Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - GelpMan

#1
BMW i3 / Sv: Ting jeg lurer på.
søndag 12. februar 2017, klokken 19:19
Sitat fra: Amigakongen på lørdag 11. februar 2017, klokken 20:09
Ser på bilen at den vil ha service i juli. Hvor lang tid i forveien bør jeg booke dette? Blir det smekk om jeg ikke får tatt den i juli? Snart 2 år siden jeg handlet en bil jeg aldri trudde jeg ville handlet. :P

Jeg fikk telefon fra verkstedet jeg, om at bilen skulle inn på service, og timeavtale ble avtalt. Jeg gjorde ingenting, og ble positivt overasket. Om det er standaren vet jeg ikke, ikke før om 1,5år i såfall ;D
#2
BMW i3 / Sv: Kaød luft når man hurtiglader
søndag 18. desember 2016, klokken 21:44
Sitat fra: Sebass på søndag 18. desember 2016, klokken 21:15
Hei!

Har hurtigladet et par ganger i kaldt vær. Klimaanlegget blåser samme kalde luft, bare i høyere intensitet jo høyere jeg setter temperaturen.

Virker feil å sitte å fryse når man lader..????

Meny: -Settings: -Climate: -Activate auxiliary climate (huk av her)
#3
BMW i3 / Sv: Rekkevidde på kart i i-remote appen
lørdag 10. desember 2016, klokken 11:30
Sitat fra: Leif Erik Gullanger på fredag 09. desember 2016, klokken 13:43
Har nettopp fått bilen, og prøvde å fostå meg på kartet i appen. Når jeg ligger inn en destinasjon, så er denne alltid utenfor rekkevidde. Det hjelper ikke om destinasjonen er 100m fra bilen... Er det noe jeg har gått glipp av her?

Har hørt om noe lignende på et annet fora. Da var det pga at en ladestasjon var lagt inn under "favoritter" eller "hjemme" eller noe lignende på navi, og denne var altid utenfor rekkevidde fra eiers hus... Er bilen brukt kan det være tidligere eier har lagt inn noe her. Eller Selger har lagt inn bilsjappa som favoritt hvis denne er langt unna? Prøv destinasjoner rundt tidligere eier eller bilsjappa, hvis det går da stemmer teorien min.
#4
BMW i3 / Sv: Trådløs 7.2kW Lading
onsdag 07. desember 2016, klokken 15:29
Bytte fra 64Ah til 120Ah samt installering av trådløs lader...

Da snakker vi oppgradering jeg er villig til å bruke penger på.
#5
BMW i3 / Trådløs 7.2kW Lading
tirsdag 06. desember 2016, klokken 23:07
Litt i dyreste laget for meg.... Men blir sikkert billigere med tiden??

https://www.pluglesspower.com/shop/bmw-i3-reservation/
#6
BMW i3 / Sv: Ting jeg lurer på.
tirsdag 29. november 2016, klokken 11:39
Sitat fra: sfinxern på tirsdag 29. november 2016, klokken 11:22
Kanskje ikke rett forumtråd, men prøver likevel. Er jo noe jeg lurer på ;).

Tenkte å skaffe meg en holder for iPad som kan sitte bak på passasjersetet, slik at barn kan se på iPad på tur. Men de festene jeg har sett er tiltenkt der hvor man har nakkestøtte separat fra stolryggen. Og de passer ikke for i3.

Noen som har noen tips til hva jeg skal se etter?
Ser det er en som har fått til noe her https://postimg.cc/gallery/3o5rb67o/
Dette er vel ikke noe orginalt, men det ser bra ut da ;)
#7


SitatEr i nøyaktig samme situasjon, og har planlagt å gjøre det samme.  Har en teori om at bilens systemer "venner seg til" forskjellen over litt tid, derfor går det greit og ikke greit ved hht gammeldekka og nye bak.

Prøvde du å deaktivere EPS ?


Tror ikke jeg prøvde og deaktiverte EPS. Lykke til, post gjerne dine erfaringer hvis du opplever samme symptomer.
#8
Sitat fra: Jorgensen på torsdag 27. oktober 2016, klokken 08:57
Sitat fra: moonbuggy på onsdag 26. oktober 2016, klokken 13:19
Sitat fra: Jorgensen på onsdag 26. oktober 2016, klokken 09:06
Har nå kjørt snart 50000km og jeg har ikke merket så dårlig regenerering som nå etter at jeg byttet til Hakkapelitta R2. Det var ganske skummelt på første kjøreur etter dekkskift, da jeg må bruke bremsepedalen mye oftere enn det jeg har gjort tidligere.

Det skyldes nok utetemperatur og bedre software som jeg ser andre har skrevet om her.
Jeg forstår ikke helt hva du skriver.
Når du får dårligere regenerering med nye dekk, så skyldes det vel dekkene og ikke nyere SW ?
Du byttet da ikke SW samtidig som dekk ?

Softwaren min er oppgradert siden forrige høst/vinter, så det må være noe i den som gjør at jeg får dårligere regenerering nå. Det er noe jeg tror, jeg vet ikke..

Opplever det samme etter bytte av dekk, har også Nokian R2 for sesongen. Det er jo vanlig at bilen regenererer dårligere med vinterdekk, mulig noe dårligere med R2 dekkene. Så det er nok ikke noe feil med softwaren...
#9
BMW i3 / Sv: Koding av BMW-i3
søndag 23. oktober 2016, klokken 06:48
Edit:23.10.16
Lagt til en annen turtorial.

Filen ligger i første post.
#10
Som sagt, vet ikke nøyaktig hva som forårsaket problemet. Men at det var forskjellen mellom dekkene er jeg helt sikker på. Problemet var løst da alle dekkene var "like" på bilen

Når bilen slår inn ESP i en sving, og bilen plutselig overstyrer, da "tenker" vel bilen at det slipper foran? dette skjedde i svinger kjørende i 60-70kmt turte ikke kjøre fortere... tror fint jeg skulle klare disse svingene i godt over lovlig fartsgrense som er 80kmt på stedet, uten problemer.
#11
Sitat fra: Mr.Zero på tirsdag 18. oktober 2016, klokken 22:54
Tror jammen jeg så dekkene dine hvis de lå hos Autoteknikk i Ytre Enebakk.. Sjelden vare å observere på småverksteder...;D
De virket ganske så myke i forhold til mine nye "originale" Bridgestone, så jeg vil tro at forskjellen i hjulslippet i dekkene foran kontra bak må ha vært så stort at bilens elektroniske systemer har fanget opp dette og satt inn "tiltak". Et dekk vil også bli en god del hardere etter noen tusen km kjørt og da med nye myke dekk på bakre aksel, har forskjellen i slipp overgått grenseverdien av hva elektronikken godtar - og dermed har du fått denne snodige opplevelsen.
En annen guffen opplevelse kan inntreffe på noen nyere biler dersom man justerer hjulvinkler uten å kalibrere rattvinkelsensor; ESP kan plutselig finne på å "rette" opp bilen da rattutslaget ikke harmonerer med g-sensor. Dette kan faktisk skape farlige situasjoner... :o
Det var nok mine dekk det ja ;)
#12
Sitat fra: RAS på tirsdag 18. oktober 2016, klokken 20:24
Veldig rart!
Har veldig liten tro på at den lille omkrets forskjellen gjorde at ESP grep inn. Men man vet aldri.
Noe må det jo ha vært. Vet at R2 er veldig myk i gummien.

Jeg har selv planlagt R2 for denne vinteren, så må bare spørre for å være sikker. Du kjører nå på 4 stk R2 og bilen er normal? Er de veldig myk i forhold til Bridgstone?
Ja, kjører nå med 4stk R2 og bilen føles normal, men regenerering er det markant forskjell på, mye mindre nå.
#13
Sitat fra: Orbit på tirsdag 18. oktober 2016, klokken 13:50
Takk for bra innlegg!

Sitat fra: GelpMan på tirsdag 18. oktober 2016, klokken 13:01
1: Kan forskjellen på diameteren foran og bak få bilen til og tro at bilen skrenser (hjulet forran beveger seg fortere rundt en hjulet bak) og aktiverer antisladdsystemet. Dette virker for meg usannsynlig men ikke umulig (sikkert noen som gidder og regne på det, nytt dekk har 10mm?? vs brukt dekk med 5mm igjen fordelt på omkretsen av 19" osv)

Originale 20" sommerdekk har 8mm forskjell i diameter foran og bak som nye. Dette ville tilsvare ca 4mm forskjell i mønsterdybde, og det gir jo ikke slike utslag. Tror du kan eliminere forskjell i omkrets som årsak. Dine gamle Blizzak hadde jo også noe forskjell som slitt uten at det slo ut.

Hva synes du så langt om R2 vs Blizzak? R2 skal være bedre på snø (som du vel ikke har prøvd) og rullemotstand; mens Blizzak er i teorien best på vått føre (som du kanskje har fått prøvd på begge).

Får vel vente til vinteren før man tar en avgjørelse på hva man syntes er best. De skårer jo nesten likt på de testene jeg har sett. På vått føre merket ikke jeg noe forskjell.
#14
Så var det sånn igjen, vinteren nærmer seg og bilen skal klargjøres for dette. Når bilen var på service i April ville verkstedet så gjerne bytte gummi på bakdekkene "her var det slitt sa dem". Men for 2500,- kr dekket var ikke det så atraktivt "glem det sa jeg" Bytter jo snart til sommer

Vinteren nærmer seg og tiden er nå inne. Så da bestillte jeg dekk sjøl, 4stk Nokian Hakkapeliitta R2 155/70 R19 88Q XL på Skruvat.no til 1445,-kr stk Prismessig vet jeg ikke om jeg har gjort noe direkte kupp da de tar 95,- i frakt pr dekk og så ble det 500,- for omlegg, avballansering osv på lokalt verksted. Så totalen ble 1665,- kr pr dekk hvis man skal sammenligne dette med et utsalgsted som tar hele jobben. Totalen skal bli noe dyrere følg med....

Når jeg tar ut de gamle vinterdekkene (orginale Bridgestone Blizzak) fra boden innser jeg at det kanskje er litt overdrevet og levere alle dekkene til omlegg. Det er 5-6mm med mønster igjen på de gamle fordekkene så jeg bestemmer meg derfor for å legge om dekk på bare 2 av felgene, sette disse bak og beholde de gode gamle dekkene foran. For de som lurer er dette helt lovlig, så lenge dekkene er like på samme aksling.

Alt montert og vinterdekkene sitter på bilen. De orginale foran og nye Nokian bak. Resetter Tmps systemet og setter kursen til nærmeste bensinstasjon for påfylling/kontroll av luft. Merker umiddelbart at bilen ikke regennererer når jeg går av gassen, enpedalskjøring ikke mulig og særdeles uvant. I første sving opplever jeg at bilen først understyrer for så og overstyre mitt i svingen, samtidig som antisladd ikonet blinker som aldri før. Jeg konkluderer med at det er alt for lite luft i dekkene bak, og at disse må være sykt myke i gummien. Når jeg kommer frem og skal fylle luft bekreftes dette 1.9 bar bak er alt for lite, fyller opp til 3.0 bar resetter Tmps og kjøre videre. Men problemet gir seg ikke, bilen føles helt feil, antisladd systemet lyser opp i alle svinger og nesten ingen regenerering. Kjører rundt i distriktet på en 70-80km lang tur i den trua at dekkene må være glatte av silikon, dekkene må kjøres inn eller noe... Bilen blir noe bedre mot slutten av turen, men føles helt feil (kjennes ut som bilen har nesten flate dekk bak)

Dagen etter og minst 5 timer Googling om problemstillingen, ble jeg ikke noe klokere. Bestemmer meg for å kjøre til et dekk verksted og prøve og få svar på noen spørsmål. Det jeg lurer på er følgende
1: Kan forskjellen på diameteren foran og bak få bilen til og tro at bilen skrenser (hjulet forran beveger seg fortere rundt en hjulet bak) og aktiverer antisladdsystemet. Dette virker for meg usannsynlig men ikke umulig (sikkert noen som gidder og regne på det, nytt dekk har 10mm?? vs brukt dekk med 5mm igjen fordelt på omkretsen av 19" osv)
2: Rullemotstanden i dekkenne er klasifisert som C foran og A bak kan dette virke inn på systemet. Bilen oppfatter dårlig grep bak...? (forskjellen foran og bak er markant?)
Dekkmannen kunne ikke svare annet at det ble for teknisk for han... så regner ikke med at dette er en vanlig problemstillig andre bileiere har hatt før meg... Fant jo ingenting ut av det på Google selv

Da var det bare en ting å gjøre, skifte dekkene foran med de nye jeg har liggende. 550kr for den jobben (da er totalen oppe i 1800,- kr dekket)

Spenningen var stor da jeg kjørte fra dekk verkstedet men oppdager fort at alle problemene var borte. Bilen er tilbake til det normale og alt er som før. Selv sitter jeg igjen glad og fornøyd, med det som trolig må være den mest "følsomme" bilen jeg har eid. Nå sitter jeg igjen med 2stk Bridgestone Blizzak dekk med 5-6mm mønster, klok av skade men til ingen nytte. Men håpet er at nesteman som Googler dette havner "her" og blir fortere klok en det jeg gjorde. (dekkene selges forøvrig 500kr for begge, bor i Øst og i nærheten av Ski. Send PM)

Litt Klokere Mvh GelpMan




#15
BMW i3 / Sv: Ting jeg lurer på.
mandag 17. oktober 2016, klokken 10:37
Sitat fra: Zuexi på mandag 17. oktober 2016, klokken 10:28
Sitat fra: Klykken på mandag 17. oktober 2016, klokken 09:48
Oppdaget at antennen på taket er stjålet. Ikke selve finnen, men antennen rett i bakkant av finnen. Ideer om hvor denne kan skaffes?
Blir vel BMW det da, ved mindre det standard skrue innfesting? Da kan du oppgradere med biltema carbon edition antennepisk [emoji13]

https://www.gsbildeler.no/nettbutikk/bmw_i3-i01-mcv-i3_60ah/etk_delekatalog-stereo-65_2547
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA