Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Remimarents

#1
@Electrolux; takk - selv om det med 6 dårlige kanskje/sikkert er riktig, håper jeg jo at det  ikke er det, men antallet er ikke så farlig så lenge jeg må ned med kassene og måle hvert batteri uansett. Regner med å få tid på mandag til å komme i mål.
#2
Skikkelig drittvær og mørkt- men jeg fant ut at spissen på multimeteret blir hengende i sprekken i shuntholderen- så målingen av 11'ern gikk lett og raskt. Jeg har ca 70 % SOC, og spenningen var 69V, altså 6,3 per batteri.

6'ern; 35,9V=5,98V.

Utfra dette er det klart at 6'ern skal ned og noe byttes. Og antagelig bare 1.

Spm: Utfra at det er bare ca 2V forskjell mellom målt spenning på 6'ern og forventet spenning ifølge de 6,3V målt bak, og at gul lampe kommer på ca 90%, kan jeg da regne med at 3'ern også har minst et batteri som er klar for resirkulering?
#3
@Elmo; Den er iflg Statens Veivesen fritatt for registreringsplikt fordi det er et bergingsredskap med bare et bruksområde. (Du kan ikke laste andre ting på den.) Hun fortalte det var det samme som med Smultring-vogner. Så skiltnummeret som skrives på lysbjelken skal være trekk-"vognens".

#4
Her er bilde av vidunderet. Og hvordan donor-Saxo'en ser ut etter en hel dags plukking. Skal faktisk ta ut setene også, for de var bedre enn på den nye blå jeg skal bruke. Så da er det bare å finne ut hvor & hvordan bilseter er festet.,
#5
@elektrolux; ja det var det jeg mente.. Da splittet jeg 11'ern igår kveld, og samtlige var gode (rett over 6,80V). Så fasit ble 2 til resirk og 18 til å "etterfylle" på mine to blå som er på veien, og evt selge et par hvis noen i nærheten trenger. Har tenkt å være "lat" og bare måle spenningen per kasse på den nye blå nå etterpå- er vel ikke vits i å ta ned mer enn nødvendig.
#6
Her er bilder fra idag..
#7
Hvis du har vanlig førerkort, og vanlig bil- har du ikke lov til å kjøre bilhenger pga maks lovlig totalvekt på hengeren nesten sikkert er mer enn bilen din får trekke.

Å taue er upraktisk og skadelig for elbiler.

Løsningen: du kan kjøre bilen din med et bilbergingsredskap som kalles Dolly. Det ser ut som en blanding av baksiden på en tauebil og en liten tilhenger. Du vinsjer bilen du skal ha med opp på Dolly'en med forhjulene, og bakhjulene slepes.

Dette er faktisk veldig enkelt- og lovlig! Jeg legger ut noen bilder imorgen. Du slipper også å ha skilt på det du tauer. Maks akselvekt er 750 kg, og det er boogie, dvs du kan trekke biler med inntil ca 1300 kg på forhjulene...

Jeg kjøpte denne til eget bruk, og leier den ut til deg som trenger å flytte bil selv.

Pris:
1 dag 700
1 helg 1200
#8
Idag har jeg tatt ut alle batteriene fra en donor-Saxo. Hensikten er å få min andre Saxo kjørbar ved å sette sammen gode batterier.

I 6-er kassa var det smeltet hull i det ene batteriet, og nesten igjennom plasten på batteriet ved siden av.  De var så sammensmeltet at jeg trengte vold og skrutrekker for å få de ifra hverandre. Så ikke så rart det kom på gult lys etter noen hundre meter når jeg hentet den igår  :D

Har ikke åpnet 11'ern enda pga sult og mørke- men rakk å måle spenning på de 3+6 jeg har. Batteriet med hull : 3,3V Batteriet ved siden av, med nesten smeltet hull i siden: 5,3V.  De 7 andre er på 6,8V

Er det noe poeng å kjøre testing m belastning på de andre? Er det noe annet en spesiavfallskontaineren for de 2 skadede batteriene?
#9
Da ble det både innkjøp av Dolly, altså en biltransport henger til bare forhjulene. Kjekt å ha- skal sette den på finn.no til utleie, fordi det sikkert er flere enn meg med bare førerkort klasse B, og behov for å flytte bil uten å måtte taue. Kjørte kort prøvetur med ribbet Saxo idag- virker knallfint. Skal legge denne hengeren til leie på tjenester tilbys her på Elbilforum også..

Ellers så ble det som flere foreslo proff biltransporter fra Kristiansand; 2.150 ink mva. Synes det var billig kontra kjøre 60 mil, bompenger og hengerleie. Så takk for tipsene!
#10
Kjøp og salg av deler og utstyr / Citroën Saxo / Peugot 106 deler
lørdag 11. oktober 2014, klokken 20:46
Jeg har en ekstra Saxo som jeg nå plukker for de viktige delene før den skrotes. Derfor har jeg tilgjengelig;
Motor, Sagem boksen (komplett), ladekabel, batterier (de som er gode og jeg ikke tok selv), ladeluke til forskjermen, hattehylle, div. deksler. Shunter, sikringer, +++ Trenger du noe for å holde PSA'en din på veien, ta kontakt så kanskje jeg kan hjelpe deg til en rimelig pris.
#11
Hei, jeg har gjort et lite finn.no- raid for å lage en tvillingbror til Saxo'en min. Så to delebiler skal forenes i et blått smykke. Problemet mitt er transport- fra Kristiansand til Asker. Jeg har kun vanlig førerkort og en stasjonsvogn- som har maks lovlig hengervekt på 1400 kg. Vanlige biltransport hengere blir for tunge, og taue 30 mil er langt. Er det noen her inne med noen forslag? Det jeg er nærmest er å kjøpe en gammel "dolly", som er et hengerunderstell som du løfter forhjulene oppå- og så sleper bakhjulene. Iflg Trafikkstasjon på Billingstad var dette både lov og fritatt for registreringsplikt. Er det noen som har en slik jeg kan låne, eller kan tipse meg om bedre transport måte?
#12
Electrolux: Har bare kjørt nå med kulde, snø og lite erfaring- men det ser ut som reell Max vil bli rett under 70 km. Jeg skulle gjerne hatt litt mer for å være mer fleksibel når jeg er i Oslo, og det er 68 km på ruten jeg må kjøre- og det er oftest umulig med lading på Majorstua.
#13
Utfra erfaringene etter ca 3 uker som PSA eier, og ha sett garasjen din, så begynner jeg umiddelbart å reservere plass til deler i boden ja  ;D
#14
Ok, regner med at BMS er noe a la Battery Management System, som da er programmert til åpne og lukke både ved lading og forbruk gitt at visse sensorer viser f.eks. mindre enn x Volt, eller mer enn 45'Celsius osv.

Min "metode" ville jo krevd litt bry med å koble fra batteriene før hver lading, og motsatt før hver tur, ihvertfall hvis jeg skulle bruke den ekstra rekkeviden.

Ser også at med den tragiske levetiden du stipulerer på billigbatteriene at kostnaden min for 1 år vil langt overskride 10% av de 20.000 en litium extender koster i forventet 10 år, jeg hadde nok havnet på en 8-10.000 når jeg var ferdig. Trodde at blybatterier var blybatterier, og at det kun var spenning og kapasitet som skilte.

Hmm da får jeg heller satse på litium da - men låne varmeteppe trikset ditt for de dagene det er kaldt...

BTW: Ved hvilken temperatur begynner forresten litium batteriene å yte vesentlig dårligere - er det en tydelig grenseverdi?

#15
Først en advarsel;  jeg er IKKE elektriker, og skjønner ikke så mye om strøm. Men slik som dette tenker jeg:

Om man kobler batterier sammen + til -, så legges spenningsstyrken sammen, slik at 2 lommelyktbatterier lyser opp en pære med 3 Volt.

Hvis du kobler sammen pluss med pluss, får du fortsatt bare 1,5 volt, men det varer dobbelt så lenge.

Bauhaus selger nå 55AH 12v bilbatterier for 399, og 70AH 12v for 599.

Hvis jeg setter alle i en kasse (de er nå nummerert 1-10 i hodet mitt), og kobler minus fra 1 til pluss på to, minus på to til pluss på 3 osv hele veien, så vil jeg få 120V mellom pluss på 1 og minus på 10.

Så 10 stk 70AH 12V batterier vil da gi 700AH, og en spenning på 120Volt.

Har lest i gammelt innlegg her at blybatterier ikke bør utlades mere enn 50%, og jeg håper (regner med) at det finnes en "enkel" klump som bryter kretsen når 350AH har gått igjennom den, og at da PSA'en fortsetter resten uten bly-hjelp.

Lading ved 120V er muligens vanskelig med Biltema-utstyr, men det er vel relativt enkelt å lage koblingene mellom hvert batteri slik at det går lett å separere dem - evt slå over slik at batteripakken er koblet med alle plussene sammen og minusene sammen - da vil vel en 12V lader kunne lade hele pakken - og en kraftig lader kan vel klare det over natten.

Ok, da er jeg klar til å få virkeligheten severt :-)



© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA