Det er i denne forskriften det står:
Eiers/brukers ansvar for vedlikehold innebærer en plikt til å forvisse seg om at anlegget til enhver tid tilfredsstiller sikkerhetskravene i kapittel V.
Og denne viser til normen denne tråden diskuterer.
Uten kontrollforskriften har normen ingen juridisk betydning.
Og til eksempelet med skjøteledning, så er vi klart i gråsonen over til uaktsomhet.
Privatpersoner har et ansvar ift å bruke fagfolk, men ikke til å følge med på nye versjoner av normen. Det er heldigvis ikke slik enda at alle må ha en privat avtale med en fagperson som rådgiver.
Jeg synes det er bekymringsfullt at bransjen er med på å lage normen. Heldigvis har de ikke fått myndighetene med på å kreve at vi skal betale for oppgraderinger løpende.
Risikovurderingene normen legger til grunn er mer føre var enn basert på statistikk. Det gjør at bransjen kan få nye oppdrag løpende. Forsikringsselskapene forholder seg til statistikk, ellers ville de miste kunder.
Eiers/brukers ansvar for vedlikehold innebærer en plikt til å forvisse seg om at anlegget til enhver tid tilfredsstiller sikkerhetskravene i kapittel V.
Og denne viser til normen denne tråden diskuterer.
Uten kontrollforskriften har normen ingen juridisk betydning.
Og til eksempelet med skjøteledning, så er vi klart i gråsonen over til uaktsomhet.
Privatpersoner har et ansvar ift å bruke fagfolk, men ikke til å følge med på nye versjoner av normen. Det er heldigvis ikke slik enda at alle må ha en privat avtale med en fagperson som rådgiver.
Jeg synes det er bekymringsfullt at bransjen er med på å lage normen. Heldigvis har de ikke fått myndighetene med på å kreve at vi skal betale for oppgraderinger løpende.
Risikovurderingene normen legger til grunn er mer føre var enn basert på statistikk. Det gjør at bransjen kan få nye oppdrag løpende. Forsikringsselskapene forholder seg til statistikk, ellers ville de miste kunder.