Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - foijord

#1
Lading av Tesla / Sv: Lading på hytta; 230V 3-fase IT nett
torsdag 09. mars 2017, klokken 15:15
Har akkurat funnet ut at det er TT nett på hytta, men at det i praksis er det samme som IT nett, når det gjelder lademuligheter diskutert i denne tråden. Satser på at noen vil hyle ut dersom dette ikke er tilfelle.
#2
Lading av Tesla / Sv: Lading på hytta; 230V 3-fase IT nett
tirsdag 07. mars 2017, klokken 10:53
Sitat fra: petersv på tirsdag 07. mars 2017, klokken 10:17
Kjøp en Tesla Wall Connector!  ;)  :+1:

Denne bør vel bygges inn for å beskytte mot vær og vind og evt. tyveri? Skal stå ute...
Men høres kanskje ut som den beste løsningen, gitt at UMC ikke er vanntett.
#3
Lading av Tesla / Sv: Lading på hytta; 230V 3-fase IT nett
mandag 06. mars 2017, klokken 08:34
Sitat fra: jkirkebo på mandag 06. mars 2017, klokken 03:27
Sitat fra: foijord på søndag 05. mars 2017, klokken 21:47
Bare for å konkludere her, dersom jeg hadde hatt en trafo til 400V TN hadde jeg belastet alle tre fasene likt og kunne dermed satt av mer effekt til lading enn uten trafo?

Nei. 3x32A 230V gir ved 400V 3x18A. Om du lader med f.eks 3x10A vil det kun være 8A tilgjengelig på enhver fase. Det fungerer dårlig sammen med f.eks en komfyr som gjerne trenger minimum 16A. Så om du setter inn en trafo må du nesten begrense deg til 1-fase lading.

2-fase på 230V er det beste i ditt tilfelle.

Alright trafo er altså ikke det jeg skal ha. Bra, siden det var en dyr løsning.

Det jeg trenger er altså at elektriker legger en 230V 3-fase kurs til ladestasjon fra f.eks. ladespesialisten.no og ellers legger opp kurser på en fornuftig måte slik at det er effekt tilgjengelig når man lader bilen...? (Sa jeg måtte ha dette inn med teskje...)

Edit: hvor høy ladeeffekt gir denne 2-fase løsningen?
#4
Lading av Tesla / Sv: Lading på hytta; 230V 3-fase IT nett
søndag 05. mars 2017, klokken 21:47
Bare for å konkludere her, dersom jeg hadde hatt en trafo til 400V TN hadde jeg belastet alle tre fasene likt og kunne dermed satt av mer effekt til lading enn uten trafo?
#5
Lading av Tesla / Sv: Lading på hytta; 230V 3-fase IT nett
søndag 05. mars 2017, klokken 20:43
Foreløpig leser jeg ut fra svarene her at jeg kan få lagt en 32A 1-fase kurs for lading, men i praksis kan jeg ikke bruke 32A, uten å slå av alt annet av strøm. Men hvis jeg f.eks. begrenser strømtrekket i bilen til 16A går det greit. Hvis dette stemmer er det en akseptabel løsning for meg. Jeg kan da bruke min blå adapter og UMC og kan f.eks. lade på 16A eller tilogmed kanskje litt mer? og ikke bare 13A schuko.

Har jeg forstått dette riktig?
#6
Lading av Tesla / Sv: Lading på hytta; 230V 3-fase IT nett
søndag 05. mars 2017, klokken 20:01
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på søndag 05. mars 2017, klokken 19:37

Velger du å lade teslaen med 32A enfase okkuperer du hele hovedinntaket, og du kan ikke bruke så mye som en lyspære i tillegg.


Dette skjønte jeg ikke. Dersom jeg har 3-fase inn til hytta, og lader bilen med 32A 1-fase, har jeg ikke en fase tilgjengelig for hytta?
#7
Lading av Tesla / Sv: Lading på hytta; 230V 3-fase IT nett
søndag 05. mars 2017, klokken 18:16
Sitat fra: o.b.lix på søndag 05. mars 2017, klokken 18:03
På 230v kan den kun lades på 1 fase. Du kan da bruke 32A 1 fase som passer i umc, eller kjøpe ladeboks. Tesla sin eller kirkebø sin (selges også her på forumet)  er gode ladebokser.

OK... skal ladeboksen ha 1-fase eller kan den nyttiggjøre seg 3-fase inn?
#8
Lading av Tesla / Lading på hytta; 230V 3-fase IT nett
søndag 05. mars 2017, klokken 17:48
Skal få lagt inn 3-fase 32 amp. på hytta. Så blir spørsmålet da om jeg kan lade Teslaen på 3-fase 230V via en eller annet adapter til UMC? Kan f.eks. legge en egen kurs (3-fase 16 amp?) dedikert til lading av Teslaen. Funker dette? Andre muligheter som er mer hensiktsmessig? Er naturligvis ute etter raskest mulig lading og noe tøffere enn Schuko.

De som evt. kan svare, vennligst anta at du svarer en komplett idiot som må ha alt inn med teskje. Forhørte meg litt om dette med en kollega som har litt peiling, men falt litt av da han begynte å snakke om "lasking"...
#9
Model S / Sv: Detailing Model S Stavanger
torsdag 14. april 2016, klokken 13:51
Sitat fra: Klykken på torsdag 14. april 2016, klokken 13:46
Sjekk ut detailersclub.no og "jobb ønskes utført"-forumet. Er mange profesjonelle som kan bistå deg der. Sjekk/be om referanser før du bestiller.

Hadde sett for meg at noen ville komme med en glødende anbefaling av en detailer så jeg slapp å gjøre denne jobben. Ja, jeg er SÅ lat... :)
#10
Model S / Detailing Model S Stavanger
torsdag 14. april 2016, klokken 10:27
Hei,
S'en er nå 2 år gammel og fortjener en skikkelig vask/detailing, innvendig og utvendig. Noen som kan anbefale en detailer i Stavanger-området?

Frode
#11
Kjøp og salg av elbiler/elkjøretøy / Sv: Model S på finn.no
onsdag 22. oktober 2014, klokken 13:47
Sitat fra: lightningii på onsdag 22. oktober 2014, klokken 10:54
Du har nok helt rett i det, men nå er vi ikke der enda.. ;) Poenget mitt var vel egentlig at om man har bestilt ny bil med levering til våren, så tror jeg at tiden for oppnå best mulig pris for en Tesla uten 4WD og Autopilot er nå.

No doubt. Men orker uansett ikke være uten Tesla i 6 måneder. Livet er for kort til det. S85D er en knallbra bil, men den kan bli enda bedre. Det er masse rom for forbedring, f.eks. softclose på frunken så den kan brukes uten å være redd for å bulke panseret, Night vision på ryggekamera slik at det funker bedre i mørket, Night vision på et fremoverrettet kamera, bare fordi det er tøft, markeringslinjer på ryggekamera, automatisk avblendbare lykter, gjerne med laserlys, heads up display, helst med augmented reality, større batteri, etc... Noe av dette kommer kanskje på de bilene som leveres til våren men neppe alt.

Satser på at det blir en ny Tesla en gang i 2017, med alt dette, før avgiftene kommer :) Er lov å drømme litt hvertfall!
#12
Kjøp og salg av elbiler/elkjøretøy / Sv: Model S på finn.no
onsdag 22. oktober 2014, klokken 10:45
Sitat fra: lightningii på onsdag 22. oktober 2014, klokken 10:24
Hvis jeg hadde hatt en Tesla i dag å bestilt ny for levering på våren, så tror jeg at jeg også ville ha forsøkt å få solgt den nå. Jeg tror muligens det er mange som vil slite når man nærmer seg levering av både Model X og de nye "D"ene. Da tror jeg mange kommer i en posisjon hvor de "må" selge, å da kan det fort bli litt stygt..
Sitat fra: foijord på onsdag 22. oktober 2014, klokken 09:38
Selv trakk jeg bare annonsen da jeg ikke tror jeg oppnår ønsket pris (som er noen få tusenlapper under nypris). Selv om noen skulle by prisantydning er det usikkert om jeg egentlig vil selge bilen da det er 6mnd. levering på de nye... (S85D)

Må presisere at jeg IKKE har bestilt en S85D. Hadde jeg gjort det hadde jeg solgt nå for den prisen jeg hadde fått da verditapet som du sier vil bli styggere etterhvert. Men det kan fort bli et stygt verditap på S85D også, tenkt bare hva som skjer hvis/når det kommer facelift og Q120D med heads-up augmented reality og night vision...
#13
Kjøp og salg av elbiler/elkjøretøy / Sv: Model S på finn.no
onsdag 22. oktober 2014, klokken 09:38
Selv trakk jeg bare annonsen da jeg ikke tror jeg oppnår ønsket pris (som er noen få tusenlapper under nypris). Selv om noen skulle by prisantydning er det usikkert om jeg egentlig vil selge bilen da det er 6mnd. levering på de nye... (S85D)
#14
Model S / Sv: Noen som har/skal skifte dekk selv?
mandag 20. oktober 2014, klokken 18:11
Hei,
er det noen grunn til å ikke skifte hjul selv på Tesla'n? Har alltid lagt om selv på gammelbilen, en MB E-klasse.
#15
Model S / Hvor mye støm kan man trekke fra sigarett-tenneren?
onsdag 15. oktober 2014, klokken 18:14
Tror jeg blåste sikringen nettopp, med en kompressor. Maks 15A, 12V. Noen som har erfaring med dette?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA