Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - saxo56

#1
Hi Steens
I have notised that when i drive, the app shows volt and current in DC but when i charge it shows volt in DC but current in AC. Is it possible to make it show current in DC even in charging mode?
#2
Ja, jag har köpt min på Kjell&co för android och den fungerar med appen.
Jag har en Samsung S6.
#3
Om ni har Kjell&co i Norge finns det OBD-2 att köpa hos dem, en för Android och en för iPhone.
#4
Great app. I´m happy to translate it to swedish.
#5
Ja, eller också köpa hela länkarmar för att slippa arbetet med att pressa ur kulleden :)
http://www.ebay.com/itm/371116685047?_trksid=p2060353.m1438.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT
#6
Det jag har upplevt, är att efter sommaren behövs många startförsök innan den vill starta.
#7
Då vissa bilar inte vill starta (Kontaktorn slår inte till) kan det bero på att fartpedalen och datorn inte är överens (Är- och börvärde stämmer inte). Då kan man åtgärda det med Lexian. Detta kan man se under menyn "körning". Är värdena olika, gör så här.

Gå in i menyn "programmering", där du kan välja laddström: 10, 13 eller 14A och välj någon av dem.
Följ instruktionerna tills det är klart. Du behöver inte göra någon initialladdning om du inte vill, men energimätaren kommer då att visa fel.

Gå tillbaka till menyn "körning" så kan du se värdena igen. sätt nu i laddkontaken så ser du att fartpedalen kommer att kalibreras efter ett par minuter och bilen kan starta.

Det snabbaste sättet att få energimätaren att visa rätt igen är att köra tills laddningslampan tänds, då visar den rätt efter några laddningar.

Lycka till ;)

#8
Om det är stora vattenmängder, skulle det kunna vara slangen till bakrutespolningen som har gått sönder. Jag tror att den går under innertaket.
#9
Börja med att byta ut 12v batteriet, det är lika viktigt att ha ett friskt batteri i en elbil som i en fossilbil men det är svårare att upptäcka i en bil utan startmotor. ;)
#10
Jag har Lexia. I en av menyerna kan man se volttalet på fartpedalen, efter byte av ECU hade jag olika värden på ärvärde och börvärde men när jag startade laddning såg jag att de började kalibrera sig och slutade på samma värde.
#11
Hur gör man för att programmera in nya parametrar i ECU´n?
Jag har upptäckt att värdena synkroniserar vid laddning.
#12
Det kanske ser ut att vara ett stort arbete, men det är ett jobb man gör på någon timme. Orsaken till att man tar bort ratten är för att komma åt skruvarna på bild 9. Jag tror att det är lättare att ta bort ratten än att sänka rattstången. Till bulten i rattnavet behövs en torx nr T50.
#13
Här kommer en vägledning till byte av lampa i värmereglage.

Börja med att bända bort plastpluggarna på knappraden och ta bort skruvarna, en på varje sida. (sätt i en mejsel från ytterkanten enl. bild 1.)

Ta bort 2 skruvar ovanför värmereglaget och en skruv under askkoppen. Bild 2

Ställ reglagespakarna på mitten och dra dem rakt ut. Bild 3

Lyft fram hela panelen och ta ut lampan som sitter i dem gula kontakten på Bild 4

Montering i omvänd ordning.

Lycka till  ;)
#15
Hej!
Jag har märkt att det är många som har problem med att byta lampor i instrumentbelysningen så jag försöker göra en lättfattlig instruktion :).

Börja med att göra bilen strömlös.
Skruva ur skruvarna under rattstången för att få bort kåporna. Bild 1

Vrid ratten så att du kommer åt skruvarna till airbagen. Bild 2

Sätt in en skruvmejsel bakom kontakten till airbagen och bänd rakt ut. Bild 3

Skruva lös skruven till ratten några varv (ta inte bort den än). Ta ett stadigt tag om ratten och ryck kraftigt så att den lossnar. Bild 4
Skruva av skruven och märk upp rattens läge på splajnsen, så att den hamnar på samma plats vid återmontering.

Ta isär kontakten till airbagen och lossa den från fästet. Bild 5

Skruva ur de 3 skruvarna till släpringen. Bild 6

Håll ner den lilla armen till vänster om den oranga kabeln på bild 7 med hjälp av en ståltråd eller liten mejsel och lirka ut släpring och kabel.

Lossa de 3 skruvarna till binkershållaren och ta bot denna (den kan hänga i kablarna). Bild 8

Ta bort de 4 skruvarna till sargen och avlägsna den. Bild 9

Ta bort de 3 skruvarna till instrumenteringen och lägg ett skydd över plåten på rattstången för att inte skada glaset. Bild 10 och 11

Vrid fram instrumenteringen och lossa kontakterna, det sitter små krokar på baksidan som låser dem. Bild 12 och 13

Nu är du redo för att byta lampor, det sitter en bakom varje svart hållare som vrids ett kvarts varv moturs.
Det sitter även lampor bakom det gråa skyddet. Bild 14

Hoppas denna vägledning gör att ni kan och törs göra lampbytet själva ;D.
Montering görs i omvänd ordning.

Lycka till ;)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA