Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Reodor

#1
Nissan e-NV200 / Sv: E-nv200 med 40 kwh
onsdag 04. oktober 2017, klokken 18:07
Er det noen som har hørt noe om endring i maks tilhengervekt når batterikapasiteten øker?
#2
Jaguar i-Pace / Sv: Jaguar lanserer sin elektriske SUV i natt
tirsdag 15. november 2016, klokken 12:55
Hengerfeste?
#3
Hva med en setevarmematte lagt mellom et sitteunderlag og gummimatte i fotbrønn?
Gjerne en varmematte i overkant av fotbrønn også?

Lokal varme gir nok mindre varmetap enn bilens sentralvarme.

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Styling/Bilsetetrekk/Varmesete-2000033358/
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Styling/Bilsetetrekk/Varmesete-2-stk-2000033357/
#4
Sitat fra: Fanafjord på torsdag 12. november 2015, klokken 22:09
Jeg har en bruksmønster der jeg kjører trillingen min på en vanlig arbeidsdag ned til halvparten eller rett under halvparten når jeg kommer hjem fra jobb. Jeg er så enkel at jeg plugger den rett inn og lader den helt opp. Av og til kjører jeg en liten tur om kvelden. Men som oftest står den plugget inn til neste morgen. Er det en grei rutine eller bør jeg passe på at jeg kobler den fra noen strek under helt full. (Men det orker jeg egentlig ikke å passe på for å ta den ut på 80 %)

Vi gjør langt på vei det samme men har en fastmontert justerbar ladekabel i garasjen. Normalt lar vi den da lade på 6A om natten slik at batteriet ikke er fullt så lenge før vi kjører om morgenen.
Hvorvidt dette er viktig vet jeg ikke noe om.
#5
Dersom du skal antirustbehandle tar de av dekslene under og du får tilgang til varmeapparatet som med fordel kan etterisoleres for bedre virkning/lavere strømforbruk.

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,12535.msg185735.html#msg185735
#6
Model S / Sv: Model S med hengerfeste?
torsdag 12. november 2015, klokken 09:32
Sitat fra: Mippen på onsdag 11. november 2015, klokken 22:54
Elon Musk hadde vel sagt noe om at TMS ikke skulle få hengerfeste. Hvis vi går sammen og signerer et opprop så kanskje vi kan få det gjennom? Vi fortjener i det minste en forklaring på hvorfor vi ikke kan få det når TMX som har samme drivlinje får det.

Støtter og denne.
Dersom Model S får hengerfeste og blir godkjent for omtrent 1500 kg eller mer blir det nok en slik her i huset også.
#7
Elbiler i media / Sv: Effektledd
fredag 30. oktober 2015, klokken 10:05
Sitat fra: Sandpusher på fredag 30. oktober 2015, klokken 09:28
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 27. oktober 2015, klokken 20:03
Sitat fra: ladov på tirsdag 27. oktober 2015, klokken 18:16
Stort sett hadde jeg klart meg fint med 2-3kW men en gang i blant, kanskje sjeldnere enn en gang i måneden, så har jeg virkelig bruk for 11kW. Nettselskapene vil altså at det skal koste meg dyrt, uavhengig av om det er ledig effekt i nettet.

Det er det siste der som provoserer meg med nettselskapenes holdning, de velger helt bevisst en primitiv løsning for å løse et problem som i verste fall dukker opp hvert fjerde år.. Økt velferd vil fører med seg høyere energi/effektbruk så nye transformatorer kommer vi ikke utenom men i elbilens tilfelle så lukker de øynene for en løsning som kan dempe belastningen på nettet.

Mitt innspill til NVEs høringsrunde gikk i hovedsak ut på at effektavgiften bør avregnes daglig og ikke månedlig. Altså ikke 107,50 pr. kW vinterstid men heller f.eks 4,- pr. kW (satsen må opp litt i forhold til månedssatser) pr. dag. Da kan man trekke høy effekt en dag uten at det "ødelegger" for resten av måneden. Sommerstid f.eks 1,50 pr. kW pr. dag istedenfor 35,- pr. kW pr. måned.
Veldig bra innspill jkirkebø, spot on. Da oppnår man fornuftig nettbruk, uten at man straffes unødig mye om man skulle ha prekære behov en sjelden gang.

Enig
#8
Elbiler i media / Sv: Effektledd
fredag 30. oktober 2015, klokken 09:11
Å lade regelmessig på høy effekt fordi man en sjelden gang trenger det vil være en dyr og unødvendig vane.

Med effektledd vil man da typisk lade sakte hjemme og dersom man har behov for å lade raskt en gang i måneden eller deromkring blir offentlige hurtigladere et godt alternativ for å holde strømregnignen hjemme lav.

Dette vil gi økt etterspørsel og betalingsvilje på hurtigladere som igjen vil føre til bedre utbygging av ledenettverket.

Langt rimeligere å styrke nettet for å betjene en hurtiglader som deles av 100 biler enn å styrke nettet inn til 100 husstander for at alle skal lade unødig fort 9 av 10 ganger.
#9
Elbiler i media / Sv: Effektledd
torsdag 29. oktober 2015, klokken 10:12
Sitat fra: Elbil fundamentalist på tirsdag 27. oktober 2015, klokken 22:01
Tenk hvis det skulle vært likt i vann og avløp. De som går på do mellom kl 18-20 skal betale trippel renovasjonsavgift hele denne mnd. Nettselskapene skal lage "ett marked" av basaltjenester som de er lovforpliktet å levere. Dette er embedsvikt, landsforæderi. Ihvertfall elendig politikk og gjør Norge til ett litt dårligere land og litt dårligere i konkurranse med andre markeder vi skal konkurrere med når olja tar slutt.

I vannforsyningen faller trykket når forbruket er stort men fallet er normalt ikke større enn at det er til å leve med.
I områder av verden med dårlig vannforsyningsnett har folk store sisterner som buffere. I Norge er det vanlig med små sisterner der behovet for mye vann raskt er stort.
Skulle jeg fulgt din argumentasjon ville jeg krevd at vannforsyningen skulle dimensjoneres slik at jeg slapp å ha sisterne på toalettet, at trykket skulle være høyt nok til å gjøre høytrykkspyleren unødvendig osv. Vannforsyningen ville med dette utgangspunktet blitt "uendelig" dyr.

Som du ser går argumentasjonen i retning av vi alle burde ha et bufferbatteri hjemme.
At alle husstander skal ha sitt eget bufferbatteri blir sannsynligvis dyrt da batteriet kan utnyttes bedre om det var noe større som f.eks et nabolagsbatteri.
Billigste løsning samlet blir da en eller annen form for effektprising slik at unødige topper fjernes og så en felles løsning for å sikre at vi har nok kapasitet. Denne løsningen blir da sannsynligvis en kombinasjon av forbedret forsyningsnett samt nabolagsbatterier som Teslas Power Rack der det blir rimeligere. Et eksempel hvor batteri ble rimeligere en forsyningsnett er fergekaiene til Ampere.

Å påstå at "uendelig" stor overføringskapasitet er den gode ingeniørløsningen og at effektprising kun er et sugerør for blåruss er bare vas. Vi er alle best tjent med en kombinasjon av disse løsningene.
#10
Bergen
#11
Enkle batterispørsmål / Sv: 12v startbatteri til båten
fredag 16. oktober 2015, klokken 09:49
Ser at Biltema har kommet med 12 V Li-Ion batterier.

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Elektrisk/Batteri-ovrig/Litiumbatteri-2000036169/

Det står at disse lades med spesiell lader for Li-Ion batteri, noe jeg ikke kan se Biltema fører ennå.

Vil laderen i påhengsmotoren kunne fungere?
Hva risikerer jeg at kan gå galt?

#12
Elbiler i media / Sv: Nå kommer hydrogenbilene - side by side
tirsdag 08. september 2015, klokken 09:13
I sommerferien var familien en tur på Samsø i Danmark. Øyen har et mål om å bli 100% fornybar.
Strømproduksjonen skjer primært med vind og blir supplert med sol. For å dekke inn på vanskelige dager brenner de halm i varmekraftverk slik jeg har forstått det.

Betraktningen jeg gjør meg er at det er svært arbeidskrevende å høste og brenne halm samtidig som denne halmen sikkert og har en alternativ bruk. Dette vil jeg anta vil føre til en "overdimensjonering" av vind og sol slik at man minimerer halmbrenningen og forholdsvis ofte vil produsere mer strøm med vind og sol enn det samtidige behovet.

Man kan da velge om man skal stoppe vindmøller under gode forhold for å redusere slitasje eller finne en måte å lagre denne energien på.

I dette scenarioet vil jeg tro at det er hensiktsmessig med produksjon og lagring av hydrogen både til senere elektrisitets produksjon og kanskje også til transport/maskineri.

Hva er isåfall energikost i hydrogen produksjonen?

Jeg vil tror dette er en grei tankemåte om hvordan også større kraftmarkeder vil virke og legitimerer en hydrogenifisering parallelt med elektrifiseringen.

Altenativet kan jo være batterier som lagring istedefor hydrogen.
#13
Ser man bort fra opprinnelsesgarantier og med det ser på "fysisk kraft" mener jeg man kan forklare norsk vannkraft med magasiner i samvirke med det europeiske kraftnettet slik;

1. I Norge produserer vi i et normalår mer kraft enn vi forbruker slik at vi har en netto eksport av ren kraft.

2. Magasinene gjør at vi også kan tilby lagringskapasitet ved å ta imot kraftoverskudd fra Europa som vi senere selger tilbake med fortjeneste. Dette gjør at Europeisk kraft kan produseres mest mulig rasjonelt.

3. Kostnaden ved å produsere fossil elkraft er normalt høyere enn vår vannkraft slik at det nok ikke brennes fossilt med mål om å selge til/lagre i Norge.


Opprinnelsesgarantier må vel i denne sammenhengen sees på som en frivillig subsidiering av fornybar kraft for å øke dennes konkuransekraft målt mot annen kraftproduksjon.






#14
Model S / Sv: Model S med hengerfeste?
fredag 17. juli 2015, klokken 22:50
Det er bare helt utrolig at de kan lage batteri og drivlinje som trekker to tonn bil fra 0-100 km/t på tre sekunder med 1,1 g, men ikke får til et tilhengerfeste med akseptabel trekk kapasitet.   :(
Hadde klart meg lenge med 1500 kg hengervekt og nedjustert kraft tilsvarende 0-80 på 15 sek med henger.
#15
Alternativ energi / Sv: Hvordan tilpasse seg effektbasert nettleie
lørdag 11. juli 2015, klokken 00:02
Platetoppen har egen kurs og er vel den kursen i størst grad fører til variasjoner hos oss.
Varmekolben til sentralvarmen samt elbil laderen har og egne kurser.
Finnes det gode løsninger, releer?, som kan slå av elbil lading og varmekolbe når jeg bruker platetoppen?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA