Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Torz

#1
Alt det andre / Sv: Autonome kjøretøy
onsdag 01. november 2017, klokken 21:08
Innslag på forbruker tv i dag viste utprøving av selvkjørende minibuss hos Columbus i Stavanger. Målet er at en slik buss kan plukke opp folk der de er og kjøre dem til nærmeste kollektivknutepunkt. Foreløpig er ikke sikkerheten god nok, og de er heller ikke tillatt på veiene i Norge, men det ble sagt at slike kjøretøy kunne være i bruk innen 1 år. Jeg synes utviklingen går ganske raskt på dette området.
#2
Stor demonstrasjon i Oslo i dag over misnøye med nye bomtakster, bomutvidelser neste år og tiltak mot biler i Oslo sentrum. Jo, det er lov å ytre seg, men vil det få våre politikere til å se alvoret? Leser en artikkel som sier at brukte elbiler selger som hakka møkk om dagen. Nordmenn kjøper alt som er å oppdrive, men politikerne ønsker tydeligvis at vi også skal kjøpe de som ikke er å oppdrive. Enkel politikerlogikk, forstå det den som kan.

http://www.nettavisen.no/na24/tusenvis-protesterte-mot-bompenger---det-gjr-meg-forbannet/3423386124.html
#3
Alt det andre / Sv: Smarte strømmålere, for hvem?
torsdag 19. oktober 2017, klokken 18:59
Joda, vi har skjønt poenget for lenge siden. Noe av hensikten med nye strømmålere er å kunne øke prisen akkurat når man trenger strømmen mest. Trenger ikke være rakettforsker for å forstå det. Men å hevde at man enkelt kan jevne ut toppbelastning er jeg litt spørrende til. Det blir vel å installere en batteripakke i heimen som kan jevne ut forbruket, men slikt er nok alt annet enn gratis. Alternativt får man spise kveldsmat kl 17 og middag kl 20. Det blir så bra så.
http://www.dinside.no/bolig/nve-vil-gjore-det-dyrere-a-bruke-mye-strom-pa-n-gang/68803216#_ga=2.148712567.1762393625.1508431033-1244556150.1508431033
#4
Ohoi, dette var heftige saker. Elbiler må få høyere engangs- og årsavgift enn bensin- og dieselbiler. Artikkel på DN (betalt tilgang) om hvorfor elbilister bør betale mer i avgifter enn tilsvarende fossilbiler. Saken bygger på et "discussion paper" publisert av SSB (åpen tilgang). Publikasjonen var litt omfattende, så artikkelen i DN var et fint resymé. Et lite utklipp av saken.

Både CO2-avgiften og veibruksavgiften er lagt på forbruket av drivstoff. Også biler som bruker lite drivstoff påfører samfunnet ulemper som ulykker, køer og svevestøv. Kjøpere av lav- og nullutslippsbiler bør betale for disse ulempene. Da følges prinsippet om at forurenser betaler.

Derfor bør hybrid- og elbiler ilegges en høyere engangsavgift, eventuelt årsavgift, enn biler som skattlegges via drivstoffavgiftene.


https://www.dn.no/meninger/2017/10/18/1051/Innlegg/elbiler-ma-fa-hoyere-engangs-og-arsavgift-enn-bensin-og-dieselbiler
http://www.ssb.no/326078/the-efficient-combination-of-taxes-on-fuel-and-vehicles
#5
Alt det andre / Sv: Vei og trafikk
onsdag 11. oktober 2017, klokken 20:08
Jeg er relativt tidlig ute på jobb. Jeg kjører E18 ut av Oslo retning vestover fra Sjølyst. Fikk en oppfatning av at trafikken på denne tiden av døgnet inn mot byen har økt. Vi snakker 0615 på morgenen. Tipper at det kommer noen rapporter på om kjøremønsteret endrer seg som følge av nye avgifter, men jeg aner en liten endring. Så får vi se om målinger viser det samme, og om det i så fall vedvarer.
#6
Alt det andre / Sv: Smarte strømmålere, for hvem?
mandag 09. oktober 2017, klokken 06:26
Elhub er forsinket står det i artikkelen. Ja, ja tenkte jeg, hvor interessant er det da? Joda, det viser seg at Elhub er en nasjonal IT plattform for lagring og prosessering av data fra alle norske strømkunder.

Smarte strømmålere er stikkordet. Så da vet vi det. Jeg tviler på at vi kun snakker om en plattform for taksering av strømkunder. Her skal man nok fråtse i detaljer og lage profiler ned på hver enkelt bruker. Overvåkingssamfunnet trodde jeg hørte historien til, men det var bare midlertidig. Pendelen har snudd. Vi er på full fart tilbake. Persovern? Person-hva-for-noe?
Lurer på om electric boogie går under radaren?

https://www.digi.no/artikler/sprekker-pa-tid-og-kostnad-na-blir-elhub-dyrere-regningen-gar-til-alle-norske-stromkunder/408972?utm_source=newsletter-2017-10-07&utm_medium=email&utm_campaign=newsletter
#7
Alt det andre / Sv: Autonome kjøretøy
søndag 08. oktober 2017, klokken 22:15
Selvkjørende kollektivtrafikk i Norge er kanskje ikke så langt unna som en skulle tro. http://e24.no/bil/bil-og-trafikk/se-planene-i-disse-byene-kan-foererloese-busser-komme-foerst/24149182
#8
Her er det en til som irriterer seg over bompengene i Oslo. Og verre skal det bli. Dette ble en nyhetssak som ble heftig delt på sosiale medier. https://www.nrk.no/ytring/derfor-provoserer-mdg-1.13718916
#9
I innslag på TV i dag ble det sagt at tyngre kjøretøyer finner veien ut av Oslo grunnet avgiftsnivået der. Dette mente intervjuobjektet var beklagelig for det burde heller føre til at man byttet dem ut. Men kan en vettug journalist snart klare å stille det helt åpenbare spørsmålet, nemlig hva det betyr å bytte ut? Det høres jo ut som om noen tror at bilen da blir borte, men man kaster vel ikke en bil til hundrevis av tusener kroner, gjør man det, eller er det det enkelte tror vil skje? Come on
#10
Alt det andre / Sv: Autonome kjøretøy
fredag 06. oktober 2017, klokken 21:23
GMs sjef om Elon Musk: Han er full av dritt. Kanskje ikke den mest saklige kommentaren å komme med til en mann som har fått til så mye, men her blir han nok oppfattet til å legge litt vel tjukt på hva angår utvikling av selvkjørende biler. http://e24.no/bil/tesla-motors/gm-sjef-om-musk-han-er-full-av-dritt/24157846
#11
Alt det andre / Sv: Smarte strømmålere, for hvem?
fredag 06. oktober 2017, klokken 05:40
For egen del skulle jeg helst ha sluppet, men det er personvernet som er min bekymring. Med tingenes internett på full fart inn i samfunnet og der informasjon rundt brukeren samles inn i større skala, så synes jeg det ikke er greit. Prøver etter beste evne GAFA å få vite minst mulig om meg, men jeg tipper de fanger opp det meste likevel. Facebook begynte plutselig å foreslå en haug med arbeidskollegaer som mine venner, men ikke tilfeldig utvalgte. Det var kun folk jeg kjente, og mest sannsynlig dem jeg utvekslet epost med. Det gav meg en støkk. Når nå fremtidens biler skal i skyen, forsikringsselskap vil ha dongle montert i bilen, huset ligger under wifi kontroll, osv., så er jeg overbevist om at sikkerhetshull gjør det mulig for snokere å finne på litt av hvert.
#12
Alt det andre / Smarte strømmålere, for hvem?
onsdag 04. oktober 2017, klokken 17:08
Everkene er i gang med å skifte ut alle strømmålere med nye oppkoblede målere som automatisk rapporterer forbruk og belastning døgnet gjennom. Det er et EU direktiv som ligger til grunn, og som tas inn i norsk lovgivning. Alle målere skal være skiftet ut i løpet av 2018.

Det blir reklamert med mange fordeler med de nye målerne, og det kan så være, men å nekte en slik installasjon er ikke bare enkelt. Jeg leser at noen har fått fritak basert på legeerklæring for elfølsomhet. Tidligere var det også snakk om fritaksgrunn hvis man brukte personvern som argument, men jeg har ikke sett det argumentet gjentatt i det siste.

Jeg tror at de fleste forbrukere vil oppleve økte strømkostnader med nye målere. Nå skal strømprisen kunne endres fra minutt til minutt gjennom døgnet, og det blir selvsagt dyrest når du virkelig trenger strømmen. Det blir en slags rushtidsavgift der også.

I tillegg til prisen for selve strømmen så vil der vel også være et kostnadselement i forhold til maksbelastning en husholdning tar ut. Dette vil jeg tro vil slå rett inn på elbileierne som har kraftige hurtigladere hjemme.

Det er min oppfatning at elnettet vårt ikke er tilstrekkelig dimensjonert til å ta de belastninger som følger med teknologiskiftet. På sikt må nettet forsterkes, og dette vil gi seg utslag i økte utgifter på nettleien.

Så smarte strømmålere, ja det får vi, men den smarte her er neppe forbrukeren. Se for øvrig artikkel her som angår strømnettets manglende dimensjonering. https://www.tu.no/artikler/nettet-overbelastes-lamper-blinker-og-sikringer-ryker-elbilen-pekes-ut-som-syndebukk/408789
#13
Alt det andre / Sv: Vei og trafikk
onsdag 20. september 2017, klokken 20:20
Det jeg mente å si var at dersom flere satser på ikke å kjøpe egen bil men heller leie via bildelingstjeneste, så leier de neppe bil dersom de skal en tur til butikken. Alternativet hadde fort vært å bruke egen bil dersom de hadde en tilgjengelig. Jeg oppfatter at det du mener er at folk vil vegre seg for ikke å ha bil fordi man da mister tilgjengeligheten, og det synes jeg høres ut som et fornuftig argument.
#14
Alt det andre / Vei og trafikk
onsdag 20. september 2017, klokken 19:52
Jeg leser om ulik argumentasjon rundt behovet for utbedring og utvidelse av veinettet i Norge. Meg bekjent vil bilene gå på veier i overskuelig fremtid. Spørsmålet blir om fremtidens bilbruk vil øke eller avta. Jeg skal ikke påstå hverken det ene eller andre men gjør meg mine refleksjoner.

Introduksjon av elbiler gjør ingen forskjell isolert sett. Det er et rent teknologiskifte.

Bildelingstjenester vil kunne redusere antallet biler folk eier, men til gjengjeld vil hver bil være mer i bruk og kjøre flere årlige km enn dagens bil. Det er klart at mangel på umiddelbar tilgjengelighet på bil i praksis vil kunne redusere kjøringen skulle jeg tro.

Selvkjørende biler er en vanskelig nøtt. Jo mer autonome de blir, jo tettere kan man pakke biltrafikken, men jeg vil også tro at krav til veikvalitet, veimerking, sensorer, osv. vil være en del av det å få til denne fremtidsvisjonen. I tillegg vil jo selvkjøring i ytterste konsekvens bestå i at bilene kan kjøre helt uten sjåfør. Dette vil antakeligvis bety at flere tomme biler da er på veien på vei til neste oppdrag.

Miljøinteresserte argumenterer ofte med at bedre veier vil gjøre at folk kjører mer, og at det er ugunstig for miljøet. Med en fremtidig utslippsfri bilpark er vel det neppe et godt argument.

All tid folk bruker på å stange i kø grunnet for dårlig veikapasitet er dårlig økonomi for landet. Men klart, får man helt selvkjørende biler vil man i det minste kunne bruke noe av tiden til å gjøre unna noen oppgaver.

Færre biler i eie vil bety økt bruk av kollektivtilbud skulle jeg tro.

Vil tro det går an å modellere noe rundt dette og få et svar på hva alt dette vil bety for fremtidens veier. Jeg har vel ikke sett noen slike modeller, men det kommer nok.
#15
Det kan av og til fremstå som om politikere antar at overgang til elbiler er en beslutning som må fattes av politikere. For egen del oppfatter jeg det som et teknologiskifte, og der overgangen vil gå av seg selv. Det politikerne derimot bidrar med er å få til en noe tidligere overgang grunnet økonomiske og andre incentiver. Her har Norge og politikerne vært svært visjonære. Likevel, jeg ser på det som fullstendig skivebom å pepre fossilbilistene med avgifter. Pr i dag er der ikke elbiler nok til å mette markedet for nybiler. Folk står i kø i åresvis og betaler depositum for å sikre seg neste modell. Da virker det ganske urettferdig at den som i dag ikke har noe valg enn å fortsatt slite på sin fossil skal piskes med avgifter. Vær sikker, når tiden er inne for utskifting av bil så vil alle ha elektrisk.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA