Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - tps

#1
BMW i3 / Sv: i3 fra Oslo til Göteborg
torsdag 05. november 2015, klokken 21:27
tusen takk til begge for bra forslag. Da er Fortum ladekort lagt til bestilling og jeg får håpe at to hurtigladinger rekker for å komme hele veien frem.
#2
BMW i3 / i3 fra Oslo til Göteborg
torsdag 05. november 2015, klokken 15:43
Hei, er det noen som har kjørt i3 fra Oslo til Gøteborg med ladestopp (hurtigladere). Skal visstnok være hurtiglader på Nordby og ved Uddevalla (skulle da tilsi at dette går akkurat med 10-12 mil mellom hvert ladepunkt).
#3
Model S / Prisutvikling - kort og mellomlang sikt
onsdag 15. januar 2014, klokken 09:16
Er det noen i forumet som har noen refleksjoner ift prisutvikling på kort og mellomlang sikt? (sett bort fra evt verdifall for en bruktbil). Tesla satte opp prisen sent i 2013 - sannsynligvis som følge av sterk etterspørsel og ikke minst svak NOK ift USD. Dagens pris en Tesla i USA samsvarer godt med dagens valutakurs. Muligens kan det være en risiko for at Tesla vil øke prisen i NOK ytterligere?

Etter en sjekk på Finn.no virker det som mange Tesla S er bestilt i 2013 nå selges på spekulasjon (arbitrasje mellom gammel og nypris - og at man dermed unngår 4-5 måneders ventetid). Likevel selges flere nye Teslas til under gjeldene listepris. Dette kan tilsi at det vil være smart å vente noe før markedet normaliseres.

Synspunkter?
#4
Model S / Sv: Rekkevidde
tirsdag 14. januar 2014, klokken 18:00
Tusen takk for gode innspill. Da er vel konklusjonen at 320km i motorvei fart er absolutt "borderline" (særlig vintertid og med fullastet bil). Vi får håpe at Tesla får opp en ladestasjon mellom Göteborg og Svinesund..
#5
Model S / Rekkevidde
søndag 12. januar 2014, klokken 23:17
Har lagt inn en reservasjon på Tesla, men er avhengig av en faktisk rekkevidde på 320km (uten lading) for å kjøre til Gøteborg.

Iflg kalkulator/Excel ark på evtripplanner.com vil en Tesla S bruke 339 wh/mi ved en hastighet på 70mph (122km/t). Dette gir da 212/km (delt på 1.6). Ved en maks utnyttelsesgrad på 95% for batteriet på en 85kw (iflg kalkulator) vil jeg da kunne kjøre inntil 382km. Videre indikerer modellen at man bør legge til grunn en 10-15% reduksjon ved kaldt vær. Dette gir da en rekkevidde på 325km.

Er det noen i forumet som har kjørt Tesla S direkte fra Oslo til Gøteborg uten recharge, og i så fall er det mulig å ligge i ordinær hastighet på motorvei (110minimum, helst 130+). Hvilke marginer har man til rådighet? Er det noen som vet om planer for superchargers på E6 nord for Gøteborg?

Tps
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA