Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - bilpusseren

#1
Model S / Sv: Vasking, detailing etc. av Model S
lørdag 12. juli 2014, klokken 15:21
Er det noen som har lyst til å være med på en sammenligningstest på coatinger? Om noen stiller med bil, så stiller jeg med Ceramic PRO! Det hadde vært grådig artig å testet produktet jeg bruker opp mot andre produkter.. 
Jeg legger produktet gratis om noen andre gjør det samme med sitt produkt!
#2
Model S / Sv: Vasking, detailing etc. av Model S
torsdag 20. mars 2014, klokken 08:17
Sitat fra: ebbrey på torsdag 20. mars 2014, klokken 01:24
Kan noen her anbefale et godt middel for bakenden av bilen?

Har gtechnique på bilen, men selv med forvask skum og spyling så blir det igjen en ruglete overflate av skit bakpå bilen. Istedenfor å begynne å vaske dette med svamp (fare for riper regner jeg med..) Fins det noe skånsomt men effektivt som løsner dette før håndvasken starter?
For mannen i gata er Biltema's Kaldavfetting ofte godt nok. Dusj på tørr bil, la virke et par min. Ikke la det tørke inn, da dusjer du på mer..
Spyl med høyttrykk.
Eller stikk innom en skikkelig bilpleier for en vask!
#3
Model S / Sv: Vasking, detailing etc. av Model S
torsdag 13. mars 2014, klokken 17:11
Sitat fra: ArneS på søndag 09. mars 2014, klokken 10:55
Det nærmer seg vår og tid for å tenke bilpleie.
Er det noen her som kjenner til denne behandlingen? http://atorget.aftenbladet.no/tilbud/5-star-shine-voks-aldri-bilen-din-igjen-5-ars-glansgaranti

Litt for godt til å være sant?

Samme produkt som gamle Royal Shine, eller PPS! Ikke spesiellt moderne, men fungerer ok over en vinter, holder IKKE så lenge som antydet!
(Har 30-40 bilers erfaring på PPS)
#4
Model S / Sv: Vasking, detailing etc. av Model S
mandag 03. februar 2014, klokken 21:42
Satheesh, bilder av bilen din har allerede nådd de offisielle sidene til Ceramic PRO.
Sjekk ut "Nanoshine LTD" på Facebook ;)
#5
Model S / Sv: Vasking, detailing etc. av Model S
mandag 03. februar 2014, klokken 12:19
Gleder meg til å se bilder Satheesh  :)
Så en en smakebit på Facebook! :)
Vet det ble tatt opp at alle Ceramic PRO senterene rundt i landet skal gi Teslakunder en rabatt.
Så da er Østlandet dekket med Kongsberg, Eggedal, Oslo, Elverum og Kongsvinger, samt Bodø litt lengre nord.
#6
Model S / Sv: Kan man unngå vaskeriper/klarlakkriper?
torsdag 02. januar 2014, klokken 19:40
Coating er nok god industri allerede, men det jeg har merket er at flere av de coatingene jeg har testet skuffer etter noen mnd. Det du skal se etter er innholdet av SiO2 og TiO2, det er det som gir hardheten, resten av innholdet er som regel kjemikalier som skal gjøre middelet flytende, binde og fordampe/herde.
Og det hjelper lite om du ikke kan legge coatingen lagvis. Det er hele hemmeligheten med coating, at du bygger tykkelser opp mot 30my ved multilayer.

Bilprodusentene hadde antagelig steilet om middelet hadde innvirkning på lakkvaliteten i negativ retning, så du trenger en god "binding" til lakken uten at den "trekker seg inn i lakken" som noen sealer/coatingprodusenter hevder at deres midler kan.. Men vil vi egentlig ha det sånn?
Det har faktisk vært en rivende utvikling de siste årene, jeg vet at Ceramic PRO som jeg bruker nå har videreutviklet produktene sine fire ganger på et drøyt år, uten å forandre etiketten på flaska. Versjon 6 kommer til våren, og de bare fortsetter.
Ceramic PRO har russiske eiere, og de er veldig opptatt av å bygge opp merkenavnet og har en langsiktig plan. Jeg vet at de spytter i bøtter og spann av kapital til forskning, og lab'en deres er på full høyde med mange av de mest moderne du finner i norske forskningsparker.

Jeg har bilpleie som hobby, og driver i det "små", men er fanatisk opptatt av å levere slik at mine kunder kommer igjen, eller tar seg av markedsføringen min.
Første gang jeg hørte om Ceramic Pro gjorde jeg gjentatte forsøk på å få kjøpt det fra flere land, men uten hell. Da Sverige fikk en egen importør fikk jeg kjøpe derfra, og i senere tid har norge fått sin egen distributør, og dem er i full gang med å bygge et nettverk med små og gode bilpleiere rundt i landet.
Og så langt er jeg veldig fornøyd med produktene. Det som kanskje imponerer minst er produkter for tekstil, de mister fortere sin virkning da de er i konstant bevegelse, og helst ikke skal binde seg for mye med materialene (da forandres gjerne egenskapene og fargen på tekstilet)

Men igjen, pr i dag blir ikke bilen vedlikeholdsfri, men vesentlig mer motstandsdyktig mot riper og sterk kjemi.
Det norske salthelvete kan vi desverre ikke gjøre noe med, før vegvesenet finner ut at asfalten deres koster mer enn salt..


#7
Model S / Sv: Kan man unngå vaskeriper/klarlakkriper?
torsdag 02. januar 2014, klokken 14:23
Tror du kan fortsette å ha et avslappet forhold til bilen din Trøndertesla. :)
Du sover best om natta da..
Du skal nok IKKE gå over bilen din med en LED lommelykt eller en halogenlampe da den er nyvasket og tørr..  ;)

Nye børstemaskiner er myyye bedre enn gamle og slitte. Og om du må bruke børstevask, så kan det være en god ide å stikke innom selvvasken å få av den store møkka før du beveger deg inn i maskinen.
Mange som gambler om vinteren, og heller tar konsekvensene på våren.
Det er sånne som vi bilpleiere lever av! (Ikke vondt ment)
Som Jimpec er inne på: det finnes mye som er værre enn børstevask, det er noe vi bilpleiere elsker å hate, dessuten blir bilen som natt og dag etter en skikkelig poleringsjobb, og da koser vi oss i glansen! :)

Men, jeg hadde ALDRI tatt med min svarte bil inn i en slik maskin!  :D
Har plenty med skrekkeksempler der kunder har vært helt på gråten. Selv om det hører til skjeldenhetene.
#8
Model S / Sv: Kan man unngå vaskeriper/klarlakkriper?
torsdag 02. januar 2014, klokken 13:11
Jeg skal være litt stygg nå, for jeg bruker å kategorisere en bileier i tre grupper
- de som bare har en bil.
- de som vil være pirkete med bilhold.
- de som ER pirkete med bilhold.
De første er det skjelden noen problemer med, de tuter og kjører..
De andre.. Ja de har det ofte i teorien, men sliter med å leve opp til egne forventninger, mye armer og bein med halvveis resultat. Disse kjøper veldig ofte svart/mørk bil.
De pirkete, ja de har en egen konsekvensutredning før de setter seg i bilen, og disse kjøper en bil som er lett å holde prikkfri... Hvorav de fleste ikke er svart!

De fleste bilpleiere med yrkesstolthet vil nok mene at en svart bil begynner å bli ødelagt allerede ved 30-50.000km. (Merkeavhengig)
Jeg merket meg at en stålgrå Tesla jeg hadde inne var enklere å jobbe med enn svarte. Svart Tesla er faktisk værre å korrigere enn en tett-svart Volvo V70, og det sier litt!

Men, om noen vil være med å gjøre en test på Svart Tesla og forskjellige vokser/sealere og coatinger synes jeg det hadde vært interessant å få delta. Om noen vet med sikkerhet at de skal kjøre i børstevask, så vil det være en fin mulighet å få satt to streker under resultatet!
#9
Model S / Sv: Kan man unngå vaskeriper/klarlakkriper?
søndag 29. desember 2013, klokken 23:44
Kom over denne tråden etter litt Googling, og hiver meg innpå.
Jeg holder på med bilpleie på Kongsvinger, og har hatt noen teslaer innom for Ceramic PRO lakkbehandlinger, og må vel si som andre her på forumet, lakken ER i mykeste laget.
Det er ingen tvil om at gode coatinger er mye mer effektivt enn voks og syntetiske sealere. En coating gir mer eller mindre en glasshard hinne på lakken, dette reduserer mye av vaskeripene du vil få, men ikke alle.
Det går for tiden flere Ceramic PRO behandlede biler ute på veien som blir vasket etter alle kunstens regler, og et par av bilene skal kun gå i børstevask, disse skal inn på jevnlige befaringer for å avdekke slitasjegrad. Men hittil ser det veldig lovende ut.

Men... Selv coatede biler må vaskes, og da er standardspørsmålet fra mine kunder: hva bruker jeg, og hvordan?
For den vanlige mannen i gata er ikke spesialmidler det letteste å få tak i, så jeg gjorde noen tester før jul. Jeg gikk innom flere bensinstasjoner og bilrekvisita butikker for å handle avfetting, og testet dette på egne biler. Resultatet var for meg litt overraskende, og det var at Kaldavfettingen til Biltema virkelig gjorde susen. For en bilpleier er dette litt flaut å innrømme, men "let's face it"!
Bilene dette ble testet på var alle coatede, og ble vasket med prickbort flere ganger i uken. Men bilene hadde mistet noe av den vannavstøtende effekten under list på dørene etter 500-800mil ute i søla.
Etter litt jobbing med avfettingen kom faktisk den "hydrofobiske" hinnen tilbake.
Du må bruke svamp i ny og ne, du kommer deg ikke gjennom en vinter uten. Uansett hvilken lakkbeskyttelse som brukes.
Trikset for menigmann er å bruke "spraydetailere" etter vask, da er vaskejobben mye mer enkel neste gang.

Jeg har i mange år lett etter den ultimate lakkbeskyttelsen, og testet "rått og røti" av kjemikalier på markedet. Og min konklusjon er: tåler ikke bilen å vaskes med "sterk" (eller effektiv) kjemi, ja da er lakkbeskyttelsen du har lagt på bilen for dårlig, og du må legge på ny et par ganger til gjennom vinteren. Voks er etter min mening kun for de som elsker å pusse og vaske bilen sin, for den må påføres ofte!
Verden har gått videre, og nye produkter dukker stadig opp, men det eneste som er sikkert, er at vi bilpleiere har like mange og forskjellige meninger som det finnes produkter. :)

Dere Teslaeiere har uansett fått dere en virkelig flott bil!
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA