Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - diax

#1
Lade hjemme / Sv: Kan en venn sette opp ladestasjon for meg?
fredag 20. oktober 2017, klokken 16:46
Sitat fra: keepitsimple på fredag 20. oktober 2017, klokken 15:33
Jeg skriver ikke at isolasjon er det eneste som skal sjekkes. Det jeg skriver er at du trenger en isolasjonsmåler. Men hvis, det er nokk for å blottlegge manglende forståelse og kunnskap, please fortell hva mer av utstyr du trenger.

Det er jo du som hevder å kunne dette så fortell gjerne :) Hva gjør du med isolasjonstesteren?
Er det andre ting å ta hensyn til om du feks skal legge opp til lading i garasjen? Dimensjonering?
Ja, - det er retoriske spørsmål.
#2
Lade hjemme / Sv: Kan en venn sette opp ladestasjon for meg?
fredag 20. oktober 2017, klokken 10:01
Sitat fra: aasen90 på onsdag 18. oktober 2017, klokken 17:57
Kan en venn med fagbrev montere opp ladestasjon for meg lovlig, selv om han ikke jobber som elektrikker i dag?

Nei.

Selv om han hadde jobbet som elektriker kunne han ikke gjort dette for deg så sant ikke installatøren han jobber for står faglig ansvarlig bak jobben.

Elektrikere kan kun montere og vedlikeholde elektriske anlegg i eget hus og hytte. Ikke boliger/hytter tilhørende familie og/eller venner.
#3
Lade hjemme / Sv: Kan en venn sette opp ladestasjon for meg?
fredag 20. oktober 2017, klokken 09:58
Sitat fra: keepitsimple på torsdag 19. oktober 2017, klokken 16:37
Ja hela greia er litt latterlig. Det er ikke vanskelig å dra kabler, hvis en har litt peiling og en isolasjonsmåler. Det burde egentlig være helt greit å gjøre alt i sitt eget hus. Selvfølgelig må du ta konsekvensen, hvis noe skjer og du har gjort en dårlig jobb.

Det en elektriker kan er å gjøre jobben raskere.

Og som tiltak for å sikre at man forhåpentligvis har "peiling" er det krav om fagutdanning.
Å isolasjonsteste er kun å sikre én enkelt del av parametrene man må oppfylle.

Det eneste du oppnår med innlegget ditt er å blottlegge manglende forståelse og kunnskap.
#4
Bilen er ikke lat, men hvis du kjører på kun elektrisitet tar det et sekund eller så for at bensinmotoren
skal starte og bli med på å dra bilen fremover. Mellomakselerasjoner er spesielt bra.
Jeg kjørte Halden-Gol(1100moh) på 0,59l/mil og Gol-Halden på 0,56l/mil.
På motorvei i Sverige i 130-140 km/t gikk det vel 1l/mil når det var slutt på strøm.
Men når man, som jeg ett år, ikke fylte bensin mellom slutten av mai og slutten av august så
blir årsregnskapet veldig pent. Jeg gikk fra en Audi A6 TDI og 30k+ i dieselutgifter til Outlander PHEV
og 12k i bensinutgifter. Hadde PHEV i to år før jeg byttet til Tesla, men skulle jeg gått tilbake til
noe annet en ren elektrisitet hadde det blitt en ny PHEV igjen.

No-brainer for min del... PHEV all day long. Synes du skal prøvekjøre en  :+1:
#5
Mitsubishi Outl. PH / Sv: Bremse med girene
søndag 29. januar 2017, klokken 21:56
Hvis du har fulladet bil, men så forvarmer du den i 30 min før avreise får du både varm bil òg regenerert energi inn i batteriet. Nå har jeg ikke jeg Outlander PHEV lenger men har gjort dette med hell før nedstigning fra Golsfjellet. Tror jeg hadde 67km estimert rekkevidde i bunnen ;)
#6
Mitsubishi Outl. PH / Sv: Bremse med girene
søndag 29. januar 2017, klokken 21:40
Hvis du har fulladet på hytta så vil batteriet være så fullt at det ikke tillater særlig regenerering. Da triller bilen i stedet. Om batteriet er f.eks 80-90% og har noe temperatur så vil det bremse ganske bra på B5. B5 gir jo 30kW under optimale forhold. Bruker du bremsene i tillegg vil den kunne regenerere opptil 60kW som er det samme som Tesla. Første bit at bremsepedalens vandring vil altså regenerere mer, før selve bremseskivene begynner å ta.
#7
Model X / Sv: Kollisjon på E18 - og avisen har fokus på Tesla
tirsdag 29. november 2016, klokken 21:24
Føreren ligger på sykehus og får behandling nå. Vedkommende var alene i bilen.
#8
Zoe / Sv: 43kW RIP?
onsdag 30. mars 2016, klokken 22:23
Vi tenkte bytte nr.2 bilen til en Zoe. Men det er helt utelukket all den tid bilen ikke har hurtigladermulighet. 22kW er altfor treigt når man er på tur.
#9
Skjønner ikke det kartet helt jeg. Flere eksisterende punkter som er synlige "I dag" blir borte i "2016". Slik var det i fjor også. Noen flytter også plass.
#10
Lading av Tesla / Sv: Hvilken rekkevidde får dere på 90% SOC?
onsdag 24. februar 2016, klokken 21:37
349km typical @ 90%. P85 mars '14, 41kkm.
#11
Model S / Sv: Tesla RWD på vinterføre?
fredag 19. februar 2016, klokken 21:27
Den videoen der sa ærlig talt ingenting.
#12
Model S / Sv: Tesla på finn.no
onsdag 17. februar 2016, klokken 14:58
Sitat fra: bjoris på lørdag 13. februar 2016, klokken 22:47
Lykke til, det er veldig få biler ute og elbiler er i vinden som aldri før med dieselforbudene så det er selgers marked, helt klart!

Jeg er ikke helt enig i dette. Følger man litt nøye med så ser det absolutt ut som kjøperne er veldig godt klar
over hva de ønsker betale. Det er mange biler som blir liggende lenge sett i forhold til hvor få biler som er på markedet. Det er åpenbart at kjøpere ikke betaler hva som helst. Ser man på de bilene som har ligget lenge og de som blir lagt ut men til en pris som er 5-10% lavere så forsvinner de sistnevnte ganske så umiddelbart.
Det er mye '14 S85/P85 som har ligget en stund nå.
#13
Model S / Sv: Tesla på finn.no
mandag 04. januar 2016, klokken 11:47
Sitat fra: Sole på mandag 04. januar 2016, klokken 11:18
Tenkte ikke jeg skulle dra denne så mye lenger enn å lufte en smule opplevd irritasjon, men hos meg kom altså dette spørsmålet fra dag 2, på en annonsepris som ligger under snittet for sammenlignbare biler, for nettopp å unngå lange pruterunder.
Men jeg har etterhvert lagt inn et standardsvar ganske likt det nie foreslo i sin post.

Ja, da er vel irritasjon forståelig.
#14
Model S / Sv: Spotify blir endelig integrert med Tesla Model S
mandag 04. januar 2016, klokken 10:56
Det hadde vært mer grin om Rdio hadde forsvunnet uten noe mer informasjon. Nå vet man hvert fall hva som kommer.
#15
Model S / Sv: Tesla på finn.no
mandag 04. januar 2016, klokken 10:36
Jeg kan forstå de som starter med å spørre om laveste pris all den tid mange av bilene har ligget ute lenge, og fordi mange ligger uforholdsmessig høyere i pris enn tilsynelatende identiske modeller. I tillegg får man en formening om vedkommende ønsker å selge bilen eller ikke. Ligger bilen 80k høyere enn andre forstår jeg godt at noen spør om lavere pris. I tillegg er det vel slik at man faktisk har en laveste pris?

På samme måte er det merkelig at lønn ikke er/skal være tema før helt til slutt i forhandlinger om ny jobb. Jeg vært gjennom både første- og andregangsintervju og personlighetsanalyse før jeg har takket nei til jobben grunnet for lav lønn. Begge parter hadde vært spart for mye tid om dette hadde vært antydet i førsten.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA