Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Mantra

#1
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Ladehjelp
mandag 10. mars 2014, klokken 12:57
Tror ikke andre biler trekker fra den aktuelle kursen i dag.

Tror det er tre parkeringsplasser per sikringsskap, som vel også må bety kurs, og pdd bare to biler.
Og jeg har aldri sett den andre bilen bruke motorvarmer.
#2
Ladeplasser og ladekabler / Ladehjelp
mandag 10. mars 2014, klokken 12:35
Hei

Vurderer å kjøpe en trilling, men er usikker på om jeg har mulighet til å lade bilen i min garasje.
Har plass i typisk sliten rekkehusborettslagsgarasje fra 70-tallet, med 10A-kurs.

Har spurt styret, men fikk et litt ullent svar:

"Det skal i teorien gå om hans elbil er eneste forbruker på kursen. Men, det er kun mulig å lade på maks 10ampere. Helst bør man lade på mye mindre. Noen ladere kan man velge ampere og sette denne til å trekke feks. kun 6ampere.

Det er flere punkter/garasjer som deler på hver sikringskurs på 10ampere så dersom det er feks en elbil til som lader på samme kurs, eller en annen bruker motorvarmer eller noe annet utstyr så går sikringen fort. Evt. kulde vil også påvirke dette. Han må være forberedt på at sikringen går. Anlegget er overhodet ikke dimensjonert for lading av elbiler. En evt. utbedring vil kreve store investeringer med nye hovedsikringer og graving inn fra gaten, nytt ledningsnett osv."


Noen som har råd?

Holder det å kjøpe en hjemmelader som kan justeres til 6A eller må det større grep til?
#3
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Lading
mandag 10. mars 2014, klokken 11:12
Hei

Vurderer å kjøpe en trilling, men er usikker på om jeg har mulighet til å lade bilen i min garasje.
Har plass i typisk sliten rekkehusborettslagsgarasje fra 70-tallet, med 10A-kurs.

Har spurt styret, men fikk et litt ullent svar:

"Det skal i teorien gå om hans elbil er eneste forbruker på kursen. Men, det er kun mulig å lade på maks 10ampere. Helst bør man lade på mye mindre. Noen ladere kan man velge ampere og sette denne til å trekke feks. kun 6ampere.

Det er flere punkter/garasjer som deler på hver sikringskurs på 10ampere så dersom det er feks en elbil til som lader på samme kurs, eller en annen bruker motorvarmer eller noe annet utstyr så går sikringen fort. Evt. kulde vil også påvirke dette. Han må være forberedt på at sikringen går. Anlegget er overhodet ikke dimensjonert for lading av elbiler. En evt. utbedring vil kreve store investeringer med nye hovedsikringer og graving inn fra gaten, nytt ledningsnett osv."


Noen som har råd?

Holder det å kjøpe en hjemmelader som kan justeres til 6A eller må det større grep til?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA