Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - odokka

#1
Model S / Sv: Drive Unit Success
tirsdag 16. desember 2014, klokken 23:09
18000 km i en S85 - flawless.

O.
#2
Model S / Sv: Er vi en gjeng sytepave
tirsdag 30. september 2014, klokken 09:07
Ja, mye syting her, rett og slett. Menn syter og klager.
Menn i 40-55 årene syter og klager ekstra mye.

Akkurat som når vi får man flu og holder på å dø (mens det bare er en enkel forkjølelse det er snakk om).

Kunne vært interessant å få gjort en analyse av medlemmene; sett på alder, utdanning, inntekt, geografi, familiesituasjon vs grad av sutring ++ - sammenlignet med andre forum hvor menn også er overrepresentert, som f.eks lyd & bilde eller foto. Tror vi ville funnet mange fellestrekk, men gidder ikke å teste hypotesen. Livet er for kort.

Jeg leste forumet den første tiden etter jeg hadde bestilt bilen, for å lære, se bilder, lese om opplevelser av mer eller mindre. Var en fin del av venteprosessen. Mange bidro med mye kunnskap. Var mye positivt da, men forumkulturen ble likevel forsuret av denne sutringen.
Mye revirmarkering av typen "jeg har hatt mange premiumbiler og vet derfor hva jeg snakker om", "dette opplever jeg aldri i min Audi, Mecedes, BMW etc".
"setene er mye bedre  i XXX" und zu weiter.
Jeg forstår faktisk ikke hva de snakker om.

De nevnte "premiumbilene', som ofte HAR bedre materialbruk, bedre OPPPLEVD kvalitet, har 60+ år erfaring pluss pluss - jeg har hatt mange slike biler - absolutt alle har det vært tull med. Noen ganger svært alvorlig, andre ganger småtteri. BMW 5 har jeg måttet skifte dør på førersiden 2 uker etter jeg fikk den ny, fordi det kom vann og snø inn og gjorde meg våt og kald. Ny bil til 6-700k. Masse trøbbel for å få dette fikset. Mercedes R 320 CDI var det så mye tull med at jeg vet ikke hvor jeg skal begynne en gang, fra motor, girkasse til luftdempere. Og et elektronisk styringssystem som var full av feil. En E-klasse måtte ha ny forstilling etter 2 måneder. Masse tull og dårlige lånebiler her også. Listen er lang. Men god skinnkvalitet i setene hadde de alle! ;-)

Tesla er så overlegen på de signifikante tingene (ytelse, økonomi, praktikalitet & plass, innovasjon & smartness), at skinnkvalitet i setene blir fullstendig irrelevant. For meg i hvertfall. Jeg har kjørt 14 k nå, mer eller mindre feilfritt, hver dag, som hovedbil i familien. Driftskostnader er omtrent 9% av hva jeg var vant til, jeg kjører en bil som er like rask som en 911 - bare at jeg har plass til familie på 5, sportsutstyr ++ OG har komfort. Det er så uendelig mye bedre enn absolutt alt jeg har kjørt, og så mye smartere.

"Har aldri hatt en bil hvor speedometer har hengt seg opp!"
No shit sherlock - ikke så mange biler hvor all instrumentering er digital høyoppløst grafikk heller...eller hvor bil og kybernetikk er så sømløst integrert.
Så det må vi takle. Har forøvrig aldri opplevd dette selv. Software fixes rules.

Og ja, ingen lokale utslipp heller. (Lett å glemme det)

Jeg LER av de tyske tullebilene som jeg tidligere hadde selv og andre bruker som referanse, spesielt Cayenner, X5er, M og R-klasse og selvsagt Q7.
Så akterutseilt teknologi, så irrelevante, så mye leamikk og bråk - glad jeg ikke skal selge en slik de neste årene med et MASSIVT verditap.

Jeg sutrer også, men ikke pga Model S. Det er verdens beste og mest siginifikante bil. Og jeg har en!

O.



#3
Model S / Sv: Trøbbel....
lørdag 26. april 2014, klokken 07:14
Det samme skjedde meg etter 2 dagers eierskap.
Det ble raskt og presist håndtert av Tesla, først kontoret i Nederland (fant feilen, mobiliserte teamet i Stavanger), så Stavanger-gjengen.

Jeg ringte vel i 18-tiden en kveld, og kl 22 hadde de byttet et instrument-cluster som var årsaken. Ca 500 biler hadde fått denne dårlige leveransen av clusters...

Siden det har absolutt alt vært perfekt :-)

O.
Sitat fra: Foleson på fredag 25. april 2014, klokken 16:37
Første litt lengre tur akkurat nå ..

Nesten fremme dit jeg skulle når det går et rykk gjennom bilen og feilmeldingene renner inn. Traction control disabled. Stability control disabled.  Regenerative power disabled.  Car needs service. ....

Kunne kjøre bilen sakte siste stykket men det var som en murstein på hjul.

Ringte tesla som vil hente bilen, men har prøvd å finne ut av om andre har opplevd samme uten å finne noe... Jeg er nysgjerrig på hva det er. Noen som har kjennskap til tilsvarende?
#4
Model S / Sv: Dårlige bremser
tirsdag 25. mars 2014, klokken 10:48
Nå sitter jeg i et telefonmøte...men dette skal jeg jaggu sjekke umiddelbart etterpå. Så langt (har bare hatt bilen noen få dager), syntes jeg bremsene har vært helt ok. Jeg bruker de svært lite, men dog - de har vært brukt. Men å holde pedalen inne har jeg neppe gjort...du verden hvis dette stemmer!

O.
#5
Model S / Sv: Mine første timer i min egen Model S!
mandag 24. mars 2014, klokken 10:54
En liten post her også er vel på sin plass, selv om de umiddelbare reaksjonene ble delt i leverings-tråden...

Nå har jeg hatt bilen siden torsdag ettermiddag, en dag som handlet mest om mine tvillingjenters fødselsdag, og litt mindre om bil :) Men har fått kjørt en del småturer i løpet av helgen, tatt med familien på tur, ladet på vanlig 13A i garasjen om natten (som viser seg å holde helt fint til hverdagsbruk, bruker 3-5 timer til å fylle opp til 85% med mitt kjøremønster) For lengre turer blir det superchargers og andre ting langs veien..mulig jeg faktisk ikke trenger å oppgradere til 3fase? Evt 32A?

Jeg har fått grensesnittet inn i fingrene, koblet opp det som skal kobles opp (men sliter litt med Homelink, kanskje pga apart garasjeportåpner eller dårlig batteri i fjernkontroll?), telefon & ipad inkludert. Har fått justert inn lyd, montert takstativ (jeg surfer, må ha det) og testet litt hvilken enorm bagasjekapasitet det er i denne bilen. Ungene (har tre småtasser) trives godt i baksetet, og fruen ser frem til å få sin times instruksjon slik at hun får kjøre romskipet. Dette blir en fantastisk familiebil.

Absolutt ALT er som det skal så langt. Etter å ha lest på forumet her noen uker/måneder før bilen kom, så fikk jeg jo inntrykk av at jeg måtte regne med løse lister, skraper i lakk og på chrome, en bil som knapt fungerte...men slik er det altså ikke. Så langt. Har absoutt ingenting negativt å si :) Jeg har hatt enorme forventninger etter mine første prøvekjøringer i San Fran og hjemme i fjor, og bilen overleverer på alle parametre. Må også nevne service og info fra Tesla - en absolutt positiv opplevelse fra jeg trykket Finalize (eller hva det sto på knappen) til jeg hentet den på Forus på torsdag.

Bilen (TMS 85 med det meste bortsett fra de ekstra setene, og Performance-valgene) er rett og slett helt fantastisk. Nesten for godt til å være sant, rett og slett. Så det bekymrer meg jo litt - hva lurer nede i veien?

Jeg har hatt en god del biler gjennom årene, og flere nye. BMW, Mercedes, Alfa Romeo har stort sett vært mine preferanser...og drømmebilen min har alltid vært 911, som jeg har kjørt ymse generasjoner og modeller av siden 90-tallet. (men aldri kjøpt! :)) Ingenting er i nærheten en så total pakke som Tesla Model S. Det er en stor OG sportslig bil. Praktisk OG innovativ.  Billig i drift OG...ja, fyll inn det som passer. Ok, så kan man pirke i skinnkvalitet og andre detaljer, men i det store bilde oppleves alle andre biler som totalt irrelevante nå. Og det mener jeg. Drømmen er ikke lenger en 911 for å si det slik, jeg kjører i den allerede - og bedre, jeg føler jeg kjører i Bil 2.0, en bil for det 21  århundre, alt annet er bare rør og fanteri.

P.S
Min sønn syntes også bilen er tøff, og forsøker å matche den i coolness i dette bildet :)

Hurra!

O.


#6
Bestilling og levering / Sv: Din Model S levering.
fredag 21. mars 2014, klokken 11:32
I går kl 1430 var det min tur.

For å være helt ærlig har ventetiden gått fryktelig fort siden jeg bestilte i fjor høst, det er bare de siste dagene (ok, kanskje ukene) før levering jeg begynte å tenke på dette, glede meg, og fikk søvnproblemer :-) Prosessen fra bestilling (umiddelbart etter en lang prøvekjøring i en venns P85, var lett å bestemme seg da) til levering har vært 100% sett med mine øyne. Min DES i Stavanger har holdt meg informert når det har vært noe å melde, og gjort alt veldig smooth.

Gjennomgang ved levering var også fin, selv om jeg var rimelig godt forberedt som de fleste her inne, så var det noe nytt å lære. Bilen så bra ut, ikke fantastisk polert, men greit nok. De hadde glemt å motivere takstativet i alt stresset, men det fikser de når jeg kommer innom. Rødt adapter hadde jeg ikke bestilt, men fikk kjøpt det også før jeg satte meg i bilen og kjørte ut av hallen på Vestre Svanholmen.

Da jentene mine hadde 7-årsdag i går, ble det ikke tid til mye kjøring, men du verden for en maskin dette er. Ikke bare draget, som er vanvittig (min er en standard 85, ikke P), men hele opplevelsen av denne bilen er virkelig i en annen liga enn alt annet. Litt henting, handling så hjem til fest. Satte den til lading (kun 13A foreløpig) i garasjen , fungerte smertefritt. Etter noen få timer var appen up & running, og jeg sniktittet innimellom kakene..og tenkte; kanskje jeg rett og slett lever veldig godt med 13-16A? Vi får se...hadde egentlig tenkt å oppgradere til 3fas for å få glede av dobbeltlader...

Kjørte barn til skole og barnehage i dag tidlig, sola skinte, bilen med 85% og 420km på batteriet, smooth sailing...så slår det med meg at dette nesten er for bra. Jeg føler meg skyldig i et eller annet, ikke sikker på hva (nei, er ikke katolikk eller religiøs). Skyld! :)

Jeg har drømt om å kjøpe en 911 siden jeg var guttunge, den drømmen er ikke der lenger. Tesla Model S har overtatt, og den står utenfor huset vårt.
How cool is that?


O.
#7
Bestilling og levering / Sv: Når får vi bilene våre ?
mandag 17. mars 2014, klokken 14:41
Kun dager igjen nå....torsdag kl 16 skal det skje.
Noen her som har gode tips til hvordan man kan få sove de siste 3-4 dagene?

8)

O.
#8
Bestilling og levering / Sv: Når får vi bilene våre ?
lørdag 15. mars 2014, klokken 12:21
Takk! Ikke noe der foreløpig, en annen her tipset om linken hos Vegvesenet,
og jaggu ble den registrert i går! Kult nummer også  8)

O.

Sitat fra: b0nni på lørdag 15. mars 2014, klokken 11:48
Sitat fra: odokka på lørdag 15. mars 2014, klokken 11:33
Er det slik at regnr dukker opp på MyTesla?

O.

Ja, sjekk under mine dokumenter
#9
Bestilling og levering / Sv: Når får vi bilene våre ?
lørdag 15. mars 2014, klokken 11:33
Er det slik at regnr dukker opp på MyTesla?

O.
#10
Bestilling og levering / Sv: Når får vi bilene våre ?
fredag 14. mars 2014, klokken 22:05
Status skiftet akkurat nå...skal etter planen leveres på torsdag...kanskje det blir før? Woohoo! :-)

O.
#11
Takk for svar, grunnen til at jeg spør er at det kommer et spennende produkt til høsten (Zap Charger) - og derfor hadde jeg håpet å klare meg uten til det...

Men i verste fall, er det dette som gjelder?:

http://salto.no/produkter/emh1-type-2-vegg/

O.
Sitat fra: Griffel på tirsdag 11. mars 2014, klokken 19:30
Sitat fra: odokka på tirsdag 11. mars 2014, klokken 19:24
Min TMS kommer om en drøy uke...og i dag hadde jeg elektriker på besøk.

Skal legge opp 32A i garasjen (muligens 3fas på sikt) - han mener jeg MÅ ha en Salto-boks eller tilsvarende. Må jeg det? Eller kan jeg klare meg med industrikontakt?

Hva er evt fordeler/ulemper?

O.
Du kan nøye deg med en industrikontakt, men et fastmontert ladpunkt er en bedere løsning. Et ladepunkt med fastmontert kabel er mer bekvemt, og kladden med kabel kan ligge pent kveilet i bilen. Rent lademessig er det ingen forskjell.
#12
Min TMS kommer om en drøy uke...og i dag hadde jeg elektriker på besøk.

Skal legge opp 32A i garasjen (muligens 3fas på sikt) - han mener jeg MÅ ha en Salto-boks eller tilsvarende. Må jeg det? Eller kan jeg klare meg med industrikontakt?

Hva er evt fordeler/ulemper?

O.
#13
Model S / Sv: Hva kvitter vi oss med av fossilbiler?
søndag 09. mars 2014, klokken 11:26
Jeg selger en Mercedes R 320 CDI - og gleder meg voldsomt ny eier materialiserer seg! Hvis dere kjenner noen som er på jakt etter en slik bil (stor, 6 seter, 320 cdi, 4wd +++) - let me know! :-)

O.
#14
Bestilling og levering / Sv: Når får vi bilene våre ?
lørdag 08. mars 2014, klokken 20:29
Ja, ekstra kake må nok til - fest skal det bli! :-)

O.

Sitat fra: kjetilei på fredag 07. mars 2014, klokken 22:52

Så bra! Må nesten bake en kake for Teslaen også da ;)

Jeg fikk fremskyndet utleveringen fra fredag 14.3 til nå på mandag. Ble plutselig litt mer travelt, men blir konge!
#15
Bestilling og levering / Sv: Når får vi bilene våre ?
fredag 07. mars 2014, klokken 19:37
Jeg hadde opprinnelig levering 25 mars kl 16.

I dag fikk jeg beskjed om at bilen hadde kommet seg på en tidligere båt - ny levering: 20 mars kl 16!

20 mars er også fødselsdagen til tvillingjentene mine - så dette blir bra! :-)

O.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA