Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - TorT

#1
Leaf 2010-2017 / Sv: Warning canceller til Leaf?
fredag 06. februar 2015, klokken 01:44
Jeg var sjokkert da jeg fant ut at den ikke engang varsler lavt nivå på spylevæske.
Varsling av defekte pærer er jo skikkelig high tech i sammenlikning :o

mvh TorT
#2
TLC / Sv: Svake spyledyser?
mandag 26. januar 2015, klokken 19:10
Prøvde å klage på dysene hos Ålgårds Auto i fjor på våren.
"Bilen var godkjent med sånne dyser, så slik skulle de være."

Så sånn var det med den saken.

Blir vel neppe flere Nissan. Kommer jo nye elbiler stadig vekk. Synd, for jeg trives med Leafen sånn stort sett. Veldig god å kjøre.

mvh TorT
#3
ChaDeMo/Combo hurtigladere / Sv: Hvorfor fryse ved hurtiglading?
torsdag 22. januar 2015, klokken 19:48
Vel, det har skjedd 3 ganger, med to forskjellige ladere for meg. Men bare med den nye typen til Lyse.
Den med chademo, combo og 43kW i en lader. Har ikke skjedd med de gamle chademoladerne til Lyse.

Er det noen andre som har opplevd dette?

Eller er det bilen min det er en bug i. 2014 Tekna.

mvh TorT
#4
Nissan / Sv: Batteri over 15 minus.
torsdag 22. januar 2015, klokken 19:40
Så vidt jeg vet skal varmingen starte når det blir målt -17C inne i batteripakken, og den vil da varmes til det blir -10C før den kobler ut, også dette målt inne i batteripakken.
Det kan ta en dag eller to etter at bilen er brukt med -20C i utetemperatur, før det blir -17C inne i batteripakken.

mvh TorT

#5
ChaDeMo/Combo hurtigladere / Sv: Hvorfor fryse ved hurtiglading?
onsdag 21. januar 2015, klokken 19:16
Når jeg har prøvd dette med de NYE laderne til Lyse, så skrur laderen seg av. For å restarte må en bruke et nytt klipp. Riktignok over en måned siden jeg testet dette.

Er det andre som har opplevd det samme?

På de GAMLE laderen har jeg ikke opplevd dette.

mvh TorT

Edit: Tekna 2014
#6
Nissan / Sv: Errormelding
mandag 22. desember 2014, klokken 21:44
Hvis batteriet er helt gåen, kan du holde nøkkelen inntil startknappen, når du trykker den inn. Så skal det funke.

Eller husker jeg feil nå?  Har ikke tilgang til manualen her jeg er nå.

mvh TorT
#7
Sitat fra: Elmo på mandag 15. desember 2014, klokken 19:49
Sitat fra: KjellG på mandag 15. desember 2014, klokken 13:22
Kan en Tesla lades fra en CHAdeMO-lader? Ev med bytte av kontakt? Ev med en "luriumboks" imellom?

JA.  http://shop.teslamotors.com/products/chademo-adapter

Er denne kommet  i europeisk versjon nå. Som er i omløp?

Leste noen rykter om en fyr på tur med en prototype/testutgave en eller annen plass, men så ble det stille.

mvh TorT
#8
ChaDeMo/Combo hurtigladere / Sv: Ny prismodell fra Grønn kontakt
tirsdag 16. desember 2014, klokken 09:24
Sitat fra: kos på mandag 15. desember 2014, klokken 13:39
Hei - Prisene på el bør gjenspeile hva som er reelle utgifter. Nettleie betales til utbygging av nette. Så dette kommer på alle nettbrukere. Lade stasjoner er stort sett betalt av offentlige midler. Så til prisen. Den bør følle KW timer som i all annen levering, samt et påslag for selve stasjonen. Om GK eller andre får stasjonen sponset av fellesskapet, for så å lage " god butikk" som undergraver utviklingen av elbiler er det ikke greit. Dette vil medføre at elbilen ikke vil ha de fortrinn som elbilen har, og vil igjen forprioritere de som har hjemmelading både på hytta og hjemme og blant venner.

Samt at om man har SC nettet til tesla i tillegg - så blir det to forskjellige måter å kjøre elbil på.

De som har ordninger som gjør at de har svært billig energi - til de som betaler blodpris.

Jeg er av den heldige sorten med gode lademuligheter hjemme og på hytta, samt SC på teslaen. Blir nesten forbanna på vegne av de som må kjøpe strøm til blodpris.

+1
Bortsett fra at jeg ikke kjører Tesla, kunne jeg skrevet det selv. Selv om det blir hakk i plata for de troende.  ;)
Godt at ikke alle er hjernevaska på minuttpris, at en løfter blikket fra egen navle, og ser hvordan situasjonen er for andre.

mvh TorT
#9
Langkjøring med 24 / 30 kWt batteri / Sv: Oslo-Trondheim med Leaf
mandag 15. desember 2014, klokken 09:55
Sitat fra: ingolfzp på lørdag 13. desember 2014, klokken 16:25
Dombås har Chademo i følge Tesla:
http://www.teslamotors.com/no_NO/supercharger/dombas

SitatPublic Charging
CHAdeMO, combo og 22 kW vekselstrøm på stedet

Tror dette er feil. Kun Tesla SC
Var jo Ishavsveien som fikk tilslaget hos Transnova. Og de saler og rir ikke samme året. Eller de rir vel ikke i det hele tatt. Sitter stille og venter på bedre tider.

Riktignok et par måneder siden jeg var på Dombås sist.

mvh TorT
#10
ChaDeMo/Combo hurtigladere / Sv: Ny prismodell fra Grønn kontakt
søndag 14. desember 2014, klokken 21:43
Ja, jeg er jo klar over at problemet ligger i bilen, og batteriteknologien og temperaturen. Men hvis jeg kommer til en bensinstasjon med kanner, og bruker mye tid på å fylle disse.

Tror du noen i det hele tatt ville tenke tanken, at han der burde jo betale tidobbelt. Han opptar jo pumpa alt for lenge. De ville ikke engang tenke tanken at jeg burde betale 10% ekstra.
Å si noe sånt til den rette fossilbilisten, annet enn i en spøk, kunne medføre fare for blåveis, og ikke av den velduftende sorten.

Jeg ser at vi aldri blir enig, og avslutter fra min side med et gammelt visdomsord fra en av våre store diktere;

"Du skal ikke så inderlig vel, tåle en urett som ikke rammer deg selv."

Og det er i grunnen sånn jeg føler at disse 10 minuttsladerne er overfor andre. Du kan bare ha det så godt siden du trenger å fylle batteriet i kulda. 250kr haha. Det trenger jeg aldri.

Og jeg lader jo så kort jeg kan jeg også. Det er jo sjelden det er nødvendig å fylle helt opp. Jeg står jo ikke der av prinsipp. Men av og til må man.

mvh TorT
#11
ChaDeMo/Combo hurtigladere / Sv: Ny prismodell fra Grønn kontakt
søndag 14. desember 2014, klokken 20:58
Så en lastebil som fyller mye raskere enn en personbil, får billigere diesel?

Eller at det er 15000 liter tilgjengelig på tanken, hva skal det koste?

Nei for å være alvorlig. At de teoretisk kan gi opp til 50kW en liten stund under optimale temperaturforhold, som bare intreffer noen måneder om sommeren har lite med saken å gjøre.
Spesielt når utslagene er så voldsomme i skikkelig kulde. Gjerne godt over 200kr for 15kW.

Dette ødelegger for for bruken av elbil.

Men mye av dette kan jo bøtes på ved at det settes opp plenty av type 2, med litt futt i rundt hutigladeren. Så kan ihvertfall de som har kraftigere enn standardlader være godt hjulpet, for en billig penge. 7 og 22kW.
Er det kaldt nok, lader de nok tilnærmet like raskt som "hurtigladere".

Sånn som det er nå er ikke akseptabelt, som jeg ser det.

Og til emil som skriver samtidig med meg. Der kommer det; så du slipper ladekø.

mvh TorT
#12
ChaDeMo/Combo hurtigladere / Sv: Ny prismodell fra Grønn kontakt
søndag 14. desember 2014, klokken 20:27
Ja, jeg bruker av min tid, til å henge foran en hurtiglader, fordi teknologien ikke er bedre.

Skal jeg betale ekstra for den gleden. Tror ikke det.

mvh Tor
#13
ChaDeMo/Combo hurtigladere / Sv: Ny prismodell fra Grønn kontakt
søndag 14. desember 2014, klokken 20:16
Det jeg mener, er at en skal betale for det en får, ikke at en lager regnestykker på årsbasis. For meg, i praksis betyr det svært lite, men det er prinsippet som er så urettferdig. Trenger en 15kWt, vel så er det en trenger, selv om det er vinter.
Jeg føler meg snytt av hele systemet her.

Hvis kr 2,50 dekker det nødvendige på sommeren, så har man en målestokk for hva kWt bør koste.
Det gir ingen mening at prisen for å bruke bilen mangedobles på vinteren hvis en er avhengig av hurtiglading i perioder.

Nå så jeg vel at det ble varslet en økning på minutt pris, men det er en annen sak.

En får finne en annen betalingsmodell, som tar hensyn til det. For det kan det slå veldig uheldig ut for enkelte, at en må betale mye mer for strøm, enn fossilbilister betaler for å kjøre tilsvarende.
Spesielt hvis det går over flere måneder hver vinter.

Og jeg sier enda engang. De trenger å selge strøm, ikke at laderne står tomme, fordi de er så dyre at man i det lengste unngår dem. Og laderne står ofte tomme, store deler av døgnet, veldig mange plasser.

Vi må vel bare innse at vi neppe blir enige. Noen vil ha mest mulig ledige ladere når de skal fylle en liten slant for å komme siste kilometeren hjem, andre vil bare ha strøm, også når de vil kjøre litt lenger, til en fornuftig pris, og uten å bli uglesett fordi de trenger å fylle opp litt.
Min tid er verdifull, ihvertfall for meg selv, og jeg henger ikke rundt hurtigladere fordi det er gøy.

mvh TorT
#14
ChaDeMo/Combo hurtigladere / Sv: Ny prismodell fra Grønn kontakt
søndag 14. desember 2014, klokken 13:57
Jeg sa vel ikke at det var et daglig behov. Da ville vi hatt behov for et enormt antall hurtigladere.
Men ta nå mitt nærområde, Stavanger. Det er mange herfra som reiser på hytta i helgene, og ferier. Det kan være Lyngdalsområdet, øvre Sirdal, Ryfylke, Bømlo osv. Kan fort bli 12-15-20 mil for noen. Spesielt på tungt vinterføre kan det fort bli en og to ladinger. Det kan også være andre tilfeldige behov.

Skal vi ha priser som gjør at all denne kjøringen må bli fossilbil?

Jeg så tidligere i denne tråden at du (emil) hadde kvittet deg med en bil, og vrakpant osv ville finansiere kostnadene med Fortum, eller hvem det nå var i 12mnd. (Litt fritt etter hukommelsen her. Håper det ble rett) Dette skurrer veldig for meg. Fordi du fikk vrakpant, kan du like godt gi pengene til Fortum?

Jeg gir gjerne noen lapper til Frelsesarmeen ol. Når jeg kjøper noe noe, vil jeg betale det det er verdt. Og ja, jeg skjønner at vi må betale ekstra, fordi det er en dyr hurtiglader der, men hvorfor skal du få billig strøm, fordi du lader så kort. Mens jeg som må fylle tanken de gangene jeg gjør en innsats, og bruker bilen på "langtur", skal betale blodpris for det, når det er kaldt.

Om sommeren, med gunstige temperaturer, går det greit med minuttpris. Bare for å presisere det.

mvh TorT
#15
ChaDeMo/Combo hurtigladere / Sv: Ny prismodell fra Grønn kontakt
søndag 14. desember 2014, klokken 12:07
Og dere tror fremdeles at de vil tjene nok, når prisene er så høye at dere bruker dem minst mulig. Dere sier jo selv at dere  trenger jo bare 5 eller 10 minutt for å komme hjem, en gang i blandt. Dere unngår dem jo så godt dere kan, men de er gode å ha. At det står en i kø som også skal lade i 5 minutt bak dere, gir heller ikke noe volum.

At en stakkar kan  trenge 80 km rekkevidde til neste lader gir dere blaffen i. For det må jo ikke være opptatt når dere skal lade. Synes dere at den 10kroningen dere legger igjen en gang iblandt gjør at dere skal ha laderen reservert. Tror dere GK og Fortum og hva de heter alle sammen tjener så godt på dere at det er noen vits. At dere er drømmekunden?

De trenger volum, at laderne er i bruk større deler av døgnet. Ikke et lite rush etter arbeidstid. Det blir det ikke butikk av.

Når det blir mer rettferdig prising, og nå må jeg presisere at jeg snakker om den kalde sesongen, hvor det kan ta 90 minutt og mere å få 80% lading på Leafen. Når batteriet er kaldt i tillegg. Og de fleste har kalde garasjer, eller står utendørs.
At det koster 225kr eller mer å få 80% lading, som typisk holder til mindre enn 10 mil, i dårlige forhold betydelig mindre, er en horribel pris.
Dette gjør jo at selv moderate distanser med en eller to hurtigladinger blir langt dyrere enn en langtur i dieselbil.
Som vil sørge for at bilene blir mindre brukt enn ønskelig. At en må beholde en dieselbil.
Selv om en gjerne ville unngått det.

mvh TorT

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA