Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Luftventil

#1
Sitat fra: xerxes på tirsdag 05. september 2017, klokken 09:03

For øvrig synes jeg bilen er vanskelig å kjøpe uten å velge de ekstra pakkene:D hvis det er noe jeg kan klare meg uten er det kanskje premium, evt veganske seter.

"grunnbilen" virker å ha blitt ganske bra!

Skjønner pakkene frister, men man får en strålende bil også i standardutgaven. Bilen har masse standardutstyr.

#2
Hva kjøpte du til slutt?
#3
Kjøpe elbil? / Sv: Kjøpe eller vente?
fredag 18. august 2017, klokken 13:08
Hvis man først skal begynne å vente på noe nytt og bedre får man aldri kjøpt :)
#4
Kjøpe elbil? / Sv: Kjøp av Huyndai Ioniq-råd settes pris på!
fredag 28. juli 2017, klokken 22:02
Sitat fra: Skrufzi på fredag 28. juli 2017, klokken 21:12
Hei!

Ja, det tenker jeg også:).  Iløpet av 3 år har nok en del flere elbil i borettslaget slik at de blir nødt til å tilrettelegge for dette.

Haha, vi får se. Ioniqen er desidert den beste bilen jeg har prøvekjørt hittil, har prøvd alle elbiler bortsett fra Teslaene. De er litt over min prisklasse også da..
Det er noe med det man leser i aviser hver dag : " Nye elbiler på vei" , " Er det smart å kjøpe elbil nå"..  Man blir litt i tvil om man skal vente på det nye som kommer og evt kjøpe senere. Men slik er det med mobiler også ( dog kanskje ikke si samme prisklasse men..)
Det kommer alltid til å komme noe nytt og bedre etterhvert men jeg orker ikke vente lengre så tenker jeg slår til på denne :)

Du kommer garantert til å bli fornøyd. Alle jeg kjenner med elbil angrer på at de ikke kjøpte tidligere.
#5
Sitat fra: Daruu på fredag 21. juli 2017, klokken 10:57
Hei. Ser på elbil nå, fortrinnsvis ny men brukt går jo selvfølgelig også an.
Eneste viktige "kravet" er at den må greie å kjøre Tangen - Dal tur/retur på en lading vinterstid (ca 11 mil totalt, motorvei med 110km/t sone hele veien.)
Har mulighet for hurtiglading et par km unna hjemme, ellers kun 10A i veggen(vurderer å sette opp noe som kan lade mer etterhvert)

Soul og leaf er vel egentlig alternativene som er mest aktuelle per nå.
Soul har litt større plass(?) og er etter min mening penere. 7års garanti vs 5 på Leaf(som har 8år på batteri?). Leaf har litt lenger rekkevidde og appstyring, noe som ikke soul har?
Koster ca det samme begge to.
Er det noe annet som er forskjellig?

Finnes det noen andre gode alternativer?
Bør isåfall ikke koste stort mer, budsjettet er allerede godt strekt for å greie en leaf/soul, hehe. Men med nesten 6k kr i måneden i bom og bensin(+ årsavgift og forsikring) med nåværende bil kan man betjene et greit lån og fortsatt "tjene" på det...

Tar gjerne imot tips og synspunkter  :)

Soul og Leaf tror jeg får litt knapp rekkevidde til det kjøremønsteret. Nye E-Golf, Zoe og i3 vil derimot klare det fint. E-Golf og i3 er litt dyrere, men om du sparer nesten 6000 i måneden på å bytte til elbil vil det garantert lønne seg likevel.

E-Golf med 190 km rekkevidde er ikke tilstrekkelig.
#6
Kjøpe elbil? / Sv: Trenger hjelp med kjøp av el bil
torsdag 13. juli 2017, klokken 18:41
Sitat fra: BadCat på torsdag 13. juli 2017, klokken 15:41
Skal pendle mellom Nøtterøy og Fredrikstad og bruke ferje mellom Horten og Moss 4 ganger i uka. Skal pendle i minst 1 år. Deretter er det litt usikkert hvordan arbeidssituasjonen blir. Tatt utgangspunktet i at jeg sannsynligvis  fortsatt pendler cirka  17-18 mil daglig er det nok smart å kjøpe elbil. Vurderer Tesla til 620 000.- med 0,64% effektiv rente versus Hyundai ionic til 300 000 med rund 5% effektiv rente. Økonomisk sett virker det som om Hyundaien er det bedre alternativet. Blir på 6 års nedbetaling cirka 5100 NOK i måneden akkurat som Teslaen med en nedbetaling over 10 år. Kan imidlertid lite om el biler og vil derfor gjerne vite hva dere synes, om dette er faktisk så enkel matematikk? Leste litt på Hyundai forum her og det virker på meg som om det er en god del problemer med denne bilen. Kan selvfølgelig ta helt feil, derfor spør jeg  dere her. På forhånd mange takk for all hjelpen jeg kan få her

Det handler egentlig bare om hvordan du prioriterer. Tesla er selvsagt en langt bedre bil enn Hyundaien, men du må også bla opp. Anbefaler deg å prøve begge bilene, og se om du kan leve med Hyundaien.
#7
Kjøpe elbil? / Sv: Brukt Tesla S eller ny Kona?
torsdag 13. juli 2017, klokken 18:38
Sitat fra: Pilot på torsdag 13. juli 2017, klokken 10:57
Tenker å oppgradere fra BMW i3 grunnet familieøkning. Klarer greit med i3, men er en del logistikk i bagasjerommet og mas med bakre dørene.

Ser på finn.no en del Tesla S fra '13 og '14 som har kjørt rundt 45-50' km til 470-500kNOK, samtidig har jeg fått tilbud på ny Kona til 350kNOK (tipper det  den ender på 400 kNOK siden jeg ønsker stor 68kWh batteri og en del utstyr)

Skjønner st det er vanskelig å uttale seg om Kona, men jeg lurer på om hva er mer lurt. Brukt Tesla med mer plass, men bakhjulsdrift og lite igjen av garantien eller Kona som er helt ny, forhjulsdrift, men mindre plass.

Noen tanker?

Når kommer Kona til Norge?
#8
Model X / Sv: Nybilkjøp av model x
onsdag 12. juli 2017, klokken 16:42
#9
Sitat fra: AW på onsdag 14. juni 2017, klokken 07:10
Fem i en Golf høres forferdelig trangt ut, hvor store unger har du?, Takk for gode svar og tips, og det er greit å se at jeg ikke er helt på viddene når Golf fremstår som det beste alternativet for min del. Det dukker opp noen bra alternativ på finn, men det er alltid noe som mangler av utstyr. Ringte på denne i går https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=97701912, men det manglet vinterhjul og det var ikke mulig å prute. Det står også en fin en på Bø, men den er uten varmepumpe. Jeg vil tro at det etter hevert som den nye E-Golfen og Ampera ruller ut til kundene så vil det bli mye å velge i på bruktmarkedet.

Uten varmepumpe er egentlig ikke noe problem om man kjører så kort som du. Vår Golf har ikke varmepumpe, men den går aldri kortere enn 10 mil uansett årstid.
#10
Kjøpe elbil? / Sv: Kjøpe ut leasingbil, selge og kjøpe elbil
lørdag 03. juni 2017, klokken 00:11
Sitat fra: Lucid på fredag 02. juni 2017, klokken 09:30
Jeg har en 2015 Mondeo med toliters diesel som jeg har igjen 11mnd av på leasing. Grunnet endring i arbeidssted ser jeg at jeg kommer til å overkjøre avtalt kjørelengde med 7-8000km.
I utgangspunktet var jeg tenkt å kjøre bilen ut leasingperioden og deretter kjøpe elbil, men siden jeg kommer til å kjøre over avtalt kjørelengde lurer jeg på om det kan være en idè å kjøpe ut bilen nå og deretter selge den videre snarest mulig. Dette er mer aktuelt nå med mulige dieselforbudsdager til vinteren samt økte bomavgifter.
Jeg er på venteliste for både TM3 og I-Pace så inntil en av disse er tilgjengelig for meg så må det bli en ventebil. Kjører 80km t/r jobb fra Oslo-Jessheim og passerer bomringen. Vi er tre i familien, yngstemann er 3 år og sitter nå i forovervendt sete. Er fornøyd med innvendig plass i Mondeoen, men kan kutte ned litt på bagasjeromsplassen da vi ikke har behov for å laste inn stor vogn lengre, samt bakseteplassen da barnesetet nå er snudd.
Bil blir hovedsaklig brukt til og fra jobb og sommerstid til noe lengre kjøreturer hovedsaklig innenlands med utgangspunkt i Oslo til Kragerø/Ålesund.
Lade kan jeg gjøre både hjemme og på jobb. Hjemmelader vil bli montert opp.
Betaler i dag ca. kr. 4800/mnd for leasing og forsikring og er komfortabel med det men en kan alltids kutte ned litt på dette.

Noen som har erfaring med utkjøp av leasingbil før tiden?
Hvilken elbil anbefales som ventebil inntil ovennevnte biler er tilgjengelige?

Uten at jeg har regnet på det, vil du mest sannsynlig kunne finansiere en ny Tesla for bilkostnadene du har i dag. Er ikke i tvil om at jeg ville valgt det over Mondeo :)
#11
Kjøpe elbil? / Sv: Tesla Model X90D utgår 8. mai
lørdag 03. juni 2017, klokken 00:09
Sitat fra: pdx på fredag 02. juni 2017, klokken 23:39
Fikk høre hos Tesla i dag at de kommer til å slutte å selge X90D om en ukes tid. Sikkert mange som (som meg) vurderer enten 75/90 eller 90/100 - så tenkte jeg skulle tipse dere :)

Usikker selv på hva vi skal gå for. Leveringstid er nå september så vurderer å heller vente med bestilling til våren. Kanskje prisene har blitt satt ned enda litt da, på både 75 og 100-versjonene. Så var det bare å holde ut med diesel-SUVen en vinter til da..

Vente til våren 2018? Det hadde aldri jeg klart :) Husk at du sparer ganske mye driftskostnader på å bytte fra diesel til elektrisk nå, fremfor å vente til neste vår.

Ellers er vel generelt tipset å kjøpe så stort batteri man har råd til.
#12
Kjøpe elbil? / Sv: Elbil for folk over 190cm
torsdag 01. juni 2017, klokken 16:12
Jeg er 190 og sitter supert i E-Golfen vår. Speilet venner man seg til.
#13
Det mest økonomiske er å ikke ha bil, men skal du først ha bil er elbil uten tvil det beste.
#14
Sitat fra: frode123 på torsdag 25. mai 2017, klokken 09:29
oppdatering på valg av elbil. har landet på ny golf eller bmw i3. men. er usikker på om jeg skal gå for skinn eller stoff seter? har sett at mange er misfornøyde med den stoff setene i den " gamle golfen" noen innspill rundt dette?

Stoffsetene i første generasjons E-Golf er kjipe ja, men har hørt de er bedre i den nye utgaven.
#15
Kjøpe elbil? / Sv: Elbil som bil nr 2 eller nr 1?
mandag 15. mai 2017, klokken 23:19
Sitat fra: jws på mandag 15. mai 2017, klokken 19:23
Glemte å skrive at det er evt en brukt Tesla S85, evt en 70D jeg har sett på fra Tesla.
Totalsum bundet opp i bil vil bli ganske lik. e-Golf til 300.000++ og Passat til 250.000, eller gammel pendlebil som er verdt tilnærmet 0 og en Tesla til rundt 550.000. E-Golf og Tesla sammen hadde vært flott, men det blir for dyrt, og kan ikke forsvares når kona har 5-6min hver vei til jobb, og trenger bil fint lite utenom det.
Lånet til Golfen har jeg allerede regnet på at vil "dekkes" av det jeg sparer på drivstoff og bom.

Hengerfeste er ikke kritisk for oss. Brukes kun et par ganger i året, og da er det nok av familiemedlemmer vi kan låne bil av.

Det jeg ser for meg er den største forskjellen er hvor mye man kan bruke elbilen. Kan ikke tro vi kommer til å bruke e-Golf til hytta i Gudbrandsdalen om vi skal oppover på helgetur. Med en Tesla vil man slippe unna med ett stopp på superlader, med en e-Golf må vi nok stoppe 2 ganger og da med lavere ladehastighet. I tillegg kommer det praktiske med tanke på barn osv med full oppakning.
Men det er mye å spare på å kjøre den ruten med elbil. Vi bruker vel rundt 1000 kroner på å kjøre tur retur med bom og drivstoff.
Alle andre mer eller mindre faste langturer vi har i løpet av et år er strekninger som dekkes av superlader, eller så nære at et Tesla klarer det uten ladestopp.

Det skinner vel litt igjennom her at far drømmer om Tesla og prøver å rettferdiggjøre det ;D
Tror på ingen måte at Golfen er en dårlig bil, og takket være litt gode avtaler blir det alt tilgjengelig utstyr. Men jeg har alltid vært en sucker for store biler med godt kraftoverskudd.

Funderer også på hvor mye rekkeviddeangsten kommer til å slå inn når vinteren viser seg fra sin mørke side, og bilen har stått 8 timer i kulda uten lading.

Det store spørsmålet er vel hvorden det er å være "bundet" til elektrisk familiebil, og hvordan man kan få med kona (les sjefen) på det. Hun har aldri kjørt Tesla og er meeeeget skeptisk. :laugh:

Har aldri hørt noen angre på et Tesla-kjøp :) Som andre her skriver kommer elbilen garantert til å bli bil nummer 1, så det vil jo selvfølgelig være lettere om bilen er en Tesla med lang rekkevidde. Så mye som dere kjører har dere potensiale til å spare mye penger på å kjøre elektrisk, men det økonomiske aspektet må du finne ut gjennom å sammenligne kostnadene ved dagens bilhold med Tesla.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA