Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - EmileHeskey

#1
Lading av Tesla / Lading på hjemmekontakt i Frankrike
fredag 26. juni 2015, klokken 08:47
Jeg skal på langtur til Frankrike om noen dager. Kommer meg fint dit via SC-nettverk, men skulle gjerne likt å lade i huset vi leier også. Har bare med type 2-kabelen til Tesla som fulgte med bilen ved kjøp. Jeg vet ingenting om strømsystemet i huset vi leier, men skal det i utgangspunktet være mulig å lade på hjemmestikk i Frankrike? Setter stor pris på hjelp her.
#2
Model S / Sv: Tesla Model S for en "fattigmann"
søndag 30. mars 2014, klokken 20:23
SK901:Er forsåvidt enig i at superchargers er et bra tilvalg, men tror ikke at den vil bli brukt i noen særlig grad. Basert på tidligere reisevaner har vil vi ikke kjøre der det er superchargers, så tror at vi først vil betale for det om det viser seg å bli et behov i fremtiden.
#3
Model S / Sv: Tesla Model S for en "fattigmann"
søndag 30. mars 2014, klokken 13:59
Superduper: forventet levering mai, fikk in transit igår.

Hyggelig at folk har likt å lese om hva som fikk meg og min familie til å gå for TMS!

Ser forresten at jeg har blingset på den månedlige kostnaden for lån på en bil for 250.000,- på 7 års avbetaling. Det utgjør rundt 3200,-/mnd, altså 500,- mer enn hva jeg skrev i førstepost. Da kommer TMS 60 kWh til 463.800,- enda bedre ut, og fremstår som det markert mest økonomiske alternativet til min bruk med mange kilometer og bommer.
#4
Model S / Sv: Tesla Model S for en "fattigmann"
fredag 28. mars 2014, klokken 22:25
Quintillian: har flaks som i det hele tatt får 50 % da jeg ikke har stått på forsikringen, bare disponert bilen og stått som medeier på lån sammen med annet familiemedlem. Gjensidige eneste som vil gi meg 50 % på det grunnlaget. Har behov for 25k km årlig kjørelengde, samt er under 24 år, det bidrar vel til å gjøre forsikringen dyrere.

Et annet godt argument som gjelder ved kjøp av nybil av alle typer er det at risikoen for uforutsette utgifter er minimal med tanke på garantitiden. Har en kompis som nylig måtte ut med 20 for å fikse på girkassen, rett etter å ha betalt 10k på annen rep rett før.
#5
Model S / Sv: Tesla Model S for en "fattigmann"
fredag 28. mars 2014, klokken 20:31
Sant det du sier med nedbetaling. Eneste som er uaktuelt for oss er å selge før den er nedbetalt, i den grad det er mulig med tanke på at banken skal ha sikkerhet for pengene sine. Etter f.eks. 2 år vil jo resterende lån være godt høyere enn verdi på bil. Så dette er en bil vi skal ha lenge :)
#6
Model S / Sv: Tesla Model S for en "fattigmann"
fredag 28. mars 2014, klokken 19:18
Takk for tipset, Laumb.

Espen: Ja, staten betaler jo en god del av renteutgiftene. Tenk tilbake til før i tiden da det var 100 % rentefradrag :D

Vi bestemte oss for å være ekstremt nøkterne når vi først kjøper en bil opp mot en halv mill. Har verken tatt med hurtiglader eller Super Charger. Har ingen superladere i nærheten, og heller ingen hytte/øvrige reisevaner som gjør at vi vil nyttegjøre oss av superladerne. Utenlandsreiser tar mange kilometer og infrastrukturen vil ha behov for flere år med modning for å reise dit en vil, ikke bare gjennom Autobahn. Om det dukker opp en superlader på E18 rundt Vinterbro eller mot Askim, vil saken endre seg, og da får vi bare bite i det sure eplet og kjøpe tilgang til superlading for 17.000,- og ikke 13.000,-, som er alternativet ved kjøp av 60 kwh.

Cowboy: Tusen takk, er sikker på at dette blir en suksess.
#7
Model S / Tesla Model S for en "fattigmann"
fredag 28. mars 2014, klokken 18:36
Jeg har lyst til å dele min families historie om hvorfor vi i desember bestilte en Tesla Model S, da vi er langt fra det folk flest, Spetalen og media fremstiller som en stereotypisk kjøper av "luksusbilen". Jeg skriver "luksusbilen" i anførselstegn, ikke fordi jeg mener at den ikke er i luksussegmentet, men rett og slett på grunn av at den norske avgiftspolitikken gjør Model S til et knallgodt kjøp, ikke bare for de mer velholdne, men også for de som er på et strammere budsjett.

Min familie er definitivt i den siste gruppen. Vi er nyetablerte på 23 år, venter barn og har nettopp kjøpt oss hus 50 minutter fra Oslo, etter å ha bodd i hovedstaden tidligere i alle år. Vi flyttet pga økonomi, da det var vanskelig å kjøpe noe som var tilstrekkelig stort i et lenger perspektiv i Oslo. Jeg studerer fortsatt jus, har 2 år igjen på studiet, men jobber i 2 jobber ved siden av som betaler tilstrekkelig i tillegg til at jeg har studielån.

Frem til nå (og i skrivende stund) har vi kjørt en Fiat 500c, som har dekket alle våre behov i et par år. Vi har tittet på biler siste året, og vi ville prioritere en bil som var kollisjonssikker, og selvsagt billig i drift. I den ene jobben min kjører jeg fort 100 km i løpet av en dag, og reiseveien på 150 km kommer i tillegg. Dette gjorde at vi egentlig hadde utelukket elbil. Vår ramme for fossilbil ville være ca 250 000,- Vi visste jo om Tesla, men tenkte alltid at det var fullstendig out of reach. Vi spøkte om at vi skulle ta og kjøpe en Tesla og rasere økonomien vår, men av en eller annen grunn bestemte vi oss for å regne på det. Pga av huskjøpet har vi svært begrenset egenkapital og vi måtte uansett ta opp 100 % billån, uavhengig av bilvalg. Fiaten beholder vi pga. lav salgsverdi og at kjæresten min må ha en egen bil der vi bor relativt isolert.

Pga jobb og studier så kommer jeg til å pendle frem og tilbake til Oslo 75 km hver vei, 4 ganger i uken. Vi er velsignet med bom ut og inn der vi bor, og ut og inn i Oslo, og det vil koste 90 kroner tur/retur bare på det. 90,-*4*4.3 uker/mnd. Altså 1500,-/mnd kun for jobbreising. I tillegg kommer bompenger ved annen bruk og det vil nok ligge på ca 500,-/mnd. Totalt vil bompenger utgjøre 2000,- eller mer hver måned.

I tillegg vil bensinen ligge på minst 120,-/ erfaringsmessig med Fiaten tur/retur. 120,-*4*4.3 uker/mnd. Totalt 2064,-. I tillegg kommer bensin i tillegg til jobbkjøring på minst 700,-. Ca 2800,- på bensin.

Sammenlagt vil "fossilutgifter" utgjøre minst 4800,- hver måned, rundt 60.000,- over et år.

Vi har valgt å gå for en Model S med 60 kwh batteri, og uten noe som helst ekstrautstyr. Hadde lyst på carbon interiør, men fikk ikke kranglet meg til noe som helst. Bilen er mer enn god nok som den er. Og 60 kwh vil være nok for å dekke all min jobbpendling, og våre øvrige behov. Da jeg kan lade på jobb, vil strømutgiften for lading hjemme kun utgjøre maks 500,- i måneden. Vi har tatt opp et lån på 450.000,- med Skandiabankens fullfinansieringsrente, og det vil koste oss 6600/mnd i renteutgifter og nedbetaling over 7 år. tilsvarende lån på 250.000 for en fossilbil vil utgjøre rundt 2700,- mnd med samme nedbetalingstid. Forsikring vil koste 18.000,- første året i Gjensidige, deretter bytter vi til DnB som vil koste 10.000,-, og videre synke hvert år jo mer bonus jeg samler opp. DnB ville ikke gi meg 50 % bonus på nåværende tidspunkt, noe Gjensidige gjør, og dermed bytter jeg etter et år, slik at jeg får 60 % neste år i DnB hvor jeg har alle øvrige forsikringer som medlem av Akademikerne.

Regnskapet blir dermed slik:

Fossilalternativet på 250.000,-:

Renter og nedbetaling: Ca 2700,-/mnd
Drivstoff og bompenger: Ca 4800,-/mnd
Forsikring: Ca 1000,-/mnd første år, deretter mindre.
Årsavgift: 250,-/mnd.
Service: 500,-/mnd.
Dekk: 300,-/mnd
TOTALT: 9550,-/mnd.

Tesla Model S:

Renter og nedbetaling: 6600,-/mnd.
Hjemmelading: 500,-/mnd.
Forsikring: 1500,-/mnd. første året, deretter mindre.
Årsavgift: 30,-/mnd.
Service: 600,-/mnd.
Dekk:400,-/mnd.
TOTALT: 9630,-/mnd.

Basert på disse utregningene er det en helt ubetydelig forskjell i pris mellom fossil og Tesla Model S. Forskjellen på hva vi får for samme summen ved kjøp av Model S er en helt fantastisk, rå bil som studiekompisene mine på fakultetet ikke vil tro at jeg har kjøpt. I stedet for å betale bompenger og drivstoff, betaler vi renter og avdrag på et høyere lån. I tillegg kommer kjøregodtgjørelse på 4 kroner/kilometeren jeg kan putte rett i lomma i jobbkjøring, og rentefradrag som også er en fordel med å betale på et høyt lån. Dette er forhold jeg ikke har tatt med i beregningen. Altså, dette er svært god business.

Verditap driter jeg i da vi ikke kommer til å selge bilen. Ser på det som en ren forbruksvare,  selv om jeg vet at verditap vanligvis regnes inn i hva bilen "koster" en. Dette uavhengig om vi hadde gått for Tesla eller fossilbil.

Månedskort på tog/Ruter er forøvrig ikke et alternativ, da jeg er avhengig av å kunne komme meg fort fra A til B og C, for å få livet som jeg lever til å fungere.

Jeg håper at denne posten ikke har vært altfor lang og irrelevant for alle andre, for hva jeg har ønsket å vise er at med stor årlig kjørelengde og mye bompasseringer, er det masse å spare på en beskjedent utstyrt Model S kontra en spartansk fossilbil. Hadde vi fortsatt bodd i Oslo, ville ikke kjøp av Tesla Model S båret seg for vår del. Dette er en fantastisk pendlerbil! Herregud som jeg gleder meg :)
#8
Tør noen tippe på hvor på E18 mot Stockholm det kommer en SC? Bor litt forbi Askim, og har ikke lagt til Supercharger på bestilling, men dette kan jeg jo nå kanskje endres på :)
#9
Model S / Sv: Nose cone - i forskjellige utgaver..
tirsdag 04. mars 2014, klokken 09:00
Har bestilt bil med standard svart pianolakk. Min erfaring med slikt er at det er en ripemagnet. Leser fra Laumb her at man relativt enkelt kan foliere interiørlistene i carbon, og vurderer å gjøre dette for å røffe opp bilen litt samt bidra til mindre engstelse for riper. Vil man måtte demontere listene for å gjøre en slik jobb? Er det noen som kan fortelle meg hvilke flere steder enn den avlange midtlisten og ved koppholderen det er pianolakk (som jeg da ønsker å foliere til carbon)? Litt vanskelig å tyde utifra bildene på nettsidene for bestilling og det er lenge siden jeg har prøvekjørt.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA