Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Batteritralla

#1
Sitat fra: olavxxx på fredag 26. april 2019, klokken 21:06
Sitat fra: Ropepåelgen på fredag 26. april 2019, klokken 20:55
Sitat fra: olavxxx på fredag 26. april 2019, klokken 20:50
Sitat fra: Amoss på fredag 26. april 2019, klokken 20:25
Nå har jo Elon tidligere bekreftet at TM3P vil få Ludicrous-mode. Så regner med at de har dimensjonert for dette fra dag èn. Så blir det spennende (for de med TM3P) å se om de tilbyr oppgraderingen retroaktivt når de velger å lansere dette.
Man kan også hente "gratis" ytelse på lettere felger osv.
20" performance hjulene veier 3,73kg mer enn 19" TSW Nurburgring feks...
Så det er jo mye rotasjonsmasse!

Hva utgjør de kg på 0-100 feks? Har du målinger? Rekkevidden hjelper det åpenbart endel på, men vanskelig å måle.



Det fins målinger, men utfordringen er at de er før ytelsesoppdateringen som gav 5% mer power.
Se her feks https://electrek.co/2018/09/10/tesla-model-3-performance-new-record-0-60-mph-acceleration-wheels-tires/

Model 3 P var oppgitt til 3,3 0-60 mph (3,5 0-100km/t).
Da ble den målt med lettere felger til 3,13 0-60 mph (ikke helt 0,2 sekunder raskere).
Det skulle tilsi ca 3,3 0-100 km/t.

Nå er jo Tesla i ettertid trimmet via OTA med peak effekt 5%, i tillegg kommer enda en oppdatering som gir mer power over lenger tid. Men i realiteten er offisielle tall for EU nå 3,4 sekunder, så vi kan gjette at man da klarer 0-100 på 3,2 med lettere felger og gode dekk, tørr asfalt, varmt nok batteri og flat vei (uten rollout).

Klart at man kan vurdere det dit hen at 0,2 sekunder ikke er verdt det, men samtidig så er 0,2 sekunder av 3,4 sekunder faktisk ganske mye. Hadde det vært 0,2 sekunder høvlet av 12,5 sekunder, hadde det vært innenfor feilmarginen kan vi anta, men å øke aksen med 0,2 sek når man er nært 3 sekunder i 0-100 vil jeg si er ganske bra. I tillegg blir det jo litt bedre bremsing, blir litt enklere for dempere å kontrollere hjul på ujevn vei, det blir litt bedre rekkevidde osv.

Her var det mange betraktninger om #Ytelsesøkning# on the Air.

Jeg hadde en P85 i et par år, og denne gikk fikk ytelses endring flere ganger gjennom denne perioden - dessverre i negativ forstand. Sviktende drivverk var nok en del av bakgrunnen for dette.

Som en kuriositet så kan det nevnes at også BMW sine M modeller kan få en ytelses endring, riktignok ikke OTA fra BMW.

Men i virkeligheten (og i dyno) så fungerer det veldig bra. Opp fra 400 Hk på nav til 514 Hk på nav.

Synes oppriktig synd på de i Tesla som prøver seg på en sånn i motorvei hastighet ;-)

#2
Hyundai Ioniq / Leveringstid ved bestilling nå i Januar 2018?
lørdag 20. januar 2018, klokken 20:36
Er det noen som har oppdatert info rundt leveringstid ved bestilling nå?
#3
Kia Soul EV / Sv: Tom for strøm (12v)
torsdag 07. desember 2017, klokken 21:38
Sitat fra: Batteritralla på søndag 29. oktober 2017, klokken 13:37
Sitat fra: Usikker på søndag 29. oktober 2017, klokken 11:09
Sitat fra: Batteritralla på søndag 29. oktober 2017, klokken 10:49
Kan du bekrefte at "Kjøring med LED lys, 13.1 Volt" er rett angitt?

Ja, har montert voltmeter i bilen så det ser jeg hele tiden, voltmeter i bilen et også sjekket opp mot er par andre dyre voltmeter koblet til et stabilt powersupply som også har voltmeter
Switcher derfor over fra Auto til nærlys på dagtid for å ha 14.1volt lading

Dagens beste oppdatering :-)

Om dette er representativt for alle Soul Electric, så er det jo en meget god forklaring på hvorfor det er problemer med 12V batteri hos noen, mens andre ikke har problemer.

13,1 V er jo ikke lading, det kommer lite/ingen strøm inn på et 12V batteri ved en spenning på 13,1 V . .

Hentet ut min 2018 modell i dag.

Kan bekrefte at min oppfører seg på akkurat samme måten.

Dvs at den lader ikke skikkelig uten at man kjører med nærlys/fjernlys på.

13,1 Volt er jo ikke nok til å få noe strøm INN på batteriet.
#4
Kia Soul EV / Sv: Tom for strøm (12v)
søndag 29. oktober 2017, klokken 13:37
Sitat fra: Usikker på søndag 29. oktober 2017, klokken 11:09
Sitat fra: Batteritralla på søndag 29. oktober 2017, klokken 10:49
Kan du bekrefte at "Kjøring med LED lys, 13.1 Volt" er rett angitt?

Ja, har montert voltmeter i bilen så det ser jeg hele tiden, voltmeter i bilen et også sjekket opp mot er par andre dyre voltmeter koblet til et stabilt powersupply som også har voltmeter
Switcher derfor over fra Auto til nærlys på dagtid for å ha 14.1volt lading

Dagens beste oppdatering :-)

Om dette er representativt for alle Soul Electric, så er det jo en meget god forklaring på hvorfor det er problemer med 12V batteri hos noen, mens andre ikke har problemer.

13,1 V er jo ikke lading, det kommer lite/ingen strøm inn på et 12V batteri ved en spenning på 13,1 V . .
#5
Kia Soul EV / Sv: Tom for strøm (12v)
søndag 29. oktober 2017, klokken 10:49
Sitat fra: Usikker på lørdag 28. oktober 2017, klokken 16:32
Fått montert inn et voltmeter til i bilen.. direkte på batteriet og de viser samme spenning fra sig. tenner og batteriet
(sjekka at de er i synk på et powersupply)

Kjøring med LED lys, 13.1 Volt
Kjøring med Nærlys, 14.1 Volt
Kjøring med Fjærnlys 14.3 Volt

Om dette du sier her er representativt for alle bilene, så er det jo en god forklaring på hvorfor folk opplever problemer med 12V batteriet.

Kan du bekrefte at "Kjøring med LED lys, 13.1 Volt" er rett angitt?
#6
Sitat fra: Svenis på onsdag 23. august 2017, klokken 08:45
Harman bil i Bergen har vel ikke biler inne? Var der for 2 uker siden og de skulle ringe meg etter de hadde sjekket opp i hvor lang leveringstid de hadde. Hørte ingenting fra de og jeg har nå bestilt bil hos Sandven  :)
Harman bil hadde vel ikke lyst på omsetningen jeg kunne generere...

Jeg har opplevd veldig god service hos Harman bil, så dette må ha vært en lei glipp.

Har bil i bestilling hos dem nå, den kommer om 3 uker. De hadde noen flere på vei inn, men er usikker på om disse allerede er solgt.

#7
Kia Soul EV / Sv: Stereoanlegg i Soul - forskjell på utgavene?
fredag 20. oktober 2017, klokken 20:30
Sitat fra: EV666KM på fredag 20. oktober 2017, klokken 20:16
Sitat fra: EV666KM på fredag 20. oktober 2017, klokken 20:09
Sitat fra: Batteritralla på fredag 20. oktober 2017, klokken 19:56
Mulig spørsmålet var litt dårlig formulert, men jeg tenker primært på lyd kvaliteten.

CD er ikke avleggs hos meg, jeg koser meg med gamle utgivelser og den enorme forskjellen det er i lydkvalitet, for eksempel sett opp mot avspilling via Mini Jack plugg på mobil telefon . .

Kvaliteten på DAB nøyer jeg med å beskrive som: Greit nok til nyheter . .

Om noen kunne si noe om muligheten til å få ut linje nivå signaler fra head unit, evt å oppgradere denne så er det av stor interesse.

Bilen kommer til å bli brukt i en årrekke til daglig lang pendling, så god lyd er et "must"

Jeg kvir meg ikke for i skifte ut de originale høyttalerene og sett inn en ekstra sub, det er oftest head unit og hvordan denne er satt opp mot resten av bilen som er utfordringen.
Fant denne
http://www.kisouman.com/external_amplifier_components-1884.html

Sent from my SM-G930F using Tapatalk
Pinne 17+18+19 er vel et digitalt utsignal som kunne kobles til et bedre forsterker anlegg

Sent from my SM-G930F using Tapatalk

Dette var veldig relevant :-)

Denne har jo 4 pre amp output og mange korreksjons muligheter.

https://www.ebay.com/itm/JBL-MS-8-MS8-DSP-Digital-Sound-Processor-/263271250629

Hylla er full av gamle Rockford Fosgate forsterkere og subwoofere.

Neste utfordring blir nok 12V systemet i bilen . .
#8
Kia Soul EV / Kia Soul - problemfri bil?
fredag 20. oktober 2017, klokken 20:00
I forum for andre biltyper er det ofte en tråd med "vanlige feil og problemer"

Ser ikke ut til at det er noe egen tråd for dette for Soul, og det er jo et godt tegn :-)

Nå er jo garantien ganske god på disse bilene, så det er jo begrenset hvor galt det kan gå - men er det noen som har opplevd å få en "mandagsbil" som har stått mye på verksted?

Det er jo kjedelig å kaste vekk mye tid på dette, selv om det er gratis å få utbedret problemet . .
#9
Kia Soul EV / Sv: Stereoanlegg i Soul - forskjell på utgavene?
fredag 20. oktober 2017, klokken 19:56
Mulig spørsmålet var litt dårlig formulert, men jeg tenker primært på lyd kvaliteten.

CD er ikke avleggs hos meg, jeg koser meg med gamle utgivelser og den enorme forskjellen det er i lydkvalitet, for eksempel sett opp mot avspilling via Mini Jack plugg på mobil telefon . .

Kvaliteten på DAB nøyer jeg med å beskrive som: Greit nok til nyheter . .

Om noen kunne si noe om muligheten til å få ut linje nivå signaler fra head unit, evt å oppgradere denne så er det av stor interesse.

Bilen kommer til å bli brukt i en årrekke til daglig lang pendling, så god lyd er et "must"

Jeg kvir meg ikke for i skifte ut de originale høyttalerene og sett inn en ekstra sub, det er oftest head unit og hvordan denne er satt opp mot resten av bilen som er utfordringen.


#10
Kia Soul EV / Stereoanlegg i Soul - forskjell på utgavene?
tirsdag 17. oktober 2017, klokken 21:01
God lyd havner høyt på listen hos meg.

Vet lite om anlegget som er montert i Soul.

Finnes det forskjellige type avhengig av utrustings nivå?

Er det noen som har gjort noen form for oppgraderinger?
#11
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Leaf 2018 specs
fredag 13. oktober 2017, klokken 21:12
Sitat fra: hma på torsdag 12. oktober 2017, klokken 09:42
Part1 i sagaen om Leaf og batterikjøling gir jeg tittelen "A New Hope".

Således må Part 2 få den ikke fullt så positive tittelen "Nissan Strikes Back"... :(

Men hvor stort er dette "problemet" i praksis.

Ser for meg at dette kun vil være en utfordring om man fullgass kjører på autobahn og rett inn på en hurtiglader med 2% batteri.

Om ikke elektronikken begrenser ladestrømmen da, så kan det nok bli en utfordring for batteripakka.

Jeg har gjort akkurat dette med min tidligere P85 Model S.

Ingen tvil om at batterikjøling er på sin plass da.

Viftene gikk såpass at jeg var litt i tvil om jeg måtte "fortøye" bilen for å unngå take off. . .
#12
Lading av Tesla / Sv: Lade fra 2 stk schuko kontakter samtidig
tirsdag 14. mars 2017, klokken 22:37
Schuko har vel ALDRI vært lurt - sånn generellt . .
#13
Hyundai Ioniq / Sv: Bra langturtest av Bjørn Nyland
mandag 26. desember 2016, klokken 14:37
Jeg har også prøvekjørt Ionic, dog ikke så langt som Bjørn Nyland.

Absolutt en bil som bør være med på listen om man ser etter en bil i et annet pris/rekkevidde segment enn Tesla.

Det er  en "bil-bil", men en fordømt god sådan!

Svært mye utstyr med i prisen, og ingen åpenbare svakheter.

Med rett markedsføring så burde denne bilen være i stand til å ta store andeler av markedet.

Den står høyest på min liste om man ser på totalbildet for hva man får for pengene i dette pris segmentet.

#14
Gjeeeeesp . . .

På tide å trekke frem denne igjen da tenker jeg :-)


https://www.youtube.com/watch?v=A5DRCTW-Q7o


#15
BMW i3 / Sv: Lade nye I3 med 32 A en fase?
torsdag 15. desember 2016, klokken 00:04
Dette svaret satte jeg også pris på.

Har lurt på det samme :-)
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA