Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - teea

#1
Selger med tungt hjerte min gule Think, zebra batteriet er defekt og den er ikke kjørbar for øyeblikket. Kjøpt brukt for ca 1 år siden, og har fungert utmerket frem til nå. Vært på sjekk hos Røhne &Selmer og de konkluderte med defekte celler i batteriet. Det som skjer er at "powerlimit" begynner å lyse, og bilen vil ikke starte. Det kan være så enkelt som en kalibrering som skal til, men dette er usikkert. Kjørt 68 000 km.

Bilen er EU-godkjent til april 2016. Alle servicer er fulgt og utført på Røhne&Selmer Asker og Bærum. Service for 60.000 km er tatt. Servicehefte følger med.

Røhne&Semler har også utført:
Ny varmekolbe i januar 2014.
Nye bremseskiver og -klosser i 2013.
Ny strømstyringsenhet/PCU (byttet til siste generasjon PCU) i oktober 2012.

Annet:
Nytt 12V-batteri i 2014 (3 års garanti)
Ny Pioneer radio/CD/mp3 i 2011. Med handsfree/bluetooth slik at du enkelt og automatisk kan koble til din mobiltelefon.

Romslig bagasjerom.
Piggfrie vinterdekk.
Sommerdekk

Kom med bud!  :)
#2
"Nye" TH!NK City produsert fra 2008 - 2012 / Defekte celler i batteri
tirsdag 16. desember 2014, klokken 20:34
Jeg har en Think city 2008 modell med zebra batteri. Denne bilen kjøpte jeg i mai i år, den har gått ca 65000km. Jeg visste jeg tok en risiko mtp batterikapasitet og evt andre ting som kan skje med bilen, men jeg tok sjansen.

De siste to mnd har det begynt å lyse på powerlimit noen få ganger. Det har skjedd ved ulike tilfeller, får.eks når bilen har blitt "presset" (kjørt 90km/t, og hatt på varmeapparat ++). Motoren har da enten dødd momentant (noe som er ganske skummelt på motorveien), eller jeg har fått 5-10 min før den stopper. Det er vanskelig å forutse når dette skjer, den kan stoppe ved helt fullt batteri, og deretter ikke stoppe når man har brukt endel strøm.. Den har også begynt å lyse på powerlimit med en gang man har startet bilen ved fullt batteri.

Hadde den på service på Røhne Selmer i dag og dommen ble defekte celler i hovedbatteriet og for lite volt på hovedbatteri. Ble ikke anbefalt å kjøpe nytt batteri da det er for kostbart. Han sa jeg kunne fortsette å kjøre, og at batteriet godt kunne leve 1 år til, men at det var på vei til å dø... Det er grunnen greit for meg at bilen stopper innimellom, hvis man har noen minutter før det dør helt, det som ikke er greit er hvis den stopper plutselig, og man er på motorveien med biler på alle sider :(

Så nå er jeg så usikker på hva jeg skal gjøre.. Skal jeg selge bilen, eller fortsette å kjøre, og ta sjansen på at det går bra? Jeg er så fornøyd med den, og vi trenger den virkelig til pendling til/fra jobb, så dette er skikkelig trist. Alle andre ting fungerer, den har ny varmekolbe fra 2014 og ny pcu fra 2012.

Takknemlig for tips! :)
#3
Kjøpe elbil? / Sv: Buddy vs Think
onsdag 16. april 2014, klokken 10:05
Takk for gode svar igjen! Nå har jeg prøvekjørt en buddy og det var ganske gøy ;) Men det viser seg at det sannsynligvis blir min mann som skal bruke el-bilen, da han kjører gjennom to bommer på vei til jobb. Han skal kjøre fra Ekeberg til Høvik, og da blir Buddyen for "svak". Han testet litt og den går rett og slett ikke fort nok og han kjørte på rødt på batteriet mye av veien for å holde den i 70-75 km/t. Så nå vurderer vi en Think. Jeg vet det kanskje hadde vært smart med en trilling, men siden dette bare er et prøveprosjekt, og kanskje bare for en kort periode, gidder vi ikke legge så mye penger i det! Har fått masse gode tips om Think bilene, så vi får sette oss litt inn i det!
#4
Kjøpe elbil? / Sv: Buddy vs Think
lørdag 12. april 2014, klokken 20:55
Jeg spør igjen jeg! Har fått tilbud om å kjøpe en buddy classic 2008 modell fra en forhandler. Den har gått ca 15000 km, og de setter inn et helt nytt batteri. Jeg får to års garanti på batteriet og ett år på bilen. Jeg får med to sett med dekk. Da skal de ha 58 000kr. Jeg kan jo lite om dette, høres dette gunstig ut?  :P
#5
Kjøpe elbil? / Sv: Buddy vs Think
onsdag 09. april 2014, klokken 21:28
Tusen takk for flere fine svar!


"Buddy finnes som nevnt både med blybatterier (som må byttes ca hver 20'000km) og med vedlikeholdsfrie NiMH-batterier (med bedre rekkevidde). Fordelen er at du kan transportere 2 barn i bilen."

Er det virkelig plass til to barn? Mener du kanskje uten barneseter da? Den ene buddyen jeg har sett på har fått et zebra-batteri ifølge forhandler, vil den da gå mer enn 4-5 mil?

Du sier også at vannservice og problemer med varmekabler er enkelt å løse/gjøre selv. Er det virkelig så enkelt hvis man har null peiling på el-bil?! :)

Jeg er egentlig ikke avhengig av tre seter, har foreløpig ett barn som skal leveres i bhg. Men synes det er litt skummelt med think, siden mange sier man kan ende med å kjøpe katta i sekken! Men du skriver jo opp flere steder som kan utføre service. Ved kjøp av buddy hos forhandler får man 1 års garanti, ved kjøp av think er det ofte ingen garanti eller kun 3 mnd, det sier kanskje noe om hvor mye trøbbel det er med dem?!
#6
Kjøpe elbil? / Buddy vs Think
tirsdag 08. april 2014, klokken 13:14
Hei!

Jeg er helt ny i elbil-verdenen, og håper noen kan komme med noen gode råd! Jeg tenker å kjøpe en billig el bil (40 000-60 000 kr), den skal brukes til å levere i bhg og kjøre til jobb, ca 2,5-3 mil hver dag. Jeg er ikke interessert i å bruke masse penger på dette, vi har en annen bil i tillegg. Har vel skjønt såpass at valget står mellom en Buddy eller en Think. Har forhørt meg litt og det virker som om det positive med Buddy er at den er lettere å vedlikeholde, deler lettere tilgjengelig og at batteriene er bedre (?) Når det gjelder Think kan man kjøre lengre på fullt batteri, den er større og litt tryggere og har større bagasjerom? Og den er vel raskere.

Jeg har sette på denne typen:
http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=47561500&searchclickthrough=true
Men har blitt frarådet å kjøpe så gammel modell selv om selger sier at batteriene er reladet og kan kjøre ca 6 mil.

Denne har jeg også sett på:
http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=46923575

Når det gjelder Buddy har jeg sett på :
http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=47494551 

og
http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=47594328&searchclickthrough=true
og
http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=47452329&searchclickthrough=true

Vil gjerne kjøpe av forhandler for å få med litt garanti da jeg er helt grønn på dette.
Synes det er vel lite å kunne kjøre 2-4 mil på fulladet batteri, (Buddy city jet 6).

Håper noen har noen gode tips;D Bor i Oslo, så det blir mest bykjøring.
#7
Er det noen som vil leie ut en el-bil for noen måneder? Må være plass til et bakovervendt (helst) barnesete bak. Ellers skal den kjøre ca 3-4 mil per dag. Trenger ikke være noen fancy el-bil, men som sagt må den ha mer enn bare forseter!

Elin
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA