Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Cobber

#1
Kjøpe elbil? / Sv: Optimalisert lading hjemme?
fredag 24. januar 2014, klokken 10:26
Sitat fra: elektrolux på fredag 24. januar 2014, klokken 08:00
Jeg ville byttet bil nr 2, og sett hvor mye du fremdeles bruker bil nr 1.

Ofte vil Elbil ta over så å si all transport, og langtursbilen kan vaskes og parkeres til neste langtur.

Når det gjelder lading gjøres dette enkelt fra hvilket som helst 16A kurs, gjerne med CEE stikk. Må du legge opp hy kurs anbefaler jeg alltid å legge ut 3 fase 32A, enten du har 230V IT nett eller 400V TN nett. Etterpå er fritt fram å sette opp den ladestasjonen du ønsker.
Jeg har en 16A-kurs i kjelleren som egentlig ikke er i bruk. Det som trekker strøm nede går via en 10A-kurs. Kanskje jeg slipper å levere tusenlapper til en elektriker?

Tilbake til elbil og lading, det var Tesla sin superlader som trigget min interesse. Finnes noe slik for andre merker også? Selgeren viste en boks på veggen og en app som kontrollerte det hele. Jeg finner ikke en slik superlader til f.eks Leaf
#2
Kjøpe elbil? / Sv: Optimalisert lading hjemme?
torsdag 23. januar 2014, klokken 12:51
Bilene har relativt likt bruksmønster i ukedagene. Min har firehjulstrekk og brukes til hyppige helgeturer på fjellet hele vinteren. Den andre bilen er sjelden eller aldri på langtur.

Daglig bruk på min bil er fra hjem til barnehage og jobb (Stavanger sentrum - Forus). Så er det normalt en tur i løpet av arbeidsdagen, men sjelden langt. Da tar jeg heller alternativ transport som Kystbuss, tog eller fly. Etter arbeidstur er det hjem, så ut en tur for å gjøre ærender, ta ungene på aktiviteter og hente eller levere unger hos venner. Avstandene er aldri store. Bil nr to har et relativt likt bruksmønster. Bil nr to går 7000 km pr år, bil nr 1 ca 12000 km. Differansen er fjellturene.

På grunn av renovering av bolig har jeg behov for en bil med tilhengerfeste. Vi må også ha en bil som klarer 20 mil på vinterveier, en vei. Dermed blir det naturlig å beholde en bensinbil. 
#3
Kjøpe elbil? / Sv: Tesla model S - Fulle av feil?
torsdag 23. januar 2014, klokken 10:44
Det første jeg tenkte når den store amerikanske sedanen Tesla S kom på markedet var at her har vi en ny Chrysler Stratus. Husker dere denne moderne og pene sedanen som kom rundt 1995? Alle løp til butikken for å kjøpe denne lekre amerikaneren til en relativt hyggelig pris. Kort tid etter begynte byggekvaliteten å vise seg, og den var meget dårlig. Jeg innbiller meg likevel at Tesla er et kvalitetsbygg!
#4
Kjøpe elbil? / Optimalisert lading hjemme?
torsdag 23. januar 2014, klokken 10:10
Den største bøygen med elbil er lading hjemme, i alle fall for vår familie. Nå vil jeg gjerne bytte den ene bilen vår i en elbil. Jeg er usikker på om jeg skal bytte hovedbil eller bil nr 2. Tesla S er egentlig for stor for oss, men jeg finner ikke gode alternativer mellom Leaf og Tesla. Dermed er det kanskje naturlig å tenke VW Up eller tilsvarende, og bytte ut bil nr 2.

Jeg var innom en Tesla-forhandler i går. Selgeren snakket teknisk om strøm og lading, egentlig litt over mitt hode. Jeg er ikke el-ingeniør og har tydeligvis ikke satt meg godt nok inn i elbil og lading. Clouet er at jeg må ha inn elektriker for å sjekke om jeg har 400 Volt (?) inn til huset. Sjekket VW E-Up på nett, og der virker det hele mindre komplisert. Jeg skulle gjerne hatt den smarte hurtigladeren og appen til Tesla for å kunne lade andre bilmodeller hurtig. Tesla sin "boks" reduserte ladetiden fra 30 timer til 10 timer. Dette kan vel leveres til BMW i3, VW E-Up og andre?

Mitt spørsmål er egentlig om noen har erfaring med slike "strømoptimaliserere" (a-la Tesla) for andre bilmodeller.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA