Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Warlock

#1
 :+1:

Wow! Nice find there. this is just perfect! I'll play around with it a bit and test the cable again (I actually have several versions of this cable, and use t for other cars as well)

Thank you for letting us know about this :)
#2
"Nye" TH!NK City produsert fra 2008 - 2012 / Sv: Think TechCentre
søndag 26. januar 2025, klokken 17:47
Så lenge du tar med deg transponderen vil jo ingen få start på bilen ;)

Men teit at de satte seg fast ja. Hvor mye kostet det å få slipt opp en nøkkel?
Det må vel være en av skivene inni der som ikke roterer tilbake og hekter seg i nøkkelen, så mulig en større mengde låsspray/wd-40 kan hjelpe?

For tynn stålfjær-dirk, har du noen gamle vindusviskere liggende? De hadde tynne og smale metall-striper i seg som vi lagde dirker av i ungdommen, de ble veldig fine og tynne dirker som tålte mye. Ellers er vel BH-spiler ganske populære til slikt (har jeg hørt, kremt)

Kan se hva jeg finner av stash, men beste dirksettet mitt låner fremdeles en kamerat i Oslo...
#3
"Nye" TH!NK City produsert fra 2008 - 2012 / Sv: Think TechCentre
onsdag 22. januar 2025, klokken 16:16
Sitat fra: RJK på onsdag 22. januar 2025, klokken 13:29
Sitat fra: worry på onsdag 22. januar 2025, klokken 09:26
Sitat fra: Warlock på mandag 20. januar 2025, klokken 23:53Jeg slet vel ikke akkurat med driveren, bare at den måtte installeres mauellt, ellers tror den enheten var en standard usb-hub eller noe?

Jeg skrev en liten forklaring under enheten lengre opp, og en lenke til en testet driver. Jeg har dog ikke testet den mot tech2win, kun mot de programmene vi bruker mot thinkene våre, men det skal ikke være voldsomt med magi for å få dette til å kommunisere om du allerede har fått lagt inn tech2win (og nå etterhvert også får lagt inn driveren)

Jeg kan forsøke å hjelpe til litt om du ikke får til...
Takk Warlock,
Sliter litt med andre ting her nå, men jeg skal prøve en annen pc. Det var ingen reaksjon da jeg koblet adapteret til usb-porten. Så jeg lurte på om det var vanlig. Må det ligge en driver klar for at pc'en skal gjenkjenne at en dings kobles til? Vanligvis ser jeg en reaksjon når noe kobles til.
Mange år sin PNP (Plug'N Play) ble en greie, og det går ut på at drivere lastes inn når ny enhet kobles til. Men ofte har ikke enheten et tilgjengelig område for PNP-drivere, så da må det installeres egne driver, før HW kan gjenkjennes av aktuell PC.

Ofte kan det være fordi driverpakken er for stor, eller at utvikler ikke orker/ønsker å gjøre den PNP-kompatibel av andre årsaker, gjerne økonomiske fordi det kanskje krever en avgift for at den skal bli godkjent.

Det stemmer.
For SM2 adapteret lurer jeg på om den enten bare spør første gangen, eller allerede da tror det er et standard RS232-interface den har en driver for (den kjenner igjen chippen) og tar dermed feil.
Jeg linket til en driverpakke for SM2 da jeg listet opp alle adapterne jeg testet, den kan pakkes ut og man kan høyreklikke på .inf-filen og velge "install" for å manuelt legge inn driverne til adapteret om ingenting dukker opp/etterlyses. Etter det burde maskinen kunne liste opp adapteret i programvaren som brukes og finne den som et J2534-interface. Mulig man må stare maskinen på nytt, jeg husker ikke.
Om ma går til "Enhetsbehandling"/"Device manager" på PCen vil man også se hva adapteret blir gjenkjent som eller om maskinen ikke skjønner bæra av det :D
#4
"Nye" TH!NK City produsert fra 2008 - 2012 / Sv: Think TechCentre
mandag 20. januar 2025, klokken 23:53
Jeg slet vel ikke akkurat med driveren, bare at den måtte installeres mauellt, ellers tror den enheten var en standard usb-hub eller noe?

Jeg skrev en liten forklaring under enheten lengre opp, og en lenke til en testet driver. Jeg har dog ikke testet den mot tech2win, kun mot de programmene vi bruker mot thinkene våre, men det skal ikke være voldsomt med magi for å få dette til å kommunisere om du allerede har fått lagt inn tech2win (og nå etterhvert også får lagt inn driveren)

Jeg kan forsøke å hjelpe til litt om du ikke får til...
#5
"Nye" TH!NK City produsert fra 2008 - 2012 / Sv: Overhale bremser
torsdag 28. november 2024, klokken 09:55
Har fundert litt på dette i sene natterstimer jeg også. Har jo aldri fått det helt til å stemme. Kan det være at det er kalippere som er bak på noen varianter av Peugeot bilene som er flyttet frem på våre Thinker montro? Kan det være derfor det er så vanskelig å finne rette deler? Bare en tanke...
#6
"Nye" TH!NK City produsert fra 2008 - 2012 / Sv: Overhale bremser
onsdag 27. november 2024, klokken 16:41
 :+1:
Veldig bra dokumentasjon, tusen takk!
For øyeblikket ser det ut til at gummihamring løsner kalippen tilstrekkelig hvert halvår til at klossene slites relativt likt på vår bil, men det er vel bare snakk om tid her også **bank bank** :P
#7
Det var vel en slange ned fra plasthuset og ut i tilfelle lekkasjer, og kretskortet etc i bunn var vel fullstendig beskyttet da det var drukna i epoxy/resin (potting), så det var nok sikkerhetsløsningen for eventuelt lekkasje...

Største svakheten jeg har funnet på kolbene er isolasjonen rundt HV ledningsinntaket. Ved inntaksnippelen ser det ut til at isoleringen av den røde og den sorte kabelen (de har jo skjøtt fra oransje kabel til en rød og en svart) ikke tåler varmen eller noe og blir porøs og det oppstår sprekker. At kablene også har en 90graders knekk ved inntaket hjelper jo heller ikke. På flere kolber jeg har sett er det sprekk inn til selve lederne, og det på 400V og på utsiden av kolben!
Det skal ikke så voldsomt mye plaskregn og skittent vann før man får krypstrømmer mot jord i bilen, og external ISO feil, for ikke snakke om at dette er svært skummelt om noen fingrer rundt i området...
#8
Ja, elementene er lett å få tilgang til (og føleren er en thermistor, en motstand som endrer seg vet temperatur). Det har vært de som har laget seg eget styrekort til disse, jeg har ett av de, men det også tok kvelden etter ca ett år og tok med seg sikring i PCU, så personlig gav jeg opp hele enheten. Jeg tror at det at varmeelementene har den utformingen de har vil de virke som spoler (coil) i det elektromagnetiske feltet de setter opp, og det også i et miljø med mange andre elektriske felt, som fra motorens vindinger. Når varmekolben skrues av raskt vil den selv-indusere en motstrøm som er relativt høy, og jeg vil anta at det er derfor sikringene ryker før ellers siden.

Jeg driver å tester ut vannvarmeren som sitter i diverse VAG-biler om dagen, den er liten, PTC basert (så selvregulerende sikkerhet om noe skulle skjære seg), lett tilgjengelig, har vært utprøvet i 100tusen til millionvis av biler, og man har det meste av dokumentasjonen på den. Ideen er å sette en liten koplingsboks mellom den og den originale Mes-Dea kontakten i Thinken så man ikke trenger oppgradere noe firmware/software på Thinken, og putte den rett inn i eksisterende vannsløyfe. Høyspenningskabelen til enheten passer allerede direkte på pluggen på PCU så man slipper rote med noen av de ledningene...
Det meste baserer seg på ferdige moduler som ikke koster mange kronene, og er i bunn og grunn det samme som man kan se på denne siden (med litt endret hardware og software):
https://ev-olution.yolasite.com/nissan-leaf-ptc-heater-aftermarket-lin-controller.php

Info om selve varmeren er her:
https://openinverter.org/wiki/Volkswagen_Heater

Om ikke julestria skulle ta helt overhånd har jeg vel en prototyp om noen uker, etter det trenger jeg noen til å hjelpe til å teste ut det hele mer enn "proof of consept" og gjerne ideer på hvordan den best plasseres i bilene vår uten for mye mekkebehov...

(for vår bil har jeg en PTC vann-varmer fra en Opel Ampera (som snakker single-wire-can) med en tilsvarende liten kontrollerboks, den har funket i 6-7år nå uten problemer men ikke så tilgjengelig lengre)
#9
Ha ha, interessant at de har gjort lakkarbeid på bilen din ja Marsto, men fikk du fikset bakskjermen din eller er det fremdeles sprekker og manglende biter i den?
#10
 :+1:
Gratulerer med funkende og godkjent bil!!

Dama har gjensidige med alt av dekninger plus plus plus, og full rabatt via fagforeninger og full opptjening. Betaler vel ca 7500,- i året for 5000km og selv ladeklasken er forikret..
Blir gøy når de eventuelt skal skaffe ny Lewden40-plugg til erstatteren :P
#11
"Nye" TH!NK City produsert fra 2008 - 2012 / Sv: Overhale bremser
søndag 17. november 2024, klokken 19:42
Sitat fra: worry på søndag 17. november 2024, klokken 17:33De rare 5kantede boltene behøver man ikke røre. 👍

 :+1:
Puh!

Gleder meg også til å høre hva som passer. Jeg har hamret løs på calippene med gummihammer og lagt litt fett der jeg kommer til på glideområdet på klossene de siste 5-6 årene, og det har gjort at klossene ikke slites så skjevt. Før det byttet jeg de innerste klossene (og ikke de ytre) ca annenhvert år :P
Tror forøvrig de små låseskinnene til klossene ble for korte om man kjøpte de til 106 hos biltema, så monteringssettet fra 306 var det man måtte ha. Men er utgått vare de også nå...
#12
"Nye" TH!NK City produsert fra 2008 - 2012 / Sv: Overhale bremser
søndag 17. november 2024, klokken 17:18
 :+1:
Bra funn, bør inn i en wiki på sikt all denne infoen vi klarer å tilegne oss...

Har spekulert litt på de der "5kantede boltene" som har vært nevnt tidligere. Har ikke lagt merke til at de er det selv, og glemt å sjekke hver gang jeg bytter hjul. Hva bruker man egentlig til å skru de løs?
Regner med de kan finne på å sitte relativt godt etter 15år også...
#13
Var det ikke en tråd her på forumet for lenge siden om at reservoaret ikke var helt tett og at folk pakka det inn i plastpose eller noe da? 
Husker ikke helt, men ja, det har blitt strengere, og bremseveske er veldig hydroskopisk, dvs trekker til seg fuktighet svært lett. Er nok å anse som ferskvare vil jeg tro...
#14
elbil.no og elbilforumets nettsider / Sv: Hvor blei det av Elbilwiki?
mandag 11. november 2024, klokken 14:47
Er det mulig å få en kopi av det elbilforeningen klarte å berge av elbilwiki.no ?
#15
"Nye" TH!NK City produsert fra 2008 - 2012 / Sv: Think TechCentre
søndag 10. november 2024, klokken 17:00
Sitat fra: Marsto på søndag 10. november 2024, klokken 16:04Det jeg tenkte mest på er hvis vi kjøper uslipte/uprogrammerte nøkler fra nett og får nøkkelbladet slipt som originalen, kan vi da programmere den nettkjøpte nøkkelen til å fungere akkurat som den originale?

Ja, det er tanken.
Det jeg forsøkte å fortelle var at jeg har alt dette liggende, så du trenger ikke kjøpe noe på nett...
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA