Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - snonor

#1
Elbilen i Samfunnet / Sv: Betale for strømmen
torsdag 05. juni 2014, klokken 16:05
Vet ikke hva du legger i begrepet fanatisk. Jeg støtter, som jeg anfører ovenfor, insentivordninger som fremmer anskaffelse av elbil. Men jeg mener det blir feil å legge opp til et insentivsystem som gir brukerne inntrykk av at kjøring med elbil ikke innebærer samfunnsøkonomiske kostnader.
Jeg kjører min iOn åtte mil hver dag (til og fra jobb). Når jeg lader gratis, og ikke betaler bompenger, blir det årsavgifta og forsikringa igjen å betale (til sammen ca kr 4500/år) - i tillegg til eventuelle verkstedsutgifter og verdifall for bilen (2011-bil som jeg kjøpte i vinter for 100'). Hvis jeg skulle reise kollektivt i stedet, koster månedskort på toget kr 20070/år (enkeltbilletter: 32200).
#2
Elbilen i Samfunnet / Sv: Betale for strømmen
torsdag 05. juni 2014, klokken 14:07
Jeg mener dette er et prinsippielt, og ikke praktisk spørsmål. Vi er som elbilister i ferd med å miste troverdighet i miljøverndebatter fordi vi så veldig tydelig har egeninteresse å fremme opprettholdelse av insentivordninger som er ment for å få fossilbilister til å gå over til elbil.
#3
Elbilen i Samfunnet / Sv: Betale for strømmen
torsdag 05. juni 2014, klokken 13:43
Jeg synes vi har såpass mange fordeler som vi har gjennom avgiftsfritak osv at det i seg selv er insentivordninger nok. Å gi oss gratis "drivstoff" er en direkte oppfordring til mer privatbilisme. Dersom vi skal ha troverdighet når vi snakker miljø må vi prøve å være prinsipielle og etterrettlige. Målet er at vi skal kjøre minst mulig fossilbil, ikke at vi skal kjøre mest mulig elbil. Og samtidig som vi ønsker å få ned CO2-utslippene, ønsker vi også å få ned energiforbruket.
#4
Elbilen i Samfunnet / Betale for strømmen
torsdag 05. juni 2014, klokken 13:02
Det må snart bli slutt på at vi lader gratis på offentlige ladeplasser. Det er helt meningsløst at det skal være billigere å kjøre elbil enn å ta toget. Riktig nok bør kollektivprisene settes ned, men at vi som privatbillister skal snylte på storsamfunnet og bidra til økt elektrisitetsforbruk mener jeg er umoralsk - særlig når vi samtidig bruker miljø- og bærekraftsargumenter for å fremme (vår egen) elbilbruk.
#5
Dette var litt rart. Etter å ha fått starthjelp av Peugeot Assistanse kjørte jeg 1 time før jeg leverte inn bilen hos BOS. Da hadde startbatteriet ladet seg opp såpass at den lot seg starte igjen. BOS hadde bilen inne over natta og ladet og målte både start- og driftsbatteri (samt ladekabler), og fant ingenting feil. Slapp unna med å betale 500 kr for jobben (det var jo ingen garantisak).
Min konklusjon er nå som følger:
1) Startbatteriet ble helt tømt fordi kupélyset sto på over helgen (dette viste seg da PA boostet oss).
2) Når startbatteriet er så flatt lar det seg ikke lade via den vanlige ladekabelen, og heller ikke via de eksterne batteriladerne jeg prøvde (en på 2A og en på 10A).
3) Neste gang noe lignende skjer vil jeg bare bruke vanlige startkabler fra en annen bil.
#6
BOS insisterer på å få inn bilen til diagnose, ettersom de mener det må være noe feil med ladesystemene i bilen. Så nå venter jeg på PA...
#7
Det er jo betryggende å høre. Så da ringer jeg bare Peugeot Assistanse?
#8
Jeg har ikke koblet polene feil, men batteriet var helt dødt da vi forsøkte lade det (prøvde både med 2A og 10A). Snakket med Andresen Bil på Ski, men de sa at jeg måtte ringe Peugeot Assistanse og få bilen fraktet til nærmeste merkeverksted for diagnose... Bor på Skøyen
#9
Kan garantien ha blitt skadelidende av at jeg selv har forsøkt å lade batteriet?
#10
Hm. Nå har jeg snakket med verkstedet igjen, og de sier jeg må ringe Peugeot assistanse og få bilen fraktet til nærmeste merkeverksted for diagnostisering. De anbefaler IKKE at jeg bare bytter batteriet. Noen synspunkter?
#11
Det funket ikke i det hele tatt med den lille 2A-laderen fra Biltema. Da jeg prøvde naboens feite lader klarte ikke den heller å få liv i batteriet. Batteriet ser mao. ut til å ha knelet for godt. Kan dette være en garantisak (2011-bil som jeg kjøpte brukt - privat - i vinter)? De hadde ikke riktig batteri på Torshov bilrekvisitta, og merkeverkstedet skal ha over 2000 kroner for et nytt batteri...
#12
Takk skal dere ha - da prøver jeg meg i kveld!
#13
Min da jeg skulle starte min iOn var det bare så vidt det var liv i elektronikken. Den har stått til lading i garasjen, så jeg regner med at det er 12V-batteriet som er flatt (mulig at en av dørene ikke har vært helt igjen og at kupélyset derfor sto på). Jeg er ikke spesielt bilkyndig, og lurer på hvordan jeg bør gripe an saken videre. Må jeg skru ut batteriet og ta det med til et verksted? Skal jeg prøve å dytte bilen ut av garasjen og bruke startkabler fra en annen bil - eller kan det være skadelig for elektronikken? Får jeg giret ut av P sånn at bilen kan rulles når jeg ikke kan skru på tenninga?
#14
Betaler 3999 for min nyervervede 2011 Ion hos If - 12000 km kjørelengde, kasko. 70 % bonus, fast bopel i Oslo, ingen bruker under 24 år, nattparkering i garasje.
#15
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Sv: Kort ladekabel
tirsdag 04. februar 2014, klokken 11:00
Tusen takk for fantastisk hjelpsomme svar. Likte veldig godt kabelen fra Elbil-shop på 7,5 m uten kladd men med justerbar ladestrøm! :)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA