Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - 02Henning

#1
BMW i3 / Sv: Montering av vinterdekket med retningsbestemt mønster
tirsdag 08. april 2014, klokken 08:42
Sitat fra: atkhobby på mandag 07. april 2014, klokken 20:18
@Henning02 Du gjentar at dekket treffer vannet rett ovenifra uten å drøfte mine argumenter.

Hvis vannet har tilnærmet null dybde så ja, men med en gang det blir en dybde så bli vannet en kile som møter fronten på dekket.

Hvis dekket ble trykket rett ned slik du mener så burde heller ikke vannet et stykke forran dekket bli berørt, men det blir det. Det er bare å sjekke en film av dette. Vannet presses fremover mot kjøreretning slik at det spruter kraftig framover.

Du har rett i dette med trykkbølge i fremkant av dekket, men bare opp til en viss hastighet. Når farten blir for stor så vil dekket måtte passere trykkbølgen, på samme måte som når et fly bryter lydmuren. Siden vann er en ukomprimerbar masse så skjer "overlydspunktet" ved en mye lavere hastighet. Dette gjelder likt for alle dekk, uavhengig av om de er merket med rulleretning eller ikke.

Det viktigste kriteriet for et dekks vannplaningsmotstand er de langsgående rillene, fordi det er disse som sørger for å holde vanntrykket nede når trykkbølgen skal passeres.

En annen ting det kan være verdt å ha i mente er hva som er målsetningen til disse famøse "dekkingeniørene". De skal nemlig lage et dekk som yter best mulig utifra milliarder av parametere som angår både klima, underlag, kjøretøy, kjørestil, hastighet, pris og mote. Jeg tror ikke jeg vet bedre enn dem på noen måte, og mesteparten av mine påstander over kommer nettopp fra de samme "dekkingeniørene". Fordelen vi har som sluttbruker, er at vi kan kun trenger å forholde oss til noen svært få av disse parameterne, resten er gitt av bilen vi kjører, hvor vi bor, fartsgrenser og egen kjørestil.

Den uhøytidelige testen jeg refererte til over er både repeterbar og representativ for aktuelle kjøreforhold og fullt på høyde med hva dekkprodusentene gjør selv på sine egne testbaner (som igjen er et bevis på at laboratorietester og teoretiske beregninger kun virker frem til prototypen er klar). Den er enkel å utføre selv og jeg har gjort dette på lukkede asfaltbaner opp gjennom årene, både ved "uhell" og bevisst for å se hva som skjer - i trygge rammer. Det skjedde ingenting.

For så å oppsummere: Rulleretning betyr ingenting for vannplaning, men det er selvsagt ikke feil å følge anbefalt rulleretning - den er bare en av to jevngode alternativer.
#2
Alle bildekk er et kompromiss mellom forskjellige egenskaper som tilpasses forventet bruksområde. For vannplaningsmotstand så er det kapasiteten på dreneringsrillene som er viktigst, sammen med overflaten på kontaktflaten (gummi) mellom disse rillene. Dess større ubrutte gummikladder, dess raskere vannplaner dekket. Dette kan kompenseres med å ha dypere/bredere riller i mellom flatene. Som nevnt treffer dekket vanndråpene rett ovenfra (det skyver ikke på noenting) og vannet vil da naturlig søke til nærmeste lavtrykksområde. Er du heldig, er det nok restkapasitet her til at dekket fortsatt klorer seg fast i asfalten, hvis ikke så vil de løfte seg opp på vanntrykket og flyte ukontrollert avsted = vannplaning.

Altså: Smale gummiflater og brede kanaler er det som skal til. Har et slikt mønster så noen ulemper? Ja, opptil flere. Et slikt dekk blir veldig lite retningsstabilt, slites raskt, støyer en del og gir veldig dårlig bremseeffekt. Altså ikke noen testvinner.

Kan disse ulempene kompenseres uten å miste for mye av de gode våtegenskapene? Ja, til en viss grad, ved å skråstille dreneringskanalene. Da vil du både forbedre våtgrepet, retningsstabiliteten og redusere støyen. Ulempen er at du må skrå symetrisk for at ikke bilen skal krabbe sideveis under fart. Vips - du har et asymetrisk dekk som lager forskjellig avtrykk alt etter rulleretning.

Hvis nå ikke kundeserviceavdelingen er dimensjonert til å svare på utallige spørsmål fra sluttbruker om hvilken vei som er den rette så gjør du det enkelt for deg selv: Trykk en liten pil på siden for å markere rotasjonsretningen og problemet er løst.

Hvis noen har lyst til å sjekke hvor viktig rotasjonsretningen er for et dekk så gjøres dette raskest og enklest ved å bruke en latmannsarm, en liten jekk og en stor våt parkeringsplass. Lag deg en sirkel og kjør rundt denne til bilen begynner å miste grepet. Bytt så om på venstre og høyre hjul på en aksel og gjenta. Ble balansen i bilen endret? For de som ikke gidder å teste selv så kan jeg avsløre at svaret er nei. Og hva forteller det oss? Jo, at rotasjonsretningen ikke betyr noe for vannplaningsegenskapene eller grepet på våt veibane.

Fortsatt skeptisk? Gå ut og prøv selv. Det har jeg gjort opptil flere ganger. Da selvsagt på lukkede baneanlegg og med en bil med nøytral balanse på grensen av sidegrepet. De fleste originalbiler er naturlig understyrte så graden av understyring kan være vanskelig å bedømme. Et tips er da å sette "feil" rotasjonsretning på bakhjulene for å gjøre bilen mer overstyrt - gitt at rotasjonsretningen skulle ha betydning.

Lykke til! :-)
#3
BMW i3 / Sv: Harman Kardon lyd
mandag 07. april 2014, klokken 12:06
OK, det skal jeg prøve. Takk for hjelpen! :-)
#4
BMW i3 / Sv: Harman Kardon lyd
søndag 06. april 2014, klokken 22:50
Det er kjekt med sanger på enten HDD eller USB stikke, men hvordan i alle dager begår man seg for å spille hele ruklet i vilkårlig rekkefølge? Jeg finner ingen steder det går å velge "spill alt" og modus "vilkårlig" (selvsagt på "nynorsk" men sånn at alle forstår hva jeg vil).

Hjelp ...?
#5
BMW i3 / Sv: BMW i remote app - tips og råd
lørdag 05. april 2014, klokken 14:15
Sitat fra: i3_X3_X5_730 på lørdag 05. april 2014, klokken 12:56
Bra tråd!
Enig, hadde nettopp samme problem selv. Takk for gode tips!
#6
BMW i3 / Sv: Montering av vinterdekket med retningsbestemt mønster
lørdag 05. april 2014, klokken 14:13
Siden jeg fortsatt er uenig i konklusjonen deres vedrørende rulleretning og vanndrenering så kan jeg godt gjenta min påstand fra den omtalte tråden:
Rulleretning betyr ingenting for vanndreneringen på retningsbestemte dekk.

Grunnen til dette er kort og godt at det ikke er noen "baugbølge" når du er i hastigheter hvor vannplaning er aktuelt.

Hvis du er en vanndråpe på veien som blir overkjørt av et bildekk så har du ingen føling med hvilken retning bilen har. Kontaktflaten presses rett ned på deg for så å løftes rett opp igjen. Hvis trykket er høyt nok, vil du bli presset ut til siden.

Det finnes sikkert noen YouTube snutter elns som viser dette i praksis, jeg kan jo lete frem når jeg får tid.

Altså: Et bildekk er ikke baugen på en båt og rulleretning er kun viktig hvis du skal grave i løst underlag (gjørme, snø e.l.).
#7
BMW i3 / Sv: Medlemmenes BMW i3
torsdag 03. april 2014, klokken 08:51
Hvis vi kun skal holde oss i i3-sfæren i forhold til tilbudet av dekk per idag så kan det konkluderes at alle dekk som er montert korrekt på felgen kan stå i hvilket hjørne som helst, gitt at du ikke setter 175mm brede dekk fremme (fordi det ikke finnes uoriginale felger med lavere innpress enn originalt på markedet per idag). Da blir det grining! :-)

Jeg prøvde bare å drive litt folkeopplysning for de som leser her inne uten skylapper både på siden og foran, men jeg bøyer meg lett for flertallet - dette er jo ikke MITT forum!
#8
BMW i3 / Sv: Ladeutsyr til BMW i3
onsdag 02. april 2014, klokken 16:05
Sitat fra: LMOR på onsdag 02. april 2014, klokken 15:31
GRATULERER med ny bil forresten!

Jo takk!  :)

Takk for avklaringen mtp. kabelen. Da blir det nok til at jeg beholder den, men ser fortsatt ikke for meg at den noensinne vil bli brukt ...
#9
BMW i3 / Sv: Beskyttelse av lakken på fangeren under baggasjeluka
onsdag 02. april 2014, klokken 15:25
BMW pleier å levere en ganske tykk folie for montering på topp av fangeren, jeg har selv montert en slik på fruens E61. Det tok en drøy halvtime med spritserviett og varmluftspistol, men har hengt der og gjort jobben sin i snart 5 år nå og det ser fortsatt godt ut.

Jeg har ikke sett dette i sortimentet til i3 enda, men det bør vel ihvertfall være på gang i systemet?
#10
BMW i3 / Sv: Ladeutsyr til BMW i3
onsdag 02. april 2014, klokken 15:22
Sikkert kjempepopulært å okkupere en hurtigladestasjon for å laste opp 16A som jeg likegjerne kunne fått fra en åpen kommunal ladestolpe? :-)
#11
BMW i3 / Sv: Medlemmenes BMW i3
onsdag 02. april 2014, klokken 15:11
Vel, jeg har jo kjørt retningsbestemte dekk på bane opp gjennom årene, og i tillegg observert hvordan "alle" dekkprodusenter plutselig skulle ha retningsbestemt mønster på toppmodellene etter at Good Year hadde stor suksess hos spoilerbrigaden på 90-tallet. Nå er det jo ikke så vanlig lenger, med unntak av dekk som er beregnet på å gi grep under dynamisk friksjon (aka: "spinning") - typisk M&S eller vinterdekk.

Gjennom klubbracing er dette testet om og om igjen uten målbare forskjeller og referert på diverse klubbfora.

Her er en referanse for de som føler det er kjekkere å forholde seg til, men det er bare å google utenfor produsentens eller forhandlernes propaganda, så er det mange flere:
http://www.dotheton.com/forum/index.php?topic=57972.0
#12
BMW i3 / Sv: Medlemmenes BMW i3
onsdag 02. april 2014, klokken 07:51
Dette med rulleretning er mer kosmetisk enn kjøredynamisk og hvis du har lyst til å ignorere merket retning så vil du aldri merke det fra førersetet. Dekk som triller med statisk friksjon mot underlaget trykkes rett ned og løftes rett opp igjen - de "ruller" ikke over underlaget. Heller "skyver" de ikke en bølge av vann foran seg i noe særlig over gangfart. Dekkene drenerer akkurat like godt, styrer like presist og bremser helt likt - uansett om de står med eller mot rulleretningen. Dette finnes det utallige tester på og diverse fora for høy-ytelses biler har mange testpiloter som har lekt seg med å snu slike dekk uten å måle noen forskjell.

Selvsagt er det kjekkest når alt er helt 100% på en ny bil, men rent praktisk er det bare å sette dekket på det hjørnet du synes ser best ut og trille fornøyd avgårde.

NB: Dette gjelder ikke "inside" og "outside" som bør følges siden den ytre dekksiden alltid får høyest side-belastning grunnet bilens vektoverføring i sving. Slike dekk har typisk stiver dekksider på ytterkanten.

Kort oppsummert:
Rulleretning = kosmetisk motefenomen
Inn/Ut-merking = viktig å følge
#13
BMW i3 / Sv: Ladeutsyr til BMW i3
onsdag 02. april 2014, klokken 07:41
Jeg var også og plukket opp min i3 i går og på tross av at jeg ikke har hurtiglader, fikk jeg med "den blå" Type2/32A kabelen. Selv om jeg påpekte for selger at denne hadde ikke jeg bruk for så stod han hardnakket på at den fulgte med bilen så værsågod.

Jeg regner med at jeg ikke kan bruke denne Type2-kabelen for å trekke 16A fra en ladestasjon til min bil uten hurtiglader? Derfor; hvis noen i Sandnes-området ikke har fått sin Type2 kabel og ikke rekker Bavaria i åpningstiden så har jeg en i hyllen som venter på kilovis med støv i årene som kommer ...
#14
BMW i3 / Sv: Medlemmenes BMW i3
mandag 31. mars 2014, klokken 17:40
Men felgene er vel like på høyre og venstre side, og i så fall er de jo "rett" på ene siden og "feil" på den andre?
#15
BMW i3 / Sv: Når får vi bilene våre? Legg dere inn i listen...
torsdag 27. mars 2014, klokken 14:11
Stilig! Det er chassisnummeret før min - 604 - også Solar men med Loft. Jeg får ikke min på veien før i neste uke. De har det kanskje litt travlere på Bavaria på Forus?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA