Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - BjornLo

#1
Helt enig med deg Muffin om at 13K er lite ift dere som har det dobbelte. Jeg kjører vanligvis en del lengre pr år (det siste året har vært spesielt lavt), så jeg får snart litt mer kjørte km å skilte med...

Synes likevel jeg er fullt berettiget til å hevde at jeg opplever bilen som problemfri - så langt riktignok, men jeg opplyser jo samtidig at jeg har kjørt kort.

Poenget mitt er at det er fornøyde Teslaeiere der ute som opplever få problem på sine biler. De hører du sjelden fra på dette forumet. I tillegg har jeg inntrykk av at små problemer har en tendens til å "hauses opp" her inne, og at enkelte er i overkant pirkete. Man kan lett bli mørkeredd her inne på forumet.

Takk for forklaring på dugg-i-lyktene-krisen. Jeg kan leve med at Tesla fikser dette neste gang jeg er inne til service.
#2
Slenger meg på her.

Kjørt min S85 siden april2014, ca 13 000 km  (riktignok ikke så langt som mange andre her inne). Ingen store problem bortsett fra skifte av 12V-batteri som jeg opplevde som et ikke-problem da det ble skiftet av Tesla uten noe om og men før det fikk noen innvirkning på bruken av bilen.

Ellers er det kanskje småting som jeg aldri hadde tenkt over hadde det ikke vært for dette forumet, eksempel:

- ladeluken har ved 5-6 anledninger ikke villet åpne seg når jeg trykker på UMC. Før oppdatering av FOB strakk jeg meg da inn i bilen og trykket på skjermen, etter oppdatering trykker jeg på FOB-en og luken åpner seg. Skjønner ikke de som beskriver dette som et problem.

- dugg i ryggelys. Mulig jeg hadde det på min forrige (fossile) bil, men jeg vet ærlig talt ikke, for jeg ble ikke gjort oppmerksom på det ved å lese på slike forum. Nå er jeg oppmerksom på det på denne og regner med det å få det fikset på neste service.
Har av og til lurt på hvorfor dugg i lyktene er en så stor krise som enkelte vil ha det til (and at this point Im too afraid to ask...)

-"knirk" i interiør. Hørte det knirket litt i ventil på passasjerside en dag. Da klemte jeg litt på "rillene" og knirkingen stoppet. (Ringte ikke Tesla og krevde erstatning.)

Det er en bil, noen småting vil det alltid være. Her på forumet får du alle stormene i vannglassene rundt omkring i tillegg til de som faktisk opplever alvorlige feil. Det resulterer i at man ved å lese på forumet sitter igjen med en følelse av at det er mye problemer med Tesla.

Jeg opplever min Tesla som tilnærmet problemfri.

Ikke stol på forumet, stol på følelsen du hadde da du prøvekjørte.  :)
#3
Model S 2013 - 2022 / Sv: Vasking, detailing etc. av Model S
onsdag 15. juli 2015, klokken 23:30
Tesla har fått meg interessert i bilpleie på en helt annen måte enn jeg har vært med tidligere biler. Kjører derfor stort sett rundt i en relativt ren bil - bortsett fra: innsiden av hjulbuene!

Noen som har gode tips for å rengjøre dette "grovfibrete tekstilet" (eller hva det nå er)?
#4
Takk for svar. Synes teksten i reklamen er meget missvisende da man får inntrykk av det er nødvendig med en egen boks til 9000 kr + installasjon.
#5
I en reklame fra en kraftleverandør hevdes det at dersom "man skal lade sin elbil på høyere amperestyrke enn 10A må man ihht. de nye forskriftene (01.01.2015) ha en dedikert veggboks med B-vern..:» .

Som privatperson er det vanskelig å finne kildeteksten her iom at det hentes fra NEK-forskrift.

Jeg hadde tenkt å få installert en blå såkalt "industristikk" med egen dedikert kurs 16A til lading, men ut ifra teksten fra kraftleverandøren høres det ut som om dette ikke er tillatt. Jeg misstenker at kraftleverandøren har vridd litt på sannheten for å få det til å høres ut som man må kjøpe ladeboks (og helst fra de).

Er det noen her som har teksten fra forskriften, eller som kan bekrefte at egen dedikert kurs 16A med jordfeilbryter og blå industristikk (3-pin) fortsatt er OK etter 01.01.2015?


#6
Model S 2013 - 2022 / Lagre favoritt i navigasjon 6.1
mandag 19. januar 2015, klokken 10:27
Er det noen som vet hvordan gjeldende posisjon kan lagres? Mener å huske dette gikk helt greit før, men finner nå ikke en knapp for det.

Smart preconditioning i 6.1 forutsetter at hjemmeadresse og adresse ved arbeid er lagret som favoritter i navigasjonen. Problemet oppstår nå parkeringsplassen kke har gateadresse og derfor ikke kan skrives inn i søkefeltet.

Ellers virker smart preconditioning som en glimrende funksjon. Gleder meg til bilen registrerer et mønster.
#7
Model S 2013 - 2022 / Sv: Høyrere forbruk etter siste oppdateringer
tirsdag 16. desember 2014, klokken 19:37
Snittforbruk april-oktober 220 Wh/km
Snittforbruk oktober- nå 300 Wh/km

Relativt lik bruk. Stort sett bykjøring og småkjøring.

Ca 35 % økning i forbruk. Det er ganske dramatisk.

Håper inderlig at forbruket synker på langtur, ellers rekker jeg omtrent ikke mellom SC på vei til juleferie. 
#8
Model S 2013 - 2022 / Sv: bekymret over kvalitet..
mandag 10. november 2014, klokken 23:38
Har hatt bilen i litt over 6 mnd, ikke så mange km som mange andre her, men har kjørt nok til å være helt overbevist om at det aldri blir fossilt igjen. Min gamle saab 2007 tok meg ikke alltid fra A til B - dvs stort sett, men ikke alltid. Mye reperasjoner og krøll. 

Fra innsiden av kupeen i en fungerende Tesla skjønner jeg ikke hvordan du får inntrykk av at det er "så mye med Tesla om dagen".  Bilen er en absolutt drøm fra A til Å. Som flere her poengterer; de som har en velfungerende bil skriver kanskje ikke med CAPS LOCK her på forumet. 
#9
Har ikke opplevd noe hets.

Eller... har ikke lagt merke til noe hets. Er for opptatt med å digge bilen. :D
#10
Model S 2013 - 2022 / Sv: ekstrem økning i forbruk
lørdag 04. oktober 2014, klokken 20:00
Takk for gode svar.

Dette forumet er gull.
#11
Model S 2013 - 2022 / ekstrem økning i forbruk
fredag 03. oktober 2014, klokken 23:27
Jeg har opplevd en ekstrem økning i forbruk den siste tiden. Jeg mener at dette kom etter oppdatering til 6.0, men er ikke sikker.

Kjører mest i by, relativt hard på watt-pedalen, med varme + all comfort PÅ, men har likevel tidligere hatt et forbruk som i snitt har ligget mellom 200-230 Wh/km. Nå ligger jeg på ca 320 Wh/km.
Kort kjøretur i dag med et forbruk på 505 Wh/km !!

Noen som har gode tips? Er det bilen som tilpasser seg kaldere forhold?

Har ikke skiftet dekk enda, så det kan ikke være grunnen.
#12
Model S 2013 - 2022 / Sv: SW v.6.0
lørdag 13. september 2014, klokken 10:37
Sliter med å få tilgang via app etter oppdatering (av både bil og app). Dette selv om bilen står innenfor wifi. Energy save er av. Appen dukker ikke opp i varslingssenter heller, men det er nok en annen sak.

Er det en "allow connection"-knapp i 6.0 som jeg har oversett?
#13
Model S 2013 - 2022 / Sv: Din første ripe
torsdag 28. august 2014, klokken 14:29
Takk for svar.

Ønsker meg ctrl+z i software 6.0.
#14
Model S 2013 - 2022 / Sv: Din første ripe
onsdag 27. august 2014, klokken 20:53
Jeg hadde en anelse om at å rygge på en murkant koster en del kjipe kroner, men var ikke helt forberedt på prisen.

Har fått et "tilbud" på 21 000 ,- for utbedring av denne skaden.
Flere enn meg som synes dette var i overkant mye?


#15
Veldig stille her, bortsett fra tidvis skralling i luftventil til høyre foran passasjersetet.

Bilen ble produsert i februar. Ut fra svarene her i tråden kan det virke som senere biler er tightere skrudd sammen...?
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA