Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Truls Martin

#1
BMW i3 / Sv: Jessheim - Oslo med i3
mandag 05. september 2016, klokken 22:44
Kona kjører Kolbotn - Moss. De dagene hun ikke lader på jobb ser jeg hun har igjen mellom 20 og 40 km når hun kommer hjem. Usikker på om hun kommer til å klare strekningen tur/retur til vinteren. Nå skal det sies at hun ikke er interessert i å tilpasse kjøringen ift å spare på energien.

Spørs om ikke det blir et bilbytte ila vinteren.
#2
BMW i3 / Sv: Ting jeg lurer på.
lørdag 16. juli 2016, klokken 20:55
Ettersom man ikke selv har lov til å fjerne en stikkontakt og fast tilkoble en ladestasjon må man uansett bruke en elektriker. Og når en elektriker installerer en ny ladestasjon må han følge de nye kravene etter 2014 normen.

Dette innebærer dedikert kurs og B jordfeilvern. Noen ladestasjoner har B vern innebygget.

Det som kan være skummelt med å lade elbil på en kurs med A jordfeilvern (som er det vanlige) er at Elbilen kan avgi en likestrøms jordfeilstrøm som magnetiserer spolen i a jordfeilvernet. Dette gjør at karakteristikken endres, og jordfeilvernet kan i værste fall ikke løse ut på feil. Dette er særlig farlig der det henger andre ting på kursen.

Ellers er det selvfølgelig fare for varmgang når man belaster en kurs hardt, og minst mulig koblingspunkter er å foretrekke. Derav kravet om dedikert kurs..


Sitat fra: Griffel på lørdag 16. juli 2016, klokken 12:07
Du behøver ikke legge opp en ny kurs. Du kan erstattet en stikkontakt med en fastmontert ladestasjon uten å bygge om sikringsskapet, Dersom dette er aktuelt er 15000,- alt for mye.

15000,- Som tilbud ved bilkjøp, bør omfatte ny kurs med alt som kreves fra sikringsskap, om ikke avstanden er alt for stor.

Dersom kursen har flere stikkontakter eller andre ting tilkoblet er dette med kun å bytte stikkontakt med ladestasjon ikke noe jeg vil anbefale.

De fleste sikringsskap har nok ikke overspenningsvern, men i et hus fra 2014 er det nok det. Det ser en jo i skapet. Påbudt ved nyanlegg.
#3
BMW i3 / Sv: Original Blå BMW Mode 3 type 2 (opptil 32 A)
lørdag 02. juli 2016, klokken 11:00
Kabelen er laget stiv i spiralform med vilje, slik at den skal være lettere å rydde sammen og unngå floker.
Har en annen myk utførelse i X5en og den er en eneste stor floke hver gang jeg skal bruke den....

Sitat fra: TM på tirsdag 28. juni 2016, klokken 06:51
Huff, da tør jeg ikke tenke på hvor stiv og uhåndterlig kabelen til den nye bilen vil være. Den må vel være kablet med 5G6, siden den skal støtte både 32A 1-fas og 16A 3-fas.
#4
BMW i3 / Sv: iDrive 5.0
tirsdag 14. juni 2016, klokken 10:06
Min X5 40e er produsert 28.Mars og har ikke nye iDrive...  :'(

Er det noen som kan lage en printscreen av hvor i Connected Drive man finner USB kartoppdateringer?

Tviler på om det er noe til i3en (2014), men X5en brude jo da ha..
#5
Synes også det er veldig rart at de ikke heller lanserte 330e touring. Særlig når Mercedes har C350e
Tror nok dessverre BMW mister mange kunder til Mercedes pga det..
Merkelig også med hengerfeste ja.. Kan det være dårlig med plass bak fangeren?
#6
Plugg-inn hybrider / Sv: Innkjøpt BMW 330e, andre med slik bil?
lørdag 28. mai 2016, klokken 21:21
Gratulerer med kul bil :)

Jeg bestilte en X5 40e i november som jeg fikk 11.Mai
Er veldig fornøyd med bilen. Jeg har hittil kjørt 860km og har et snittforbruk på 0,58 L/mil. Jeg har kun ladet hjemme og har hatt mye småkjøring i tillegg til en del testing av ytelser etc. Synes dermed forbruket er pent med tanke på at bilen veier 2,5ton (kjørte innom vekta) I dag var vi en liten tur til Svinesund. Oslo - Svinesund -Oslo uten lading på Svinesund gav et snitt på 0,84. Det er da snakk om motorveikjøring 100 og 110 grense hele veien.

Jeg ser at når jeg kommer tilbake i arbeid igjen (har Pappaperm) så vil jeg kunne kjøre utelukkende elektrisk hele uka. Og med et forbruk på 0,8-0,9 på utfarter i helgene tror jeg bilen passer perfekt for meg..

Jeg har også kjørt i3 i 2år, og det er de samme tingene som går igjen av innstillinger og kjøremetode. Man har ikke regenerering i gasspedalen, men kraftig regenerering ved lettere trykk på bremsepedal.

Jeg ble overrasket over at bilen faktisk girer når man kjører i eDrive. Liker dette godt. Jeg synes i3 en blir kjedelig og monoton å kjøre fordi det ikke er noe lyd, men også fordi jeg savner følelsen av hvordan 8trinnskassa mater på med nye gir på en perfekt måte.
#7
BMW i3 / Sv: Forbruk ved 110 km/t i praksis
tirsdag 03. mai 2016, klokken 16:09
Kona kjører daglig fra Kolbotn til Moss. Det er 55km stort sett 100/110 og hun bruker ca 50% på den turen.
#8
BMW i3 / Sv: Noen som har fire høyrefelger...
søndag 17. april 2016, klokken 10:15
Sitat fra: Sungrazer på mandag 11. april 2016, klokken 17:10
... Og kunne tenke seg å bytte to av dem med to av mine fire venstrefelger?! [emoji23]



Er du sikker på at det ikke er høyrefelger du har?
Har vel egentlig hele tiden lurt på hva som er riktig rulleretning på felgene...
Min ble i hvertfall levert slik fra fabrikk i 2014
#9
BMW i3 / Sv: Ting jeg lurer på.
fredag 08. april 2016, klokken 17:15
Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 07. april 2016, klokken 18:58
Sitat fra: Kanon på torsdag 07. april 2016, klokken 13:52
Er det noen mulighet for og rygge med bildør oppe? er praktisk engang iblant.

Jepp, men åpne den bare på gløtt, eller så stopper den. Går helt fint - bruker det nesten daglig på jobb, ryggekamera er stort sett fult av dritt, så da så...

Døren kan åpnes med sikkerhetsbeltet på..
#10
BMW i3 / Sv: DVDinMotion - nå også for i3
lørdag 02. april 2016, klokken 19:42
Er det noen som har prøvd dette?
Er leverandøren til å stole på, og det gjør ikke noen skade på bilens software?
#11
BMW i3 / Sv: Knirker din i3?
onsdag 30. mars 2016, klokken 21:20
Opplever i3 som en godt sammenskrudd bil uten for mye å henge seg opp i, og jeg er gal når det kommer til lyder.

Synes dog det er litt for mye lyd fra forstilling på dårlige veier (ble mye bedre etter å ha byttet rattstamme), også har vi en slags raslelyd fra b stolpen på slitt asfalt.
#12
BMW i3 / Sv: Magnetisk gulblink på taket?
onsdag 30. mars 2016, klokken 21:13
Ønsker at det skal være (usynlig) til vanlig.

Er min kone som noen ganger må ta befaringer langs veien, og da kunne det vært kjekt å ha mulighet til å ta det på vei til/fra jobb.
#13
BMW i3 / Sv: IFTTT - "IF This Then That" og BMW Connected
onsdag 30. mars 2016, klokken 21:11
Sitat fra: bromm på onsdag 30. mars 2016, klokken 13:20
Sitat fra: JorgenM på tirsdag 29. mars 2016, klokken 19:07
Ja, meldingene burde poppe opp uansett om man har det aktivt på split screen eller ikke. For de fleste er det vel ikke så ofte det vil komme meldinger.
Jeg også "savnet" de vanlige split-screenene i starten - men det var helt til jeg fant ut at man faktisk kan bruke den største skjermen til alt det andre (f.eks trip computer eller media info) ;) Nå kjører jeg kun med IFTTT-widgeten i split-screen, for den gir faktisk mange nyttige opplysninger om selve turen samtidig som at alle hendelsene blir loggført underveis...

Har du noen anbefalinger til praktiske resepter?
#14
BMW i3 / Sv: IFTTT - "IF This Then That" og BMW Connected
tirsdag 29. mars 2016, klokken 22:57
Testet litt selv i kveld og så vel ikke helt den store nytten selv, men er jo litt artig. Tenkte at kjørebokfunksjonen ville være kjekk ifm jobben, men det kommer jo ikke opp adresser, så da er jo ikke den noe tema heller...
#15
BMW i3 / Sv: Ting jeg lurer på.
mandag 28. mars 2016, klokken 11:35
Sitat fra: ENY på søndag 27. mars 2016, klokken 15:35
Hei. Er ny på forumet og ny på elbil. Får levert vår nye I3 i uke 17 :) Vi gleder oss skikkelig å finne ut hva vi egentlig har kjøpt for noe. Det er begrenset hvor stort utbytte man får av en liten prøvekjøring på en times tid:) Uansett så var det nok til å overbevise oss om at I3 var eneste alternativ i forhold til budsjett vi hadde til rådighet :)
Har lest på forumet 6 timer sammenhengende, og jeg må få si at dette er den beste plassen å tilegne seg kunnskap om I3! Stor skryt til alle som bidrar ! :D

Vi endte til slutt med en High Voltage Edition med noe ekstra utstyr hva som er med der.
428 felger på sommer og vinter
5DU- Parkeringspakke
674- HK lydanlegg
7GA- Comfort Advanced Pakke
5AS- LED frontlykter
609- Navigasjonssystem Professional

Endte på totalt 308000 kroner som er innenfor vårt budsjett.
Men selvfølgelig angrer Alpha i huset på at noen ting ikke ble med og jeg tenkte å høre med dere hvor nyttig/unyttig dere mener følgende utstyr er;

Tonede ruter? Angrer på at vi ikke tok dette også med. Bilen er kjøpt gjennom Bilia. Vet de tilbyr solfilm. Noen som har fått gjort dette i etterkant? Pris? Resultat?

Adaptiv Cruice Control- vår kommer dessverre bare med standard DCC. Etter å lest en del innpå fora ser jeg at mange skryter mye av dette systemet. Kan dette ettermonteres uten at man må gå i trusa om vinteren? :)

Ellers har jeg hørt at standard 427 felger (som er fryktelig stygge) er såpass lukket for å forhindre turbulens som kan påvirke rekkevidde!? Da stiller jeg spørsmålstegn ved de andre alternativene som kan bestilles, om disse kan forkorte rekkevidde ettersom de ikke er lukket på samme måte som 427 felgene?

I tillegg tegnet vi BMW eForsikring som leveres av Enter for 3500 kroner. (12000 km i året) Dette opplever jeg som meget billig i forhold til for eks. Gjensidige som skal ha det dobbelte  :-\ Noen som har fått bedre tilbud?
Selvfølgelig tegnet vi BSI service avtale 3år/40000 km. til 2754 kroner

ACC er nok litt smak og behag. Jeg bruker det nesten aldri i i3en, mens kona bruker det på hver minste lille tur. I X4en derimot, som jeg bruker daglig og som vi bruker på mye langturer er den mye i bruk, men den er radarbasert og mye bedre. Ville ikke vært foruten i norsk treg landeveistrafikk..

Jeg angrer på at vi ikke tok med tonede ruter. Særlig nå som vi har fått barn. Hun plages av sola, og det er vanskelig å finne solgardiner som passer ide små vinduene bak, (vet ikke om de originale har fått bedre passform nå, men i starten så de ikke ut... )

Kjøpt selv nettopp en servceavtale, men valgte 5år/100 000km til 5700,- da 3års avtalen egentlig bare inkluderer 1 service. (2 års intervall)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA