Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Geirr

#1
Elbilen i Samfunnet / Sv: Fjerner fordelene for elbiler som firmabil.
lørdag 14. oktober 2017, klokken 15:34
Sitat fra: kj3til på fredag 13. oktober 2017, klokken 20:07
Sitat fra: SKH på fredag 13. oktober 2017, klokken 13:22
Løsningen er forsåvidt enkel nok; jeg må bare selge bilen fra firmaet tilbake til meg selv og vipps så er hele fordelsbeskatningen eliminert. Det er for mitt vedkommende helt klart ikke lønnsomt å fortsette med bilen som formabil når denne ordningen nå forsvinner.

Har du undersøkt om det ligger noen begrensninger i dette? Å f.eks. tre inn i firmaets leasing av firmabilen? Mener å huske at firmabilen min har en ugunstig og dyr leasingavtale så det er vel sannsynligvis ikke tematikk for meg allikevel, men..



Sent from my iPhone using Tapatalk


Alle transaksjoner med aksjonær og selskapet skal gjøres til markedspriser. Utover det er det ingen begrensninger i aksjeloven/skatteloven.
#2
Elbilen i Samfunnet / Sv: Fjerner fordelene for elbiler som firmabil.
fredag 13. oktober 2017, klokken 13:22
Sitat fra: budakand på fredag 13. oktober 2017, klokken 08:12
Overraskende lite fokus på dette. Mange som kjører firmaelbil vil få økt skatt som er mye høyere enn den mye diskuterte vektavgiften. Hvert år. Vektavgiften betaler man en gang når man kjøper bilen.

Enig, overraskende lite fokus. For min del (med P85D) blir beskatningen nær doblet, fra ca 51 000 i skatt i året til ca 90 000. Det er en årlig økning i skatt på ca 39 000 (i tillegg økt arbeidsgiveravgift i firmaet). Det er en del penger vil jeg si.

Dette var jo en ekstremt gunstig ordning; fulle skattemessige fradrag for avskrivninger + driftskostnader i firmaet, men bare innberetning for 50% av bilens verdi.

Det har vært så lite fokus på det i media at jeg håpet ordningen ville overleve noen år til, men dengang ei....

Løsningen er forsåvidt enkel nok; jeg må bare selge bilen fra firmaet tilbake til meg selv og vipps så er hele fordelsbeskatningen eliminert. Det er for mitt vedkommende helt klart ikke lønnsomt å fortsette med bilen som formabil når denne ordningen nå forsvinner.
#3
Tesla / Sv: Forslag til "work around" mot Tesla skatten
torsdag 12. oktober 2017, klokken 13:23
Så lett er det nok ikke (ikke på dette området heller):

https://no.wikipedia.org/wiki/Ulovfestet_gjennomskjæring
#4
Det som var seriøst kjedelig for undertegnede var at de fjerner den gunstige firmabilbeskatningen.

For mitt vedkommende betyr det en skatteøkning på ca 50 000 ÅRLIG fremover.....ikke noe særlig. Betyr at bilen må ut av firmaet ASAP.
#5
Her har altså Tesla i realiteten gått ut og gitt en kraftig rabatt på bilene.
Da kan man trygt konkludere med at tiden hvor salget av Tesla-biler var begrenset av produksjonen er forbi.
#6
Model S / Sv: Vurderer 85D
fredag 14. juli 2017, klokken 20:43
Før du kjøper må du sjekke hvor nærmeste servicesenter er, og påse at du har tid til å sette av til de uunngåelige servicebesøkene der. sjekk de utallige trådene om diverse feil og mangler ved bilene. Jeg bor ca 25 min fra mitt servicesenter, har vært nødt for å besøke de 8 ganger siden nyttår. Da er 25 min ille nok i tillegg til alt annet heft i den forbindelse.
#7
Model S / Sv: Servicenivået til Tesla....
torsdag 06. juli 2017, klokken 11:14
Får inntrykk av at enkelte mener at god eller dårlig service har noe med hvor hyggelig personalet er. I mitt hode er dette rimelig perifert i forhold til å vurderer servicenivået.

I mitt hode er det dette som betyr noe:

1. Har de klart å reparerer feilen som bilen ble levert inn for?
2. Har de klart å unngå å introduserer nye feil på bilen?

Dersom svaret på ett av disse spørsmålene er 'nei' så er servicen elendig, uavhengig av hvor hyggelig personalet er.

Siste halve året har jeg hatt bilen inne flere ganger hvor jeg har måttet svare nei på ett eller begge av punktene over. Da sier det seg selv at jeg ikke kan gi servicen til Tesla noe annet en solid strykkarakter.
#8
Model S / Sv: Servicenivået til Tesla....
tirsdag 04. juli 2017, klokken 13:30
Sitat fra: boppus på tirsdag 04. juli 2017, klokken 12:23
Og til dere andre; ikke forvent at det skjer noen bedring.

Bedring? Når de skal begynne å lever ut en masse Model 3 (som sikkert i likhet med Model S og X må inn 2-5 ganger i løpet av de første 24 mnd) er min spådom at det _virkelig_ kommer til kollapse i serviceapparatet deres....
#9
Model S / Sv: Servicenivået til Tesla....
torsdag 29. juni 2017, klokken 12:42
Som nevnt over har jeg hatt plenty med (ufrivillige) besøk på Kokstad, Bergen de siste halve året.

I går rant det over for meg. Fikk tilbake bilen i forgårs etter at de hadde fikset klimaanlegget som de presterte å ødelegge mens bilen var inne for å rette på noe styregreier. Dagen etter da jeg skulle lade på jobb om morgenen oppdager jeg at de har prestert å gi meg tilbake bilen uten ladekabelen. Trodde det skulle klikke for meg. Prøvde å ringe de, uten å nå frem selvsagt. Heiv meg da i bilen og kjørte opp til de (for 8. gang siden nyttår). Var særdeles lite motivert for å henvende meg i kundemottak, for så å vente 15-20 min. på tekniker, for så å vente 15-20 min på at han skulle leite etter kabelen. Jeg gikk derfor bare rett bort til utstillingsbilen, åpnet bagasjeluken og plukket med meg ladekabelen. På vei ut orienterte jeg (det jeg tror er) daglig leder om at jeg tok med meg kabelen. De kunne ringe meg når de evt. fant min så skulle jeg opplyse de om hvor de kunne kjøre for å møte meg for å bytte den jeg tok med meg mot den min som de klarte å sulle bort.

Merker at tålmodigheten er langt over bristepunktet nå. Jeg lever av å selge timer. Det siste halvåret har jeg sullet bort så mange timer på Kokstad at det jeg har spart i bensin/diesel bompenger etc for lengst er spist opp av tapt arbeidsfortjeneste.
#10
Model S / Sv: Servicenivået til Tesla....
tirsdag 27. juni 2017, klokken 18:13
Bergen holder et helt katastrofalt servicenivå. Har vært der oppe noen ganger i år, så vet sånn noenlunde hva jeg snakker om.... Damene på førstelinje gjør så godt de kan, men det må være noe fundamentalt galt med rutinene der i gården.

To ganger har de klart å levere bilen tilbake med feil som ikke var der da jeg leverte den inn.

Har fått bilen tilbake uten at de har fikset det den ble levert inn for.

Har blitt oppringt om at bilen er klar til henting. Da jeg møter opp viser det seg at det var den ikke likevel. Bare noen minutter til bare......45 minutter måtte jeg vente.

Legg til månedslange ventetider....

Hvordan dette blir når de skal begynne å levere ut Model 3 tør jeg ikke tenke på engang.

Samboern har kansellert planler om innkjøp av Model 3. Klok dame.
#11
Model S / Sv: Hvor mange feil kan man forvente på en Tesla?
tirsdag 27. juni 2017, klokken 18:08
Da har jeg svart. Og svaret er såpass høyt at jeg ikke engang vurderer å kjøpe Tesla ved neste korsvei. Heldigvis er Audi, Jaguar etc på vei med fristende alternativer.
#12
Model S / Sv: P85D- rettssaken- med referater
søndag 01. januar 2017, klokken 20:52
Ingen som har sendt inn krav etter forliket og fått svar?
#13
Model S / Sv: Tesla Yrkesbil i ENKF fordel?
tirsdag 13. desember 2016, klokken 20:54
Etter å ha lest svarene i denne tråden tror jeg det bare er et fornuftig råd å gi: ta kontakt med noen profesjonelle (revisor/regnskapsfører). For her var det mye rart å lese.....
#14
Tesla / Sv: Tesla aksjer
mandag 14. november 2016, klokken 18:55
Ned 10 til 178 i skrivende stund.

At aksjen skulle ned etter valget var som forventet, men dette var mye på kort tid...
#15
Tesla / Sv: Tesla aksjer
onsdag 09. november 2016, klokken 12:32
Sitat fra: Epleskreller på onsdag 09. november 2016, klokken 07:10
Trump vinner, hva kan det bety for TSLA?

Det er vel forventet en betydelig nedgang i aksjemarkedet i USA når det åpner idag. Mange har tippet minimum 5%. Kansje det blir mindre nå når nedgangen i Europa er mindre enn ventet (ca 1,3% i skrivende stund).

Trump har jo ingen tro på menneskeskapte klimaendringer. Paris-avtalen er en Kina-konspirasjon.....sett i lys av dette er det vel en smule naivt å tro at rammebetingelsene for de som prøver å drive frem alternativer til fossil-industrien blir _veldig_ mye bedre i årene fremover.

Mitt tips er derfor at TSLA faller mer enn indeksen idag, og at de ikke blir ubetydelig.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA