Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - TorAtle

#1
Model S / Sv: Når skal Summon kunne gjøre dette?!?
søndag 22. oktober 2017, klokken 15:38
Sitat fra: TorAtle på søndag 08. oktober 2017, klokken 12:53
Ellers ser jeg ikke at ladenettverket til Tesla er så stort fortrinn i Norge lenger. Jeg kan lade på 697 hurtigladere nå. Tesla har 272.
2 uker senere - 29 nye CHAdeMO/CCS hurtigladere, totalt 726 CCS og 772 CHAdeMO. Dette er jo også til Tesla-eiernes fordel da de kan lade på sistnevnte med adapter. Situasjonen minner mye om iOS vs Android. iOS kom først, men over tid har Android fått over 80% markedsandel. Vil Tesla på et tidspunkt innse at ladenettverket deres har utspilt sin rolle? Kanskje.
#2
Jaguar i-Pace / Sv: i-Pace får ikke hengerfeste
torsdag 19. oktober 2017, klokken 18:43
Sitat fra: samotholt på mandag 16. oktober 2017, klokken 23:47
Audi e-tron quattro = eq. Hm, lurer på hvem som var først ute her...
Det er god tradisjon her på elbilforum for å forkorte i hytt & gevær. Et par eksempler er FWD (som jeg har skjønt er disse bakdørene til Tesla og ikke fremhjulsdrift) og M3 (som tydeligvis ikke er den legendariske familieraceren til BMW men den nye modellen til Tesla som alle venter på).
#3
Model S / Sv: Når skal Summon kunne gjøre dette?!?
mandag 09. oktober 2017, klokken 23:24
Sitat fra: o.b.lix på mandag 09. oktober 2017, klokken 11:50
På alle de andre må du hente fram et knippe av nøkler, brikker og sms, og det tar lang tid å få det til å starte. Oftest virker ikke sms, har du brikke, klarer du ofte å få den i gang på 5. forsøket.
Øvelse gjør mester, prøv et par ganger til så får du det til skal du se. Hvis ikke, spør en venn  ;D ;D
#4
Model S / Sv: Når skal Summon kunne gjøre dette?!?
søndag 08. oktober 2017, klokken 16:21
Sitat fra: Øyvind.h på søndag 08. oktober 2017, klokken 14:04
Med andre ord - fortsatt enormt konkurransefortrinn. Men mulig det blir en del mindre i løpet av 3-5 år.
Hvis man må trekke frem Dombås og den ene tilbyderen av hurtigladere som så å si er konkurs så tenker jeg det står ganske bra til med CCS :) Dombås/Hjerkinn er et trist kapittel som er løst om ikke så lenge.

Et enormt fortrinn er en enorm overdrivelse.
#5
Model S / Sv: Når skal Summon kunne gjøre dette?!?
søndag 08. oktober 2017, klokken 13:26
Sitat fra: Øyvind.h på søndag 08. oktober 2017, klokken 13:21
Antall uttak er definitivt ikke perfekt målestokk for god ladeopplevelse.
Enig, men fordelen Tesla hadde er ikke lenger det den engang var.
#6
Model S / Sv: Når skal Summon kunne gjøre dette?!?
søndag 08. oktober 2017, klokken 13:25
Sitat fra: mthoring på søndag 08. oktober 2017, klokken 13:14
Hvis du ikke har noe i mot å stå i to timer for å lade din 100kwh audi, så er Tesla sitt ladenettverk ingen fordel nei.  :P
Den Audien finnes ikke enda, og Fortum setter ut lynladere (opp til 350kW) fra denne høsten. Dagens 50kW-ladere er raske nok for dagens biler, delvis unntatt den nye e-Ampera som knapt nok ruller på veien.
#7
Model S / Sv: Når skal Summon kunne gjøre dette?!?
søndag 08. oktober 2017, klokken 12:53
Audien er første bil på markedet med level 3 selvkjøring, så det er en liten milepæl. Predictive air suspension er veldig kult, skulle gjerne hatt det. Synes generelt A8 er på et annet nivå enn hva Model S/X er, sett bort i fra drivlinjen som er en åpenbar svakhet.

Ellers ser jeg ikke at ladenettverket til Tesla er så stort fortrinn i Norge lenger. Jeg kan lade på 697 hurtigladere nå. Tesla har 272. At "halvparten" rundt Oslo er i ustand som Jeronan skriver er bare fjas. Hurtiglader også ofte på en av mange ladere på E6 sydover fra Oslo, og det er det lite problemer med.
#8
BMW i3 / Sv: Automatisk nødbrems på I3?
fredag 06. oktober 2017, klokken 02:30
Sitat fra: bromm på mandag 02. oktober 2017, klokken 14:55
Fra STILLESTÅENDE ??? Altså, dette er et nødbremsesystem - ikke anti-aksellerasjon  ;D Tror du har misforstått litt ;) Deteksjonssonen for KAFAS er 5 til 40 meter foran bilen og fungerer i hastigheter på mellom 10 og 60 km/t. Se forøvrig systemet grundig forklart i vedlagte pdf.
Hehe. Ingen ansvarsfraskrivelse. Jeg har 2 biler foran meg i krysset. Det blir grønt, og bilen foran kjører. Jeg kjører, bilen foran stopper, jeg stopper ikke... Et forsikringsselskap vil si at det er et ganske vanlig case. Burde være enkelt for et nødbrems-system å håndtere? Ville bare si at systemet i i3 ikke er allverdens avansert.
#9
BMW i3 / Sv: Automatisk nødbrems på I3?
søndag 01. oktober 2017, klokken 12:43
Jeg kjørte inn i hengerfestet på bilen foran. Fra stillestående i et kryss. Har 5AT, men i3'n stoppet ikke av seg selv. Så systemet takler ikke alle situasjoner.
#10
Cadillac Takes First Coast-to-Coast Drive with Super Cruise™ Hands-Free Technology

Det høres ut som systemet skal testes på motorveier med midtdeler. Handsfree er et godt steg fremover.
#11
Kjøpe elbil? / Sv: Porsche e mission
mandag 07. august 2017, klokken 23:51
Sitat fra: knut.aulie på mandag 07. august 2017, klokken 22:39
Hvilken? Stor forskjell på modellene....
100D samsvarer med en pris på 100000 EUR som har blitt nevnt. Så kanskje entry-level Mission E starter der. Porsche forventer å selge 20000 eksemplarer årlig.

Btw, Mission E er omtrent 2 meter bred og 130cm lav. Ikke så byvennlig :)
#12
ChaDeMo/Combo hurtigladere / Sv: Fremtidens hurtigladerlokasjoner
lørdag 05. august 2017, klokken 15:22
Nobil sier at vi har 644 combo hurtigladere akkurat nå. Jeg synes ikke det er så lenge siden vi hadde 200, så utviklingen har vært formidabel. Antall lokasjoner er viktig for å unngå rekkeviddeangst, og antall ladere på de mest populære lokasjonene er viktig for å unngå kø. Stadig flere elbiler på veiene betyr at det er god økonomi å tilby lading, så dette vil gå av seg selv. At tilbyderne får tilskudd gjør selvfølgelig at infrastrukturen kommer på plass enda raskere. Andre land har virkelig noe å lære av å se hva som har skjedd her.
#13
BMW i3 / Sv: Hadde dere kjøpt BMW i3 igjen eller annen el bil
søndag 30. juli 2017, klokken 17:59
Sitat fra: moonbuggy på onsdag 26. juli 2017, klokken 12:10
Å ønske denne bilen som noe helt annet, bryter helt mot ideen bak bilen.
Ønsker ikke i3 som noe annet, men noe med større allround-egenskaper. Det er ikke gitt at en elektrisk 3-serie feks blir så mye mindre moro enn i3. Så lenge de har kontroll på vekten kan det bli en meget bra bil.
#14
BMW i3 / Sv: BMW i3 94Ah - Praktisk rekkevidde?
lørdag 29. juli 2017, klokken 12:31
Sitat fra: Pallesnekkern på torsdag 27. juli 2017, klokken 12:30
Da er årets mest intensive roadtrip unnagjort.  1446 km over 2 dager med en snittfart på 67,4 og forbruk på 12.5kWt/100km.

Turen gikk fra Sørumsand, Lillehammer, Skåbu, Vinstra, Dombås, Åndalsenes, Kristiansund, Atlanterhavsveien til Molde for overnatting.

Dagen etter tilbake til Åndalsnes, trollstigen til Valldal, Geiranger, Lom, Sognefjellet, Lærdal, Aurdal, Geilo, Oslo og hjem.

Totalt ble det 13 hurtigladinger da jeg fortrakk flere korte stopp framfor færre lange. Det ga meg også muligheten til å komme til neste lader hvis noe skulle skje.  Det ble ca 550,- i hurtiglading
Jeg tok mye av den samme turen med en 60Ah. 1707km, snittfart 65.5, 12.8 i forbruk. 20 hurtigladinger. 705kr i lading som antagelig skulle vært ca 800kr dersom jeg ikke hadde fått 2 gratis av Grønn kontakt. 85km i snitt mellom hver lading. Jeg vil tippe at det var en vesentlig lettere tur med 94Ah  :)
#15
BMW i3 / Sv: BMW i3 94Ah - Praktisk rekkevidde?
torsdag 27. juli 2017, klokken 12:44
Sitat fra: Pallesnekkern på torsdag 27. juli 2017, klokken 12:24
Det virker ikke som om rekkeviddeindikatoren er så bra til å håndtere fjelloverganger. Rekkevidden faller for mye oppover, som kan skremme en uerfaren elbilist, men du får det tilbake nedover. Dette gjelder selv om du har lagt inn en destinasjon lagt unna.
Men du må komme deg over toppen, og det virker ikke som i3 klarer å gi deg noen klar indikasjon på det. Nesten litt utilgivelig av BMW å ikke bruke en digital høydemodell, hvis det er tilfelle. Vi vet jo hvor mye topografi har å si for rekkevidde. I Norge er disse dataene til og med fritt tilgjengelig.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA