Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Fatang

#1
Legg opp en ny kurs og ha en minus måler på den. slik at du får en egen regning for forbrukt strøm. jeg har gjort det selv. har også en 32 blå stick i enden men bare sikret med 16. da  de blå industri kontaktene er mye bedre med tanke på varmegang en schuco. Eneste jeg gjør er og stille ned lade strøm til 15-16A

#2
Model S / Sv: Stoppe bilen fra telefonen ved tyveri
lørdag 06. september 2014, klokken 17:04
Dessverre og spore bilen etter at den har nåd sin destinasjon kan i værste fall vere forseint. Hvis tyven vet hva han gjør og har planlagt ting skikelig kan de vere han pakerer bilen et sted den ikke får signal. " forex inni en container. Garasje anlegg. osv" og så i ro og mak få koblet bort all slags sporing. Jeg kunne tenkt meg et slags master password system på bilen. og remote access til og slå av bilen remote. Forex etter remote shutdown er inntitated får fører beskjed at han har 1 min til power blir slått av. kan overrides ved password. Vil gi en extra sikerthet at man har mulighet og få stopet bilen før den forsvinner ifra jordens overflate.

#3
Model S / Sv: Maks tillatt taklast på Tesla
onsdag 27. august 2014, klokken 16:56
Er vel generel slurv ifra biltilsynet eller de som sendte inn dataene for vognkortet. Hadde en gang en rx8 med 18 toms orginal felger. men i vognkortet sto det at det skulle vere 16 toms. men man klarte ikke få 16 toms over bremse kaliperene. 17 var absolut minste felg man kunne bruke.
Alt gir ikke mening i Norge desverre.
#4
Model S / Sv: Spørsmål til Elon
lørdag 23. august 2014, klokken 21:58
Why does the Model S not have a Special Options page inn its settings. Where one could set a master password, Adjust how one want the wipers to funtion when one press them, turn on/off diming mirriors when one use reverse, And similar things like that. In general fine tune ones Model S to suite one self and make it the perfect car for each person. As its is in general just a computer, is it not ?
#5
Lading av Tesla / Sv: Sikringar og termisk overlast
lørdag 23. august 2014, klokken 18:05
Desverre er det kvalitets forskjeld på fag folk som i alle andre yrker i norge. Elektrikere har inntet unntak. Har noen gjort et faglig svakt eller feil arbeid, Har man jo mulighet til og klage til sjefen for firmaet og få dem til og komme ut igjen og rette på feilen "så lenge det saklig". Og ingen ting iriterer en sjef mer en og kaste vekk penger på og rette etter slurv.
Man skal også velge firma med omhu. Biligst er ikke altid best.
#6
Lading av Tesla / Sv: Sikringar og termisk overlast
lørdag 23. august 2014, klokken 14:21
Bra at du har den holdningen :) Jeg var ikke sikker så jeg prøvde bare vise til muligheter. Jeg er elektriker selv. Men er mange som syns at lovpåslaget om elektrisk arbeid er tull. Jeg er ikke en av dem. Men folk for gjøre som de vil, jeg skal ikke besteme. Eneste jeg vet er at jeg SKAL aldri sove i deres bolig :)
#7
Lading av Tesla / Sv: Sikringar og termisk overlast
lørdag 23. august 2014, klokken 05:05
Skinnen som jordfeil bryter og hoved sikring er montert på er ikke festet til måler så det kan vere en mulighet for og flytte den ett hakk opp. Du kan eventuelt bygge opp med en Din skinne for og heve sikringene slik at de ikke kommer i konflikt med skinnen som øvre del av måleren er festet i.
Og så har du forhåpentlig hvis nok plass på nederste skinne for nye sikringer. " verd og kontroll måle, Før en setter i gang :)"

Her er det mulig og få tak i din skinner. Men anbefaler og la en elektriker gjøre jobben.
http://www.elektroimportoren.no/din-montasjeskinne-ts-35-hullet/1272751/Product.html?Event=searchlist
#8
Lading av Tesla / Sv: Sikringar og termisk overlast
torsdag 21. august 2014, klokken 21:03
En dreven Elektriker burde klare og fixe in 3 sikringer til inn i det skapet. Problemet dit er vel at det allerede er underdimensjonert med bare en 32A hoved sikring. så ja du kan trekke en ny kurs, men kan risikere og bare forflytte problemet ifra kurs sikring til hoved sikring. Med mindre du godtar og vere veldig forsiktig med bruk av strøm i resten av huset og lader med relativ lav strøm "10-16A".

Tipper du har luft inntak og ikke allverdens store inntaks sikringer der heller. Tviler at du vil klare og komme veldig bilig ifra det.
Et alternativ kan vere og trekke inn en ny kabel til kjelleren så lage et lite under-fordelings skap der og sikre ned til VVB og lade plugg.
#9
Dette er jo helt uaksetabelt. Og bygge superladere og ikke ha dem spesielt resevert for tesla er jo latterlig.
Hvis det er slik at en grunn eier nekter og ha dem reservert for bare tesla biler som skal lade. vel finn et annet sted og bygg lade statsjonene på. Det viktigste for oss eiere er og få mulighet og lade opp bilen innen et fornuftig tids rom.

Er ikke akurat som vi kan velge en annen SC stasjon lenger nede i gaten. Så her er det ALPHA OMEGA at plassene ikke er opptat av annet skrot som ikke burde vere pakert der.

Jeg sitter heller i øde marken og lader 40 min enn og måte vente i flere timer fordi alle plasene er okkupert av ICE biler.

Vi ha som sagt betalt for og kunne lade og hvis man ikke får ladet fordi man ikke kommer til er dette et brudd på hva vi har betalt for.

Det kan ikke gies dispensjon for at ICE biler får pakere der i det heletat. På grunn av den vanlige norske misunelse og general HAT mot elbilers "fordeler" så vil noen ta de plassene bare fordi de har mulighet til og gjøre livet surt for noen "skatte snytere".
#10
Lading av Tesla / Sv: Valg av mode 3 type 2 32A kabel
mandag 24. mars 2014, klokken 16:39
Jeg gikk for 8m. med tanke på den dagen du absulut bare må lade og noen ice biler har parkert på lade plassen. vel da kan jeg egentlig bare sperre dem inne og fortelle dem at de for vente til jeg er ferdig med og lade før de slipper ut :)



#11
Model S / Sv: Baklykter uten lys
mandag 17. mars 2014, klokken 23:33
Og ikke ha baklys på om dagen er vel en EU sikerhets ting. At om dagen når man kjører på motorvei "NB ikke norsk sneile vei" Skal ikke nøle om noen bremser eller ikke. Kjører man i 130-200 bak en person og baklysense plutselig lyser opp da tramper man på bremsen og sjekker etterpå om det var nødvendig.

Uanset hvis man trenger at bilen foran seg trenger lys på bak for og "legge merke" til dem. Bør man virkelig vudere om man burde kjøre bil i det hele tat.


#12
Model S / Sv: Ut med elbilforum og inn med TOCN eller Teslaforum ?
tirsdag 11. mars 2014, klokken 05:29
Eh? Der kom Sjalusi holdninger ut i det blå ja. Så tesla er liksom en for "god" bil for og ha fordeler?
Det er NETOPP det at en bil som har nesten samme bruksområde som bensin/diesel biler som vil gjøre at verden har en mulighet til og komme seg videre i sin holding til hvordan en bil skal fungere.

All Kudos til staten og de som har arbeidet med og få dette til. Og legge til rette for at hverman oppdager at det går an og kjøre og eie en EL bil uten og måtte komprimere for mye.

Jeg forex har en bilhistorie der forurensning ikke har vert serlig prioritert. Har tidilgere har alt ifra en Honda crx til c02 værstingen mazda rx8.
Grunnen til at netop jeg kjøper en tesla nå er at for første gang er det en EL bil som er fornuftig nåk. Spesiel nåk. Og jeg med min begrenset økonomi har råd til. Da kan jeg velge og vere "miljø" venling. Blir jeg presset Gir jeg garantert faen.

#13
Syns det er greit og ha alt om tesla og som tesla eiere på et sted. Jeg er ikke intrisert i og søke etter alt mulig Siden jeg ikke vet hva jeg skal søke om før jeg ser det. Nye poster om eventuelt gamle tema er veldig grei måte og få problem stilinger inn i lyset igjen.
Havner alle poster over alt hanver jeg et annet sted. Hvis ikke man kan trykke F5 en gang per dag og se over et par sider for og se om det er noe nytt. Blir det for stress til og komme her lenger.

#14
Hvis de bruker N for styre strøm gjør det alt en del vanskeligere :(
#15
Lit off topic men. er det noen som har målt med et ampermeter N leder når man lader 400v 3fase ?
Ser at på bjørn sine youtube videoer at når han lader på en 22kw type 3 stasjon står det 235v på skjermen i bilen.
Så jeg lurer på om hver fase går til N leder eller er bare koblet i stjerne.
Grunnen er at jeg prøver og forstå hvorfor 3 fase 230 ikke fungerer.

Hvis ikke N leder er i bruk er det vel bare rein stjerne og det er 230 mellom hver fase. Og hvis man da bruker 230 ville det vert 110v mellom hver fase i stjerne.


© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA