Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - K

#1
Model S / Sv: Tesla Yrkesbil i ENKF fordel?
onsdag 14. desember 2016, klokken 22:29
Sitat fra: SKH på tirsdag 13. desember 2016, klokken 20:54
Etter å ha lest svarene i denne tråden tror jeg det bare er et fornuftig råd å gi: ta kontakt med noen profesjonelle (revisor/regnskapsfører). For her var det mye rart å lese.....


Er det mine spørsmål eller evt. Baldrians forklaring du tenker på?

Konstruktiv kritikk mottas gjerne. :)
#2
Model S / Sv: Tesla Yrkesbil i ENKF fordel?
søndag 11. desember 2016, klokken 20:13
Men er det noen av dere som vet hva korrekt tilbakeføring for privat bruk blir, med utgangspunkt i eksemplet med 700 000 i nybilpris?

Jeg sliter med å forstå at det kan bli så lavt som 57 500 som Baldrian kom frem til via "75% - regelen". (Selv om jeg også anvender en 75%-regel...)

(Bilen er kjørt noe over 8000 km i næringssammenheng, og ca 20 000 km privat.)

#3
Model S / Sv: Tesla Yrkesbil i ENKF fordel?
lørdag 10. desember 2016, klokken 11:16
Sitat fra: OlaM på lørdag 10. desember 2016, klokken 10:57
Hvis du kjøper den som firma sier du jo ifra deg ganske store forbrukerrettigheter. Det skal ikke veldig stor reparasjon til før alle eventuelle fordeler er spist opp.

Så lenge det er enkeltmannsforetak kan man kjøpe den som privatperson.

Hvis det er et AS så har du et godt poeng.
#4
Model S / Sv: Tesla Yrkesbil i ENKF fordel?
fredag 09. desember 2016, klokken 18:53
Sitat fra: Baldrian på mandag 07. september 2015, klokken 01:27
Du har glemt å ta med at du får 30% saldoavskrivning første året (20% påfølgende år). Dette gir kr. 210.000 i fradrag, og så blir tilbakeføringen for privat bruk noe lavere (ca. kr. 57.500) pga 75% reglen for ENFK, slik at sum á sumarum så får du utgiftsført ca. kr.170.000 med de tallene du operer med.

Hei!

Lurte hvilken 75%-regel du henviser til, som gjør at tilbakeføringen for privat bruk blir ca. 57.500 som du skriver?

Den eneste relevante 75%-regelen jeg finner på Skatteetatens web sier at tilbakeføringen skal være det laveste av a) sjablongbeløpet (kr. 98.600 i eksempelet) ; og b) 75% av bilkostnader (avskrivning + direkte kostnader).

75% av (210 000 + 17 500) er jo langt høyere enn sjablongbeløpet (98 600).

Hvordan kommer du til 57 500 i tilbakeføring for privat bruk?

K.
#5
BMW i3 / Kjøre Oslo - Stockholm
torsdag 19. mai 2016, klokken 17:55
Hei folkens,

Er det i3-eiere her som har en kvalifisert formening om hvor lang tid man vil bruke på å kjøre Oslo - Stockholm inkl. hurtiglading på Fortums stasjoner?

(2014-modell i3)
#6
Model S / Sv: Durelyd / summelyd fra kjølepumpe foran, 85D
fredag 28. august 2015, klokken 21:36
Hm, dersom jeg tar en tur innom en superlader kan jeg jo sjekke om det er samme lyden. Husker ikke lenger akkurat hvordan det hørtes ut på den gamle.

Kanskje det er batterikjølingssystenet som er litt overivrig på den nye Teslaen?
#7
Model S / Sv: Durelyd / summelyd fra kjølepumpe foran, 85D
fredag 28. august 2015, klokken 14:35
Lyden blir sterkere etter påkjenning på motor (og batteri, det kan jo være batterikjøling også dersom den har fått "ny og sterkere" lyd siden 2013. Men lyden er ikke proporsjonal med fart eller effektuttak, verken i frekvens eller volum.

#8
Model S / Sv: Durelyd / summelyd fra kjølepumpe foran, 85D
fredag 28. august 2015, klokken 14:15
Glemte å skrive at lyden er der uavhengig av om klimaanlegget er på eller av, sorry.

Hvinelyd er kanskje en vel så god beskrivelse av lyden. Hørte litt mer nøye på den nå nettopp, og den øker i frekvens og intensitet hvis man bruker høyrepedalen litt aktivt, selv i lave hastigheter. Når man stopper og holder bremsen inne faller frekvensen gradvis. Når man setter bilen i park faller lyden markant, muligens helt vekk. (Høres fremdeles litt, men det kan være en annen kjølemekanisme som man ikke hører ellers.

Tok lydopptak nå, skal laste de opp om jeg finner ut av hvordan jeg kan få lydfilene over fra iPhonen til Linux-maskinen her.
#9
Model S / Durelyd / summelyd fra kjølepumpe foran, 85D
fredag 28. august 2015, klokken 11:27
Jeg har byttet ut min gamle P85 med en 85D, og merket umiddelbart at det er en ekstra summelyd / durelyd som kommer og går på den nye bilen, hørbar stort sett i hastigheter under 50-60 km/t.

Frekvensen (tonen) på lyden varierer, med "kontinuerlige overganger" mellom de 2-3 forskjellige tonene/frekvensene. Tonen/frekvensen er ikke proporsjonal med hastighet eller grad av pådrag. Lyden kan komme umiddelbart ved oppstart, eller den kan være fraværende slik at jeg kun hører den etter en stund. Den kan også forsvinne igjen, så det er ikke alltid jeg hører den selv mot slutten av en kjøretur.

Tok det opp som et punkt da bilen var inne på verksted (Grorud, Oslo nord) sist, og fikk som forklaring at det jeg hører er en kjølepumpe til fremre drive unit, som jeg naturlig nok ikke hadde på P85. Virker som designet, sa de.

Er det andre som har erfaring med dette, og som kan bekrefte det jeg fikk vite på verkstedet, altså at det skal være slik?

Lyden er såpass irriterende (jeg savner den stillheten jeg var vant med fra P85) at dersom det skulle være en temperaturføler eller lignende som ikke virker som den skal så er det viktig for meg å få overbevist Tesla om det for å få det fikset.

Håper på innspill / erfaringer fra andre 85D-eiere!
#10
Model S / Sv: Vurderer kjøp av utlånsbil
torsdag 25. juni 2015, klokken 12:03
Om ripene er grunn til å revurdere kjøpsplanene kommer jo bare an på hvor godt tilbudet er, i kroner og øre. Hvis du deler spec og pris på bilen, så vil du sikkert få flere konkrete anbefalinger.
#11
Model S / Sv: Bekymring: månedsvis ventetid på servicesentrene
fredag 12. juni 2015, klokken 11:19
ToWalkOrDrive: Jeg har også alltid blitt informert om at det ikke er sikkert at jeg kan få lånebil da det hender de går tomme for biler, men det har ordnet seg hver eneste gang. Alt fra Kia Rio (overraskende bra bil, forresten) til TMS P85.

Forsinkelsene på min bil skyldes manglende drive unit (som ble lagt inn at skulle byttes for flere måneder siden). Tesla kan da ikke ha så lite kontroll på logistikken at de ikke har deler klare etter måneder med venting på time og deretter bil på verksted i 3+ uker?

Er det noen her som kjenner til om de omprioriterer hvem som får bestilte deler, etter behov?
#12
Model S / Sv: Bekymring: månedsvis ventetid på servicesentrene
onsdag 10. juni 2015, klokken 11:02
Leverte bil på Grorud til årlig service og drive unit skifte pluss noen andre punkter torsdag 21. mai. Bilen blir *kanskje* ferdig i dag, i likhet med "kanskje ferdig" mandag 1. juni og "kanskje ferdig" fredag 5. juni. Status i går var "vi har startet på bilen din".

Nå har jeg heldigvis hatt en flott leiebil fra Sixt i mellomtiden, men den andre av de to ukene med forsinkelse har fått meg til å stusse litt på hva som skjer. Håper de kommer seg back on track snart.
#13
Model S / Sv: Trenger hjelp i diskusjon
mandag 23. mars 2015, klokken 14:48
For å regne ut hva som ville blitt betalt i avgifter dersom det ikke var avgiftsfritak på el-biler må man vite hva elbileierene ville brukt pengene på under dette alternative avgiftsregimet. Det vet man ikke, og avhengig av hva man ønsker som konklusjon kan man formulere antagelser som leder til "riktig" svar.

Eks 1. Pengene ville blitt brukt til ferie og luksus i utlandet:
-> tapte avgiftsinntekter for staten er null.

Eks. 2. Like mange Tesla Model S med 700 hk ville blitt solgt uavhengig av avgifter, evt. ville kjøperne valgt Mercedes AMG / Porsche Panamera med tilsvarende avgifter:
-> tapte avgiftsinntekter er kr .............

Svaret ligger et sted i mellom disse to eksemplene. Siden ingen vet hva som er alternativbruken av pengene er det heller ikke mulig å fastslå noe kvantitativt svar. Det hele koker ned til historiefortelling og luftige antagelser.
#14
Model S / Sv: Hva kvitter vi oss med av fossilbiler?
onsdag 25. februar 2015, klokken 12:00
2007 BMW 525xi (290 000,-)
#15
Model S / Erfaringer med TACC (active/adaptive cruisecontrol)
mandag 26. januar 2015, klokken 17:26
Jeg lager en tråd for deling av erfaringer med aktiv cruise.

- Hvordan virker den? Køkjøring med mye stopp og start? Flerfeltsveier?Svingete vei?
- Har Tesla klart å lage styringsalgoritmer som er på høyde med for eksempel BMW og Audi sine?
- Hva er nytt/bedre i forhold til tilsvarende fra andre fabrikanter
- Hva er forbedringspotensialene?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA