Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - kristin1

#1
Model S / Sv: Er alle like fornøyd?
mandag 10. februar 2014, klokken 03:11
Minus: Viskerne pakker seg lett med is når det snør og er noen få kuldegrader;  hvis jeg forvarmer godt og holder temperaturen i bilen litt for høy for min smak, eliminerer jeg problemet. Snø som pakker seg i hjulbuene: Gleder meg til å kunne kjøre bilen i 'high' over 30 km/t! Manglende hill hold: Står daglig i kø i middels bratt oppoverbakke. Med bilen full av ettermiddagstrøtte, småsultne unger og bilen bak nærmest klistret på støtfangeren, hadde det vært deilig å slippe å tenke på at bilen lett glir bakover om jeg er ukonsentrert! Blir en smule irritert når bilen minner meg på at jeg tråkker på begge pedaler samtidig - JEG VET DET.

Pluss: Elsker bilen, kort og godt. Den flyter fint på veien; lettkjørt og lydløs med fantastisk rask respons på gasspedalen.  :D
#2
Model S / Sv: Spetalens løgner
mandag 10. februar 2014, klokken 02:29
Sitat fra: fredag på torsdag 06. februar 2014, klokken 14:06
Det er jo ikke slik at personer som drikker vann subsidieres av staten, bare fordi de ikke må betale avgifter på det de drikker som personer som drikker alkohol/sprit.

;D

Spetalen må jo sette ting på spissen for å bli hørt av massene. At han har en skjult agenda er det vel liten tvil om. Som andre er inne på her er det fornøyelig å se hvor dypt i oss nordmenn sosialistisk tenkning ligger når selv oljerike og blå-blå Spetalen slår et slag for å holde bilavgiftene oppe på et "anstendig" nivå.

Vi elbilister må tåle noen sånne utspill også,  tenker jeg. Selv er jeg fornøyd eier av TMS utenfor Oslogryta. Jeg bruker bilen som familiebil,  det har aldri falt meg inn at jeg skal behøve en backupbil til denne. Jeg har aldri kjørt i kollektivfelt med bilen (det finnes ikke her). Bompenger snylter jeg vel på fellesskapet i ny og ne - kanskje en gang eller to ukentlig, er heldig med å bo sånn til at det ikke er bom på strekningene jeg kjører mest. Jeg lader hjemme og betaler mva på strømmen jeg benytter. Jeg kan kjøre bilen hjemmefra til familie 50 mil unna om jeg lader en time underveis. Jeg liker at bilen er sporty -det vil jeg ikke nekte for - men jeg kunne aldri kjøpt en sportsbil. Jeg drar en Navarsete: Spetalen,  du vet ikke hva du snakker om!
#3
Model S / Sv: EL-bil vennlige hoteller i Oslo
torsdag 23. januar 2014, klokken 01:24
Slutter meg til de to siste! P-hus tilhørende hotell i Oslo er ofte eksepsjonelt trange - hjelper ikke med elbillading på nederste plan om man må kjøre Buddy for å komme ned til ladeplassen.
#4
Model S / Sv: Rekkevidde i vinterland.
onsdag 15. januar 2014, klokken 11:56
Sitat fra: Milzit på onsdag 15. januar 2014, klokken 11:19
Hvor kaldt må det være for å få denne "batteri is heating" meldingen?
Jeg bor i Oslo og har aldri sett denne når kjører...har kun fått melding om regen disabled

Jeg får den i alle fall når det kryper under fem blå som i dag. Bilen sto på Torp lufthavn uten lading fra torsdag til søndag forrige uke. Forvarmet mens vi kom oss fra fly til bil,  ca 15-20 minutter.  Da var kupéen passe varm,  men batteriet var nok kaldt (hadde jo stått i kaldt p-hus noen dager). "Battery is heating"-meldingen poppet opp utallige ganger på hjemveien. Det var -12 ute. Kjørte et godt stykke ca 70-80 km/t. Batteriet tappet seg fra 145 km til 70 km på i underkant av fire mil til fergeleie. Med venting på ferge og fergetur sto vi rett over en time med varmen på 18 grader (ungene sov i bilen, så varme måtte vi ha). Vi Kjørte et par mil hjem i ca 100 km/t og da var det 17 km ideal range igjen da vi svingte inn på gårdsplassen.  Brukte altså vel 130 km ideal range på 60 km og en times oppvarming... Synes det gikk vel mye strøm, og "Battery is heating" blinket omtrent hele veien. "Regen disabled" har jeg imidlertid aldri fått. Fikk "Park assist disabled" i sted... Moro med litt feilmeldinger...
#5
Model S / Sv: Min vei til TMS
onsdag 15. januar 2014, klokken 11:28
Enig med basar over her; selg Fabia'n og kjøp Tesla S til familiebil. Det har vi gjort,  og det passer meg ypperlig. Bare fordeler for meg i alle fall - elsker bilen, og samboeren (som under tvil lar meg kjøre vidunderet) er ikke så verst han heller det han humper omkring i fossil-firmabilen sin! ;D

Skjønner for øvrig godt bekymringen for å kjøre for fin bil i jobb - janteloven lever i beste velgående. Siden vi fikk bilen for en måned siden har jeg blitt spurt om prisen mange ganger. Synes det er litt ubehagelig. Jeg er selvst0endig næringsdrivende (men bruker ikke bilen i jobb),  og kjenner litt på det når kunder ser meg i bilen eller kommenterer den. Det er gjerne litt snert i kommentarene jeg får. Det er ikke bare bra for businessen...Misunnelse finnes absolutt. Min bilinteresserte nabo som tidligere hang over hekken og pratet om både bil og annet, har f.eks. ikke nevnt bilen med et ord siden den kom på plass i oppkjørselen vår...

Til lykke med valget. Bilen har sine begrensninger, men de positive sidene er flere!
#6
Model S / Rekkevidde i vinterland.
onsdag 15. januar 2014, klokken 10:28
Selv med god forvarming og i 60 km/t ligger forbruket de siste dagene på gjennomsnittlig 375 Wh/km - og både projected og instant range står på om lag 17,5 mil når bilen er ferdigladet (standard range, ikke max). Kjører vanligvis 1-2 mil per tur.  På samme strekninger har forbruket tidligere i vinter stort sett ligget omkring 200 Wh/km. Må innrømme at jeg ikke har giddet å kjøre i en fryseboks, men 19-20 grader inne i bilen må man jo få lov å ha.

Hvordan er deres forbruk i temperaturer nedover på minusskalaen? Er det sannsynlig med lavere forbruk på lengre turer? Opplever at jeg stadig får beskjed om at batteriet varmes opp, både på kortere og lengre turer. Er det normalt at batterivarmen står på nærmest konstant? Eller kan det være at batteriet ikke forvarmes skikkelig?
#7
Model S / Sv: Heated wipers
onsdag 15. januar 2014, klokken 09:47
Disse oppvarmede viskerne... Min erfaring så langt er at det nok kan hjelpe til å løsne viskerne fra ruta om de er frosset fast,  men utover dette ser jeg ikke at de hjelper meg så mye.  De siste dagene har vi hatt mellom 5 og 12 minusgrader. Kjørte ca 4 km i snøvær og minus 9 for noen dager siden,  og da måtte jeg ut av bilen to ganger for å fjerne store isklumper. Veldig sjenerende for sikt gjennom frontrute! Kan ikke huske å ha opplevd at ising på viskerne har vært et så påfallende problem på andre biler jeg har kjørt.

I dag: 7,5 km på veien, -5 grader, "rått" vintervær/ litt snø i lufta, lite behov for å bruke viskerne. Forhåndsvarmet bil/ batteri/ viskere godt før jeg kjørte avsted (fjernet is på viskerne før jeg dro. Allikevel var viskerne fulle av is (se bildet) da jeg parkerte bilen.

Hva er deres erfaringer? Blir det bedre av å ikke slå på oppvarmingen av viskerne?
#8
Model S / Sv: Tesla i parkeringshus...
onsdag 08. januar 2014, klokken 18:18
Vi prøvde oss for litt siden i kjelleren på Rica Victoria i Oslo fordi det var så fantastisk sentralt.  Aldri, aldri,  ALDRI mer!   
#9
Model S / Sv: Din første ripe
mandag 23. desember 2013, klokken 13:18
Slo til med steinsprut i frontruten på min andre kjøretur. Grenseløst irriterende!

Har siden fått skrapet en av felgene i et latterlig trangt p-hus i Tigerstaden. Enda godt det var mannen som sto for det, ellers hadde jeg vel fått høre det. Om og om igjen...
#10
Model S / Sv: Du vet du kjører TMS når du...
mandag 23. desember 2013, klokken 12:53
Morsom tråd!

Jeg...

...parkerer konsekvent langt unna andre biler - går heller et godt stykke enn å risikere parkeringsplassriper og handlevognbulker (for ikke å snakke om julestressede småbarnsmødre som åpner egen bildør litt for mye når de skal stappe gullungene inn i dertil egnet barnesete!)

...tenker på bilen mens jeg er på jobb - og bruker gjerne lunsjen til å sjekke at alt er ok med den.

...blir både litt flau og litt stolt når folk (les: menn) kikker langt etter bilen. Hadde selvsagt vært gøy om det var meg de bare måtte se to ganger på ;-)

...hilser på andre TMS-eiere. Dette er litt flaut, men jeg kan ikke styre meg...

...tvinger barna til å ta av skoene før de går inn i bilen - og eventuelt annet skittent tøy. Ville foretrukket å løfte 10åringen inn også, så jeg er helt sikker på at han ikke riper opp noe - men får ikke lov til det...

...bidrar sterkt til at Tesla Model S er årets mest googlede bil.

...finner på unnskyldninger for å kjøre en liten tur.

...smiler uten grunn når jeg kjører. Og når jeg tenker på bilen. Og når jeg ser en annen TMS. Litt som å være forelska...  ::)

...poster om bilen på et forum!
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA