Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - mulle

#1
Overveier å bestille en antirustbehandling av min nye c-zero. Forhandler sier at bilen kommer med et tynt lag voks på understellet, men jeg antar at dette er mer kosmetisk enn anvendelig på Oslos saltfylte vinterveier?

Har noen erfaring med rust på trillingene? Er en slik full rustbehandling en god investering tidlig i bilens levetid?

Og er det noen som har erfaring med Kampen/Saga antirust i Oslo med elbil? Fått tilbud på rundt 4000 fra begge to.
#2
Sitat fra: Bjornlon på tirsdag 18. februar 2014, klokken 19:22
Dette var ikke verst pris tatt i betraktning hva f.eks Auto Elite tok for min C-Zero på 2. gangs service - 6000 kr! Så sjekk først hva verkstedet skal ha for service. Enorme variasjoner på akkurat dette. Beste råd: Ikke vær trofast mot merkeverksted.

Oi! 6000?! Var ikke det veldig dyrt da?

Nå har jeg pratet med selger igjen og det er, som en påpeker over her, inkludert alle service i fem år bortsett fra EU-kontrollen i tillegg til slitedeler samt leiebil under service og ved skader på slitedeler. På samme måte som nybilgarantien (som innebærer henting og guiding til nærmeste citroenverksted ved skade på de elektroniske delene via et integrert simkort) er dette nok en måte å holde kundene unna de uavhengige verkstedene på, men ut fra de prisene på service som er opplyst her tror jeg faktisk det blir serviceavtale på meg likevel. 3000 kr i året var kanskje ikke så ille likevel - jeg er ikke hverken kunnskapsrik eller handy når det kommer til bilreparasjoner og ser gjerne at verkstedet bytter pærer i lyktene og pollenfilter i bilen :-)

1000 takk for innspill til dere alle!
#3
Sitat fra: TB på søndag 16. februar 2014, klokken 11:45
Sitat fra: mulle på søndag 16. februar 2014, klokken 09:24
Jeg har akkurat bestilt min første elbil, en C-zero som leveres til uka, og har i denne forbindelse fått tilbud om en serviceavtale for 5 år til 15000 kr. Denne avtalen inneholder alt av slitedeler fra spyleveske til bremser, men ikke obligatoriske kontroller av bilen.

Når eg kjøpte C-Zero var det inkludert i prisen 3 år "CITROËN FreeDrive" avtale / 30 000 km. Prisen på denne var i etterkant oppgitt til 8000 kr. Var aldri noko tema at eg kunne få tilsvarande rabatt.

CITROËN FreeDrive har så langt inkludert alt av kontroll, også fri bil ved service. Etter det eg har lest er normal pris 3 - 4000 pr service, dvs 8000 / 3 år = 2666.
Ditt tilbud på 15 000 / 5 år = 3000 kr pr. service.

Dvs, prisen er "fornuftig" om den inkluderer alt. Om det kjem tillegg på denne prisen, så er det ikkje verdt det. Slik eg har lest så er alt inkludert, med unntak:
- periodisk kjøretøykontroll, fyrst aktuelt etter 4 år.
- Dekk, felger, reservehjulsutstyr samt kontroll og justering av hjulinnstillinger.
- Ruter, glass eller speil uansett årsak.

Ulempen med avtalen er om du i 5 års perioden ynskjer og bruke alternativ verkstad. Avtalen gjeld naturligvis berre Citroen merkeverkstader - så du er "låst" til og bruke desse. I praksis er ikkje dette nødvendigvis noko problem, så lenge som det berre er merkeverkstader som kan utføre ein del av sjekk punkter.

Har lagt ved informasjon rundt avtalen som vedlegg. Her står det i detalj kva som er inkludert, og ikkje. Avtalen er praktisk for dei som ynskjer enkelt bilhold utan overraskelser.

Ja, da blir det et litt annet regnestykke. Fikk av en eller annen grunn ikke med noen papirer på dette tilbudet fra forhandler, men inkludert obligatoriske kontroller er det kanskje ikke så dumt likevel. Litt avhengig av bindingstiden på avtalen så klart. Skal kryssforhøre ham når bilen blir levert. Tusen takk for info! :-)
#4
Sitat fra: Mr.Zero på søndag 16. februar 2014, klokken 10:02
Grattis med et godt valg! 15.000,- i slitedeler - og servicene i tillegg..? Er det det du mener? Da skal du jammen kjøre mye for at det skal lønne seg.
La oss si at du kjører 10.000km pr.år med bilen. 50kkm på 5 år. På den tiden trenger du muligens et par nye vinduspussere som du kjøper uoriginalt samt noen liter spylevæske. To bremsevæskeskift hører også med hvis du ikke velger å si nei takk. Vil tro at bremsene dine holder så fremt de ikke ruster opp. Dette kan du unngå ved å regelmessig sette bilen i N i fart og bremse. Da bruker du de mekaniske bremsene og ikke el-motoren. Endeledd, bærekuler, støtdempere, mansjetter, lekkasjer, ac-trøbbel mm er garantisaker. Frontrute blir forsikringssak.. Så forstår jeg deg rett - at du må betale for servicene i tillegg, er dette en blodpris. Du har kjøpt deg en bil av ypperste kvalitet der jeg har vondt for å tro at annet enn spylevæske og viskergummi blir en utgift. Og kanskje ei lyspære. Ville heller brukt noen kroner på understellsbehandling da bilen raskt blir brun på hjulopphengsdelene hvis du skal ferdes i saltlake..  :)
[/quote

Tusen takk for svar! Ja har jo tenkt noe av dette selv også, men har ikke noe særlig peiling på hverken bil eller elbilvedlikehold :-) Da skal jeg takke pent nei til avtalen og hellere bruke litt på understellbehandling.
#5
Hei,

Jeg har akkurat bestilt min første elbil, en C-zero som leveres til uka, og har i denne forbindelse fått tilbud om en serviceavtale for 5 år til 15000 kr. Denne avtalen inneholder alt av slitedeler fra spyleveske til bremser, men ikke obligatoriske kontroller av bilen.

Er det noen av dere erfarne elbileiere som har erfaring med hvor mye av slitedeler som går i stykker i løpet av de første fem årene av bilens levetid og som ikke er dekket av nybilgarantien? Har fått inntrykk av at elbiler er ganske vedlikeholdsfri, og da kan jo fort 15000 være en stiv pris?

Håper noen kan ta seg tid til å svare :-)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA