Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Erik N

#1
Litt halvt off-topic, men.. Jeg hadde varme på i bilen på hytta mens babyen sov, og hun sov så lenge at det gikk en hel del batteri i kulden. Hvis jeg ikke hadde følgt med og latt bilen gå helt til den stoppet, hadde det bare vært å stoppe in shuko-ladekontakten og lade den opp igjen, eller hadde den "låst seg" på noen måte slik at jeg ikke fått den ladet opp igjen?
#2
Leaf 2010-2017 / Sv: Ding ding ding...
mandag 05. oktober 2015, klokken 21:08
Det som stører meg mest er at ikke førerdørren kan vare åpen uten ding-ding-ding, selv når bilen står til i park-modus. Jeg ser hensikten med dørrvarsel når bilen er i bevegelse, men når den står still..? Hva tenkte herr Nissan-ingeniør??
#3
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Ladestasjoner danmarksplass
mandag 09. mars 2015, klokken 18:53
Men det er maks 6 ladere som varit i bruk samtidligt, alltså skulle man fått samme inntekt med en stasjon for kun 6*800.000 = 4.800.000.

En miljon inntekt per år minus 50.000 kr * 6 = 300.000 kr i servise, strøm, og løpende avgifter, alltså 700.000 i overskudd. Nedbetalt etter 7 år, kjappere hvis bruket øker når fler skaffer elbil.
#4
TLC / Sv: Orginale stoffmatter - Levetid 10 mnd ifølge Sande Auto
tirsdag 03. februar 2015, klokken 13:28
Jeg kan også anbefale Flesland Auto. Hade servise der førrige uke, 1300 kr, hyggeligt folk, og jeg gikk derifra som en meget fornøyd kunde :)
#5
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Skadelig hurtiglading
onsdag 21. januar 2015, klokken 05:34
Sitat fra: emil på mandag 19. januar 2015, klokken 10:25
Men det kommer nok et punkt der jeg må gjøre en vurdering på batteribytte eller ny bil. Når de første norske bilene går ut av garanti på alder får vi forhåpentligvis også noen kronkrete priser på batteribytte her som i USA.

Flesland Auto i Bergen sier på facebook at du kan bytte batteriet på Leaf til 30.000 fra neste år. http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,16876.msg305394.html#msg305394

#6
For meg er 30-40 kroner ikke mye, uansett hvor mange kWh jeg får (bare jeg da får den rekkevidden jeg trenger - kanskje 15 km ekstra). Hvis jeg trenger å lade 5 minutter får rekke hjem spiller det ingen rolle hvis det koster 2.50 per minutt eller 5 kr per minutt.

Jeg tenker at ganske mange er som jeg. Hvis jeg skal parkere i byen parkerer jeg nok der jeg trenger å stå, uansett om det koster 10 kr per time eller 30. I manedsbudgeten er det uansett en marginal kostnad.
Ok, hvis jeg skal in til byen hver dag så begynner jeg å tenke på hvor jeg står, og hvis jeg må hurtiglade halve batteriet 3-4 ganger i uken så begynner jeg å tenke på prismodellen, men da finnes vel abbonementer (for Grønn Kontakt i alle fall).

Derfor tenker jeg at hurtigladenettverkene kommer å fungere og med tiden bli lønsomme. Et fåtal entusiaster diskuterer politikk og detaljer, men det store flertallet er pragmatiker som jeg som får det de vil ha og betaler det som det koster. En femtilapp i ny og ne er inget å krangle om.. :)
#7
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Elbilistenes hurtigladerlag?
lørdag 10. januar 2015, klokken 09:06
Høres ut som en god ide. Jeg skulle bla upp 5000.
#8
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Ladestasjoner danmarksplass
onsdag 07. januar 2015, klokken 15:54
Jeg har hørt at det skal åpnes 15.01 :)  Ser virkelig flott ut!

I tillegg har BKK fortalt at Romarheimen skal åpnes i januar også.
#9
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Kiwi's hurtigladere! Hvor og når??
torsdag 04. desember 2014, klokken 17:20
Sitat fra: Barskog på torsdag 04. desember 2014, klokken 16:23
Kiwi Åmot (Modum) fungerte også i dag, men den leverte ikke med 43 kw AC slik jeg mener Fortum har meldt. Virket som den leverte kun 22 kw AC begge gangene jeg ladet her i dag. Kan det regnes ut fra vedlagt bilde?

Hvis det er så at du ladet i 25 minutter har du nog kun fått 7.9 / (25/60) kW = 18.96 kW i gjenomsnitt...
#10
Alternativ energi / Sv: Nissan Leaf batteripakke for å drive huset.
mandag 20. oktober 2014, klokken 11:09
Hm, kanskje skulle ringe huggern og få tak i en pakke, og siden fylle opp bagasjet i Leafen..? Namnam med 40 kWh når man skal opp till Sogn :)

Kult projekt offpist! :) Gøy at du forteller alt her!
#11
ChaDeMo/Combo hurtigladere / Sv: Hurtig ladingstasjon i Loddefjord
lørdag 11. oktober 2014, klokken 10:15
Er Chademo vid Sartor i drift?? Sist jeg var forbi og sjekket var det ikke ens begynnt med noe der.. Sikker du ikke tenker på AC-laderen i parkeringen? (den virker ikke på Leaf..)
#12
Elbiler i media / Sv: Økonomer har regnet ut at Tesla er en dyr bil
mandag 15. september 2014, klokken 11:14
Grunnen til at han regner at en Tesla er verdiløs på 7 år er at det sannsynligtvis kommer ny teknologi som er mye bedre.  Alltså en elbil som er mye billigare, eller mye bedre for samme penger antar jeg at han mener.

Spørsmålet er jo hvordan en bensin-golf kan behålle verdien i 20 år i et sånt case..? Borde ikke den bli faset ut før elbilarne blir konkurrert ut av neste generasjon..? Ser ikke for meg at jeg vil kjøpe en ny eller brukt bensingolf om 10-15 år når det finnes elbiler som går minst like långt per tank, lader med 100-200 kW, og koster mindre enn en ny bensingolf (uten subsidier).
Alternativt, hvis ikke en så bra elbil har kommit om 10 år, så er det jo fortsatt et restverdi på teslaen.
#13
Carwing / Sv: tastenkombination??????????
søndag 14. september 2014, klokken 23:21
Får det ikke til... Skal dette fungere på alle Leaf eller kun noen årstall/modeller?
#14
Carwing / Sv: Aktivering av Carwings for 1600 kroner???
tirsdag 02. september 2014, klokken 19:34
Jeg importerte også helt ny Leaf, men gadd aldrig gjøre noe med Carwings pga kostnaden. Har ikke helt skjønt greien med det, unntatt hvis jeg skulle vilje se ladestatus på telefon eller slå på AC mens jeg sitter i huset..? Har uansett klart meg hele livet uten slike ting, så det går nok greit noen år til.. :)

Min bil hade gått som demobil i Sverige noen maneder, og selgeren sa at den kun hade gått 60 km. Jeg tenkte at han må ha sagt feil, og at han meinte å si 60 mil (60 km er ju bare knappt EN prøvekjøring, og han hade brukt den i maneder som sagt), men det var faktiskt ikke mer enn 60 km på målaren når jeg kom for å hente den :)
#15
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Hurtiglader i Førde og Florø?
tirsdag 02. september 2014, klokken 07:39
Det har jag ikke hørt noe om. Tenker det er lite sannsynligt da det kun er ca 40 km mellom Romarheimen og Oppedal. Men det finns ett par 16A schuko utanfør BKK i Matre. Ganske fint og intressant å gå tur med bikkja der også, kan godt rekommendere en time i Matre :)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA