Sitat fra: olavxxx på fredag 26. april 2019, klokken 21:06Sitat fra: Ropepåelgen på fredag 26. april 2019, klokken 20:55Sitat fra: olavxxx på fredag 26. april 2019, klokken 20:50Sitat fra: Amoss på fredag 26. april 2019, klokken 20:25Man kan også hente "gratis" ytelse på lettere felger osv.
Nå har jo Elon tidligere bekreftet at TM3P vil få Ludicrous-mode. Så regner med at de har dimensjonert for dette fra dag èn. Så blir det spennende (for de med TM3P) å se om de tilbyr oppgraderingen retroaktivt når de velger å lansere dette.
20" performance hjulene veier 3,73kg mer enn 19" TSW Nurburgring feks...
Så det er jo mye rotasjonsmasse!
Hva utgjør de kg på 0-100 feks? Har du målinger? Rekkevidden hjelper det åpenbart endel på, men vanskelig å måle.
Det fins målinger, men utfordringen er at de er før ytelsesoppdateringen som gav 5% mer power.
Se her feks https://electrek.co/2018/09/10/tesla-model-3-performance-new-record-0-60-mph-acceleration-wheels-tires/
Model 3 P var oppgitt til 3,3 0-60 mph (3,5 0-100km/t).
Da ble den målt med lettere felger til 3,13 0-60 mph (ikke helt 0,2 sekunder raskere).
Det skulle tilsi ca 3,3 0-100 km/t.
Nå er jo Tesla i ettertid trimmet via OTA med peak effekt 5%, i tillegg kommer enda en oppdatering som gir mer power over lenger tid. Men i realiteten er offisielle tall for EU nå 3,4 sekunder, så vi kan gjette at man da klarer 0-100 på 3,2 med lettere felger og gode dekk, tørr asfalt, varmt nok batteri og flat vei (uten rollout).
Klart at man kan vurdere det dit hen at 0,2 sekunder ikke er verdt det, men samtidig så er 0,2 sekunder av 3,4 sekunder faktisk ganske mye. Hadde det vært 0,2 sekunder høvlet av 12,5 sekunder, hadde det vært innenfor feilmarginen kan vi anta, men å øke aksen med 0,2 sek når man er nært 3 sekunder i 0-100 vil jeg si er ganske bra. I tillegg blir det jo litt bedre bremsing, blir litt enklere for dempere å kontrollere hjul på ujevn vei, det blir litt bedre rekkevidde osv.
Her var det mange betraktninger om #Ytelsesøkning# on the Air.
Jeg hadde en P85 i et par år, og denne gikk fikk ytelses endring flere ganger gjennom denne perioden - dessverre i negativ forstand. Sviktende drivverk var nok en del av bakgrunnen for dette.
Som en kuriositet så kan det nevnes at også BMW sine M modeller kan få en ytelses endring, riktignok ikke OTA fra BMW.
Men i virkeligheten (og i dyno) så fungerer det veldig bra. Opp fra 400 Hk på nav til 514 Hk på nav.
Synes oppriktig synd på de i Tesla som prøver seg på en sånn i motorvei hastighet ;-)