Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - PerFrogn

#1


Trist melding, sa ELBILMEK. Zebra batteriet er ØDELAGT, kan ikke repareres. Batteriet og bilen har gått 56000 km.
Pent behandlet, stått i carport. Vinteren 12/13 innmontert diesel kupevarmer m. fjernstyring. Ny gearkasse (06/17).  Ny PCU gen 1 (11/16), nye bremseklosser og -/skiver (06/16), skiftet BMI  (11/05). Bilen selges som reparasjonsobjekt eller som delebil. Dessverre.
Think'en står pt hos Elbilmek. Jeg bor i Drøbak. Vil kr 10.000 være for mye forlangt?
PerFrogn
#2
Ja, det stemte Kjell-Elvis. Think'en var idag hos Elbilmek som resatte SOC'en. Så var alt i orden. Batteriet var full-ladet På spm ble det sagt at Zebra-produsenten anbefalte å la bilen stå på ladning også under lange fravær, tiltross for at dette kan skje, fremfor å nullstille for å stoppe batteriets egenvarming og energiforbruk. Slik jeg forsto det.
PerFrogn
#3
Jeg parkerte Think'en, 2011 mod, med Zebra-batteri gått 30000 km,  i carporten, med begge batteriene fulladet og tilkoplet ladere, og ble borte i 5 uker. God nabo frakoplet laderne i tordenvær. Ellers sto batteriene konstant på lading. Så også da jeg kom hjem for et par dager siden. 12 v batteriet var fortsatt fulladet. Fremdriftbatteriet sto på null. Alle lysene som skal lyse i bilen når den lader lyste. Ingen lyste som ikke skal lyse. Ladekladden (på kabelen) lyste og blinket som den skal når alt er i orden. Ladeindikatoren lyste konstant, blinket ikke som ved kaldt batteri. Gearvelgeren i P. Ved forsøk på start blinket varselampen for for lavt energinivå, power limit lyste og den elektriske varsellampen lyste i noen sekunder før den slukket.
ER DET NOEN DER UTE SOM HAR OPPLEVD DET SAMME? HVA SKJER? HVORDAN BRINGER DET I ORDEN IGJEN
VELDIG TAKKNEMLIG FOR SVAR.
vh
PerFrogn
#4
Så er Think'en på veien igjen. R&S koplet vekk BMI og rettet feilen direkte på BMI. Feilen lå mot PCU eller kræsjsensor. Stein Erik anbefalte å smøre opp alle kontakter/ledninger med kontaktspray e.l. Spesielt jordingspunkter og signalkabler. Flott service.
#6
Ja, snakket med Stein Erik siden sist, Think'en er på vei til R&S. Fortsettelse følger. Takk for bistand så langt.
#7
Hei,
nei - den oppfører seg normalt; faller mot null når tenningen slås på og går deretter raskt tilbake til batteriets energi-nivå og står der når Power Limit blinker.
#8
Etter å ha vært fulladet vil Think Zebra 2011 (?) mod ikke starte og den tar heller ikke ladning. Den eneste lampen som lyser unormalt i forhold til en vanlig driftsituasjon er Power Limit lampen som blinker. 12 volts batteriet er testet og OK. Gearet kan brukes. De andre funksjonene virker - slike som lys, vindusheis.. Bilen fikk ny BMI i april d.å. Etter det gått 4500 km.
Think'en har hatt et par slike vansker den siste uken. Men etter noen pauser har den startet.
Nå vil den ikke.
Er det noen der ute som vet råd?
En annen ting; hvordan/hvor kan jeg se hvilken PCU-generasjon jeg har?
PerFrogn
PS - hadde jeg vist hvordan jeg endrer min signatur hadde jeg gjort det - er nok ikke like heftig og begeistret lenger
#9
Lars,
innlegget ble ved en feil først plassert under "kjøp og salg av elbiler"
vh
PerFrogn
#10
Hei der,
kjøpte en Think -10 el -11 mod av Think Global våren -11. En artig liten tass som sensommer -11 ikke ville mer. Power Limit og Startsperre lyste, den tok ikke ladning og på ladekabelen lyste ofte Power Fault og Car Link Fault før støpselet ble satt i bilen - så slukket de. Verkstedet fant etter lang tid ikke at det var noen feil/feilen, og brått begynte bilen å gå igjen.
Det gjorde den i 14 dgr. Så lyste bare Power Limit og bilen tok ikke ladning. Tilbake til verksted, som kjørte ut diagnoserapport som ble sendt via RS til Zebra-produsenten i Sveits. Langt om lenge har svar kommet;
- BMI må skiftes for å få sjekket batteriets tilstand - Nkr 22.000 + moms inkl montering
- PCU kan da vise seg å være defekt - Nkr 27031,25 + arbeid ca 11.160 + moms
Det er her jeg ber om hjelp fra dere;
- Hva gjør BMI? og, er den en integrert del av batteriet?
- Hvorfor må den være OK før PCU kan testes?
- Kan en operativ BMI avdekke ytterligere feil på batteriet?
- Jeg synes dette er mye penger, særlig når resultatet av prosessen er usikkert
- Kan garantiansvar gjøres gjeldende mot batteriprodusent, direkte el indirekte?
- Kan krav gjøres gjeldende mot verksted dersom reparasjon ikke virker, el samme feil gjenoppstår?
STOR TAKK for synspunkter og kommentarer, skal ha samtale med verksted i morgen.
vh
PerFrogn
#11
Kjøp og salg av elbiler/elkjøretøy / Om BMI og PCU og garantiansvar
søndag 05. februar 2012, klokken 11:58
Innlegg er slettet grunnet dobbelposting. Det holder å legge inn samme innlegg 1 gang.

Lars C. Krogenæs
Forum admin
#12
Go-carter;
tar du bryet med å finne fram "leverandør" av verkstedmanual og diagnose-programvare m.m. tror jeg du kan få en lang liste av Think-eiere som gjerne også vil ha. Jeg melder meg her og nå hvis du orker å samordne og ta imot "bestilling".
PerFrogn
#13
Be om heving, sier Morten.
Det er ikke lett det Morten, når bilen ble kjøpt hos Think Global, som demobil.
(Er ikke lenger like heftig og begeistret som før, men litt målløs over manglende respons fra El-Snorre og en mulig arbeidsgruppe).
#14
For å fortsette der innleggsbegrenseren kuttet meg av:
1. Jeg ber Snorre aktivt samle til dugnad og fordele oppgaver - ved å gå igjennom forumets innlegg må du finne folk som kan og vil. I tillegg til de som har meldt seg.
2. Til Lunde; har du flere detaljer som du kan dele?
#15
To ting er sikkert;
1. Snorre er leder i hele Elbilforeningen
2. Mange Thinker har nå STÅTT ALTFOR LENGE PÅ VERKSTED
Min står nå snart på 4. mnd. Slik jeg ser det er det umulig for en én mann å l gjøre alt det arbeidet som er nødvendig for å få bevegelse eller fortgang i saken. Ved siden av å være foreningens leder. Oppgaven må derfor deles opp - av leder el. arbeidsgruppe og settes bort til flere - på dugnad. Hver for oss og samlet er det store verdier det er snakk om. Vi kan ikke lenger ødsle med tiden.
Vi må ut og kartlegge situasjonen, samle og koordinere informasjonen vi skaffer oss. Noen sitter inne med flik av virkeligheten, mye må graves frem. Deretter er det tid for beslutninger. Det dreier seg om garantisiituasjonen m.m. og delesituasjonen.
Underveis er det viktig at Think-eierne med 2008+ mod får regelmessig oppdatert informasjon. Det er viktig for framdrifften at alle sitter med samme infogrunnlaget. De intr. dryppene som kommer i forumet må koordineres (jfr.  Lundes siste) Ved en tilfeldighet hørte jeg at dato for når de nye Think-eierne tror de kan gjøre noe med delesituasjonen i Norge var skutt ut til en gang på nyåret. I siste oppdatering fra Hans ble det sagt sept/okt.
Jeg blir forbannet
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA