Sitat fra: atkhobby på mandag 07. april 2014, klokken 20:18
@Henning02 Du gjentar at dekket treffer vannet rett ovenifra uten å drøfte mine argumenter.
Hvis vannet har tilnærmet null dybde så ja, men med en gang det blir en dybde så bli vannet en kile som møter fronten på dekket.
Hvis dekket ble trykket rett ned slik du mener så burde heller ikke vannet et stykke forran dekket bli berørt, men det blir det. Det er bare å sjekke en film av dette. Vannet presses fremover mot kjøreretning slik at det spruter kraftig framover.
Du har rett i dette med trykkbølge i fremkant av dekket, men bare opp til en viss hastighet. Når farten blir for stor så vil dekket måtte passere trykkbølgen, på samme måte som når et fly bryter lydmuren. Siden vann er en ukomprimerbar masse så skjer "overlydspunktet" ved en mye lavere hastighet. Dette gjelder likt for alle dekk, uavhengig av om de er merket med rulleretning eller ikke.
Det viktigste kriteriet for et dekks vannplaningsmotstand er de langsgående rillene, fordi det er disse som sørger for å holde vanntrykket nede når trykkbølgen skal passeres.
En annen ting det kan være verdt å ha i mente er hva som er målsetningen til disse famøse "dekkingeniørene". De skal nemlig lage et dekk som yter best mulig utifra milliarder av parametere som angår både klima, underlag, kjøretøy, kjørestil, hastighet, pris og mote. Jeg tror ikke jeg vet bedre enn dem på noen måte, og mesteparten av mine påstander over kommer nettopp fra de samme "dekkingeniørene". Fordelen vi har som sluttbruker, er at vi kan kun trenger å forholde oss til noen svært få av disse parameterne, resten er gitt av bilen vi kjører, hvor vi bor, fartsgrenser og egen kjørestil.
Den uhøytidelige testen jeg refererte til over er både repeterbar og representativ for aktuelle kjøreforhold og fullt på høyde med hva dekkprodusentene gjør selv på sine egne testbaner (som igjen er et bevis på at laboratorietester og teoretiske beregninger kun virker frem til prototypen er klar). Den er enkel å utføre selv og jeg har gjort dette på lukkede asfaltbaner opp gjennom årene, både ved "uhell" og bevisst for å se hva som skjer - i trygge rammer. Det skjedde ingenting.
For så å oppsummere: Rulleretning betyr ingenting for vannplaning, men det er selvsagt ikke feil å følge anbefalt rulleretning - den er bare en av to jevngode alternativer.