Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - jonoft

#1
På moderne biler med lavprofildekk med kraftige sidevegger holder det med 25% økning, så jeg økte til 3.5 bar. Dessuten kommer bilen til å bli flyttet ett par ganger i løpet av perioden så ikke noe problem. 
#2
P85+ skal stå parkert i 6 mnd. og jeg ønsker å vedlikeholde batteriet på 50% SoC. Jeg har derfor koblet i fra laderen etter innstilt lading til 90% SoC. Som et forsøk registrerer jeg forbruket ukentlig i form av reduksjon i kjørelengden mens batteriet utlades til 50% SoC:   

27.01 - 341 km

03.02 - 317 km - 24 km tapt - totalt  24 km - 2 C minus snitt temp første uke

10.02 - 290 km - 27 km tapt - totalt  51 km - 4 C pluss snitt temp andre uke

17.02 - 262 km - 28 km tapt - totalt  79 km - 4 C pluss snitt temp tredje uke

24.02 - 238 km - 24 km tapt - totalt 103 km - 4 C pluss snitt temp fjerde uke

Tapt rekkevidde per dag over 28 dager blir da 3.68 km med ukentlig "oppvåking" for å sjekke den lille skjermen.
#3
Ja, Energy Saving Mode og FW 5.8. Jeg er fornøyd med en gjennomsnitt reduksjon på 3,43 km pr døgn tatt i betraktning at det vel tar ett par døgn før bilen når sin dypeste søvn. Til sammenligning var Bjørn sin P85 på 3,74 km (347 km - 27 døgn - 226 km) ved tilsvarende temperaturer.
#4
P85+ skal stå parkert i 6 mnd. og jeg ønsker å vedlikeholde batteriet på 50% SoC. Jeg har derfor koblet i fra laderen etter innstilt lading til 90% SoC. Som et forsøk registrerer jeg forbruket ukentlig i form av reduksjon i kjørelengden mens batteriet utlades til 50% SoC:   

27.01 - 341 km

03.02 - 317 km - 24 km tapt - totalt  24 km - 2 C minus snitt temp første uke

10.02 - 290 km - 27 km tapt - totalt  51 km - 4 C pluss snitt temp andre uke

17.02 - 262 km - 28 km tapt - totalt  79 km - 4 C pluss snitt temp tredje uke

24.02 - 238 km - 24 km tapt - totalt 103 km - 4 C pluss snitt temp fjerde uke

Tapt rekkevidde per dag over 28 dager blir da 3.68 km med ukentlig "oppvåking" for å sjekke den lille skjermen.
#5
1.Hva anbefales ved langtidslagring, kontinuerlig "vedlikeholdslading" eller koble fra UMC og så lade f.eks. 1-2 ganger i måneden?

Svar: Hvis du ikke skal bruke bilen på lenge passer det fint å lade med 5-10A. Men ha bilen til lading så mye som mulig

2.Bilen er nå satt til 90%, bør jeg redusere når den skal stå parkert så lenge? Jeg tenker her batterislitasje?

Svar: Batteriet liker seg best mellom 25 og 85 prosent.

Regards/Med vennlig hilsen,
Robin Fossheim | European Technical Support Specialist
Atlasstraat 7-9 | 5047 RG Tilburg, The Netherlands
#6
Model S / Sv: Kundeservice? Tilgjengelighet? Punktlighet?
torsdag 30. januar 2014, klokken 16:21
Har kontaktet Tesla veihjelp (0700-2400) tre ganger sist uke. Fikk straks kontakt med norsktalende tekniker som i alle tilfellene var svært behjelpelig. Synes likevel at det skal være kostnadsfritt å ringe servicenummer av denne typen. Kontaktet også Tesla kundeservice per email og fikk svar etter 12 timer, det er jeg fornøyd med. Til nå altså en positiv opplevelse.
#7
Model S / Sv: 6 mnd. parkering - ladeproblemstillinger
onsdag 29. januar 2014, klokken 20:23
Takk for svar. Har allerede kontaktet Salto for å få nærmere opplysninger. Det er likevel spørsmålet rundt hvilken SoC som er mest fornuftig ved vedlikeholdslading over så lang tid som opptar meg mest.....
#8
Model S / 6 mnd. parkering - ladeproblemstillinger
onsdag 29. januar 2014, klokken 19:30
Oppdragsgiver har parkert sin P85+ for 6 mnd. Bilen er tilkoblet en TT-nett kurs via UCM 13A. Rent tilfeldig la jeg merke til etter 4 uker at vedlikehold-ladesyklusen hadde stoppet og at 12V batteriet var i ferd med å tappes. Jeg er innom eiendommen en gang i uken så det er ikke noe stort problem å følge med bilen. Skulle det igjen bli stopp i ladesyklusen med etterfølgende tapping av 12V batteriet så vet jeg nå hvordan man får liv i bilen. Jeg har foreløpig (venter til jeg får kontakt med eieren) ikke installert siste FW som angivelig skal gjøre ladesyklusen mer stabil, og jeg vet dessuten at spenningen om vinteren varierer med 20 volt i huset så det kan fort bli nye ladeproblemer.

Men jeg lurer nå på flere ting......, og håper at dere har svarene.

1) Bilen er satt til å opprettholde 90%. Jeg forstår fra forumet at ladesyklusen starter etter at hovedbatteriet er tappet ned 4-5%. Hvordan blir det å vedlikeholdslade på såpass høy SoC over 6 mnd. i forhold til slitasje på batteriet?

2) Forvarmes batteriet også ved vedlikeholdslading?

3) Hvis ja, forvarmes batteriet like mye uavhengig av hvilken SoC som ønskes?   

4) Hvis jeg bestemmer meg for å koble fra UCM (og heller koble til f.eks. med 1 måneds mellomrom) hvilken SoC bør en starte på i forhold til batterislitasje?

5) Gjelder det generelle rådet for langtidslagring av litiumbatterier (altså 50-60% SoC) også i bilens tilfelle hvor det er et jevnt forbruk under parkeringen?


   

 
#9
Jeg har litt problemer med å lade oppdragsgivers P85+ og sendte denne forespørselen til Salto. Kanskje har svaret interesse også for andre på forumet.

1) Kan deres 13A lader for Tesla Model S brukes også på TT-nettet (lik IT, men jordet) som brukes i Agder fylkene?

2) Huset ligger på slutten av en forsyningslinje, men med tilsynelatende godt dimensjonert kabeltverrsnitt. Bilen lades i garasjen og jeg har lagt merke til at med Tesla UMC laderen så svinger ladestrømmen fra 1A til 13A i takt med spenningen (212-230V). Er deres lader mer stabil, altså lader den med 13A selv om spenningen svinger.

3) Tesla UMC laderen synes å avslutte ladesekvensen permanent etter strømbrudd og/eller korte "blink", er deres lader i stand til å gjenoppta ladesekvensen i slike tilfeller?


1. Den kan brukes på alle nett-typer for jording.

2. Dette tror jeg ikke har noe med ladekabelen å gjøre, men at bilen forsøker å opptre som en snill belastning, dvs at den trekker ned strømmen med fallende nettspenning. (Det er det ikke alle biler som gjør.) Standardisert signalering for maks-strøm fra ladestasjoner (eller Mode-2-kabler =UMC) har en nedre grense på 6Amp, men bilen kan selv regulere strømmen lenger ned.

3. Ja, Mennekes sin Mode-2-kabel starter igjen med en ny oppstarts-sekvens når strømmen kommer tilbake. Slike funksjoner har ofte med sikkerhetsforskrifter å gjøre. Vi har ikke noe forbud mot slik gjenoppstart av ladesekvensen etter strømbrudd, i Norge. NB! At dette ikke virker behøver ikke bare å ha med ladekabelen/stasjonen å gjøre, det kommer også an på om bilen godtar at den er plugget til og eventuelt holdes våken at pluggen står i bilen.


Med vennlig hilsen

Egil Falch Piene
Teknisk sjef






#10
Model S / Sv: Ny software (v. 5.8 - 1.49.83 og utover).
mandag 27. januar 2014, klokken 21:50
Maasen: Takk for svaret. Jeg spør fordi dine problemer tyder på at det fremdeles er laderelaterte "bugs" og da er jeg usikker på om jeg skal installere siste FW. Har jeg forstått det riktig at når ladeprosessen avbrytes pga UMC eller bilen registrerer (faktisk eller falsk) problemer med nettstrømmen så frakobles DC-DC boksen slik at 12V batteriet ikke lades fra hovedbatteriet? Videre at når 12V batteriet kommer ned på et kritisk nivå (men ikke helt utladet) så starter ikke bilen? Og at 12V batteriet er relativt lite og strømforbruket stort mens bilen står parkert slik at det bare tar mindre enn en dag før det er tomt? Og da er alt som skal til en "jump-start" for at DC-DC boksen skal koble inn slik at 12V batteriet igjen kan lades fra hovedbatteriet? Holder det med å starte bilen (trø på bremsen) eller må man ta en kjøretur? Hvis det siste, vet du hvorfor? 
#11
Model S / Sv: Ny software (v. 5.8 - 1.49.83 og utover).
mandag 27. januar 2014, klokken 19:57
Maasen: Vedr. dagens "døde" 12 volt batteri, hvordan kom du deg inn i bilen hvis den var låst? Hvordan klarte du å ta ut ladepluggen uten strøm på 12 volt batteriet? Hvor lenge måtte du vente etter at du hadde tatt ut ladepluggen før det var nok strøm på 12 volt batteriet til at du kunne starte bilen? 
#12
Øyvind h: Hvor stort er spenningsfallet når du lader på 13A?
#13
Model S / Sv: Ny software (v. 5.8 - 1.49.83 og utover).
lørdag 25. januar 2014, klokken 17:41
Da har jeg ett par muligheter, takk. Enklest blir nok å se til bilen siden jeg likevel er innom stedet jevnlig, lade den ved behov, koble i fra UMC, følge med på forumet og sjekke for nye versjoner av FW. Hører fra eieren snart antar jeg, er litt spent på om han har tenkt på mulige problemer når han parkerer bilen for et 1/2 år.
#14
Model S / Sv: Ny software (v. 5.8 - 1.49.83 og utover).
lørdag 25. januar 2014, klokken 14:02
Takk for tips til Også Øyvind H og valvolainen. Har så vidt tenkt tanken om å frakoble 12 v batteriet siden lav SoC på dette batteriet gjør at bilen allikevel ikke lader hovedbatteriet. Har lest at Tesla regner med utlading av hovedbatteriet pga cpu forbruk på 1% per dag når bilen ikke står tilkoblet lader, men med 12 v batteriet frakoblet så bør hovedbatteriet holde lading lenge. Kan hovedbatteriet eller kjølemediumet i dette batteriet fryse ved lavt ladenivå? Vil imidlertid først prøve siste FW før jeg kobler noe fra. Kan se til bilen ukentlig så ikke noe stort problem.     
#15
Model S / Sv: Ny software (v. 5.8 - 1.49.83 og utover).
lørdag 25. januar 2014, klokken 13:01
Kortversjon: Eldre mann, deltids vaktmester, el. teknisk utdanning, motor og bilinteressert, P85+, ikke eier, langtidslagring, erfaring med lading før (2) siste FW.

Eier dro for 1 mnd siden utenlands og blir borte 6 mnd. Bilen står tilkoblet via UMC til et 230/16 tt-nett ved
-3 utetemp. Har ikke blitt bedt om å se etter bilen, men jeg la merke til at ladekabelen lyste "steady" grønt både dag og natt så jeg ville sjekke etter å ha lest meg opp om bilen.

Siden bilen har stått lenge åpnet ikke bilen automatisk. Nøkkeltrykk åpnet først bilen etter gjentatte forsøk. Småskjermen viste da rundt 70-75% (antar programmert til ladestopp på 80% etter posisjon på "pil"), 312 km samt "ladekabel problem". Startet ikke bilen/storskjerm, men prøvde først å fjerne ladeplugg. Det gikk ikke selv med forsiktig "riksing", ei heller noen diodelys ved trykk på knappen.

Gikk fra bilen og den låste seg selv. Gikk tilbake og den låste seg opp selv. Småskjermen viste det samme. Jeg prøvde igjen å fjerne ladepluggen. Trykket på knappen, det lyste blått og pluggen kunne lett trekkes ut. Satte pluggen inn, det lyste kort blått og så blinkende grønt. Lyset på ladekabelen lyste "glidende" grønt og melding om problem ble erstattet av ladetid 2 t 15 min. Startet fremdeles ikke storskjermen. Gikk fra bilen og den låste seg. La nøkkelen i huset og gikk tilbake til bilen etter 10 minutter. Alt så greit ut, skjermen viste 2 t 12 min.   

Dro hjem og ringte Tesla veihjelp. En hyggelig fyr hjalp meg selv om jeg ikke er eier eller stod ved bilen. Hmm! Han hadde problemer med å få kontakt med bilen, men klarte tilslutt dette et kort øyeblikk slik at han så at den ikke ladet lenger, at 12v batteriet viste 12.5v, at det var gammel FW og at det var feilmeldinger. Han så også av historikken at bilen tidligere selv hadde meldt om lavt ladenivå på 12v batteriet. Han forklarte at en ny FW kunne løse problemet.

Ringte i dag morges igjen til veihjelp for å spørre om eier kan ha mobile app'en. Oppga id og teknikeren fikk grei kontakt med bilen. Han sa med en gang at det er et ladeproblem, at ny FW kan hjelpe, at 12v batteriet nå viser 13.8v, at jeg må sjekke batteriet i nøkkelen og at et dataproblem gjør at han ikke kan se om eier har app'en. Han sa også at bilen ikke bør stå lenge uten en form for tilsyn, og at app'en er et must hvis jeg ikke regelmessig kan se til bilen. Skal laste opp FW i morgen.



     
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA