Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - MindViruz

#1
Carwing / Sv: Carwings oppdatert
onsdag 15. april 2015, klokken 06:17
Siste oppdatering på Carwings var i følge appstore juni 2014...
#2
Leaf 2010-2017 / Sv: Hvor langt har Leafen din gått ?
onsdag 15. april 2015, klokken 06:13
27000 på 13-14 mnd!
#3
Det er dyrt med kortautomat. Veldig dyrt abonnement. Derfor.
#4
Langkjøring med 24 / 30 kWt batteri / Sv: Rekkevidde
tirsdag 14. april 2015, klokken 06:10
GOM er mye mer nøyaktig om du starter med forvarmet bil enn uten, på vinter/høst/vår.
#5
Langkjøring med 24 / 30 kWt batteri / Sv: Rekkevidde
mandag 13. april 2015, klokken 22:21
Hvis jeg kjører i Bergensområdet, og skal ta èn tur, som krever det meste av batterikapasiteten, er GOM svært så nøyakig om ikke topografien endrer seg mye.

Mye småkjøring gjør at GOM er for optimistisk, men på langtur i jevn topografi er den veldig bra synes jeg. Den synker først veldig fort, men så synker den saktere etterhvert, og da ender jeg opp med en total rekkevidde på det GOM viste til å begynne med.
#6
Model S / Er lakken dårlig også?
mandag 13. april 2015, klokken 17:33
De fleste biler får man skvettlapper til. Se skvettlappene på Nissan Leaf f.eks. Små diskrè saker, som beskytter akkurat nok til at man slipper sandblåsing av lakken. Og selvfølgelig snakker vi ikke om gummilapper.

Grunne til at det ikke er på de fleste biler i dag er fordi de koster penger. Som alt annet. Eks. gummimatter...

Slik ser moderne skvettlapper ut, er det så gale da?: http://s9.photobucket.com/user/kristinfr/media/2013/IMG_2300.jpg.html
#7
Model S / Sv: Er lakken dårlig også?
mandag 13. april 2015, klokken 16:07
Skvettlapper er ett must. Originale, om Tesla har.
#8
Mekanisk / Sv: montere skvettlapper selv?
mandag 13. april 2015, klokken 12:59
Originale skvettlapper til leaf koster 2440kr hos Nissan, og 1300kr inkl frakt på e-bay fra england.
#9
Model S / Sv: Er lakken dårlig også?
søndag 12. april 2015, klokken 19:41

Sitat fra: Sven-E på søndag 12. april 2015, klokken 19:16
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på søndag 12. april 2015, klokken 09:48
Ikke-metallic er så klart også mykere enn metallic. Så bilen som ble reklamert for kan også ha hatt solid hvit eller svart.
Rød har heller ikke klarlakk.

Rød er også den lakken som er mykest, og som lettest får riper.

Så du mener at Tesla har Single-Stage lakk, slik toyota hadde på de gamle røde Hiacene? De blir rosa etter noen år i solen, og må poleres/rubbes opp for å få tilbake fargen og glansen jevnlig.

Jeg er ganske sikker på at Tesla har klarlakk på alle sine biler, med mindre du kan si med sikkerhet at det er Single-Stage lakk på rød Tesla. Det er normalt sett gamle biler og noen arbeidsbiler som bruker.
#10
Model S / Sv: Er lakken dårlig også?
søndag 12. april 2015, klokken 17:43

Sitat fra: OleJA på søndag 12. april 2015, klokken 14:01
Kan være enig i at enkelte innlegg kan virke provoserende, men ufine svar som heller mot skadefryd og personangrep som de siste inleggene, finner jeg mer provoserende. Jeg vil anbefale at en teller til ti ett par ganger før en nedlater seg til slike svar.
... og det er et faktum at lakken på Model S er svært myk. Om det dermed betyr at den er 'dårlig' er jeg ikke umiddelbart enig i. Det blir jo lett å fjerne små skader i den ved å polere dem bort, men også tilsvarende enkelt å påføre slike skader.

Enig.

Den myke lakken på tesla gjør det lett å polere vekk defekter, men det er større kjanse for å avslutte med hologrammer. Det synes på klargjøringen, for mange Tesla blir levert med hologrammer...
#11
Model S / Sv: Er lakken dårlig også?
søndag 12. april 2015, klokken 12:37
Mange biler har myk lakk. Japselakk er typisk myk, Leafen har veldig myk lakk
Tyskere har ofte hard lakk. Audi bruker inimellom keramisk hard lakk.

Det er ingen fasit på det, men Tesla har svært myk lakk ja.
#12
Ja. Jeg mener du får den opp hvis du søker på google.

- Av med caliper (heng den i ett tau fra demperen.
- Av med klaven
- Det ligger noen blikkplater som bremsklossene glir i. Børst disse med stålbørste, mens de sitter i klaven. Ta de så ut og børst sporet i klaven.
- Ta ett drag med en fil på bremseklossen, der den glir i sporet, hvis nødvendig.
- Hvis glideboltene ikke glir godt, sett de inn med egnet fett. (Bremsesylinderfett har jeg hørt er bra).
- Smør sporet som bremseklossene glir i, med en liten pensel og litt fett. (Jeg brukte bremsecaliperfett. Superfit fra bosch er visst veldig bra)
- sett inn bolter med egnet fett, så får du de løs neste gang. De kan sitte noe jævlig.

Det hele gjøres med ett skrallesett og fastnøkkelsett.

Ta deg god tid første gang, så går det lett neste gang. Greit å gjøre når man skifter hjul.
-
#13
Nissan / Sv: Ladehastighet v/hurtig-lading
fredag 10. april 2015, klokken 22:10
Jeg har en Leaf og en Skoda octavia.

Jeg trenger 4-hjuls drift, og to tonns trekkraft, da er det ingen elbil som fungerer som bil nummer to for oss.

Jeg har brukt Leafen til fjells, da det var gratis hurtiglading på Dale. Sånn som prisene er i dag er det billigere for meg å bruke Dieselbilen til fjells inkludert ALLE reisekostnader.

Det lønner seg kun med Leafen når det er 20 plussgrader.
#14
Gjentar prisene fra flesland auto i Bergen for Leaf:
1. års service kr 1.300,- inkl kupefilter
2. års service kr 2.000,- inkl bremsevæske og kupefilter

Bremse smøre service på alle 4 hjul koster kr 600,- (ikke påkrevet for stempel, og skremmende lett å gjøre selv, hvis du ønsker)

De tar også service på andre elbiler som BMW, VW, Tesla mm.
#15
BMW i3 / Sv: Vask, polering og voksing
onsdag 08. april 2015, klokken 12:02

Sitat fra: MindViruz på onsdag 08. april 2015, klokken 11:51
Å polere en bil setter jeg alltid av to dager til.

Vask, korrosol, clay, tørk, maskering og behandling av vinduer en dag. Neste dag er det rett på polering med maskin (DA i mitt tilfelle), og toppe det hele med en skikkelig voks.

Felger blir vasket, polert og vokset når jeg setter de vekk, og gummicoating (Black pearl) legges også på da.

Se pågående test på dcn.no av collinte 845 vs. BH Finish.
Sistnevnte er meget bra, etter min erfaring. Førstnevnte er bra, billig og superenkel å legge.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA