Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - glemmestad

#1
Model X / Sv: TMX med adaptive cruise control?
fredag 08. august 2014, klokken 23:56
Model X (og oppdatert Model S) kommer med ACC. Det er bekreftet av Jerome Guillen når han var i Norge. Han er salgssjef for Tesla Worldwide. Det vil ikke være mulighet (eller i alle fall veldig usannsynlig) at man kan "oppgradere" nåværende Model S, da wiring harness (kabeltugge?) i så fall må byttes.
#2
Lading av Tesla / Sv: 1 kr minuttet for type2 lading?
torsdag 05. juni 2014, klokken 23:31
Etter det jeg har forstått tar bl.a. Fortum betalt per minutt for lading av elbil. Så en bensinstasjon nord for Hønefoss hvor prisen var 1kr/min for Type 2 og 2kr/min for ChaDeMo.

Men jeg skjønner bare ikke hvorfor i elbilverden at vi skal måtte betale per minutt, istedenfor hvor mye strøm vi faktisk bruker/lader? Det er jo ikke akkurat slik at man betaler per minutt for å stå ved bensinpumpa, så hvorfor skal det være annerledes i elbilverdenen? For meg føles dette som om en opportunistisk leverandør (Fortum?) vet at de er en av de få som tilbyr denne tjenesten, og dermed kan prise den "slik de vil". Dog er det aldri god business på lang sikt å skru kundene.

Prising per kWh, med et påslag i forhold til innkjøpspris hadde vært spiselig og riktigere. Får man ladeproblemer / varierende hastighet så ender man kanskje opp med å betale for mer "drivstoff" enn det man faktisk fyller. Lader man på Type 2 med enkeltlader (Tesla Model S) istedenfor Type 2 med dobbeltlader, ender man opp med å betale dobbelt så mye for samme strøm!

Bensinstasjonene har i alle år tatt betalt per liter drivstoff, med en fortjeneste mellom innkjøp og salg av denne literen.

Elbil-stasjoner burde da selger kWh, med en fortjeneste mellom innkjøp og salg av denne kWh. For det er jo faktisk kWh de kjøper inn fra sin leverandør, og ikke minutter...

PS: Om "kostnaden for ladestasjonen" kommer som et motargument må jeg bare spørre; er det gratis å sette opp pumper på en bensinstasjon?
#3
Tesla / Sv: Giga factory
torsdag 29. mai 2014, klokken 11:40
Sitat fra: Amoss på fredag 09. mai 2014, klokken 15:00
Sitat fra: cito13 på fredag 28. februar 2014, klokken 10:21
Analysefirmaet Morgan Stanly ser dessuten for seg at Tesla kan bli verdensledende i energilagring istedenfor å være en ren bilprodusent.

Vel, da tror jeg de må se seg om en gang til. Det viser seg jo at Tesla ikke skal lage battericeller på gigafabrikken allikevel. De bare bygger fabrikken og "leier" ut lokalene til (fortrinns vis) Panasonic og en del av deres underleverandører. Selv skal vist Tesla bare bruke fabrikken til å bygge batteripakkene med celler levert fra innenhus Panasonic og utenfra (Panasonic og/eller andre celleprodusenter).

http://seekingalpha.com/article/2201363-tesla-motors-tsla-ceo-elon-musk-on-q1-2014-results-earnings-call-transcript?page=2&p=qanda&l=last

Sitat fra: Elon R. Musk
Yes, so the way the Giga factory is set up right now is we – Panasonic would be the only company producing cells in the Giga factory. I mean one other thing in Giga factory is like sort of like an industrial park under one roof. Tesla's producing the modules – Tesla is sort of the overall I guess landlord. We're producing the modules and the battery pack. Then the cells are produced by Panasonic and then we would actually have a number of other companies producing the anode catheter, separators, electrolytes and so forth that have been feeding into Panasonic.

However, referring back to our original short presentation on the Giga factory, you'll see that cell capacity target is around 35 gigawatt-hours, but the pack capacity is 50 gigawatt-hours. So we expect to bringing cells from other cell factories in the world to make up for others who are roughly 15 gigawatt-hours, and those would be – I would expect a lot of those would be Panasonic cells, but to a degree that Panasonic isn't able to meet that demand, there would be other suppliers as well.

Men joda, de kan fortsatt bli størst i å selge ferdige batteripakker med tilhørende kontrollelektronikk.

Smart! Tesla låser seg dermed ikke til en spesifikk produsent eller teknologi, ei heller investerer i produksjonsmaskineriet for selve cellene, og dermed kan Gigafactory'en aldri bli "død!" slik mange påstår hver gang det kommer en ny teknologi som skal revulosjonere batteriproduksjon og elbiler.

Tesla eier sluttproduksjonen (de må jo ha pakker for energilagring som passer inn i bilene sine), og har andre leverandører på plass som lager cellene.

Kjenner til dette med f.eks. Dell i Irland. De hadde en stor fabrikk der som produserte datamaskiner (sluttmontering), men de produserer jo ikke minne, grafikkort, og alt annet. De fikk leveranser flere ganger per dag fra produsentene som var innen 500 meter fra fabrikken. Bestillinger ble også gjort flere ganger om dagen. Dette gjorde at de hadde et varelager som var utrolig lite, i forhold til HP, IBM, etc, da de først la inn ordre på komponentene i det maskinene var solgt, fikk de levert innen en time eller to, og sendte de ut av fabrikken innen den neste timen. Fra ordre, til innkjøp, til produksjon, til shipping, innen et par timer. Tesla's Gigafactory minner meg om dette, bare med tillegget at Tesla også bygger lokalene til de andre leverandørene. De tar risikoen for dette, og ender da også opp med en leieinntekt fra produsenten :)
#4
Hadde kjøpt noe ala en Mercedes CLA eller Skoda Superb. Ikke det at jeg er glad i billigere biler, men etter å ha bodd et antall år i utlandet "klarer jeg ikke" å kjøpe en dyr bil der jeg betaler hundretusenvis av kroner i rene avgifter, uten å få en bedre bil.

Men det som er interessant i denne avstemningen, er det som mange kunne forespeilet på forhånd. Man kan ikke regne som tapt inntekt for staten de avgiftene som Telsa KUNNE HATT dersom den hadde vært en bensinbil; de som vurderte en annen nybil vurderte en annen bil i samme eller lavere prisklasse INKLUDERT avgifter. Altså er avgiftstapet innregnet i prisen på Model S.

Kan vel kanskje oppsummeres som at kjøpergruppe 1 (av nybiler) ville kjøpt en bil som er ca. like dyr som Model S, mens kjøpergruppe 2 ville kjøpt en bil som ville gitt en lik totaløkonomi inkludert drivstoff-forbruk, årsavgift, etc, per måned som Tesla Model S.

Kjøpergruppe 1 ser vel da i prisklassen 500-700.000 kr, mens kjøpergruppe 2 er i klassen ca. 250-400 000 kr. Ettersom jeg tror det er en overvekt av kjøpergruppe 2 mot kjøpergruppe 1, vil kanskje erstatningsbilen/alternativet til Model S i snitt være priset til ca. 450 000 kr inkl. ekstrautstyr.

En Mercedes Benz CLA 180 med automat koster ca. 350 000 kr + ekstrautstyr, ca. 450 000 kr for en greit utstyrt bil. Denne har en engangsavgift på 82 171 kr + ca. 90 000 kr i MVA, totalt 172 000 kr.

Ettersom det er registrert ca. 4600 Tesla Model S i Norge nå, er avgiftstapet basert på min beregning ca. 790 Mkr, LANGT under de 4000 Mkr som jeg har sett nevnt i diverse artikler.

PS: Ja, jeg er klar over at jeg ikke har tatt med årsavgifter, 12 Mkr per år, bompenger, og annet, men det kan umulig bli 4000 Mkr. Og det er før man har sett på NOEN av besparelsene; for der er det VIRKELIG mange bekker små... Jeg har heller ikke tatt med resten av elbilene. Men på disse småbilene er jo alternativet enda mindre biler, som har enda mindre engangsavgifter og mva. Model S er liksom den store stygge ulven :)

PPS: Dette er også basert på at absolutt alle Model S kjøpere som alternativ hadde kjøpt en ny bil.
#5
Lading av Tesla / Sv: Nye supercharger ladepunkter i Europa
torsdag 01. mai 2014, klokken 21:31
Snakket direkte med en av de som jobber direkte under Elon Musk, ang. reisende fra Oslo og nedover på kontinentet. Spesifikt at det mangler superchargers på svenske vestkysten og nord-tyskland, ettersom vi tenkte å dra på bilferie til Italia i juli.

Det kommer mange superchargere online i Europa i løpet av de neste ukene, også på de rutene jeg nevnte.
#6
Model S / Sv: Trunkluke vil ikke lukke seg.
tirsdag 22. april 2014, klokken 22:27
Sitat fra: NilsG på tirsdag 22. april 2014, klokken 17:37
Edit: forøvrig så kan man på side 11 lese om "Innvendig utløsning".....

Dagens beste!
#7
Model S / Sv: God nok grunn til alarmpakke med bevegelsessensor?
tirsdag 22. april 2014, klokken 22:11
Ekstra sidenote: Er veldig imponert over mattekunskapene til Dagbladet's "journalister". Hvert hjul koster ca. 6000 kr står det å lese. Et annet sted, under et bilde, står det "Det koster....36000 kr å fikse dette". Fete Merce'r har 6 hjul. Minst! :D
#8
Lading av Tesla / Sv: Nye supercharger ladepunkter i Europa
lørdag 12. april 2014, klokken 10:44
Ved å se på kartet litt, ser det virkelig ut som om Tesla bygger superchargers basert på nordmenn som skal ned på kontinentet via to ruter; ferge til Fredrikshavn, så kjøre gjennom Danmark og ned mot Tyskland (en supercharger rundt Aarhus?). Alternativet er å kjøre brua, som betyr at vi trenger en supercharger rundt Gøteborg et sted. Kanskje det handelssentrumet nord for Gbg?
#9
Lading av Tesla / Sv: Lading i Åre
lørdag 12. april 2014, klokken 10:37
Etter det jeg har opplevd er det STORE forskjeller basert på høydekurven, over en gitt distanse. Elbiler bruker energi på å kjøre oppover (motvirke gravitasjonen), men denne energien er da liksom "oppsamlet" og brukes i samband med batteriets energi på vei nedover igjen. Energi forsvinner ikke.

Ble det litt for teknisk? :)

I så fall er nok det korte svaret "Ja!" (Selv om jeg ikke vet akkurat hvor mange høydemeter forskjell det er fra avreise til mål der du skal kjøre).
#10
Sitat fra: Gusse på onsdag 02. april 2014, klokken 08:12
Er veldig spent på hvordan de ev løser skitt på kamera problematikken.
Ser på dagens ryggekameraer at dette er et problem enkelte fører. Skjønner at disse blir plassert anderledes, men allikevel vil det alltid være en forholdsvis liten flate der litt skitt har mye å si, kontra den store flaten et speil har.
Det å måtte gå rundt bilen og tørke kameraene før start er ingen god løsning.

Spyleveskedyser ved kameraene?
#11
Tesla i media / Sv: Tesla i norske medier
tirsdag 01. april 2014, klokken 23:31
Sitat fra: Sjøhyene på tirsdag 01. april 2014, klokken 10:55
Sitat fra: 19quiz76 på tirsdag 01. april 2014, klokken 09:43
Jepp - ca 75 kg CO2 pr kWh batterikapasitet. Mao ca 6.5 tonn for en 85kWh tesla. Tar ikke mange 1000 mil før dette utligner en hvilken som helst fossilbil. Ergo et poeng, men ikke særlig slagkraftig.

ok, så ut i fra min matte da er CO2 regnskapet likt etter ca 60000km med gjennomsnittlig fossilbil og MS.

Interessant og vite da jeg ofte møter folk som bruker akkurat det argumentet mot elbiler. Og har ikke hatt noen tall å slenge tilbake føre nå ;)

Husk også at dersom man skal legge på de 6.5 tonn ekstra for produksjon av batterier på Tesla'en, så må man også tenke på hvor mye ekstra CO2 det koster å produsere stempler, ringer, oljer, radiatorer, bensinpumper, veiver, kamaksler, motorblokker, osv. Støping av metall er spesielt energikrevende!
#12
Tipper 9100, om det ikke er for sent allerede :)
#13
Model S / Sv: Verdt å vente på sikkerhetsutstyr?
tirsdag 01. april 2014, klokken 22:56
Snakket med en på Alnabru ang. dette når jeg bestilte bil selv for litt over en uke siden. Han mente da at det var spekulasjoner rundt EBS og ACC, men uansett så måtte dette løses på nåværende "plattform". Nye sensorer må installeres, men ettersom de ikke skal lansere en ny versjon (chassis) av Model S i 2014, så må det løses på eksisterende chassis.

Dette betyr da at våre biler også vil kunne oppgraderes til å også ha disse tingene.
#14
Det kommer ikke til å skje. I alle fall ikke med det første. De er vel vitende om at det ville være å "ta livet av" elbilen. Dette er ikke noe de som bestemmer vil gjøre uten videre (for en horde av sinte velgere!), og elbilforeninger og lignende vil si høylytt fra (les: ramaskrik :}

Så jeg tror du kan sove godt på natten. Det første som forsvinner er nok kollektivfelt og kanskje årsavgift.
#15
Model S / Sv: Standard range / Max range
mandag 31. mars 2014, klokken 21:34
Longice, bare til informasjon så er Max Range noe som skader batteriets kapasitet over levetiden. Du bør ikke lade til max range (altså 100% stappfullt batteri) mer enn når du faktisk trenger det, som i forkant av en langtur. Lad heller Standard i vanlig dag-til-dag kjøring, og plugg inn på kvelden når du parkerer, så har du et batteri som holder leeeeenge.. :)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA