdag 28. oktober 2017, klokken 07:41
Nå virker det igjen.

Hvis dette var en planlagt vedlikehold/oppgradering så var det en veldig klønete måte å gjøre det på..
#8
e-Golf / Car Net nede? Melding om feil passord.
fredag 27. oktober 2017, klokken 10:56
Er det bare jeg som ikke får logget på Car-Net i dag?
Får melding om feil passord (jeg veit det ikke er feil).. og når jeg forsøker å opprette nytt får jeg bare "det har oppstått en feil".
#9
e-Golf / Sv: Retrofit 35,8KWH batteri i 24,2 KWH E-Golf
torsdag 26. oktober 2017, klokken 09:19
Ja Kreisel ser ut til å ha laget sin egen BMS, som sikkert simulerer den originale BMS``n i bilen.
#10
e-Golf / Sv: Retrofit 35,8KWH batteri i 24,2 KWH E-Golf
tirsdag 24. oktober 2017, klokken 21:54
Tro meg, jeg har ringt mange møller verksteder for jeg bor i Oslo så det er mange å velge mellom. Det har vært e-poster, telefoner og personlig oppmøte. Alle har forsåvidt vært hyggelige men det er åpenbart ikke nok kunnskap om dette på vanlige verksteder. Så lenge det er en modifisering som ikke er godkjent av VW så er det "umulig" og ingen vil hjelpe. Er ganske sikker på at om noen år har sikkert noen greid å finne ut av dette og laget en steg for steg instruks på hva som må til.

Å bare møte opp med et 35,8 kwh batteri og late som ingenting er uaktuel, for det finner de fort ut.

#11
e-Golf / Sv: Retrofit 35,8KWH batteri i 24,2 KWH E-Golf
tirsdag 24. oktober 2017, klokken 15:06
Spenningen og antall celler er likt.
Det er kun kapasiteten som er anderledes.. så spørsmålet er om 24KWH bms kan adoptere seg etter en 50% økning i kapasitet økning, eller om den bare vil gi feilmeldingen og slå av lading/motor fordi den tror noe er galt.
Dette er ting jeg ikke veit svaret på..

Men ja det vil helt sikkert gi feil indikasjon om kapasitet og rekkevidde, i beste fall vil den lære seg kapasiteten og gi mer riktig indikasjoner over tid.
#12
e-Golf / Sv: Retrofit 35,8KWH batteri i 24,2 KWH E-Golf
tirsdag 24. oktober 2017, klokken 14:21
Elbilmek har prøvd å bytte batteri pakke og alt passer rent fysisk men "blir ikke gjenkjent av bilen".
Veit dette er litt vagt, men det var beskjeden jeg fikk...

Planen nå er å åpne begge batteriene for å se på mulighet til å flytte gammel BMS over i ny batteri pakke.
Og det går jo bare om alt er fysisk likt.. noe jeg egentlig tviler på. Vi får se hva de finner ut.

Det som er klart er at batteri cellene i den nye pakken er produsert av Samsung, mens den gamle er fra Panasonic.
#13
e-Golf / Sv: Retrofit 35,8KWH batteri i 24,2 KWH E-Golf
søndag 22. oktober 2017, klokken 20:01
Jeg er ikke 100% sikker på at BMS i batteri har komponent beskyttelse, men fra min tidligere erfaring med Audi og VW så har nesten alle slike elektroniske komponenter i bilene komponentbeskyttelse.

Har kontaktet både DV52 og "Jack in Poland", venter på svar derfra.


#14
e-Golf / Sv: Retrofit 35,8KWH batteri i 24,2 KWH E-Golf
søndag 22. oktober 2017, klokken 14:04
Elbilmek på Asker vil gjøre selve byttet for det krever bukk og løfteutstyr. Når man har riktig utstyr er nok det ganske fort gjort.
#15
e-Golf / Sv: Retrofit 35,8KWH batteri i 24,2 KWH E-Golf
søndag 22. oktober 2017, klokken 08:44
Nå vil jeg ikke røpe hva jeg ga for 35,8 KWH batteriet men det var rimelig, og antagelig litt flaks.

Vi løpet av de næreste dagene gjøre byttet. Først bare bytte batteri mot batteri og lese av feilmeldinger. Så blir nok neste fase å evaluere om vi kan flytte BMS fra gammel batteri over i ny. Men uten hjelp fra noen med inngående kunnskaper om VW og koding så er jeg ikke veldig optimistisk akkurat nå.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA