Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Trekkoppbil

#1
Kjøpe elbil? / Sv: Ikke kjøpt bruktbil fra Tesla.com
onsdag 01. november 2017, klokken 00:34
Sitat fra: NapoleonBorntoparty på fredag 27. oktober 2017, klokken 16:47
But that's the point - they are not making the repairs!
I think they might do it in California.
You don't find techs in Norway to fix the Drive Units.
#2
Sitat fra: T.K på tirsdag 31. oktober 2017, klokken 22:51
Alle Leaf kan slå på varme med app, om bilen ikke er amerikansk. Alle.
Det er et par apper som er avhengig av at bilen har carwingsfunksjon med Nissans telematikkmodul.

  • De aller billigste Leafene har vel ikke Carwings.Visia og S.
  • Det er 5 års abonnement på sim-kortet. Det selges mange bruktbiler som nærmer seg 5 år med missvisende skryt av at bilen har Carwings.
  • Det er gjerne et begrensa antall land hvor man har abonnement for dataoverføring.
  • Løsningen baserer seg på datakommunikasjon mellom bilen og fabrikanten. Det har vært en del oppslag om dårlig sikkerhet, og at brukene kunne lese av data fra andres biler. Det er et spørsmål om personvern.
  • Løsningen kan slutte å fungere etter kortere tid enn 5 år, etterhvert som mobilnettverk legges ned. Eldre Leafer har 2G-modul, og i enkelte operatører i landre land har lagt ned sine 2G-nettverk. I USA kan man bytte ut 2G-modulen med 3G-modul. I Norge er det planer om å legge ned 3G-nettverkene og beholde 2G-nettene, og Leafene bruker 2G her i landet.
  • 2G-modulene har chip som er hefta med sikkerhetsadvarsler. Nissan USA har sent ut teknisk bulletin hvor forhandlerene er beordra til å kople ut 2G-modulen når bilene er inne på service, men i Europa brukes disse modulene fortsatt.
  • Man kan i stedet kjøpe en telematikkmodul i ettermarkdet, hvor bilen styres med SMS.
Ellers er det mange som heller bruker timer på varmen, så bilen er varm når man kommer i garasjen. Webastovarmer kan også være en løsning med fjernkontroll.

Ulemper med Leaf:

  • Dårlig sikt ut. Svære A-stolper.
  • Bilen produseres antakelig ikke for tida, og det er nok manko på biler på bruktmarkedet også for tida, så bruktbilene er dyre for tida.
  • Begrensa rekkevidde.
#3
Leaf 2010-2017 / Sv: TPMS lampe lyser - noen tips
lørdag 28. oktober 2017, klokken 21:02
Kortversjon:
Kjøp 4 mx-sensorer for 100usd og maxitpms pad til 50usd. https://www.aliexpress.com/item/Original-Autel-Autel-MaxiTPMS-PAD-Tire-Programmer-4pcs-MX-Sensor-433MHz-315MHZ-Sensor-Tyre-Programming-Auto/32820058045.html
Les av IDene du har på sommerhjula, med Leaf Spy Pro eller USB-PADen. Programmer de samme IDene inn på de nye sensorene, og be dekkverkstedet montere dem i vinterhjula.

Langversjon:
Personlig synes jeg det er bra at det er tpms på nye biler, da det har sine fordeler. Men det har sine ulemper seinere, og det er tragisk om det er krav om det på bruktbiler. Tpms er hovedsakelig brukt i land hvor det er vanlig å kjøre på helårsdekk, og det kan virke som man tar det for gitt at bilen bruker helårsdekk. Etter det jeg har forstått, så husker Leafen kun ett sett med hjul. Man kan programmere om bilen med spesialutstyr ved hvert sesongskifte, eller man kan klone tpms'ene med ettermarkedssensorer. Kjører man hele året med samme dekk, er det håp om at dekka slites før batteria går tomme. Går batteria tomme før dekka er utslitt, er det tragisk om krav til tpms på bruktbiler. Dersom Norge i motsetning til andre land, vil kreve tpms på bruktbiler, må vi forberede oss på at flere og flere vil ønske helårsdekk velkommen.

Det kan være tidkrevende å sette seg inn i åssen tpms fungerer. For å gjøre det enkelt:

  • USA-Leafer bruker tpms på 315MHz
  • Eldre europeiske Leaf støtter ikke tpms.
  • Nyere euorpeiske Leafer bruker tpms på 433MHz. Trur jeg.
Hvis man skal klone tpms, trenger man programmerbare sensorer. Bilen må pares til hjula:

  • Bilen må kjenne til ID'ene til sensorene. Bilen kan programmeres med tpms-verktøy. Den kan også programmeres med  utstyr som Leaf Spy Pro eller enklere, og manuelle rutiner, men det er mye jobb.
  • Har du programmerbare sensorer, kan du programmere dem i stedet for bilen.
Autel MX-sensorer er ganske vanlige å bruke.

  • MX-sensorer kan du kjøpe på EBay. Jeg har sett 8-pakkning til ca 200usd med frakt fra usa. Moms i tillegg. 11. november kan det være billigere å kjøpe fra Aliexpress.
  • Har du en windowspc som du tør å legge inn luguber programvare på, kan du bruke et USB-verktøy til 50usd for å programmere MX-sensorer, og lese av sensorer:  Autel MaxiTPMS PAD som du finner på Ebay og Aliexpress. Dvs at kloning kan skje med enkelt utstyr: Du kan lese av IDene fra bilen med Leaf Spy Pro, og du kan programmere de samme IDene inn i vinterhjula med MaxiTPMS PAD.
  • På Ebay og Amazon kan du være heldig å finne pakkeløsinger med sensorer og håndverktøy, så det behøver ikke å koste stort ekstra å kjøpe seg et skikkelig håndverktøy. MaxiTPMS kit i ulike varianter kan være greie å kjøpe på USA-turen.
#4
Humor og kanari / Hvis du har en stjålet Tesla
lørdag 28. oktober 2017, klokken 19:45
#5
Kjøpe elbil? / Sv: Ikke kjøpt bruktbil fra Tesla.com
fredag 27. oktober 2017, klokken 16:28
You should be happy as long as the repairs are done while the car is under warranty, or before you get the car.
#6
Elbilen i Samfunnet / Sv: EL-bil og "gjelder ikke el-motorvogn".
torsdag 26. oktober 2017, klokken 00:58
Her kan man fundere over mange tolkninger. Men logikken er vel i bunn og grunn enkel:

Strengt tatt så betyr det vel ikke noe hva skiltinga sier.

Trafikkregelen §5 sier vel ganske utrykkelig at elektrisk motorvogn m.fl. kan kjøre i kolletivfelt uansett hvordan kollektivfeltet er skilta.

Adgangen til kollektivfeltet er vedtatt på nasjonalt plan. Mens unntakene i underskilta kommer fra lokale høvdinger i strid med litt av hvert.  Jeg undrer meg over om ting har skjedd politisk rett her.

Det minner meg litt om den gangen lokale høvdinger tegna opp sykkelfelt på fortauet langs kirkeveien i Oslo.  Sykkelfeltet var klart og  tydelig tegna opp, men det betydde ikke at det var lov å sykle der. Loven tillot ikke sykling på fortau i hvilken som helst situasjon. Alikevel fikk jeg kjeft fra en drosjesjåfør for at jeg sykla i veibanen hvor jeg hadde lov å sykle.
#7
Elbilen i Samfunnet / Sv: EL-bil og "gjelder ikke el-motorvogn".
onsdag 25. oktober 2017, klokken 23:33
Hva er betydningen for følgende kjøretøy uten passasjer:

  • El-sykkel med pedal- og batteridrift
  • Moped med pedal- og batteridrift
  • 2-hjuls motorsykkel med batteridrift
  • 3- eller 4-hjuls motorsykkel med batteridrift
  • Personbil med batteridrift
  • Kjøretøy forbrenningsmotor som går på Hydrogen. Mekanisk drift.
  • Kjøretøy med brenselcelle som går på Hydrogen. Elektrisk drift.
  • Batteridrosje
  • Buss med kjøreledning
  • Buss med batteridrift
  • Trikk med kjøreledning
#8
Elbilen i Samfunnet / Sv: EL-bil og "gjelder ikke el-motorvogn".
onsdag 25. oktober 2017, klokken 22:52
Interressant spørsmål.
Hva er det  som ikke gjelder for El-motorvogn uten passasjer 7-9 mandag til fredag?
Sitat fra: Trafikkreglene §5 link=https://www.vegvesen.no/trafikkinformasjon/Lover+og+regler/Trafikkregler
2. Kjøring i kollektivfelt og sambruksfelt er bare tillatt som angitt på offentlig trafikkskilt. Likevel kan elektrisk eller hydrogendrevet motorvogn, tohjuls motorsykkel uten sidevogn, tohjuls moped, sykkel eller uniformert utrykningskjøretøy nytte slike felt.

Sitat fra: vegvesen link=https://www.vegvesen.no/trafikkinformasjon/Lover+og+regler/Trafikkskilt/Underskilt
Underskilt brukes bare sammen med et hovedskilt, og gir nærmere klargjøring, utviding, utfylling eller begrensning av hovedskiltets betydning eller gyldighetsområde.
Sitat fra: vegvesen link=https://www.vegvesen.no/trafikkinformasjon/Lover+og+regler/Trafikkskilt/Underskilt
808 Tekst

Underskiltet brukes når det ikke er hensiktsmessig å gi vedkommende regulering eller informasjon med underskilt med symbol, tall eller annet.


#9
De eldste Boltene er i ferd med å komme på bruktmarkedet. Dvs biler som er over ett år gamle.

Det jeg lurer på er om det var innkjøringsproblemer og gjengangerfeil på biler som er produsert f.eks i tidsrommet september til november 16, eller om det er trygt å hente sånne biler over sjøen?
#10
Kjøpe elbil? / Sv: Hytte på fjellet uten lading.
søndag 22. oktober 2017, klokken 21:47
Når man kjører opp på fjellet, vil batteriet typisk få en lunk som kan vare noen timer. Deretter er det fare for at eventuell batterivarmer starter, og den kan forbruke flere kilowatttimer på en dag, så den tapper batteriet. På Leaf vil varmeren tappe batteriet ned til 30%.  Står bilen en dag etter at batterivarmeren har stoppa, har du både kaldt batteri og låg lading. Med kaldt batteri får du begrensa regenerering på vei ned fra fjellet, og hurtiglading vil ikke fungere normalt. I kulda er det viktig å starte turen med ganske høy lading, så man får kjørt batteriet varmt før man skal hurtiglade.
Batterivarmer kunne ha noe for seg, dersom du kunne time den manuellt, og planlegge varme avreisedagen. Men siden den tapper batteriet automatisk de første dagene, så kan det diskuteres om du er bedre utstyrt hvis du ikke har batterivarmer.
#11
Kjøpe elbil? / Sv: Elbil med plass til barnevogn
søndag 22. oktober 2017, klokken 20:55
Kan det fungere med Hitch-Mount Cargo Box?
#12
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Batterikjøling
søndag 22. oktober 2017, klokken 14:20
Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 21. oktober 2017, klokken 19:35
Mener å ha lest at Leaf kun har luftkjøling. I -10 bør vel batteritemp være mindre utfordrende enn i +20?
Ja, vinteren har sine fordeler når det gjelder langkjøring. Enkelte mener at 20 grader er ideel arbeidstemperatur på batteriet, og om vinteren kan man bli liggende der på langkjøring.

Man må passe på at batteriet ikke er for kaldt ved første hurtiglading, og man må ta høyde for at forbruket kan bli litt høyere til kupeoppvarming, vått føre, snøføre eller risteføre, og høy indre motstand innen man har kjørt batteriet varmt.

I +30 grader ville jeg unngå høye strømmer og hurtiglading på høye nivåer.
Ved riksveikjøring i 80, kan man normalt holde seg under 20kw, og man kan ligge i N mye av veien. Da oppnår man også økonomisk kjøring, så det ikke blir så mye hurtiglading. Det kan være like greit å begrense hurtiglading over halvfullt batteri.

Skrekkeksempelet til Tesla-bjørn viser åssen temperaturen kan gå hvis man hurtiglader 30kwt's batteri til høye nivåer. 24kwt's-batteriene har bedre sikringsmekanismer da ladehastigheten går nedover når batteriet er ca halvfullt, og da blir man frista til å kjøre videre når batteriet er halvfullt.
#13
Leaf 2010-2017 / Sv: Spørsmål om ny Nissan Leaf S
søndag 22. oktober 2017, klokken 00:18
1: Her er det en tråd som tyder på at bilistene ikke får til streaming over BT i S, så usb-kabel kan være et alternativ: http://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?f=36&t=11478&start=50
2: Med appen Leaf Spy Pro kan du se hvor mange kwt du har igjen. Det finnes nok noen skjeldne alternativer.
3: Bytte kupefilter en gang i året, og bytte bremseveske annethvert år. Kupefilter koster ca 20 kr tilsendt fra Kina. I tillegg finner du en rekke sjekkpunkter i servicemanualen som du kan finne på nettet. Som å se etter at det ikke er rust i ladekontaktene.  Som forebygging gjelder det å holde bilen tørr og vær nøye med å bruke AC utover høsten og vinteren.
4: Bagasjeromskassa er ekstrautstyr som du kan selge på Finn, hvis du ikke har nytte av den.
5: Du kan prøve å tape over lysmåleren på dashbordet, og sette lyset på Auto. Jeg har ikke prøvd åssen det vil fungere.
6: Andre Leafer har en trykkskjerm hvor man stiller inn klimatimere. Jeg kjenner ikke til åssen det gjøres på Leaf som ikke har det.
#14
DRIFTSBATTERI / Finnes det aldringsmodeller for 30kwt batteriet?
tirsdag 17. oktober 2017, klokken 23:51
 Dette er første gang jeg ser ett 8-barers 30kwt batteri: http://mmsc400.manheim.com/MABEL/ECR2I.PGM?CLIENT=SIMUC&CONFIGID=BUYER&ECRTYPE=**&SAUCI=RAA&SWO=2568906#
Bilen ser ut til å være dårlig holdt, og jeg trur bruktbiler med 30kwt's batteri avhenger helt av hvordan de er holdt. Det er mulig å kjøre disse batteriene styggvarme med hensyslaus hurtiglading til høye nivåer.

For 2011- og 2012-batteriene finnes det aldringsmodeller: http://www.electricvehiclewiki.com/Battery_Capacity_Loss#Battery_Aging_Model
Det sies at det stadig kom bedre kjemier til 24kwts batteriet, og jeg har inntrykk av at batteriene etter sommeren 2013 er mer robuste.
Finnes det aldringsmodeller for nyere batterier?
Og hva med 30kwt's batteriene. Har man der måttet starte læringskurva på nytt, så disse batteriene har kort levetid?
Når jeg kikker på gjettometeret på brukte 30kwt som er til salgs, så ser det ikke så greit ut.

Og hva med 40kwts batteriet?
Det eneste jeg har lest om det, er at Nissen regner 90% kapasitet etter 500 sykluser. Hvis man tar for gitt at det er toppladinger som sliter, og enkelte fullader 2 ganger om dagen, så når man 500 oppladninger på ett år.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA