Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - ksnygard

#1
Plugg-inn hybrider / Sv: Forbrukstall fra virkeligheten
tirsdag 11. august 2015, klokken 20:13
Sitat fra: Gliderman på mandag 10. august 2015, klokken 22:33
Hadde en liten svipptur fra Holmestrand til Oppdal med retur og noe lokal kjøring i helga. Totalt 1077km med et snitt forbruk på 0,41. Ikke så galt det. På vei oppover fikk vi 82,1 km på batteriet og nedover kun 54,1km pga regn og grusveier.

Dette underbygger mine erfaringer. Noen hevder at Amperaen bruker mye bensin når den er tom for strøm, men min erfaring er at det på langkjøring er mulig å havne på bensinforbruk på 0,5l pr. mil når bilen er tom for strøm. Når man da legger til strømkjøringen, kommer man også på lange turer ned mot 0,4l/mil i totalforbruk. Det er ikke så veldig mange biler som er vesentlig mer gjerrig. Og på dagligkjøring bruker de fleste ikke bensin i det hele tatt (forutsatt at man lader når man kan). Som tidligere nevnt har vi et totalforbruk på 27000 km på 0,16l/mil, og noen andre har ennå bedre tall å vise til.
#2
Plugg-inn hybrider / Sv: Forbrukstall fra virkeligheten
mandag 30. mars 2015, klokken 23:12
Fakta fra vårt drøye år som Ampera-eiere:
20600 km, med et forbrukssnitt på knapt 0,18 liter pr. mil. Max. kjørelengde på ren strøm for vår del var i fjor sommer med 85 km på fullastet bil. Kapasiteteten er ned mot halvparten av dette på vinteren. På påsketuren så langt i år (med mye tung bagasje), brukte jeg 0,5l pr mil totalt på de 330 km turen varte (på ren strøm ca. 60 km). Det gikk totalt sett med 16,38l bensin. Den delen av turen som gikk på bensindrift gikk da på 0,61l pr. mil.

I det daglige kjører vi stort sett bare på strøm, og det er kun på litt lengre turer bensinmotoren kobler inn.

Når det gjelder fullading av batterier har jeg forstått det slik at flere av elbilene (inkl. Ampera) har et system der kapasiten ikke utnyttes fullt, slik at man aldri lader batteriet helt til topp. Kan noen bekrefte om det er slik det fungerer? Fra vi fikk bilen i fjor til nå merker jeg ikke noen forskjell på batterikapasiteten. Bilen er nå snart 2 1/2 år gammel.
#3
Opel Ampera PH / Sv: Er Opel Ampera fortsatt et trygt kjøp?
mandag 19. januar 2015, klokken 22:09
Sitat fra: Gliderman på mandag 19. januar 2015, klokken 21:31
Vi fikk bilen levert i Drammen i går ettermiddag ;D.

Mvh
Svein Erik

Velkommen i klubben og lykke til med nybilen!
#4
Opel Ampera PH / Sv: Er Opel Ampera fortsatt et trygt kjøp?
søndag 18. januar 2015, klokken 19:48
Sitat fra: Alfano på søndag 18. januar 2015, klokken 13:24

Hei, jeg kjøpte en Ampera og hadde den kun i 3-4 måneder - og det holdt for min del.
Amperaen eller teknologien er laget som en bybil, men blir da for tung og stor etter min mening.
det lengste jeg hadde på vårt batteri på varmt vær var 72 km, når det var kaldt ca. 0 grader viste den ca. 40 km, og da begynner du og bruke varme osv, så i realiteten har du kun ca. 20 - 25 km på strøm.
Og det Opel ikke sier... når du er ferdig med strømmen, så bruker Amperaen ca. 0,7 til 1 liter på milen, så den er svin dyr og bruke om du kjører langt.
Det du ønsker er jo og kjøre gratis på strøm, så kjøp en ren strøm bil - da får du dette.

Så for meg holdt den korte tiden med Amperaen, og kjører idag en Golf GTI som jeg gladelig betaler noen kroner med bensin forbruk i forhold til iritasjon på Amperaen.
Men lykke til, kan hende bilen passer bedre til ditt bruk.

Det er tydelig at vi gjør oss forskjellige erfaringer med Amperaen. Det er riktig at rekkevidden på sommeren ofte ligger på rundt 7 mil. Max hva vi har fått ut på sommeren er 85 km med fullpakket bil. På vinteren står det ofte 40 - 45 km på displayet når jeg starter, og som regel får jeg det ut av den hvis jeg ikke har mange stopp og start uten lading (bilen står til den blir kald). Noen ganger har jeg havnet ned mot 35 km. Når Opel oppgir 40 km, så synes jeg ikke det er så galt.

Når det gjelder bensinforbruk så skjer det stort sett når jeg er på langtur, og da bruker vår normalt mellom 0,5 og 0,6l pr mil (etter at strømmen er brukt opp), noe som er på nivå mer vår Meriva før vi skiftet. Hvis bilen går på bensin på småkjøring er nok forbruket mye høyere, spesielt i begynnelsen av kjøreturen. Men jeg tviler på at vår gamle bil gikk veldig mye billigere på småkjøring. Vi har alltid vært godt under 0,5 l pr. mil når vi har kjørt ca. 30 mils turene våre. Det finnes selvfølgelig biler som gir et lavere forbruk på langturer, men at bilen er svindyr på langkjøring er etter mitt skjønn å feilinformere.

Som de fleste ladbare hybrider, så er bilens bensinforbruk lavest når man ikke kjører lange turer. For vår del kjører vi noen få mil på de vanlige dagene (gjerne fra 3 - 5 mil), og så reiser vi på noen lengre turer innimellom. Totalt har vi nå brukt drøyt 0,17 liter pr. mil (målt siste 17500km). Da ser man hvor lite langturene utgjør i den store sammenhengen. Jeg vet ikke hvilket forbruk du får på GTIen i snitt, men at du bruker ganske mange tusen mer i drivstoff i løpet av året, det tror jeg er ganske sikkert (også om vi tar med strømmen jeg betaler for når jeg lader bilen hjemme).

Hadde vært interessant om andre også delte sine erfaringer med rekkevidde og forbruk på bensin på litt lengre turer.
#5
Opel Ampera PH / Sv: Ennå håp for Opel Ampera?
mandag 12. januar 2015, klokken 18:42
Da har jeg sendt spørsmål til Chevrolet om Volt vil bli tilgjengelig i Norge. Så er det bare å vente på svar :-)
#6
Opel Ampera PH / Ennå håp for Opel Ampera?
mandag 12. januar 2015, klokken 17:05
Opel har gitt beskjed om at de ikke vil komme med ny utgave av Opel Ampera. Chevrolet Volt har bilen klar og jeg regner med at det er mulig for Opel å lage sin versjon fortsatt. Det er ikke for sent å snu! Nærmest daglig kommer det nyheter om plug-in-hybrider som er på gang fra de ulike merkene. Det ser ut som om de fleste vil satse på denne typen teknologi. Da er det trist om Opel hopper av når toget begynner å komme opp i fart.......

Etter hvert som de andre merkene kommer med sine modeller, så er det ingenting som tyder på at de kommer med noe som er bedre enn den nye Volten som er på gang. Ingen av de andre modellene har samme rekkevidde, noe jeg mener vil være et vesentlig konkurransefortrinn. Når nå Volten blir femseter, så er også et motargument mot å kjøpe Ampera/Volt borte.

Jeg håper at Opel tenker seg om en gang til og velger å snu i denne saken. Hvis ikke, håper jeg GM sørger for at vi nordmenn får tilgang til Chevrolet Volt.
#7
Plugg-inn hybrider / Reklamasjon på bulker på tak
søndag 11. januar 2015, klokken 23:53
I etterkant av at jeg kjøpte Amperaen vår oppdaget jeg noen svake, men synlige bulker på taket over førerdøra. Jeg kontakten forhandler, som kunne bekrefte at disse bulkene var på bilen når den ble levert til de. De fikk til og med oppfordring fra Opel Norge om å dokumentere skadene og sende de bilder. Forhandleren trodde da at de ville få det på reklamasjon, for dette var tydeligvis et problem på flere biler. Men den gang ei, de fikk ikke reklamasjon, og de solgte videre bilen til meg uten å anmerke dette. I ettertid har jeg fått forhandleren til å ta opp saken med Opel Norge, uten at det har gitt resultat.

Jeg har vanskelig for å tro at ikke denne fabrikasjonsfeilen skal dekkes av importøren/produsenten. Jeg mener at jeg først og fremst skal kreve reklamasjon av forhandleren og så er det hans problem hvis Opel Norge ikke tar ansvar. Problemet mitt er at forhandleren har fått nye eiere. Eieren har forretningen har imidlertid en avdeling til, så har jeg forholdt meg til de. Når de har sagt nei på begge henvendelsene mine, lurer jeg på hva jeg skal gjøre. Vurderer å sende skriftlig reklamasjonskrav til forhandleren, med kopi til Opel Norge.

Jeg mener å kjenne hvilke regler som gjelder for reklamasjon etter forbrukerkjøpsloven, og ut i fra det mener jeg at jeg har krav på å få reparert skaden på bilen.

Er det noen andre Ampera-eiere som har erfaring med det samme problemet knyttet til reklamasjon på denne skaden?
#8
Opel Ampera PH / Sv: Er Opel Ampera fortsatt et trygt kjøp?
søndag 11. januar 2015, klokken 23:40
Velkommen som Ampera-eier! Jeg tror du vil bli meget fornøyd med bilen.

Vi har hatt vår Ampera i 10 mnd, og er strålende fornøyd. Kjøpte demobrukt 2013-modell som hadde gått 18000 km til 299.000,-. Er ikke bekymret for at restverdien er dårligere enn andre biler. Vi har kjørt vår ca. 18000 km siden vi kjøpte den, og har fortsatt ikke brukt over 300 liter bensin (snittforbruk på ca. 0,17). Strømforbruket er begrenset, og vi merker nesten ikke forskjell på strømregningen, på tross av at vi stort sett lader hjemme.

I høst fikk vi en feil som gjorde at lading ikke fungerte. Viste seg at det var for lite kjøleveske et av kjøleveskesystemene. Dette ble fikset, og alt fungerer bra.

I forhold til oppfølging av bilen i fremtiden, ser jeg ingen grunn til at det skal bli mer problemer med denne enn med andre biler. Chevrolet har solgt mange av sin Volt, som stort sett er identisk, og de lanserer ny versjon til høsten. På samme måte som andre bilmodeller som går ut har produsenten et ansvar for å sørge for deler osv.

Rekkevidde på vinteren ligger mellom 40 og 50 km, men hvis jeg har mange start og stopp, der bilen blir kald i mellom tiden, så kan jeg tømme batteriet tidligere. Ser helt tydelige på strømforbruket at det i oppstarten er behov for ekstra strøm til oppvarming av batterikasse og kupe.

Det stemmer nok at det er noen Opel-forhandlere som ikke tar service på Ampera. Den avdelingen (Steinkjer) vi kjøpte fra hadde ikke Ampera-service, men avdelingen i Verdal har det som trengs. For vår del bor vi i Trondheim, og her tar de service på Amperaen.
#9
Opel Ampera PH / Sv: Forvarming på Opel Ampera
torsdag 18. desember 2014, klokken 20:17
Takker for tilbakemeldinger. Vi fikk med 16Amp-lader når vi kjøpte bilen, men har ikke stresset med å få montert den. Men det vil nok skje etter nyttår. Elektrikeren skal ha ca. 6000,- for å legge opp en 20 Amp-kurs fra sikringsskap til carport (krever blant annet boring gjennom en yttervegg).
#10
Opel Ampera PH / Forvarming på Opel Ampera
onsdag 17. desember 2014, klokken 13:51
Skulle forvarme min Opel Ampera forleden. Bil var ferdig oppladet og stod fortsatt tilkoblet stikkontakten. Jeg slo på forvarming, og den koblet seg inn. Jeg kunne sette meg i varm bil, men problemet var at det var tappet ganske mye strøm fra bilens batteri, noe som begrenset rekkevidden på ren eldrift. Jeg trodde at forvarmingen skjedde med strøm fra laderen, slik at det ikke skulle gå ut over rekkevidden. Er det noe jeg har misforstått, evt. gjort galt? Har det noen betydning hvilken ladestyrke bilen står på (denne dagen ladet jeg på 10Amp). Vil dette endre seg når jeg får montert 16Amp-laderen?
#11
Opel Ampera PH / Sv: Bedre lys på Ampera
onsdag 17. desember 2014, klokken 00:41
Har egentlig ikke lyst å sette på ekstralys, usikker på hvor pent det blir på den flotte Ampera-fronten....... Men i tilfelle, er det noen som har tips til brukbare ekstralys som ikke ødelegger utseendet på bilen?
#12
Opel Ampera PH / Sv: Bedre lys på Ampera
mandag 15. desember 2014, klokken 18:54
Hovedlysene på Amperaen er nok det som skuffer litt. Jeg har lite lyst å fikle med montering av nye lys på Amperaen selv. Er det noen som vet om det er mulig å oppgradere lysene hos forhandler? Er det evt. andre lyspærer enn de som står i som kan være aktuelle?
#13
Plugg-inn hybrider / Sv: Mitt første halvår med Opel Ampera
onsdag 26. november 2014, klokken 14:07
Sitat fra: Radiv på onsdag 26. november 2014, klokken 09:15
Mange jeg har snakket med, sier at dette hadde vært bilen for dem, hadde det ikke vært for at den har 4 seter.

Nå kommer nok Opel med en ny Ampera type bil snart, som har mer plass og bedre tekniske løsninger.
Mange kan ha disse som nr 1 bil, men da må man ha mer plass, tilhenger muligheter og lenger kjøredistanse på strøm.

Opel har vel uttalt at det ikke kommer noen ny Ampera, og da blir Chevrolet Volt alternativet. Om Opel skulle ha ombestemt seg, så er det veldig bra. For bilen har absolutt potensiale. Ellers er jeg enig i at 5 seter og tilhengerfeste ville vært optimalt. Hvor vidt lengre rekkevidde vil være nødvendig, er jeg usikker på. De leder jo allerede mye på det punktet i forhold til konkurrentene. Problemet er jo at større batteri koster mer penger.
#14
Sitat fra: Mippen på fredag 21. november 2014, klokken 23:30
For eksempel nye audi a3 hybrid starter på 350 uten utstyr og ampera koster rundt 500k og det samme med en outlander. Det er vel egentlig de to siste som er aktuell for en familie i forhold til plass. De er da minst like dyr som minste model s.
Det er ikke bare slik at det er enten vanlig elbil, tesla og phev. Det er alltid flere løsninger ;)

Til orientering, Ampera koster ikke 500k, men 360k. Dessverre vil ikke Opel ta inn den oppgraderte modellen.
#15
Plugg-inn hybrider / Sv: Mitt første halvår med Opel Ampera
mandag 17. november 2014, klokken 01:12
Sitat fra: Alfano på onsdag 12. november 2014, klokken 15:20
Etter ca. 4 måneder med Opel Ampera, så blir Amperan solgt..
Som en bil i nærmiljø er denne bilen helt topp, men langkjøring - da blir den dyr og bråkete desverre.

Mine erfaringer er tydeligvis annerledes enn dine. I går og i dag har jeg kjørt ca 38 mil med Amperaen. Startet med full batteri i går, men fikk ikke ladet i natt siden jeg bodde på hotell. Ladet et par timer på dagen i dag før jeg reiste hjem. Totalt brukte jeg 0,48l pr mil, noe som er lavere enn på alle andre biler jeg har hatt. Jeg synes dette er helt akseptabelt. Totalforbruk siste 14000 km er 0,17 pr mil, noe som er ca 1/4 av vår forrige bil. Men jo mer langkjøring, jo mindre er det å spare, selvfølgelig.

Når det gjelder støy, så er det bare unntaksvis jeg opplever det. I dag merket jeg godt at motoren måtte jobbe ekstra når jeg kjørte Gråura oppover mot Oppdal. Men etter vanlige veier opplever ikke jeg noe støy. Men her er nok terskelen for hva vi opplever som støy ulik.

Lykke til med ny bil :-)
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA