Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - kjellan

#1
Model S / Sv: Bremseeffekt i vått vær
mandag 23. oktober 2017, klokken 22:05
Dårlig bremseeffekt har vi også erfart rett etter bilvaskvask. Bremsene har vore veldig bra intill nå i sommer. Fikk nokså kjappt veldig dårlige bremser. Vi fikk først bytta bremseskiver bak pga av rust. Dette var på garanti. Bremseservice foran fikk ikkje bort vibrasjon ved bremsing. Var kast i H skive. Skifta deretter begge skiver foran også (8000 kr ink nye klosser),
Vibrasjon er borte men har nå fått eit spesifikt forbruk på ca 260 Wh/km mot ca 180-200 Wh/km siste 2 år .  (Sommerdekk)

Virker som permanent bremsing.

Har kjørt nå i 1 mnd etter rep. Kona merka økninga med ein gang på retur frå Tesla i Trondheim til Nordmøre.

Andre med samme erfaring ? Altså økt energiforbruk etter skifte av bremseskiver.
#2
Tesla / Sv: Tesla-avgift fra 2018
torsdag 12. oktober 2017, klokken 06:15
Ein tilsvarande avgift for fossilbiler er å innføre avgift på rekkevidde altså max kjørelengde på full tank. Er jo luxus å ha lang rekkevidde med elbil. Altså tullavgift her også

Om ein innfører ein type vektavgift så bør vekt av batterier trekkast frå. Altså ein nettovektavgift ikkje bruttovekt.
Men i sum så framstår dette forslaget lite gjennomtenkt. Bør leggast ned i skuffen og ikkje tas opp før i 2025
#3
Model S / Sv: Nextgen seter fra 2015 knirker
onsdag 13. september 2017, klokken 05:32
Hei
Ein liten bit av plastpose (klipt til passende størrelse) med  to sjikt fjærner all knirk hos meg under kjøring.
#4
Model S / Sv: Slik blir nye mobil-Tesla-app'en
onsdag 08. mars 2017, klokken 05:46
Mangler kontakt via appen her også.....
#5
Sitat fra: rr2000 på torsdag 26. januar 2017, klokken 18:31
Grunnen til at alamen utløses vilkårlig kan være et dårlig jordingspunkt under frunkboksen på høyre side. Det er en gjenget jordingspinne som er sveiset til aluminiumsrammen og som visstnok har en tendens til å ryke og som da må sveises på igjen. Når dette jordingspuntet faller ut kan det trigge alarmen og det kan føre til alle mulige feilmeldinger som low coolant level, I ytterste konsekvens slutter luftfjæringen å virke og lysene foran på høyre side slukner. Måtte sveises av drammen karrosseri.

Takk for informasjonen. Tas opp med TM.

Har ikkje hatt andre feil som du nevner. Bilen skal på service i april. Så dersom dette eskalerer så får eg kontakte TM før timen. Har forøvrig opplevd 1 gang at den store skjermen slo seg av & resette seg under kjøring . Den starta opp igjenn ....  har ikkje skjedd siden. Dette var for ca 1/2 år siden.
#7
Vår Tesla MS P85D 2015 har dei siste 14 dagane starta med "Car Alarm Triggered" om natta når den står i garasje og ellers også på dagtid når den er parkert. Ca 1 gang pr døgn. Den slår ser av sjølv og vi veit ikkje kva som er årsaken.

Er det andre som har opplevd dette ? evt årsaker ? ?

 
#8
Model S / Sv: P85D- rettssaken- med referater
mandag 12. desember 2016, klokken 12:36
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 12. desember 2016, klokken 12:14
Sitat fra: lunitiks på mandag 12. desember 2016, klokken 10:50
Å sende inn en reklamasjon for første gang nå er dessverre bortkastet tid og blekk  :-[  Det er også noe som heter Passivitet. Eventuelle nye krav / trusler som kommer fra andre nå, som riktignok har reklamert men som ikke har fulgt opp og deltatt i prosessen på noen måte, vil slite mer enn de som reiste saken gjorde  :-[

For så vidt en interessant diskusjon. Hvor lang tid etter bilen ble overtatt kan man vente før denne mangelen må være gjort gjeldende? Kjøper bør merke mangelen relativt umiddelbart etter overtakelse og således bør mangelen være gjort gjeldende i løpet av få dager etter at bilen ble mottatt. Fristen kan dog aldri være kortere enn 2 måneder.


Fikk man eksempelvis bil i april 2015, hvilken måned må man anse retten til reklamasjon som utløpt? Tipper det finnes presedens for dette, men det kan umulig være mange måneder det er snakk om da dette er en åpenbar mangel man merker umiddelbart.

Kjøpsloven setter 2 års frist :
§ 32.Reklamasjon.
(1) Kjøperen taper sin rett til å gjøre en mangel gjeldende dersom han ikke innen rimelig tid etter at han oppdaget eller burde ha oppdaget den, gir selgeren melding som angir hva slags mangel det gjelder.

(2) Reklamerer kjøperen ikke innen to år etter den dag da han overtok tingen, kan han ikke seinere gjøre mangelen gjeldende. Dette gjelder ikke dersom selgeren ved garanti eller annen avtale har påtatt seg ansvar for mangler i lengre tid.

..................

Når Tesla no gir kompensasjon så er vel det fordi det er ein mangel ?


#9
Model S / Sv: En liten dekk- og felgguide
søndag 11. desember 2016, klokken 16:53
Sitat fra: Lynet på søndag 11. desember 2016, klokken 12:39
Sitat fra: kjellan på lørdag 03. desember 2016, klokken 11:30
Sitat fra: Lynet på fredag 02. desember 2016, klokken 19:59
Det er omtrent samme partikkelutslipp fra 4 piggdekk som ei diesellørje!

Er ein påstand som du kan sikkert kan dokumentere !!

Det er stor forskjell på partikkelstørrelsen. Veislitasje gir lite partikkler mindre enn PM 10 og dei detter raskt til bakken pga av størrelsen og tyngde. Diesel sot partikkler derimot flyter vidt rundt, koagulerer med andre forurensninger og er for utelufta tilsvarande som røyking innendørs var tidligare.

http://tidsskriftet.no/2002/08/aktuelt-problem/luftforurensning-astma-og-allergi-betydningen-av-ulike-partikler

Dokumentasjonen finner du her: http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:124334/FULLTEXT01.pdf

Eller for den som ikke vil lese hele dokumentet så er det 0,6g svevestøv pr bil pr km og av dette er det mellom 57-84% som ligger så lenge i luften at vi puster det inn.
Men jeg må beklage at jeg hadde en stoooor kommafeil!
Euro 5 og 6 kravet er maks 0,005 gram partikkelutslipp, altså er piggdekkutslippet 100 ganger større enn dieselutslippet når det gjelder partikler!

OK ! Har ikkje lest heile avhandlinga  :o , men det er kansje også eit poeng at dieseleksos & partikler inneholder kreftframkallande stoffer etter forbrenning. https://en.wikipedia.org/wiki/Diesel_exhaust a
Om det er mindre partikkler pr km så er diesel eksosen "farligare" enn veistøv for helsa.  (Fattig trøst for dei med t.d kols).

Kva som gir størst risiko for helseplager; dieseleksos eller veistøv frå piggdekk pr bil passer vel bedre i ein annan tråd. ;)  Mulig det finnes ein avhandling på det og ... ;D
#10
Model S / Sv: En liten dekk- og felgguide
lørdag 03. desember 2016, klokken 11:30
Sitat fra: Lynet på fredag 02. desember 2016, klokken 19:59
Det er omtrent samme partikkelutslipp fra 4 piggdekk som ei diesellørje!

Er ein påstand som du kan sikkert kan dokumentere !!

Det er stor forskjell på partikkelstørrelsen. Veislitasje gir lite partikkler mindre enn PM 10 og dei detter raskt til bakken pga av størrelsen og tyngde. Diesel sot partikkler derimot flyter vidt rundt, koagulerer med andre forurensninger og er for utelufta tilsvarande som røyking innendørs var tidligare.

http://tidsskriftet.no/2002/08/aktuelt-problem/luftforurensning-astma-og-allergi-betydningen-av-ulike-partikler
#11
Model S / Sv: En liten dekk- og felgguide
fredag 02. desember 2016, klokken 17:14
Sitat fra: Muffinman på fredag 02. desember 2016, klokken 10:51
Jeg har kjørt piggfritt siden 90-tallet, men jeg observerer at disse Sottozero-dekkene har hatt en forunderlig psykologisk effekt på meg. Nå er fire Hakka 8 på vei og skal monteres asap.

Har kun gode erfaringer med Hakkapelitta 8. Både på vår første P85  og no på P85D. Ingen svevestøv problem når ein kjører mest på "landbygda".  Er mest usikker på friksjonen når eg kjører i byen med sleipt støv, salt og snøsmørje. Godt synes eg å høre litt pigg lyder på vintern !
#12
Model S / Sv: En liten dekk- og felgguide
tirsdag 25. oktober 2016, klokken 20:58
Sitat fra: alda på tirsdag 25. oktober 2016, klokken 10:01
Snart dags för mitt första hjulbyte på bilen - tips fra erfarna ägare på vad man bör tänka på? Bilen väger ju nästan 2,2 ton - min jekk klarer 2, men det ska väl gå bra?

Har funderat på att köpa elektrisk mutterdragare, någon som har tips på en bra? Såg att det var ett test i Dagbladet förra veckan, någon som har resultatet?

Bruker 2 jekker og løfter foran og bak på begge ei side om gangen. Det gir god ekstra sikkerhet og det er raskt å skifte begge hjul.  Bruk også moment nøkkel 175 Nm. Setter muttrene inn manuelt . Mutterdrager kan trekke skjeivt og skade gjenger. Husk å låse styring dersom du har luftfjæring.  8)

Kjellan
#13
Model S / Sv: Fatal autopilot krasj
onsdag 27. juli 2016, klokken 13:02
Hei
Ang ulykka der AP var aktivert. Dersom Einar er litt borti gasspedalen så er AP og CC fortsatt aktivert på skjerm men i praksis så er dei inaktiv. Dersom du er borti bremsen så kobler du alt ut. Det viser også på skjerm.

Kan den fatale ulykka skyldes at førern stolte på AP men foten kvitte på gasspedalen ?

#14
Lading av Tesla / Sv: Hvordan får vi opp ladeluken på tesla s
onsdag 06. januar 2016, klokken 20:49
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 05. januar 2016, klokken 23:12
Ladeluken(magneten) har fjæring.
Trykk inn ladeluken et par ganger så den får litt bevegelse. Trykk deretter med fingeren rett ved der luken er hengslet mens du trykker på lukeåpneren.
Vips - problem løst.

Vel .... ikkje alltid så enkelt da. Min ladeluke gikk ikkje opp i kveld. Åpna lokket med plastkort. Ladekabelen gikk ikkje inn. Prøvde alle alternativ på skjerm og med mobil. Måtte tilslutt resette styring&stor skjerm (holde inne begge små hjul på rattet).
Då virka alt igjenn. Må vere ein softvare feil ....

#15
Model S / Sv: S90D og degradering/rekkeviddetap
torsdag 10. desember 2015, klokken 11:30
Sitat fra: vnm på torsdag 10. desember 2015, klokken 09:30
Jeg mener at det kun er spekulasjon at Tesla har benyttet silikon7 i anodene. Etter hva jeg har registrert har de bare sagt at det er endret kjemi, men ikke hva som er endret. Ser at Leafen har andre kjemiske komponenter/endringer i sitt oppgrade ???rte batteri...

Noen som har sikre kilder på at det faktisk er benyttet silikon for å øke energitettheten?

Når det gjelder kapasitetstap på bilen min, så skal jeg teste litt når jeg får den tilbake. Jeg lar meg foreløpig ikke stresse...

Engelsk: Silicon Si 
Norsk: Silisium

Altså ikkje silikon masse det her ....


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA