Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Vårhus Bilpleie

#1
Model S / Sv: Vasking, detailing etc. av Model S
fredag 14. februar 2014, klokken 17:51
Metallic er generelt greit å jobbe med, synes hvit er hardere enn de andre, eller er det litt "synsbedrag" eller hva jeg skal kalle det.
#2
Model S / Sv: Vasking, detailing etc. av Model S
fredag 14. februar 2014, klokken 16:37
Om den er tilsvarende de andre metallic, så er den flott å jobbe med.
#3
Model S / Sv: Vasking, detailing etc. av Model S
fredag 31. januar 2014, klokken 18:59
Helt enig med Jimpec, må aldri legge EXO på uten i det minste skikkelig vask og panel wipe. aller helst en polering, så panel wipe.  Kan risikere å få skjolder, evt legge coating over ting som burde vært fjernet. Dette er ganske så viktig når det gjelder alle former for coating.
#4
Model S / Sv: Jungel av sealers, coaters, forseglinger osv
onsdag 08. januar 2014, klokken 19:45
Å foliere en hel TMS (eller bil generelt) vs å legge GTechniq c1+EXOv2/Nanolex Lakk Ultra/andre coatinger er en vesentlig kostnadsforskjell, selv med rebehandling og polering før forsegling. I tillegg kan en spot legge slike coatinger ganske greit om en får behov for det, kontra å bestille foliering av hel karosseridel på nytt. Men folie er ikke dumt, men smak og behag? (Og lommebok?? ;) )
#5
Model S / Sv: Vasking, detailing etc. av Model S
onsdag 01. januar 2014, klokken 17:11
Det finnes mange typer avfetting, men når det gjelder prickbort som tidligere nevnt her, så er det et ypperlig "våpen" mot asfalt og andre petroleumsbaserte ting som fester seg på bilen. Det er ikke anbefalt å legge det på hele bilen (f.eks vinduer) siden det da kan lage rennemerker. Prickbort er whitesprite basert, og skal ikke blandes ut. Pålegges nedenfra og opp, la virke i ca 10 minutter om mulig, men produktet skal ikke tørke ut på lakken. Så spyles det godt av. PS: Ikke la Prickbort være det eneste du bruker på bilen, det er ikke et vaskemiddel. Bruk gjerne en vannbasert avfetting i tillegg (ala Surfex HD eller KCL) evt også iron remover/Iron X/Korrosol før en går over med svamp/vaskehanske. (Her er Gritguard et fenomenalt produkt for å skåne lakken enda mere)

www.detailersclub.no finnes det masse informasjon å hente :)
#6
Model S / Sv: Kan man unngå vaskeriper/klarlakkriper?
fredag 27. desember 2013, klokken 22:15
Få lagt på en coating av god kvalitet, så blir vaskingen så mye lettere :) Nanolex og Gtechniq er 2 som jeg har lagt en god del av og kan trygt anbefale selv. Finnes flere andre typer coatinger som og er av god kvalitet.
#7
Model S / Sv: Kan man unngå vaskeriper/klarlakkriper?
torsdag 26. desember 2013, klokken 00:14
Hvilken type kjemi som evt fjerner den beskyttelsen som er lagt, varierer ifra hva en bruker og hva som er lagt. Prickbort vil fort fjerne de fleste vokser. Mens sealere eller coatinger vil tåle mye ifra prickbort, men kanskje ikke fullt så mye ifra noe annet. Coatinger er vel det mest motstandsdyktige som kan legges på bilen. Og der finnes det flere utvalg.
#8
Model S / Sv: Vasking, detailing etc. av Model S
tirsdag 10. desember 2013, klokken 00:04
Jeg vet ærlig talt ikke hva de gjør generelt rundt omkring i norge under klargjøring av bilene, men i trondheim så blir det lagt på en flytende voks, som forsvinner mer eller mindre i første vask. Ingen av de teslaene jeg har tatt har hatt noe beskyttelse igjen etter jeg har vasket de. Hvilken lakk har du valgt?
Jeg ville vasket den, sett over skikkelig. Og om den ser bra ut så pålagt en skikkelig voks eller sealer. (Collinite 845 eller Swissvax Shield er gode og hardbare vokser, sealere/lakkforseglinger har jeg nevnt noen poster tidligere) Men her er det sikkert mange meninger.
#9
Model S / Sv: Vasking, detailing etc. av Model S
mandag 09. desember 2013, klokken 23:38
Solid black er ekstremt myk, og bør absolutt ha en skikkelig forsegling av noe slag på (PPS, Gtechniq C1 eller Nanolex Lakk Premium etter min mening) Metallicen er mye hardere, men fortsatt ganske myk til å være metallic. Dette har, om jeg ikke tar feil, med de krav de har til klarlakk i California (?)
#10
Model S / Sv: Vasking, detailing etc. av Model S
mandag 09. desember 2013, klokken 22:12
Vil påpeke at Prickbort vil tære mest på voks, og veldig lite på syntetiske sealere som hovedregel.

Ellers har DavidRS gode tips her synes jeg :)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA