Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Ona IX

#1
Kia Soul EV / Sv: omlegging av dekk
søndag 11. oktober 2015, klokken 18:41
Sitat fra: Soulbolle på søndag 11. oktober 2015, klokken 18:35
Ja, jeg fant heller ikke noe i brukermanualen. Men jeg fant sporene under bilen og hørte også med bilverkstedet - de bekreftet at man skal bruke disse. Kjøpte en saksejekk med spor på Biltema og skal prøve legge om selv nå en av de neste dagene.  ::)

Jeg kjøpte også en saksejekk på biltema, hvis det er samme modell anbefaler jeg å slå den ut og inn en god del ganger før du bruker den under bilen, første gangene var min utrolig stiv, så jeg måtte bruke all makt på hver eneste omdreining, løfte første hjulet tok meg 15 minutter nesten! Ble jo helt utslitt
#2
Kia Soul EV / Sv: omlegging av dekk
søndag 11. oktober 2015, klokken 18:40
Sitat fra: Bjoe på søndag 11. oktober 2015, klokken 18:23
Men jeg er overrasket over at du siker du har funnet dette i bruker-manualen, der finner jeg ingen ting .....?

Det kan være jeg tar feil! Jeg sjekket brukermanualen (fra canada, så litt forskjellig) og der stod det ikke. Min norske har jeg i bilen, og litt for sent på søndagskvelden til å gå ut og sjekke :P Men skal se om jeg finner det imorgen/tirsdag! Syntes å huske jeg så det i brukermanualen  ???
#3
Kia Soul EV / Sv: omlegging av dekk
søndag 11. oktober 2015, klokken 17:06
Sitat fra: Bjoe på søndag 11. oktober 2015, klokken 16:14
Er det noen her som faktisk har lagt om hjul på en Kia Soul selv?

Utfordringen er selvsagt hvor en skal plassere jekken, ikke hvordan man skal vaske hjulene etterpå, Har krøpet under min Soul, og det kan se ut som jeg kan plassere jekken under hjulfestene foran, men bak finner jeg ikke noen grei logisk plassering.

Trenger altså tips  :)

Jeg skiftet i våres, og skal bytte nå når det begynner å bli litt kaldere. Du burde se jekkepunktene under bilen, ca der hvor alle andre biler har jekkepunktene :P Er likt både foran og bak! Hvis det ikke hjelper å se under bilen, sjekk i brukermanualen, der står det enkelt og tydelig med bilde og alt :)
#4
Kia Soul EV / Sv: Strømforbruk - små forskjeller å spore
torsdag 08. oktober 2015, klokken 11:10
Sitat fra: nime01 på onsdag 07. oktober 2015, klokken 22:59
Helt i tråd med egen erfaring. Men det er visst helt umulig iflg enkelte forumdeltakere :D

Riktig, men de fleste som "klager" over høyt forbruk er også de som har hatt bilen i et par dager, og ikke enda lært seg forskjellen på D og B. De velger å ligge i 120km/t i 100 sonen og forstår seg ikke på fysikken bak. Med en gang jeg forstod litt mer av fysikken i biler, så skjønte jeg at det kanskje er bedre å rulle enn å regenerere, blant annet. Og nå har jeg tross alt hatt bilen i et år snart, så hadde jo tatt seg ut hvis jeg fortsatt ikke klarte å komme under 15kwh/100km!
#5
Kia Soul EV / Sv: Strømforbruk - små forskjeller å spore
onsdag 07. oktober 2015, klokken 20:43
Ved økonomisk kjøring med motorvei (maks 80) har jeg rundt 12kwh/100km, når jeg ikke bryr meg nevneverdig om hastighet og sparsommelighet treffer jeg 13,5-14,5kwh/100km. hatt bilen i snart 1 år/19'000km
#6
Kia Soul EV / Sv: Er varmepumpen så veldig viktig?
søndag 04. oktober 2015, klokken 21:09
Sitat fra: OlavEmil på søndag 04. oktober 2015, klokken 21:01
v looken på bilane våre, då vi har svarte bilar med gule tåkelys (brukar dei som køyrelys). Sjølvsagt heilt meiningslaust, men tøft.

Flere ganger hvor jeg kjører mot andre biler som bruker tåkelys, som blender mye mer enn vanlig lys, så man burde prøve å unngå å bruke dem, spesielt hvis det "bare skal se kult ut." Da kan man heller gi bilen en omlakkering eller noen fine felger, det skaper ihvertfall ikke farlige situasjoner for andre på veien.
#7
Kia Soul EV / Sv: OBD
søndag 04. oktober 2015, klokken 21:06
For de som er interessert i slikt, er det mye som skjer på det amerikanske og tyske forumet om "soul spy":
http://www.mykiasoulev.com/forum/viewtopic.php?f=6&t=135 Kommet opp i hele 7 sider og det er mange som jobber sammen for å lage en oversikt så vi kan få vår egen app! (Y)

Appen vil da være som leaf spy, man kan ikke skru av og på varme etc, etter hva jeg har forstått, men man kan gå inn og sjekke hvor mye batteriet har mistet. Utrolig greit å ha hvis man skal selge bilen, å bevise at den har bare mistet 1% på 5 år for eksempel!
#8
Kia Soul EV / Sv: Energianalyse
søndag 04. oktober 2015, klokken 19:20
Nja, alltids noe å hente på varme på vinteren, jeg merker kraftig oppgang i forbruk, spesielt ved -10*c, kan godt spare opptil 3-4 mil på en veldig kald dag.. Merket det en gang på langtur, og ekspedisjonsjakken min varmer lite på beina og henda, så måtte sette på varme og se kilometerne bli spist opp.
#9
Kia Soul EV / Sv: Energianalyse
fredag 02. oktober 2015, klokken 20:56
Utrolig kult! Tommel opp for bildene! Tviler på det er noe vits å isolere rør, da de vil bare bli varmere og trenger kjøling, tror ikke det er aktiv varme i ledningene, men den store strømstyrken som gjør at det blir litt varmt. (sett bort ifra rundt varmeapparatet, men der er det nok mindre å hente enn hvis man skrur av lyktene til man faktisk trenger dem)
#10
Kia Soul EV / Sv: Kjøpte 2015...fikk 2016 !
tirsdag 29. september 2015, klokken 22:47
eller se på USB kontaktene, hvis de har lys er det 2016, hvis ikke har du 2015 :)
#11
Kia Soul EV / Sv: Kia Soul EV i vaskehall?
mandag 28. september 2015, klokken 00:00
Siste jeg har hørt er "det burde gå fint, men ikke anbefalt" Pga. underspyling etc.
Beste er høyttrykkspyler på utsiden og hageslange/svamp i motorrom.
#12
Kia Soul EV / Sv: Finne stasjoner...
fredag 25. september 2015, klokken 22:13
Tja, jeg har delvis gitt opp kartet, greit å ha i sentrum (oslo) for å finne vanlig ladeplass. Men for hurtiglader bruker jeg alltid fortum sitt kart, eller hurtigladekartet (spørs hvor i landet jeg er).

Edit: i tillegg er kartet veldig lite oppdatert, så det kommer alltid mange flere hurtigladere før kartet blir oppdatert, selv om vi har krav på 6 oppdateringer, får vi det nok ikke. Jeg fikk ikke oppdatering da jeg hadde min på service sist.  >:(
#13
Kia Soul EV / Sv: Skjelende fjernlys
fredag 25. september 2015, klokken 22:12
Tja, tror de må være kraftig vinklet for å lyse opp ordentlig, har kjørt litt på natten på veier uten gatebelysning, og de fungerer som rakkeren. lyser opp midten av veien godt framover. Skulle såklart hatt led, xenon og/eller adaptive lys, men jeg overlever fint med det som er der. Anbefaler at du tester når det ikke er tåke, men bare veldig mørkt! :)
#14
Kia Soul EV / Sv: Treg lading
fredag 25. september 2015, klokken 22:02
Spørs litt hva du vil ha, og hva du har tilgang til av strøm. Skal prøve å forklare litt, beklager hvis det blir mye tall og betegnelser, men må til :)

Den nødladeren du refererer til er en 10a 230v kabel. Det kraftigste du kan lade i en vanlig stikkontakt hjemme er 16a, da kan du kjøpe en annen ledning med vanlig kontakt i ene siden og "type 1" (den som går i bilen) på andre siden. (eksempel: http://goo.gl/rbB1Ti 3800kr)

Men hvis du setter opp enten et blåstikk(/rødstikk) eller en ladestasjon kan du ha 32a 230v. Da vil ladetiden ta ca. 3.5t
(eksempel: ladestasjon varenr: 31338 (6500kr) hos http://goo.gl/RKNgqa )
(eller kabel varenr: EVS32-1 (6000kr) hos http://goo.gl/sjuOsA )

Hvis du må lade fortere enn 32a så må du bruke en (semi-)hurtigladestasjon for å trekke 22kw (50a)/50kw (100a), men det koster flere hundre tusen å sette opp, så da er det bedre å svippe innom og betale 2.50kr per minutt når man trenger lading kvikt :)

Se oversikt over hurtigladere her: http://goo.gl/kHoFLz fjern alle kryss utenom "hurtig CHAdeMO, og husk at forskjellige operatører har forskjellige priser, fortum og grønn kontakt koster 2.50kr per minutt hvis du er medlem (gratis medlemskap) mens f.eks. arctic roads/ishavsveien koster 220kr per lading eller en stiv månedspris.

Og angående elektriker kan du bruke hvilken som helst, jeg anbefaler at han setter opp enten et blå-/rødstikk og kjøper ladestasjon fra elbilhjelpen.no (og be om det stikket du har) siden da kan man enkelt bytte i ettertid, eller bruke strømmen til annet enn å lade bilen når det plutselig trengs :)

Ellers har du ihvertfall salto som kan fikse alt, man kan bestille elektriker og ladestasjon når man kjøper bil, og slippe MVA.
Men jeg vil ihvertfall heller ha et stikk jeg kan bruke til flere ting, og ikke minst støtte en liten bedrift med en dreven elbilist som styrer! Han veit hva han snakker om, i motsetning til salto som jeg ser gjentatte ganger kommer med uttalelser som er tvilsomme.
#15
Kia Soul EV / Sv: Ski og sykkel
fredag 18. september 2015, klokken 12:00
Ingen som har klart å skaffe hengerfeste etter hva jeg har hørt. Leverandør/forhandlere nekter å levere siden de ikke vil stå ansvarlig for feil.

For sykler kan man bruke sykkelholder til bakdør, billigste løsningen som er testet er biltema sin: http://goo.gl/qbA0Ya Det fins bilder av den på facebook gruppen, enkelt og grei å sette opp, tar bare litt tid første gangen, men når man har gjort det et par ganger så er det ikke lange tiden som brukes. Bare 500kr mens thule skal vel ha flere tusen for sine.

Ganske sikker på at man vil få inn ski da bilen er overraskende romslig når man tar ned setene. Men må nok forvente å ha skiene litt mellom forsetene, jeg hadde med et par alpinski i bilen uten problem, trengte ikke ha dem mellom forsetene engang, de jeg har er ganske korte, tror de er ca 160cm lange. Hvis jeg skulle hatt 200cm tror jeg de hadde ihvertfall lent seg på armlenet. Men er ikke noe problem

Man får kjøpt takstativ fra whispbar som passer (http://goo.gl/JRYrLR), dermed kan man bruke enten takboks, skifeste etc. Flere på forumet og facebook gruppen har skaffet takboks, og flere sier at den ikke stjeler så altfor mye rekkevidde pga. aerodynamikken er veldig bra. Forvent å miste 10-40km, bare. Med bare takstativ så mister man nesten ingenting. Bruker mer strøm ved å kjøre i høy hastighet enn å bruke takboks
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA