Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - CitB59EL

#1
Ser at jeg nok må bytte bremse skivene på vår C-zero når Eu kontrollen kommer. De er ganske så rustet på baksiden. Det jeg kommer til å gjøre er å skru inn begge skruene 8mm slik at skiva står i litt press så kommer jeg til å hente 1.5 kg hammern fra verktøyskrinet å dra til skiva  i ytterkant og alt jeg orker. Viktig og dreie rattet helt ut slik at så lite som mulig gir etter når slagene kommer-HUSK HØRSELSVERN!! Vil være overrasket hvis skiva fortsatt sitter etter noen harde donk-dette funket ihvertfall alltid når jeg jobbet på bilverksted:) Dette kan være et tips som kan fungere fra en avdanket bil mekaniker.   
#2
Mercedes B-Electric / Sv: Helt fersk som el-bileier.
torsdag 19. oktober 2017, klokken 21:34
Det er fult mulig hvis du kjører dette sammenhengende! Har nå hatt B klasse som hoved bil for lengre turer i over 2 år. Vår "rekord" er 11 mil rekkevidde est(vi kjørte 10 mil i strekk) når det var -13 til -24. Hadde 20-22 grader Auto i bilen  hele tiden. Vi var lettet når vi kom fra til lader og hadde igjen batteri. Dette var på vanlig lading med forvarming. Startet med 96% og ankom med 8%. Så ved veldig pen kjøring og mest60-70 km/t og ganske flat vei så går den nok 12-13 mil selv i -15 med range+.
#3
Mercedes B-Electric / Sv: Levetid originale dekk
lørdag 07. oktober 2017, klokken 09:48
På vår første B klasse fikk vi satt på Conti 17" med A i rulle motstand. Disse var 50% slitt etter 1 sesong(22000 km) og måtte ville ha blitt bytte etter 1 sommer til(4-4,5 mm igjen). Dette var skummelt dårlig synes jeg selv. Byttet inn i ny B klasse med 18" og App. Disse dekkene ser ut til å vare noe det samme. Ca 0,5 mm pr 2000. Så regner med  3-4 sesonger siden bilen går mindre nå (12-13000 året). Men Conti er jo ikke akkurat kjent for å vare lenge! Da er Michelin bedre. Blir ikke Conti neste gang. 
Kan nevne som en digresjon at på min Berlingo El med Toyo NanoEnergy i 205/65-15 med A i rulle motstand fortsatt er 4-5 mm mønster igjen! Denne bilen har gått 78000 km og 3 sesonger.... og har dekk minst 1-2 sesonger til! Ekstremt imponert! Vinter dekkene har 4 mm igjen (Nokian 195/65-R2) og blir byttet nå.   
#4
Kjøpe elbil? / Sv: Rustbeskyttelsen på nye elbiler
mandag 02. oktober 2017, klokken 08:18
Vår B klasse skulle  være behandlet på havnen i  Drammen iflg forhandler. Men denne behandlingen var ikke fullstendig. De sprøyter bare under bilen uten å ta av alle deksel eller sprøyte i kanaler. Tok derfor full støybehandling og tectyl før vi begynte å bruke bilen. Flere merker som har denne praksisen med å sprøyte under bilen. Det naturligvis bedre enn ikke å gjøre noe!
#5
Elektriske utfordringer / Sv: Justering av hovedlys
torsdag 28. september 2017, klokken 22:11
Målte du da utfra vegg slik at lysene faller naturlig nedover eller bare satte de likt? Står fall % på lyktene. Så hvis det f.eks står 1% fall så skal knekk punktene-strek falle nedover med 1 % pr meter. Dette er veldig viktig for å unngå at en blender mot gående trafikk! Viktig med helt plant/flatt hardt underlag,korrekt dekktrykk i alle dekk og korrekt last i bil. Er lurt som du skriver å få sjekket dette på service også men det er fult mulig å gjøre dette selv med grov lykt innstilling ihvertfall-langt bedre enn å blende andre :)
#6
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Sv: Hjullager
søndag 24. september 2017, klokken 10:47
Sitat fra: 65lars på lørdag 23. september 2017, klokken 17:29
Jeg leser her, og lurer på om jeg ville gjøre denne jobben selv, dersom jeg trenger å skifte hjul-lager, foran eller bak.  Sammenliknet med hvor mye det vil koste å få det gjort på et rimelig verksted.
Om jeg skulle gjøre det selv, vet man jo at "riktig verktøy" ofte er 75 % av jobben!  :)

Ikke noe problem å skifte hjullager selv hvis en har det korrekte verktøyet som du skriver. Dette vil si presse på ca 10-20 tonn som har god klaring opp/ned og noe hylser slik at en får ut lager-disse kan evt lages med sliping. Selv brukte jeg ofte gamle lagre for å presse inn igjen. Det kan også gå med store kopper (36mm) for å presse ut lager. Når jeg jobbet på verkstedet kunne jeg skiftet lager på 30 min til 2 timer når det det var et hel###l å skfite. De fleste lager sitter med opptil 5 tonn maks.  Noen ganger må vinkelsliperen frem hvis ting har rustet helt i stykker.

Hvis du IKKE har tilgang til presse og korrekte hylser så ville jeg satt bort jobben. Selv om jeg har jobbet som bilmekaniker i 15 år tidligere så vil jeg selv sette bort hjullager skifte når den tid kommer. Jeg har hverken løftebukk, presse eller hylse eller lyst til "spare noen kr på dette" siden jeg vet hvordan det kan gå uten rette verktøyet :)
#7
Det er på 2017 modell. Fikk vite dette av selger når jeg var innom med vår 2016 uten varmer på service.
#8
Vi var litt i samme situasjon ifjor. Men siden vi fant ut at prisfallet var ikke så stort så kjøpte vi ny bil isteden for. På vår nye C-Zero er det 5 år på bilen og 8 år garanti på batteri. Dette gjorde utslaget for vår del. Fristet mer med 8 års garanti/100 000 km på batteri enn å kjøpe en trilling til 100 000 som hadde kanskje 1-2 år igjen av garanti på batteri. Ja jeg vet at batteri så si aldri går istykker-men fint å ha argument hvis en skal selge bilen etter f.eks 5 år å kunne si at det er 3 års garanti igjen på batteri! Vi kommer ikke til å passere 100 000 før 8 år uansett. Bilen er mega bra! Vi kjøpte den som nr 2 elbil-men den blir brukt desidert mest! Nye Citroen og Peugeot har fått forvarmer men mangler fremdels 10% på batteri. 
#9
Leaf 2010-2017 / Sv: Nybilgaranti 5 år ELLER 100000 km........
fredag 15. september 2017, klokken 08:56
Ville tatt testen! Det er det som oppnås først som gjelder. Er litt i samme båt med min firma bil. Den vil passere 100 000 km før 5 år. Siden det er firma bil så har jeg 0 etter at garanti tid. Er km som teller for min del. 

Kan nevne som en digresjon at når jeg jobbet på bilmerksted så var den noen som tolket service historikken til fordel for seg selv når bilen hadde 1år/20000 km på serviceintervall.
De kjørte gjerne en del lengre i tid enn 1 år før de tok service da de ikke passerte km... Sier seg selv at de hadde en dårligere sak mot garanti avdeling hvis feil på f.eks motor oppsto. Noen kjørte jo "bare"7000-8000 km i året å de kjørte ca 3 år før de tok 1års service-da de "bare" var litt over 20000 km:) Ikke bra å være motor da etter xxx antall kald starter.   
#10
Kia Soul EV / Sv: RustBehandling_Kia Soul
søndag 10. september 2017, klokken 12:16
Sitat fra: EV666KM på lørdag 19. august 2017, klokken 21:04
Skal inn med Soul'n til Antirust behandling (Funderud Antirust) i neste måned... er dette bortkastede penger? Andre som har erfaring med bilen etter noen år? Har 2018 mod

Sent from my SM-G930F using Tapatalk

Har ikke erfaring med Kia selv. Men har anti støybehandlet og rust behandlet(tectyl) alle mine biler når de er nye. På berlingoen som har gått 75000 km i salt over snart 4 år så er den fremdels som ny uten rust. Tok rebehandlling iår. De fant faktisk litt overflate rust på 2 feste braketter under bil for batteri som de måtte sandblåse. Bilen var støy dempet og tectyl behandlet FØR jeg begynte å bruke den.

Ikke uvanlig at de måtte sandblåse 3 år gamle biler iflg Tectyl i Trondheim særlig hvis de ikke var behandlet når bilen var ny-før bruk. Gikk det 1 år så hadde rusten begynt å feste seg og behandlig får dårligere effekt.
Når jeg ser at bilen er helt hvit noen dager før vask-den er sort i utgangs punkte på vinteren så kan jeg bare tenke meg hvordan den ser ut under...som gammel bil mekaniker.  Det er mye rimeligere å ta behandlig når bilen er NY enn å skulle reparere på rust i etter tid... da fyker 10000 lappene i stort tempo. Vet om biler som er 7-8 år gamle som får beskjed at 130000 kr takk for fiksing av rust skader... da er 5000 når bilen er ny en "billig" investering.
#11
Har ikke kjørt så fort over lengre tid men vår erfaring er at bilen går 11-12 mil på vanlig lading ved normal fart (maks 80 km/t) og lett terreng i -13 til -24 grader. I 110 på motorvei  i -20 ville jeg ikke satset på mer enn 7-8 mil maks på vanlg 100% lading-noe lengre med range+. Luft motstanden blir temmelig drøy når lufta er så kald+110 km/t. Bilen bruker 3 timer fra 0-100% på 16A 400V. Vårt lengste ladestopp er 2.5time  under turen jeg beskrev ovenfor.   
#12
Det jeg ville gjort i ditt tilfelle er å bytte hele batteri pakken til den nye typen som kom i 2013. Da disse holder ca 3 ganger så lenge med samme kapasitets tap. Cellene er 100% like store.  Få tak i batteri fra 2014 modell eller nyere fra Imeiv som har 88 cellers batteri(C-zero/ion har 80 celler). Jeg har Berlngo som bruker LEV75 cellers men tror det blir vanskelig å få disse til å passe da de er noe større å tyngre utfra det jeg har funnet ut. Det er 2 batteri pakker på min Berlingo med 22.5 kW via 80 celler. 88 celler ville gitt ca 26 Kwh. Vekten på batteri pakkene er ca 380 kg så de har lav ytelse kg/kwh. LEV75/LEV50N er  av den nye typen som skal klare ca 3000-5000 fulle sykluser iflg fabrikk før de når 80% av ny kapsitet.  mot ca 1000 på de "gamle" LEV50 som er på din bil.
#13
Ser ut som på ion er det batteri sjekk etter 2-4.6 år mot 1-3-5år osv på C-zero. Bremseveske er 2 hvert år. Det meste er visuell sjekk og JA service koster nok mer det smaker! Men jeg vil personlig ta denne kostnaden fremfor å jobbe mot forhandler ved evt garanti sak uten å ha tatt noe service overhodet-da stiller man dårligere uansett.
Jeg vil uansett anbefale at folk etter spør FABRIKK TIDER! Pris tilbudet som er vedlagt fra BOS virker ikke å være 100% fabrikk tid basert...

Så på vår 1 service kvittering kr 2467,- av 1 års base service kostet 1320 inkl batteri service,- kr. Pollen filter 580,-, verksted materiell 73,6+mva=2467,- inkl mva. 2 års service skal ligge i ca samme område. Var dessverre ikke spesifisert med fabrikk tider på under punktene. 

Batteri sjekken er at bilen står med tester fysisk tilkoblet over natten. Dette ga bedre gjengivelse og mer korrekt rekkevidde est rekkevidde etter service. Før service så lyste skilpadde med 3-4 km og 1 prikk igjen. Det gjorde det IKKE etter batteri service og bilen gikk noen km lengre som resultat. Nå kommer skilpadde når bilen har 0 prikker og 0 km-noe som er korrekt. ECU blir bedre 0 stilt via tester enn den klarer med vanlig lading-selv om vi lader vår til til 100% hver dag og har kjørt den til skilpadde flere ganger. Skilpadde skal komme på 10% og reserve på 20% (2 prikker).
#14
Ville som nevnt ovenfor fått skriftlig bekreftelse fra forhandler at Garanti gjelder. Siden jeg har jobbet hos Citroen ut 2013 vet jeg de  nok kan sette seg litt på bakbena hvis noe mangler i Service hefte-selv om feilen ikke alltid er relatert til service...
En kan vinne igjennom men det kan ta mye tid og bli mer "pes" enn jeg personlig gidder å bruke tid på. Har en full stemplet service hefte så går ting MYE lettere uten stress er min erfaring!

Det er 8 år/100 000 km batteri garanti på de nyere C-Zero så det gjorde valget vårt enkelt å vi kjøpte ny bil isteden for "gammel" bil å spare noen ti tusen. Resultatet ble at vi vår nye ifjor til 164000 inkl levering og vinterhjul ifjor. Potensielt "taps potensialet" ble lite mot evt kostnader(fabrikk nytt hovedbatteri er over 100 000 kr/AC kompressor 30000 m.m ) hvis en er maks uheldig-Trillingene er veldig drift sikre biler normalt sett. . Dagens utgaver har som nevnt mer utstyr. Bilen er helt super å vi bruker den mest selv om vi har en B klasse Electric som blir brukt på lengre turer. 
#15
Siden jeg har jobbet en del år på Citroen verksted ut 2013 så var jeg igjennom noen servicer inkl C-zero og andre Citroen. Når det gjelder Bremseveske ble sugd ut av beholder til den var tom-ny veske fylt på. Sugd ut/luftet bremser på alle 4 hjul til ny veske ble synlig i lufte slange. Brukte ca 0,5 liter bremse veske på dette-fabrikk tid var da 0,5 timer på alle Citroen for denne jobben.  Det aller meste av vesken er da skiftet-gjorde dette likt på alle Citroen jeg jobbet på ihvertfall. Vet ikke hvordan dette gjøres idag da jeg er ute av bransjen. Men skal 2 års service på merkeverksted selv neste år når-mulig med AC service bare for å være på den sikre siden. Hadde 1 års service på merkeverksted i mai iår å betalte 2800 kr inkl pollen filter og batteri sjekk.  Vet ikke pris på 2 års service enda.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA